Ψυχανάλυσέ το: «Φρένο» στο στρες των πανελληνίων

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Από τη Σοφία Π. Μιχαλοπούλου

Ψυχανάλυσέ το: «Φρένο» στο στρες των πανελληνίων

❱❱ 10+1 tips για το πώς πρέπει οι μαθητές να «πολεμήσουν» τον μεγαλύτερο «εχθρό» τους

Το άγχος είναι μια κατάσταση που βιώνουμε καθημερινά γύρω μας και τη χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε συναισθήματα ανησυχίας, αγωνίας, στρες, πίεσης και φόβου, ενώ συχνά ακολουθούν και σωματικά συμπτώματα. Το άγχος είναι χρήσιμο, παραγωγικό και λειτουργικό, μέχρι τη στιγμή που κινητοποιεί το άτομο και το παρακινεί να είναι δημιουργικό, να είναι σε ενεργοποίηση και να προσπαθεί να επιτύχει τους στόχους του.

Οσο πλησιάζουν οι πανελλήνιες εξετάσεις το άγχος των εφήβων και του περιβάλλοντός τους κορυφώνεται, σε σημείο μεγάλης έντασης. Το άγχος αποτελεί τον πιο μεγάλο εχθρό των υποψηφίων και ενεργοποιείται κυρίως από αρνητικές, άσχημες σκέψεις που σχετίζονται με τον φόβο των αποτελεσμάτων και της αποτυχίας. Ο έφηβος ανησυχεί ιδιαίτερα για τη διαδικασία, για τα θέματα εξέτασης και σκέφτεται πως εάν δεν ανταποκριθεί επιτυχώς, θα απογοητεύσει τους γονείς του, καθώς δεν θα έχει κατορθώσει να επιτύχει, σύμφωνα με τις προσδοκίες τους.

Στην κοινωνία μας και την ελληνική πραγματικότητα τα παιδιά μεγαλώνουν με την πεποίθηση πως πρέπει να εισαχθούν οπωσδήποτε σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή, έτσι ώστε να αποκτήσουν με την αποφοίτησή τους ένα καταξιωμένο πτυχίο, επάγγελμα και κοινωνικό κύρος (π.χ. γιατρός, καθηγητής, αρχιτέκτονας, δικηγόρος). Ετσι θεωρούνται επιτυχημένοι και καταξιωμένοι άνθρωποι με ένα μέλλον εξασφαλισμένο.

Οι γονείς αρκετές φορές είναι ιδιαίτερα πιεστικοί, καταναγκαστικοί και αγχώδεις, με αποτέλεσμα να έρχονται σε σύγκρουση και αντιπαράθεση με τον έφηβο, που βιώνει αυξημένο στρες την περίοδο της προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Το αυξημένο άγχος των εφήβων, που εντείνεται όσο πλησιάζουν οι ημέρες των εξετάσεων, έχει ως αποτέλεσμα να βιώνουν αισθήματα θλίψης, αγωνίας, θυμού, απογοήτευσης και ματαίωσης.

Συμβουλές για τη μέρα των εξετάσεων

1 Φροντίστε να ξυπνήσετε και να πάρετε πρωινό νωρίτερα, για να μην έχετε άγχος με τον χρόνο. Ξεκινήστε σαν να είναι μια κανονική μέρα, που χρειάζεται συγκέντρωση και προσοχή όσον αφορά τη διεκπεραίωση των δραστηριοτήτων σας.

2 Το διάβασμα της τελευταίας στιγμής αυξάνει το άγχος και δημιουργεί σύγχυση. Γι’ αυτό να το αποφεύγετε, όπως και τα άτομα που μεταδίδουν ανησυχία και στρες. Να είστε ήρεμοι και με άτομα που μπορούν να σας στηρίξουν και όχι να σας φορτίσουν.

3 Οταν πάρετε τα θέματα, τα διαβάζετε προσεκτικά, χωρίς να σκέφτεστε αρνητικά. Ξεκινήστε από αυτά που σας φαίνονται πιο εύκολα και βατά. Διαβάζετε κάθε θέμα συγκεντρωμένοι, υπογραμμίζοντας τις λέξεις-κλειδιά ή τις λέξεις που θέλουν προσοχή και εμφανίζουν μια σημαντικότητα σε σχέση με το ερώτημα.

4 Αν ξεχάσετε κάποια έννοια, έναν ορισμό ή αν κολλήσετε αρκετή ώρα σε ένα ερώτημα, το αφήνετε αφού το υπογραμμίσετε έντονα και εμφανώς, έπειτα συνεχίζετε, με σκοπό να επανέλθετε αργότερα, μόλις έχετε ολοκληρώσει τα υπόλοιπα θέματα.

5 Αφού απαντήσετε σε κάποιο ερώτημα, διαβάζετε ξανά την εκφώνηση, για να επιβεβαιώσετε ότι απαντήσατε σ’ αυτά που ζητάει και δεν είστε εκτός θέματος.

6 Αν δεν προλαβαίνετε ή ξέρετε λίγα πράγματα για το θέμα, γράφετε απλά και συγκεκριμένα ό,τι γνωρίζετε, δεν το εμπλουτίζετε και δεν γράφετε πιθανές προσωπικές εικασίες. Είναι σίγουρα προτιμότερο από το να το αφήσετε κενό.

7 Προσέχετε την εμφάνιση και τη δομή του γραπτού σας, γράφοντας ευανάγνωστα, καθαρά και τακτικά. Ενα καλογραμμένο γραπτό, με σύνταξη και γραμματική, βοηθά τη διόρθωσή του και δεν κουράζει τον εξεταστή.

8 Τελειώνοντας, διαβάζετε πάλι με ηρεμία, εστιάζοντας με προσοχή στο γραπτό σας, βλέπετε το νόημα του περιεχομένου πριν το παραδώσετε. Ετσι θα δείτε αν έχετε ελλείψεις και ενδεχομένως να συμπληρώσετε κάτι ή να το αφαιρέσετε.

9 Εκμεταλλευτείτε και χρησιμοποιήστε όλον τον χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας. Μπορείτε να το παλέψετε μέχρι το τέλος και να κάνετε ό,τι καλύτερο.

10 Αν κατά τη διάρκεια της εξέτασης αισθανθείτε ότι το άγχος σας αυξάνεται, πάρτε βαθιές αναπνοές και εφαρμόστε κάποιες από τις τεχνικές χαλάρωσης, κλείνοντας τα μάτια για λίγο, πίνοντας λίγο νερό, χρησιμοποιώντας ένα μαντιλάκι αρωματικό και εισπνέοντας. Αν υπάρχει δυνατότητα, φάτε μια καραμέλα για την ξηρότητα του λαιμού.

11 Αφού ολοκληρωθεί κάθε εξέταση, επιτρέψτε στον εαυτό σας να χαλαρώσει για λίγο, συζητήστε, κάντε βόλτα με αγαπημένα άτομα ή και μόνοι, φάτε σωστά και ξεκουραστείτε, προτού αρχίσετε να προετοιμάζεστε για την επόμενη εξέτασή σας.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια δύσκολη και καθοριστικής σημασίας δοκιμασία που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι και είναι απολύτως φυσιολογικό να αισθάνονται άγχος αυτήν την περίοδο.

Είναι σημαντικό σε αυτήν τη φάση να αισθάνονται υποστήριξη από τα οικεία τους πρόσωπα, ώστε να μπορούν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Γι' αυτό, διαχειριζόμαστε το δικό μας άγχος. Ο,τι και να λέμε στο παιδί για να το ενδυναμώσουμε, όταν εμείς οι ίδιοι είμαστε υπερβολικά αγχωμένοι για τις εξετάσεις του, αυτό διαχέεται, μεταδίδεται και το παιδί το εισπράττει, ακόμα κι αν δεν λέμε τίποτε απολύτως. Το αποτέλεσμα είναι ότι, εκτός από τη δική του αγωνία, έχει να διαχειριστεί και τη δική μας, αφού θα σκέφτεται να μη μας απογοητεύσει.

MSc Κλινική Ψυχοπαθολόγος - 
Ψυχοθεραπεύτρια
Universite Paris VIII - St. Denis - Vincennes, France

www.michalopoulou.gr

www.facebook.com/ 
Σοφία Π. Μιχαλοπούλου


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ