Ψυχανάλυσέ το: Η ικανότητα του αυτοελέγχου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Από τη Σοφία Π. Μιχαλοπούλου

Ψυχανάλυσέ το: Η ικανότητα του αυτοελέγχου

❱❱ Πότε είναι απαραίτητος, πώς μπορεί να αναπτυχθεί και τι συμβαίνει όταν κάτι πάει στραβά

Οπως έχει αναφερθεί και από διάφορες έρευνες, ο αυτοέλεγχος είναι σε μεγάλο βαθμό σημαντικότερος από τη νοημοσύνη ως προς την πρόβλεψη της επιτυχίας και της εξέλιξης του ατόμου στη ζωή. 

Ατομα με υψηλό αυτοέλεγχο διαχειρίζονται καλύτερα τη ζωή τους, τις καταστάσεις, οποιαδήποτε απρόοπτα τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό πλαίσιο.
Αυτοέλεγχος είναι η ικανότητα ενός ατόμου να ελέγχει και να συγκρατεί τα συναισθήματα, τις ανάγκες και τις παρορμήσεις του, ώστε να λειτουργεί με κατάλληλο και ορθό για το ίδιο τρόπο ως προς την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων που έχει θέσει.
Επίσης, είναι η ικανότητα και η στάση που έχει ένα άτομο να ανέχεται τη ρουτίνα, τη ματαίωση, τα εμπόδια, τις αναπάντεχες αλλαγές και την απογοήτευση για κάποιο χρονικό διάστημα, προκειμένου να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις του ως προς τον ίδιο και τους άλλους.

Ελλειψη συγκέντρωσης

Ατομα που εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα αυτοελέγχου παρουσιάζουν συμπεριφορές όπως έλλειψη συγκέντρωσης, οργάνωσης και ορίων, κακή διαχείριση του χρόνου, αναβλητικότητα και συχνή αργοπορία. Αντιθέτως, τα άτομα που παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα αυτοελέγχου και αυτοκυριαρχίας μπορεί να εμφανίσουν ψυχαναγκασμούς, επαναλήψεις, αλλά και προβλήματα στρες και θυμού.

Τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα αυτοπειθαρχίας δείχνουν να μη μαθαίνουν και να μην κάνουν αυτοκριτική. Βιώνουν την κατάσταση εκτός ελέγχου και συνεχίζουν να δυσκολεύονται να πειθαρχήσουν σε πολλές περιπτώσεις.
Φυσικά, ο αυτοέλεγχος δεν είναι κάτι εύκολο. Πρόκειται για κάτι εύθραυστο, που δεν διαρκεί πολύ, μπορεί να εξαφανιστεί και να αρχίσουμε να ενεργούμε παράλογα. Ωστόσο μπορούμε να αναπτύξουμε τον αυτοέλεγχό μας μέσα από εξάσκηση, επαναπροσδιορισμό, συνέπεια και προσαρμογή.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε σε ποιες καταστάσεις είναι απαραίτητος ο αυτοέλεγχος. Οι καλύτερες τεχνικές αυτοελέγχου όσον αφορά τα συναισθήματα και τις επιθυμίες είναι οι εξής:

1 Να αξιολογείτε τη συμπεριφορά σας
Να έχετε συνείδηση των συνηθειών, των αναγκών σας, να επεξεργάζεστε και να ελέγχετε τις αποφάσεις και τις θέσεις σας.

2 Να σκέφτεστε ψύχραιμα
Πρέπει να είστε λογικοί στις πράξεις σας. Δεν είναι καλό να αποκτάτε εμμονές, γιατί σας μπλοκάρουν.
Ο νους είναι ενεργός πάντα για τα πάντα. Μην προσπαθείτε να αποφύγετε μια συγκεκριμένη σκέψη, αλλά δώστε μια λύση, δημιουργήστε διεξόδους.
Σε αυτή την περίπτωση, να εφαρμόζετε τις τεχνικές αυτοελέγχου, καθώς βοηθούν. Να αφιερώνετε την υπόλοιπη μέρα σας σε άλλες δραστηριότητες και σε άτομα εκτός στενού περιβάλλοντος.

3 Να έχετε θετικές συνήθειες
Ολες οι αλλαγές στις στάσεις και τις συνήθειές μας απαιτούν αυτοέλεγχο, σταθερότητα και τροποποιήσεις. Διάφορα άρθρα αναφέρουν ότι ο εγκέφαλος χρειάζεται 21 μέρες για να καθιερώσει μια νέα συνήθεια. Πρέπει να δείξετε υπομονή και πίστη γι' αυτό το χρονικό διάστημα, προκειμένου να επιτύχετε τους στόχους σας, έστω να δείτε πώς λειτουργούν.

4Να χαλαρώνετε όπως σας ταιριάζει
Οι βαθιές αναπνοές μετρώντας παράλληλα έως το 50 και κρατώντας κλειστά τα μάτια σας μπορεί να αποτελούν μια εξαιρετική τεχνική αυτοελέγχου.
Οταν αισθάνεστε ανήσυχοι, είστε θυμωμένοι ή φοβάστε ότι πρόκειται να κάνετε κάποιο σφάλμα, προσπαθήστε να χαλαρώσετε. Μπορείτε, επίσης, να εφαρμόσετε και άλλες μεθόδους, όπως να διαλογιστείτε, να περπατήσετε, να ζητήσετε πίστωση χρόνου, να μιλήσετε με άτομα, να απομονωθείτε για ένα μικρό χρονικό διάστημα, να κλείσετε τα μάτια και να χαλαρώσετε ή να πιείτε ένα έγχυμα βοτάνων.
Το σημαντικό είναι να μη λάβετε βεβιασμένες ή τολμηρές αποφάσεις, χωρίς εχέγγυα αποτελεσματικότητας.

5 Να δίνετε προσοχή στο περιβάλλον σας και να ακούτε όλες τις απόψεις
Το περιβάλλον σας μπορεί να σας κάνει να ενεργήσετε με έναν ορισμένο τρόπο. Αλλάξτε τις συνθήκες που δεν σας επιτρέπουν να ασκείτε τον αυτοέλεγχό σας όπως είναι απαραίτητο και δοκιμάστε κάτι άλλο. Μην είστε αρνητικοί, συζητήστε με άτομα, μην υποτιμάτε κανέναν και ζητήστε στήριξη.

6 Να απελευθερώνετε την ένταση και τον θυμό
Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορεί να σας βοηθήσουν να διοχετεύσετε τα συναισθήματα που σας επηρεάζουν.
Η άσκηση, τα αθλήματα, το περπάτημα, η μελέτη, το χειροπρακτικό μασάζ, τα ταξίδια, οι τέχνες, το θέατρο, η μουσική, ο πολιτισμός, μια σύντομη άδεια από την εργασία αποτελούν εξαιρετικούς τρόπους για να απελευθερώσετε την ένταση και να αποφύγετε την αρνητική συμπεριφορά.
Ακόμα και η ψυχοθεραπεία μπορεί να σας βοηθήσει, διότι σκοπός της ψυχοθεραπευτικής διαδικασίας σε αυτή την περίπτωση είναι το άτομο με τη βοήθεια του ειδικού ψυχικής υγείας:
•Να κατανοήσει την ιδιότητα του προβλήματος, του απρόβλεπτου συμβάντος.
•Να ορίσει συγκεκριμένες αλλαγές και χρόνο.
•Να εφαρμόσει συγκεκριμένες διαφοροποιήσεις, προκειμένου να επιτευχθεί η αλλαγή.
•Να εκφράζει τις ανάγκες και τα συναισθήματα κάθε στιγμή με τον κατάλληλο τρόπο, ώστε να μη συσσωρεύονται θυμός και αρνητικά συναισθήματα, να μιλά όπου πρέπει, όπως πρέπει, ακόμα και να κρίνει τη στιγμή που δεν πρέπει να εκφραστεί και να εκτονώσει θετικά μια κατάσταση.

MSc Κλινική Ψυχοπαθολόγος - 
Ψυχοθεραπεύτρια
Universite Paris VIII - St. Denis - Vincennes, France

www.michalopoulou.gr

www.facebook.com/ 
Σοφία Π. Μιχαλοπούλου

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ