Τι απέγιναν τα «παιδιά» του Κάπτεν Χουκ;

ΚΟΣΜΟΣ

Τι απέγιναν τα «παιδιά» του Κάπτεν Χουκ;

Οι πειρατές των καιρών μας δεν έχουν ξύλινα πόδια και γάντζους για χέρια, δεν είναι μονόφθαλμοι και δεν κουβαλάνε παπαγάλο στον ώμο τους. Δεν έχουν καμία σχέση με τους γραφικούς «Πειρατές της Καραϊβικής», που ως θαλασσόλυκοι και τυχοδιώκτες ζουν για την περιπέτεια κυνηγώντας θησαυρούς και σπάνια μαργαριτάρια.

Oι πειρατές των έργων απέχουν πολύ από τους σύγχρονους πειρατές... που τρομοκρατούν, σκοτώνουν, βιάζουν και λεηλατούν ό,τι βρεθεί στα ύδατα που λυμαίνονται. Η αλήθεια είναι ότι και οι πειρατές του Μεσαίωνα έκαναν τα ίδια και χειρότερα.

Ομως η εικόνα που έχουμε σήμερα για εκείνους τους αδυσώπητους κουρσάρους είναι πιο... απαλή από την πραγματικότητα. Το Χόλιγουντ με τις κινηματογραφικές μεταφορές του αλλά και τα παραμύθια με ήρωες πειρατές έπαιξαν και εδώ τον ρόλο τους!




Οι επικίνδυνες περιοχές όπου χτυπούν οι σύγχρονοι πειρατές είναι:

  • Η Ερυθρά Θάλασσα, εκεί που συναντιούνται τα χωρικά ύδατα της Υεμένης και της Σομαλίας.
  • Τα ανοιχτά της Νιγηρίας και της Σενεγάλης στην Αφρική.
  • Τα χωρικά ύδατα του Εκουαδόρ (Ειρηνικός ωκεανός) και της Γουιάνας (Ατλαντικός) στην κεντρική Αμερική.
  • Τα ανοιχτά της Κούβας στην Καραϊβική.

Αλλά το βασίλειο των σύγχρονων κουρσάρων είναι το θαλάσσιο τρίγωνο που σχηματίζουν το Βιετνάμ, η Μαλαισία και η Ινδονησία. Εκεί καταγράφονται τα περισσότερα περιστατικά πειρατείας, τα οποία δυστυχώς έχουν και πολλά θύματα.

Στην πιο απλή περίπτωση οι σύγχρονοι πειρατές είναι ομάδες φτωχών ψαράδων, που η απόγνωση τους οδηγεί στην κλοπή αντικειμένων από τα καράβια όταν δένουν στα λιμάνια, κυρίως της νοτιοανατολικής Ασίας. Αυτοί οι «ερασιτέχνες» πειρατές συνήθως κάνουν τις επιχειρήσεις τους υπό την απειλή μαχαιριών ή μικρών πιστολιών.

Η λεία τους είναι μάλλον μικρής χρηματικής αξίας και στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν αφήνουν πίσω τους θύματα. Κλέβουν ό,τι βρουν και φεύγουν.

Ο πονοκέφαλος για τις Αρχές αλλά και ο εφιάλτης για τους χιλιάδες ναυτικούς που οργώνουν καθημερινά τους ωκεανούς είναι οι «επαγγελματίες» πειρατές. Εκείνοι που είναι πλήρως οργανωμένοι και δεν πάνε για τα λίγα αλλά για όλα, ακόμη και για το ίδιο το πλοίο μαζί με το φορτίο του, και δεν διστάζουν να σκοτώσουν όλο το πλήρωμα για να το πετύχουν.
 
Οι πειρατές αυτοί δρουν γρήγορα. Εχουν πολλά όπλα και γρήγορα σκάφη. Οταν η κατάσταση το επιτρέπει, πλευρίζουν το πλοίο και ανεβαίνουν πάνω σε χρόνο ρεκόρ. Πολλές φορές εκπέμπουν και σήμα SOS, προσποιούμενοι πως κινδυνεύουν, για να τους πλησιάσουν διερχόμενα καράβια και να φέρουν έτσι κοντά τα θύματά τους. Η συνήθης μέθοδος για να ανέβουν πάνω στο πλοίο που θέλουν να «κουρσέψουν» είναι να χρησιμοποιήσουν δίχτυα ψαρέματος...
 
Σκαρφαλώνουν κατά δεκάδες. Οσο καλά προετοιμασμένοι και αν είναι οι ναυτικοί, κάποιοι πειρατές καταφέρνουν να ανέβουν στο πλοίο και δεν διστάζουν να πυροβολήσουν στο ψαχνό για να «πάρουν» το καράβι.

Τους άνδρες του πληρώματος, αν είναι τυχεροί, τους βάζουν σε βάρκες και τους αφήνουν να ταξιδέψουν μέχρι να βρουν στεριά ή κάποιο διερχόμενο πλοίο τους μαζέψει. Υπάρχουν περιπτώσεις που τους κρατούν ομήρους, ζητώντας λύτρα για την απελευθέρωσή τους, όπως έγινε με ένα πλήρωμα από τη Γεωργία στα νερά της Υεμένης το 2005.

Οι άνδρες αυτοί έμειναν όμηροι των πειρατών για επτά μήνες. Τους άφησαν όταν πήραν τα 100.000 από τα 600.000 δολάρια που ζήτησαν για λύτρα. Η τρίτη περίπτωση είναι να τους σκοτώσουν εν ψυχρώ, για να μην έχουν και σκοτούρες!

Το πλοίο ή το κρατάνε και του αλλάζουν όνομα, επιτάσσοντάς το στις επόμενες επιχειρήσεις τους, ή αν τους ενδιαφέρει να πάρουν μόνο το πολύτιμο φορτίο του, το βυθίζουν αφού πρώτα κάνουν το απαιτούμενο πλιάτσικο.

Μέσα στην τελευταία πενταετία τα κρούσματα της πειρατείας έχουν πολλαπλασιαστεί με γεωμετρική πρόοδο, σύμφωνα με το ΙΜΒ, το Διεθνές Κέντρο Ναυτιλίας που βρίσκεται στην Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας. Τ

ο 1992 είχαν αναφερθεί 106 περιπτώσεις. Το 2002 τα κρούσματα τριπλασιάστηκαν, επισήμως έγιναν 370. Μέσα στο 2007 τα καταγεγραμμένα περιστατικά πειρατείας ξεπερνούν τα 500.


Οι τρεις βασικοί κανόνες άμυνας

Το Διεθνές Κέντρο Ναυτιλίας είναι η αρμόδια υπηρεσία για την αντιμετώπιση της πειρατείας. Η τεχνολογία έχει προχωρήσει στον τομέα της προστασίας των πλοίων από τους επίδοξους κουρσάρους, προτείνοντας δίχτυα ασφαλείας από την πρύμνη μέχρι την πλώρη, τα οποία έχουν την δυνατότητα να κεραυνοβολούν με 9.000 Volt, χωρίς όμως να σκοτώνουν -τα οποία μάλιστα είναι βρετανικής κατασκευής.
Εντούτοις το ΙΜΒ προτείνει μια λίστα με το τι πρέπει να κάνουν τα πληρώματα των πλοίων για να μην κινδυνεύουν από πειρατές.

Πρώτος και βασικός κανόνας είναι να αποφεύγουν τις περιοχές υψηλού κινδύνου στα ταξίδια τους και όταν περνάνε, να περνάνε με τις μηχανές τους στο φουλ. Δεύτερον, να ελέγχουν συνεχώς για ύποπτα πλεούμενα γύρω τους, για να μην τους πιάσουν στον ύπνο. Τρίτον, να αναφέρουν κάθε ύποπτη κίνηση αμέσως. Να έχουν πόρτες που ανοίγουν μόνο από μέσα και να κλειδώνουν κάθε δυνατή είσοδο, μόλις δουν πειρατές. Και βεβαίως να μην κάνουν τα... παλικάρια σε περίπτωση πειρατείας, γιατί κινδυνεύει η ίδια τους η ζωή!


Που χτυπούν οι σύγχρονοι κουρσάροι

- Ερυθρά Θάλασσα, κόλπος του Αντεν, μεταξύ Υεμένης και Σομαλίας.
- Αφρική, στα ανοιχτά της Νιγηρίας και της Σενεγάλης.
- Κεντρική Αμερική, στα χωρικά ύδατα του Εκουαδόρ (Ειρηνικός) και της Γουιάνας (Ατλαντικός).
- Κεντρική Αμερική, στα ανοιχτά της Κούβας.
- Στο θαλάσσιο τρίγωνο μεταξύ Βιετνάμ, Μαλαισίας και Ινδονησίας.


Κρούσματα πειρατείας

1992: 106 περιπτώσεις
2002: 370 περιπτώσεις
2007: 500 περιπτώσεις

ΜΑΙΡΗ ΚΟΝΤΟΛΟΥΡΗ