Το ερειπωμένο νοσοκομείο που φιλοξενούσε ασθενείς με τύφο στο νησί Νορθ Μπράδερ στη Ν. Υόρκη.
Σκηνές από το «Νησί» φέρνουν στο μυαλό οι ερειπωμένοι χώροι του νοσοκομείου όπου περιθάλπονταν, απομονωμένοι από όλον τον κόσμο, οι πρώτοι ασθενείς που είχαν προσβληθεί από τύφο στην Αμερική. Γιατί ναι, και οι ΗΠΑ έχουν τη δική τους Σπιναλόγκα στο νησί Νορθ Μπράδερ, ανοιχτά της Νέας Υόρκης.
Εκεί πριν από περίπου εκατό χρόνια είχε σταλεί και η Μαίρη Μάλον, γνωστή ως «τυφοειδής Μαίρη», η οποία υπήρξε η πρώτη φορέας του παθογόνου βακτηριδίου. Η Μάλον, η οποία εργαζόταν ως μαγείρισσα στην έπαυλη εύπορης αμερικανικής οικογένειας, έγινε αιτία να νοσήσουν περισσότερα από πενήντα άτομα, τρία εκ των οποίων απεβίωσαν.
Φορέας
Η ίδια είχε ανοσία στον ιό και γι’ αυτό δεν γνώριζε ότι νοσούσε και δεν λάμβανε προφυλάξεις. Οι υγειονομικές αρχές όμως διέγνωσαν ότι ήταν φορέας και την έστειλαν στο νησί. Εκεί έμεινε τρία χρόνια στην απομόνωση του νοσοκομείου Ριβερσάιντ, όπου θεραπεύονταν τα πάντα, από την ευλογιά και τη λέπρα μέχρι τον εθισμό στην ηρωίνη. Ηταν το 1910, όταν οι νέες Αρχές τής επέτρεψαν να επιστρέψει στην πόλη της Νέας Υόρκης, με την προϋπόθεση να μην εργαστεί ως μαγείρισσα, καθώς το μικρόβιο μεταφερόταν από τα βρόμικα χέρια πάνω στα σκεύη. Εκείνη όμως δεν κατάφερε να βρει άλλη θέση εργασίας κι έτσι έπιασε δουλειά σε μαγειρείο νοσοκομείου χρησιμοποιώντας ψευδώνυμο. Οι αρχές ωστόσο την εντόπισαν και την έστειλαν ξανά στο νησί, όπου έμεινε για άλλα είκοσι τρία χρόνια σε απομόνωση, μέχρι που απεβίωσε.
Πόλος έλξης
Το νησί έχει εγκαταλειφθεί από το 1963, όμως τα τελευταία χρόνια αποτελεί πόλο έλξης για πολλούς φωτογράφους, όπως ο Ιαν Φέρενς, ο οποίος έχει πραγματοποιήσει δεκαεπτά ταξίδια σε αυτό και έχει τραβήξει περισσότερες από 5.000 φωτογραφίες. «Είναι μοναδική εμπειρία να αποβιβάζεσαι από το καραβάκι στο νησί Νορθ Μπράδερ. Είναι σαν να γυρίζεις μισό αιώνα πίσω στον χρόνο. Δεν μπορώ να περιγράψω τις μυρωδιές σε διάφορα μέρη του νησιού ή την αίσθηση να περπατάς στο δωμάτιο όπου η “τυφοειδής Μαίρη” υποβλήθηκε σε αυτοψία» δηλώνει ο Φέρενς αφήνοντας τις εικόνες του να μιλήσουν από μόνες τους.
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΥ