Δευτέρα, 15 Δεκεμβρίου, 2025

TV Όσκαρ με νότες – Η συγκινητική βράβευση του Γιώργου Παπαστεφάνου

Τον άνθρωπο που δημιούργησε τις τηλεοπτικές μουσικές εκπομπές στην...

Τα γιορτινά καλέσματα της high society

Πολλά είναι τα glam X-mas dinners που οργανώνονται στις επαύλεις των βόρειων και νοτίων προαστίων με λίγους και εκλεκτούς καλεσμένους - επιχειρηματίες και εφοπλιστές και δεν βλέπουν ποτέ το φως της δημοσιότητας.

Αντριάνα Μπάστα: Μια κυρία στο… μπουζούκι!

Η Αντριάνα Μπάστα είναι μια καλλιτέχνιδα που έχει καταφέρει να ξεχωρίσει όχι μόνο με τη ζεστή, ταξιδιάρικη φωνή της, αλλά και με την εντυπωσιακή δεξιοτεχνία της στο μπουζούκι.

Δυναμικό comeback από τον Φέρρη με σύγχρονη λαϊκή μπαλάντα

Ο Θοδωρής Φέρρης επιστρέφει δυναμικά με το ολοκαίνουργιο τραγούδι του «Είπες», μια σύγχρονη λαϊκή μπαλάντα γεμάτη συναίσθημα και ένταση

Ο θρυλικός Πετρολούκας Χαλκιάς άφησε πίσω του τεράστια «μουσική κληρονομιά»

Τα λόγια από καρδιάς τον Μάρτιο του 2015 για την πρώτη του αγάπη που τον έκανε γνωστό μέχρι τις ΗΠΑ

Ηταν ένα ηλιόλουστο πρωινό του Μαρτίου του 2015. Συναντηθήκαμε στο λαϊκό κέντρο που διατηρούσε στην πλατεία Καραϊσκάκη και ήρθε παρέα με τον μόνιμο συνεργάτη του, τραγουδιστή Αντώνη Κυρίτση, και τα δυο εγγόνια του, τον Θοδωρή και τον Νίκο. Ο λόγος για τον θρύλο του κλαρίνου Πετρολούκα Χαλκιά, που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγες ημέρες σε ηλικία 91 ετών.

  • Από τη Βίβιαν Μπενέκου

Δέκα χρόνια πριν, όμως, είχαμε τη χαρά να τον ακούσουμε να μας μιλάει για τη ζωή του, στις λιγοστές συνεντεύξεις που έδινε. Μας μίλησε για το πρώτο του αυτοσχέδιο κλαρίνο από ένα ξύλο που βρήκε σε χωράφι του χωριού του, τον γάμο του στα 17 με τη Μαρία, τη γνωριμία του με τους Μπένι Γκούντμαν και Λούις Αρμστρονγκ στις ΗΠΑ, το υπεραιωνόβιο κλαρίνο του, το δημοτικό τραγούδι, καθώς και για το Ηρώδειο, το Μέγαρο Μουσικής και τις ατέλειωτες ουρές που σχηματίζονταν στο Half Note για να ακούσουν τον «τζαζίστα του δημοτικού τραγουδιού».

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς με τη Βίβιαν Μπενέκου

Σε εκείνη τη συνάντησή μας ευτυχήσαμε, επίσης, να τον ακούσουμε ζωντανά να παίζει το κλαρίνο του με τους μουσικούς που είχε φέρει και με τη συνδρομή της μουσικής εγκατάστασης που υπήρχε στον χώρο του. Επαιξε με το μαγικό του κλαρίνο πέντε δημοτικά τραγούδια, με τον Αντώνη Κυρίτση στο τραγούδι και τα εγγόνια του στα λοιπά όργανα… Σε εκείνη, λοιπόν, τη συνέντευξη, που εξελίχθηκε σε «μίνι ιδιωτική συναυλία», γνωρίσαμε έναν λαϊκό μύθο με μεγάλη αγάπη στο δημοτικό τραγούδι και με την έννοια η τέχνη του κλαρίνου να περάσει και στις επόμενες γενιές.

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς ήταν ένας γλυκύτατος άνθρωπος, ευαίσθητος, ένας δεινότατος καλλιτέχνης και μια ευγενική φυσιογνωμία, που χαιρόταν τη ζωή και πίστευε σε αυτή. «Το κλαρίνο είναι ο ήχος της φύσης, των βουνών, του αέρα, των δέντρων, των ζώων και των λουλουδιών. Είναι οι ρίζες μας» ήταν τα λόγια του σπουδαίου δεξιοτέχνη Πετρολούκα Χαλκιά, που αφιέρωσε τη ζωή του στη διάσωση, στη διατήρηση και τη διάδοση του ηπειρώτικου ήχου, μετατρέποντάς τον σε παγκόσμιο πολιτιστικό πρεσβευτή της Ελλάδας. Επαιζε μέχρι τα βαθιά του γεράματα, από τα αγαπημένα του πανηγύρια μέχρι τα σημαντικότερα σαλόνια, το Μέγαρο Μουσικής, το Ηρώδειο, αλλά και τη μουσική σκηνή του Half Note, στην οποία συνωστίζονταν οι νεολαίοι και η ριζοσπαστική ελίτ για να τον ακούσουν.

Γεννημένος το 1934 στο Δελβινάκι Πωγωνίου, μέσα στη μουσική παράδοση της Ηπείρου, ο Πετρολούκας μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον όπου το κλαρίνο ηχούσε. Ο πατέρας του Περικλής Χαλκιάς και ο παππούς του με τον προπάππο του ήταν μουσικοί. Ο πατέρας του όμως δεν ήθελε ο Πετρολούκας να ασχοληθεί με το τραγούδι. «Ο πατέρας μου δεν ήθελε να μάθω κλαρίνο. Θυμάμαι μου έλεγε ότι “με αυτό δεν θα μπορέσεις να ζήσεις την οικογένειά σου”. Για αυτό και με έβαλε για δουλειά σε ένα γκαράζ, στα Γιάννενα. Μια μέρα, φεύγω από εκεί, πηγαίνω στο χωριό μου, βρίσκω το καλύτερο ξύλο, το τρυπάω και το φτιάχνω κλαρίνο. Αυτό ήταν το πρώτο μου κλαρίνο και με αυτό ξεκίνησα. Το κλαρίνο είναι η ζωή μου όλη» μας είπε ο βιρτουόζος του κλαρίνου, αμέσως μόλις μας είδε.

Αρχίζοντας να μιλάμε για τη ζωή του, ρωτήσαμε πώς βγήκε το όνομά του, το Πετρολούκας: «Το όνομά μου είναι Πέτρος Χαλκιάς. Ομως όταν βγήκα εγώ στο προσκήνιο ήδη υπήρχαν και έκαναν καριέρα οι Τάσος και Φώτης Χαλκιάς, με τους οποίους δεν είχα καμιά συγγένεια. Τότε με φώναξε ο Μίνως Μάτσας και μου λέει “πρέπει να βάλουμε κάτι για να ξεχωρίζεις”. Ο παππούς μου λεγόταν Λουκάς, οπότε το κάναμε Πετρολούκας». Ο Πετρολούκας, λοιπόν, άρχισε να παίζει κλαρίνο στα 10 του χρόνια. «Ξεκίνησα από πολύ μικρός και με έλεγαν το παιδί-θαύμα. Είναι μεγάλη δουλειά να παίζεις 10 χρονών κλαρίνο, κι εγώ έπαιζα επαγγελματικά από τότε» λέει ο ίδιος. Γρήγορα έγινε γνωστός σε όλη την Ηπειρο για την καθαρότητα του ήχου του, τη δεξιοτεχνία, αλλά κυρίως για την ψυχή που έδινε σε κάθε του ερμηνεία.

Ο Πετρολούκας παντρεύτηκε στα 17 του: «Οταν πήγα 17, γιατί εγώ γεννήθηκα το 1934 και το 1940 άρχισε ο πόλεμος, φύγαμε από το χωριό και πήγαμε στα Γιάννενα. Εκεί πήγαινα σχολείο και γνώρισα μια κοπέλα από το χωριό μου. Την παντρεύτηκα αμέσως. Στο γλέντι του γάμου, ξαφνικά κάνω μια πρόποση, που πάγωσε αρχικά τους πάντες… “Το πρώτο ποτήρι”, τους λέω, “θα το πιούμε στην πρώτη μου αγάπη”. Επειδή ήμουν πολύ μικρός νόμιζαν ότι θα πω κάτι περίεργο… Εγώ συνεχίζω, λέγοντας ότι “η πρώτη μου και μεγάλη αγάπη είναι το κλαρίνο και αυτό το ξέρει η γυναίκα μου”». Από τον γάμο του με τη Μαρία ο Πετρολούκας απέκτησε τρία παιδιά, τον Γιάννη, γιατρό σήμερα, τον πρόωρα χαμένο, εξαιρετικό κλαρινίστα Μπάμπη, που έφυγε από τη ζωή το 2018, και την Ολυμπία.

Τη δεκαετία του 1960, ακολουθώντας το μεταναστευτικό ρεύμα χιλιάδων Ελλήνων, ο Πετρολούκας Χαλκιάς έφυγε για την Αμερική, εκεί όπου διέπρεψε και έκανε τους πάντες να γνωρίσουν και να λατρέψουν το κλαρίνο, και το 1979, ήδη μύθος στο κλαρίνο, επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Με το κλαρίνο του, άλλωστε, κέρδισε την άδεια παραμονής στις ΗΠΑ, αλλά κυρίως άφησε άφωνους σπουδαίους τζαζίστες – μεταξύ αυτών τους θρυλικούς Λούις Αρμστρονγκ και Μπένι Γκούντμαν. Η φήμη του δεξιοτέχνη Πετρολούκα Χαλκιά διαδόθηκε γρήγορα στους κύκλους των μουσικών της τζαζ στη Νέα Υόρκη. Ετσι, ένα βράδυ, στο μαγαζί όπου έπαιζε ο Ελληνας, εμφανίστηκαν οι Μπένι Γκούντμαν και Λούις Αρμστρονγκ. Σε ένα διάλειμμα, ζήτησαν από τον σερβιτόρο να φέρει τον νεαρό μουσικό στο τραπέζι τους.

«Ο Μπένι Γκούντμαν τού ζήτησε να με ρωτήσει πώς έπαιξα όλα αυτά τα τραγούδια χωρίς αναλόγιο, πώς ήταν δυνατόν να τα ξέρω όλα απέξω. “Εμείς είμαστε παραδοσιακοί, δημοτικοί μουσικοί της Ελλάδας. Δεν γράφουμε και δεν διαβάζουμε μουσική, αλλά ό,τι περνάμε στα κομμάτια, το κρατάμε στο μυαλό μας” του είπα και εντυπωσιάστηκαν». Το όνομά του έγινε συνώνυμο του παραδοσιακού τραγουδιού. Ακόμα και τμήμα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πήρε το όνομά του. «Στο Half Note, με αυτό το ιδιαίτερο και νεανικό κοινό, πώς παίξατε;» τον ρωτήσαμε. «Εδωσα αρκετά κονσέρτα εκεί, με την παρουσία πολύ διαφορετικού κόσμου από αυτόν που ακούει εμένα. Επιστήμονες και ανώτερη τάξη. Εκεί ακούς, δεν χορεύεις. Παρ’ όλα αυτά, ουρές έκαναν για να έρθουν».

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς είχε την αγωνία για το δημοτικό τραγούδι και την επιβίωσή του και είχε άποψη για το ότι το παραδοσιακό τραγούδι δεν έχει τη θέση που του πρέπει στην ελληνική μουσική: «Εχουν ρίξει το δημοτικό τραγούδι στο εμπόριο, με διάφορες παραλλαγές που δεν του ταιριάζουν. Ετσι χάνει την αξία του. Ξέρουμε ότι το δημοτικό τραγούδι βασίζεται στη βυζαντινή μουσική και το ηπειρώτικο στην πεντατονική. Σήμερα παίρνουν κάποια στοιχεία του και τα μπλέκουν με το λαϊκό τραγούδι, βγάζοντας κάτι που δεν είναι το κλασικό, παραδοσιακό δημοτικό τραγούδι. Οι δικαιολογίες τους είναι ότι τα κάνουν καλύτερα. Τους απαντώ, λοιπόν, ότι και την Ακρόπολη θα μπορούσαν να την γκρεμίσουν και την ξαναχτίσουν ωραιότερη, όμως τις κολόνες της πρέπει να τις κρατήσουμε. Αυτό πρέπει να γίνει και στη μουσική. Να κρατήσουμε τους πυλώνες της». «Θέλετε να μας πείτε την ιστορία σας με τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ, τον Μπιλ Κλίντον;» ρωτήσαμε στη συνέχεια της κουβέντας μας.

Αντώνης Κυρίτσης, Βίβιαν Μπενέκου, Πετρολούκας Χαλκιάς

«Είχε έρθει ο Μπιλ Κλίντον στην Ελλάδα, επί Καραμανλή, και πήγε φυσικά στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τότε, τον Κάρολο Παπούλια, με τον οποίο εγώ ήμουν πολύ φίλος. Ο Παπούλιας είχε δικά μου cd, τα οποία και πρόσφερε στον Μπιλ Κλίντον, γιατί ο Κλίντον έπαιζε σαξόφωνο. Οταν εκείνος επέστρεψε στην Αμερική άκουσε τα τραγούδια μου και μου τηλεφώνησε…ενθουσιασμένος. Είχε ήδη πληροφορηθεί, δε, ότι εγώ ζούσα είκοσι χρόνια στην Αμερική» απάντησε. Το κλαρίνο του Πετρολούκα Χαλκιά, που ήταν η συντροφιά του μέχρι το τέλος, έχει βαριά ιστορία, που μετρά πάνω από έναν αιώνα: «Το δικό μου κλαρίνο το έχω περισσότερο από πενήντα χρόνια. Ομως η ηλικία του είναι εκατόν είκοσι ετών, από τα πρώτα που είχαν βγει. Εχει τον πιο γλυκό και μελωδικό ήχο που μπορεί να ακούσει κανείς. Τα καλύτερα κλαρίνα, ξέρεις Βίβιαν, είναι τα γαλλικά που κατασκευάζονται από ξύλο έβενο».

«Πώς έχετε τα πνευμόνια και παίζετε ακόμη;» ήταν η τελευταία απορία μας. «Οταν αγαπάς το κλαρίνο μιλάς μαζί του. Οπως μιλάμε μαζί τώρα, έτσι μιλάω και εγώ στο κλαρίνο μου. Εγώ χωρίς το κλαρίνο δεν ζω. Σκεφθείτε ότι είμαι τέταρτης γενιάς κλαρινίστας. Ολη μας η οικογένεια παίζει κλαρίνο. Ακόμη και το δισέγγονό μου» ήταν τα λόγια του εκπληκτικού Πετρολούκα Χαλκιά, που θα τον θυμόμαστε πάντοτε, γιατί τότε, εκτός των άλλων, μας αποχαιρέτησε με την εξής φράση: «Και εσείς που επιλέξατε σήμερα να μιλήσουμε για το δημοτικό τραγούδι, που επιλέξατε επίσης να ακούσετε τραγούδια μας, κάνετε τον ίδιο αγώνα με εμάς για να το κρατήσουμε όρθιο. Πιστεύω πως κάποια μέρα θα τιμηθείτε για αυτό που κάνετε».

Καλό ταξίδι, Πετρολούκα Χαλκιά!

spot_img





ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιώργος Λιάγκας – Μαρία Αντωνά: Η συγκατοίκηση και το ταξίδι στο Ντουμπάι

Σοβαρεύει το πράγμα για τον Γιώργο Λιάγκα και τη Μαρία Αντωνά. Το πολυσυζητημένο ζευγάρι, που έχει πάψει εδώ και καιρό να παίζει «κρυφτό» με τους παπαράτσι, μοιράζεται πλέον την ίδια στέγη.

Σήλια Κριθαριώτη – Νίκος Τσάκος: Γενέθλια για τον μοναχογιό τους

Πλαισιωμένος από τους γονείς του, Νίκο Τσάκο και Σήλια Κριθαριώτη, και τις καλλονές δίδυμες αδερφές του, Ειρήνη και Ελισάβετ, έσβησε τα κεράκια της κόκκινης τούρτας του o Παναγιώτης Τσάκος.

Πήγε να διασκεδάσει με τον νέο σύντροφό της στο νυχτερινό κέντρο που τραγουδάει ο πρώην της

Πήρε τον σύντροφό της και πήγαν να διασκεδάσουν στο μαγαζί που εμφανίζεται ο πρώην της σύντροφος

Κώστας Φραγκολιάς: «Η Δώρα έφυγε από το σπίτι μας και έχω κούτες στο σαλόνι και τις βλέπω»

Ο Κώστας Φραγκολιάς αναφέρθηκε σε δηλώσεις του στην πρώην σύντροφό του, Δώρα και εξομολογήθηκε πως θα ήθελε να τον βρει η νέα χρονιά.

Τα γιορτινά καλέσματα της high society

Πολλά είναι τα glam X-mas dinners που οργανώνονται στις επαύλεις των βόρειων και νοτίων προαστίων με λίγους και εκλεκτούς καλεσμένους - επιχειρηματίες και εφοπλιστές και δεν βλέπουν ποτέ το φως της δημοσιότητας.

Ένας… άλλος «Άγιος Έρωτας»: Το ερωτικό πάθος ανάμεσα σε δύο γυναίκες που έγινε viral

Σε μια τηλεοπτική πραγματικότητα όπου κυριαρχούν τα ετερόφυλα ζευγάρια και ιστορίες γύρω από άντρες ομοφυλόφιλους, είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε μια σειρά εποχής να τολμά να παρουσιάσει έναν γυναικείο έρωτα.

Δε θα πιστέψετε ποιος γνωστός ηθοποιός είναι ο νονός της Ελεωνόρας Ζουγανέλη

«Ισχύει ότι έχω βαφτίσει την Ελεωνόρα Ζουγανέλη. Ως βαφτιστήρα είναι εξαιρετική, εγώ δεν είμαι καλός ως νονός»




Μποζουκια Αθηνα