Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου απένειμε και φέτος τις τιμητικές διακρίσεις στις καλύτερες ταινίες.
Η Εβδομη Τέχνη… κόντρα στη οικονομική κρίση, με λάμψη και βραβεία! Ο σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος -παρ’ όλες τις δυσκολίες που περνάει η χώρα μας, με αντίκτυπο και στον πολιτισμό- είχε και φέτος την τιμητική του στην 4η απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, με «πρωταγωνιστές» τις ταινίες «J.A.C.E.» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» του Εκτορα Λυγίζου και «Κόρη» του Θάνου Αναστόπουλου.
Το βράδυ της περασμένης Τρίτης η αίθουσα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση φωτίστηκε από τη λάμψη όλων εκείνων των ανθρώπων, που… επιμένουν να δημιουργούν με μαγικό τρόπο γράφοντας, σκηνοθετώντας και παίζοντας σε ταινίες οι οποίες φέρουν ελληνική σφραγίδα και πολλές από αυτές έχουν ήδη βραβευτεί σε ξένα κινηματογραφικά φεστιβάλ. Η πρόεδρος της ΕΑΚ Κατερίνα Ευαγγελάκου στην ομιλία της προς το κοινό αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ελληνικός κινηματογράφος στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε τονίζοντας, μεταξύ άλλων: «Στο “κάδρο” του ελληνικού σινεμά δεν υπάρχει η Πολιτεία, δεν υπάρχει υπουργείο Πολιτισμού, δεν υπάρχουν συντάξεις, υγεία, περίθαλψη. Υπάρχει η δικαιολογία ότι λόγω της κρίσης δεν υπάρχει περιθώριο προστασίας του σινεμά».
Οσο για το μέχρι πότε οι Ελληνες δημιουργοί θα αντιστέκονται στην κρίση που μαστίζει τη χώρα μας, η ίδια δήλωσε με νόημα: « Η Ελλάδα είναι σε θαλασσοταραχή και πρέπει να πετάξει σαβούρα από το καράβι. Πολλοί άνθρωποι του κινηματογράφου φεύγουν στο εξωτερικό. Η πραγματική κρίση είναι η περιφρόνηση του πολιτισμού από το κράτος. Υποσχόμαστε μέχρι να μεταναστεύσουμε όλοι να γίνεται κάθε χρόνο η τελετή απονομής!»
Την 4η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου παρουσίασαν ο Μάκης Παπαδημητρίου και η Βάσω Καβαλιεράτου. Καλύτερη ταινία ανακηρύχθηκε αυτή του Εκτορα Λυγίζου, με τίτλο «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού», ο οποίος απέσπασε και το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη. Η ταινία έχει ήδη διακριθεί στο εξωτερικό, στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι και στο Φεστιβάλ του Τορόντο. Ο πρωταγωνιστής της ταινίας, ο Γιάννης Παπαδόπουλος, κέρδισε το βραβείο α’ αντρικού ρόλου και η Αμαλία Μουτούση απέσπασε το βραβείο α’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Χαρά» του Ηλία Γιαννακάκη. Η ταινία του Θάνου Αναστόπουλου «Η κόρη» κέρδισε τα βραβεία σεναρίου, σκηνοθεσίας και φωτογραφίας, ενώ η ταινία «J.A.C.E.» (Just Another Confused Elephant) του Μενέλαου Καραμαγγιώλη… σάρωσε τα υπόλοιπα βραβεία. Συγκεκριμένα κέρδισε τα βραβεία β’ γυναικείου ρόλου, που δόθηκε στην Κόρα Καρβούνη, β’ αντρικού ρόλου για την ερμηνεία του Ιερώνυμου Καλετσάνου, μοντάζ (ισοψήφησε με την ταινία «Αν…») σκηνογραφίας, ενδυματολογίας και μακιγιάζ.
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου τίμησε φέτος μία από τις τελευταίες σταρ του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, τη Ζωή Λάσκαρη, η οποία παραλαμβάνοντας το βραβείο της από τον Νίκο Καβουκίδη το αφιέρωσε στον Φιλοποίμενα Φίνο, αλλά και στη νέα γενιά κινηματογραφιστών.
Το βραβείο της NOVA, σε Ελληνες της διασποράς που προάγουν τον ελληνικό κινηματογράφο διεθνώς, απονεμήθηκε στον Γιώργο Χωραφά (το αφιέρωσε στους γονείς του), ενώ το βραβείο «Λουκία Ρικάκη», που θεσπίστηκε πρώτη φορά φέτος, στη μνήμη της πρόωρα χαμένης σκηνοθέτριας, κέρδισε η Στέλλα Θεοδωράκη με την ταινία της «Ημερολόγια αμνησίας».
Παρόντες στη εκδήλωση ο Δημήτρης Πιατάς και η κόρη του
Ανάμεσα σε εκείνους που έδωσαν το παρών ήταν ο Δημήτρης Πιατάς, που συνοδευόταν από την κόρη του. Τα τελευταία χρόνια η Ιωάννα Πιατά έχει ανοίξει τα φτερά της για τον θαυμαστό κόσμο του θεάτρου, με τον οποίο μεγάλωσε, αφού έχει τα γονίδια ενός από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της χώρας μας. Πέρυσι εξάλλου την είδαμε στην παράσταση «Η μικρή μας πόλη» που ανέβηκε στη Νεανική Σκηνή του θεάτρου «Ακροπόλ», με μια ομάδα νεαρών συναδέλφων της. Πάντως μέχρι τώρα μπαμπάς και κόρη έχουν συνεργαστεί μόνο στο σινεμά, στην ταινία «Bilboa» της Σοφίας Παπαχρήστου.
ΑΛΚΙΝΟΟΣ ΜΠΟΥΝΙΑΣ