Ψυχανάλυσέ το: Χριστουγεννιάτικη μελαγχολία

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Από τη Σοφία Π. Μιχαλοπούλου

Ψυχανάλυσέ το: Χριστουγεννιάτικη μελαγχολία

❱❱ Πού οφείλεται η θλίψη κατά την περίοδο των εορτών, και τα «κόλπα» για να μπει η νέα χρονιά με το... δεξί

Υπάρχουν περίοδοι στη ζωή μας οι οποίες θεωρούνται πιο έντονες και φορτισμένες συναισθηματικά, όπως είναι αυτή των Χριστουγέννων.

Τα Χριστούγεννα στατιστικά θεωρούνται μια χρονική περίοδος κατά την οποία μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων εμφανίζει τάσεις λύπης, θλίψης ή, ακόμη, και βαριάς μελαγχολίας. Είναι μια συναισθηματική κατάσταση που θυμίζει την κατάθλιψη, δίχως όμως να αποτελεί μια συναισθηματική διαταραχή που χρήζει θεραπείας, εφόσον τα συμπτώματα περάσουν με τη λήξη των γιορτών.

Η θλίψη κατά την περίοδο των Χριστουγέννων μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως οι απώλειες, οι επαγγελματικές ή προσωπικές αποτυχίες, η μοναξιά και η οικονομική δυσχέρεια.

Οι χριστουγεννιάτικες γιορτές λειτουργούν ως ένα επιβαρυμένο στρεσογόνο γεγονός στο ευάλωτο και αδύναμο άτομο, το οποίο παρουσιάζει μια σειρά νοητικών, συναισθηματικών, σωματικών συμπτωμάτων, όπως:
•Αγχος για φιλικές ή οικογενειακές προσκλήσεις, τάσεις αποφυγής, μοναχικότητας και απομόνωσης.
•Αδυναμία να χαρεί και να απολαύσει κοινωνικές, εορταστικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες.
•Υψηλά επίπεδα στρες, διέγερση και οξυθυμία.
•Συναίσθημα μελαγχολικό, απογοήτευσης, ενοχικό και μοναξιάς.
•Αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με γεγονότα και καταστάσεις του παρόντος και του παρελθόντος.
•Αδυναμία συγκέντρωσης και σύγχυση στην οργάνωση της σκέψης και της έκφρασης της επιθυμίας.
•Εξάντληση και κόπωση.
•Παραμέληση φροντίδας εαυτού.
•Διαταραχή φαγητού, ύπνου και σεξουαλικής διάθεσης.

Αυτό συμβαίνει γιατί έχουμε εξιδανικεύσει και ωραιοποιήσει στο μυαλό μας τις γιορτές, πώς πρέπει να τις περνάμε, ποιο θα πρέπει να είναι το ιδανικό κλίμα μαζί με την υπέροχη διάθεση. Αυτές οι σκέψεις μάς πιέζουν και μας κάνουν να νιώθουμε μειονεκτικά και ελλειμματικοί σε σχέση με τον περίγυρο και την εορταστική κοινωνική και εμπορική συμπεριφορά.

Ρεαλιστικές σκέψεις

Χρειάζονται ρεαλιστικές σκέψεις και άμεση αντιμετώπιση, μια προσπάθεια απομυθοποίησης βάζοντας το πνεύμα των γιορτών στη σωστή του διάσταση και όχι μέσα στη σφαίρα μιας φανταστικής εξιδανικευμένης κατάστασης.
Η σημασία των γιορτών, θρησκευτικών και μη, πρέπει να είναι πάντα στο ύφος και στον τόνο αυτών των χαρακτηριστικών που πρεσβεύουν και αντιπροσωπεύουν και να μην μπλέκεται με τις δικές μας σκέψεις και προσδοκίες, όταν την παρούσα χρονική στιγμή νιώθουμε αδύναμοι, ελλιπείς και στερημένοι να προσφέρουμε.
Δραστηριότητες
•Να επεξεργαστούμε και να αποδεχτούμε τα αρνητικά συναισθήματα που νιώθουμε για τον εαυτό μας και να σκεφτούμε λύσεις και προοπτικές.
•Να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα με δραστηριότητες, με σκοπό την ευχαρίστηση, την ξεκούραση και την αποφόρτιση.
•Να μην παγιδευτούμε σε μελαγχολικές σκέψεις και καταθλιπτικές τάσεις.
•Να οργανώσουμε και να προετοιμαστούμε για νέους στόχους και νέα πλάνα.
•Σε κάθε περίπτωση πάντως, όταν τα συμπτώματα συνεχίζονται καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, τότε είναι καλό να απευθυνθούμε σε έναν ψυχολόγο, ο οποίος θα μπορέσει να βοηθήσει το άτομο να κατανοήσει και να ξεπεράσει τα συμπτώματά του, ώστε να προσαρμοστεί ομαλά στην καθημερινότητά του, όντας πάντα λειτουργικό.

«Οχι» στο αλκοόλ, «ναι» στον ύπνο

1 Αποφεύγουμε το αλκοόλ. Το αλκοόλ όχι μόνο δεν βοηθάει στην αντιμετώπιση της μελαγχολίας, αλλά εντείνει τα συναισθήματα που νιώθουμε και μας οδηγεί σε ακραίες συμπεριφορές που μπορούν να βλάψουν εμάς και άλλους.

2
Ο ύπνος. Η καλή ποιότητα ύπνου βοηθάει και συμβάλλει στη νηφαλιότητά μας και στην ψυχική υγεία και ευφορία.

3
Η γυμναστική. Με τόσα πράγματα που πρέπει να γίνουν τις μέρες των γιορτών, ακόμα και η γυμναστική βελτιώνει τη διάθεση, καίει θερμίδες και μπορεί να μας βγάλει έξω από το σπίτι, ακόμα και τις μέρες που θέλουμε να μείνουμε κλεισμένοι, μόνοι και λυπημένοι. Η γυμναστική, η οποιαδήποτε μορφή άσκησης, ενεργοποιεί τον οργανισμό να εκκρίνει ενδορφίνες, οι οποίες λειτουργούν και θωρακίζουν σαν ασπίδα ενάντια στη λύπη, καθότι λειτουργούν σαν ένα «φυσικό καταπραϋντικό» αντικαταθλιπτικό.

4
Οι θετικές φιλικές συναντήσεις. Είναι μια ευκαιρία λόγω διακοπών να συζητήσουμε με φίλους και άτομα τα οποία τον υπόλοιπο καιρό λόγω υποχρεώσεων δεν είχαμε τη δυνατότητα να συναντήσουμε.
Η καλή παρέα, ο περίπατος, η προετοιμασία των χριστουγεννιάτικων γλυκισμάτων, η μουσική, ακόμα και ένα ωραίο ρόφημα, παρέα με άτομα που αγαπάμε, μπορεί να μας γεμίσουν με τόσα πολλά συναισθήματα, να μας ενδυναμώσουν και να μας βοηθήσουν στην οποιαδήποτε δυσκολία βιώνουμε.

MSc Κλινική Ψυχοπαθολόγος - 
Ψυχοθεραπεύτρια
Universite Paris VIII - St. Denis - Vincennes, France

www.michalopoulou.gr

www.facebook.com/ 
Σοφία Π. Μιχαλοπούλο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ