Τέλος στα διαπλεκόμενα φαρμακοβιομηχάνων - γιατρών

ΚΟΣΜΟΣ

Τέλος στα διαπλεκόμενα φαρμακοβιομηχάνων - γιατρών

Φρένο στις σκοτεινές σχέσεις φαρμακοβιομηχανιών και γιατρών μπαίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες σε ό,τι αφορά τα «δώρα» που λαμβάνουν οι δεύτεροι από τις πρώτες προκειμένου να προωθούν επιλεκτικά τα προϊόντα τους. Η πρακτική αυτή ακολουθείται σε όλο τον κόσμο, ωστόσο με τη νέα νομοθεσία που προωθείται στην άλλη όχθη του Ατλαντικού καταβάλλεται προσπάθεια να υπάρξει τουλάχιστον μια κάποια διαφάνεια στην υπόθεση.

Συγκεκριμένα, οι γιατροί θα υποχρεώνονται να ενημερώνουν προσωπικά για τις προσφορές που τους γίνονται από τις φαρμακοβιομηχανίες, όπως ταξίδια για διακοπές, εισιτήρια για συμμετοχή σε συνέδρια, αλλά και πολυτελή αντικείμενα. Να σημειωθεί ότι η βιομηχανία του μάρκετινγκ στον εν λόγω τομέα στοιχίζει περίπου 25 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μέχρι σήμερα η δημοσιοποίηση των «δώρων» είναι προαιρετική, άρα και αναποτελεσματική, όπως καταγγέλλεται. Οσο για το είδος των δώρων που επιτρέπεται να δίνονται, αυτά δεν θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, αλλά και να έχουν θετικό αντίκτυπο στους ασθενείς. Ο νόμος, δηλαδή, είναι τόσο γενικός, ώστε ουσιαστικά είναι σαν να μην υπάρχει.

Οι φαρμακοβιομηχανίες έχουν, βεβαίως, άλλη άποψη για το θέμα, καθώς υποστηρίζουν ότι με τα δώρα που κάνουν στους γιατρούς επιτυγχάνουν την καλύτερη εκπαίδευσή τους σε ό,τι αφορά νέες θεραπείες και προϊόντα, ενώ με τα δείγματα φαρμάκων που τους διαθέτουν ουσιαστικά κάνουν καλό στους ασθενείς. Φυσικά, οι φαρμακοβιομήχανοι παραλείπουν να πουν ότι πολλές φορές προωθούν τα σκευάσματά τους μέσω γιατρών που κάνουν έρευνες κομμένες και ραμμένες στις ανάγκες κάθε νέου φαρμάκου. Εχει, μάλιστα, παρατηρηθεί ότι κάποιες έρευνες δεν δημοσιοποιούνται αν τα συμπεράσματά τους δεν είναι «βολικά» για τη φαρμακοβιομηχανία που τις χρηματοδοτεί.