Ψυχανάλυσέ το: H ώρα του χωρισμού

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Από τη Σοφία Π. Μιχαλοπούλου

Ψυχανάλυσέ το: H ώρα του χωρισμού

❱❱  9+1 tips για θετική αντιμετώπιση των... μαύρων συναισθημάτων που προκαλεί το τέλος μιας σχέσης

Κατά την πάροδο των ετών όλοι έχουν τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους την εμπειρία ενός χωρισμού, είτε πρόκειται για διαζύγιο είτε για σχέση. 

Σύμφωνα με έρευνες και μελέτες, ο χωρισμός μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες, όπως η κατάθλιψη, η συναισθηματική αποστροφή, το αίσθημα μοναξιάς και μελαγχολίας, καθώς κι ένα αίσθημα απώλειας του ίδιου του εαυτού.

Μια αποτελεσματική αντιμετώπιση θα ήταν αυτή που θα μπορούσε να εστιάσει στις θετικές εκδοχές της εμπειρίας του χωρισμού, ενώ ταυτόχρονα θα ήταν δυνατόν να μειώσει τη σημασία των αρνητικών συναισθημάτων.

Η επεξεργασία των θετικών συνεπειών που έχουν τα αρνητικά συμβάντα ζωής αποτελεί αντικείμενο μελέτης της θετικής ψυχολογίας, η οποία αναλύει μέσα από το ιστορικό κάθε ατόμου και από τα δεδομένα της δομής της σχέσης πώς τα θετικά χαρακτηριστικά οποιασδήποτε εμπειρίας μπορεί να προάγουν την ανάπτυξη της προσωπικής εξέλιξης και ανάτασης.

Είναι σημαντικό να έχουμε ρεαλιστική οπτική των γεγονότων και των προσδοκιών μας, να αποδεχτούμε ότι ο πόνος και το αίσθημα της «μερικής απόγνωσης» είναι μέρος της διαδικασίας του χωρισμού και του σταδίου της συναισθηματικής απεξάρτησης. Κατά τις πρώτες εβδομάδες είναι πολύ πιθανό να αισθανόμαστε την ανάγκη ανάκτησης της «ίδιας σχέσης» μας.

Σε αυτή τη φάση είναι καλό να αποφεύγουμε μέρη όπου συχνάζαμε με τον σύντροφό μας και δραστηριότητες που κάναμε μαζί, διότι μπορεί να κάνουν τα αρνητικά συναισθήματα πιο έντονα λόγω αναβίωσης.

Ο εαυτός σας σταδιακά θα αισθανθεί καλύτερα, επομένως δώστε του χρόνο!

Οπως συμβαίνει με τον σωματικό πόνο, με την πάροδο του χρόνου η ένταση θα μειωθεί και η πληγή θα αρχίσει να μην αιμορραγεί. Τα μόνα που χρειάζονται είναι υπομονή και εμπιστοσύνη σε εσάς.

Είναι γεγονός ότι έχετε γυρίσει σελίδα και το νέο σενάριο της ζωής σας ήδη το γράφετε!

Ακολουθούν συμβουλές και σκέψεις που θα σας στηρίξουν και θα σας ενδυναμώσουν σε αυτή τη νέα διαδρομή, παρέα με τον εαυτό σας!

1 Σε κάποιο σημείο της διαδικασίας του χωρισμού, ιδίως αν είναι άσχημος, με εντάσεις και συγκρούσεις, θα βοηθήσει να διακόψετε τις αδιέξοδες επικοινωνίες με τον πρώην σύντροφό σας. Μην ξεχνάτε: Η κατασκοπία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του πρώην αγαπημένου σας δεν σας βοηθάει στα νέα βήματα απεξάρτησής σας!

2 Μη βιαστείτε να προχωρήσετε σε νέα σχέση. Γνωρίστε, μιλήστε, επικοινωνήστε, μην επαναλάβετε αμέσως το στενό πλαίσιο δεσμού. Βιώστε αληθινά τα συναισθήματά σας. Είναι αναγκαίο να πονέσετε, να γελάσετε, να αδιαφορήσετε, να θυμώσετε!

3 Βάλτε όρια στις ερωτήσεις συγγενών, γνωστών και φίλων για το τι συνέβη και στις συζητήσεις μαζί τους. Μπορείτε να πείτε: «Αυτή την περίοδο το επεξεργάζομαι» ή «Δεν θέλω να συζητήσω γι' αυτό το ζήτημα».

4 Οργανώστε τον χρόνο σας και έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι η παρέα με τα αγαπημένα σας πρόσωπα είναι καταπραϋντική! Μην απομονώνεστε και μη δραματοποιείτε τα γεγονότα. Ας μην υπερβάλουμε και στον χωρισμό, με οδυρμούς και δράματα!

5 Μετά τον χωρισμό δώστε στον εαυτό σας χώρο να «καθαρίσει» συναισθηματικά και να αλλάξει συνήθειες. Μην μπαίνετε σε διαδικασία συγκρίσεων, γιατί θα απογοητευτείτε και θα κοιτάτε μόνο πίσω. Στόχος όμως είναι να κοιτάτε μπροστά!

6 Προσπαθήστε να διακρίνετε τις ευκαιρίες γύρω σας και να κάνετε όλα όσα δεν μπορούσατε όταν δεν ήσασταν μόνοι.

7 Εάν θέλετε να βγείτε σοφότεροι από αυτή τη διαδρομή, η περίοδος έπειτα από έναν χωρισμό είναι μια ευκαιρία να τα πείτε με τον εαυτό σας και να τον ξαναγνωρίσετε βαθύτερα. Ζήστε χωρίς τύψεις και ενοχές!

8 Δείξτε ευγνωμοσύνη για όλα όσα ζήσατε με τον άνθρωπο αυτόν και εκτιμήστε τις καλές σας φάσεις! Δεν είναι καθόλου εύκολο, ειδικά τον πρώτο καιρό του χωρισμού, να αισθανθείτε όμορφα για τον άνθρωπο με τον οποίο δεν είστε πια μαζί. Δεν είναι όμως απίθανο να αναγνωρίσετε τα θετικά από τις στιγμές που ζήσατε μαζί. Από όλα αυτά μόνο κάτι καλό έχετε να μάθετε! Ενα χαμόγελο προσωπικής κάθαρσης θα σας βοηθήσει να προχωρήσετε.

9 Ενας χωρισμός μπορεί να ακολουθηθεί από μια περίοδο μοναξιάς, η οποία όμως είναι δυνατόν να αποτελέσει μια σπουδαία ευκαιρία για ανασυγκρότηση, για ουσιαστική επαφή με τον ίδιο σας τον εαυτό, για κοινωνικοποίηση, για νέο πλαίσιο παραγωγικής και ποιοτικής ζωής. Σίγουρο είναι ότι όλα αυτά θα σας οδηγήσουν στη διεκδίκηση και στον επαναπροσδιορισμό των πραγματικών επιθυμιών και αναγκών σας.

10 Στην πορεία προς τον χωρισμό η συμβολή και η στήριξη του ψυχολόγου μπορεί να είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς θα δώσουν στο άτομο τον χώρο και τον χρόνο να εκφραστεί, να κατανοήσει βαθύτερα τον ίδιο του τον εαυτό, να ιεραρχήσει τις προτεραιότητές του, να αποδεχτεί την περίοδο που διανύει και να διαχειριστεί την απώλεια της σχέσης του και την έναρξη της νέας εποχής με καινούργια δεδομένα.

Sc Κλινική Ψυχοπαθολόγος - 
Ψυχοθεραπεύτρια

Universite Paris VIII - St. Denis - Vincennes, France

www.michalopoulou.gr

www.facebook.com/ 
Σοφία Π. Μιχαλοπούλου





ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ