Δευτέρα, 15 Δεκεμβρίου, 2025

TV Όσκαρ με νότες – Η συγκινητική βράβευση του Γιώργου Παπαστεφάνου

Τον άνθρωπο που δημιούργησε τις τηλεοπτικές μουσικές εκπομπές στην...

Τα γιορτινά καλέσματα της high society

Πολλά είναι τα glam X-mas dinners που οργανώνονται στις επαύλεις των βόρειων και νοτίων προαστίων με λίγους και εκλεκτούς καλεσμένους - επιχειρηματίες και εφοπλιστές και δεν βλέπουν ποτέ το φως της δημοσιότητας.

Αντριάνα Μπάστα: Μια κυρία στο… μπουζούκι!

Η Αντριάνα Μπάστα είναι μια καλλιτέχνιδα που έχει καταφέρει να ξεχωρίσει όχι μόνο με τη ζεστή, ταξιδιάρικη φωνή της, αλλά και με την εντυπωσιακή δεξιοτεχνία της στο μπουζούκι.

Δυναμικό comeback από τον Φέρρη με σύγχρονη λαϊκή μπαλάντα

Ο Θοδωρής Φέρρης επιστρέφει δυναμικά με το ολοκαίνουργιο τραγούδι του «Είπες», μια σύγχρονη λαϊκή μπαλάντα γεμάτη συναίσθημα και ένταση

Βυζαντινό Μουσείο: Ταξίδι στην ελληνικότητα ανά τους αιώνες

Ανοίγοντας τις πόρτες του Βυζαντινού Μουσείου ο επισκέπτης γίνεται... μέρος της μετάβασης από τον αρχαίο ελληνικό κόσμο στον μεσαιωνικό Ελληνισμό

Στην καρδιά της Αθήνας, ανάμεσα στο Πολεμικό Μουσείο και το Λύκειο του Αριστοτέλη, δεσπόζει το Βυζαντινό Μουσείο. Στεγασμένο στο εμβληματικό μέγαρο της δούκισσας της Πλακεντίας, ένα νεοκλασικό οικοδόμημα του 19ου αιώνα που σχεδίασε ο Σταμάτης Κλεάνθης, το μουσείο αυτό φιλοξενεί μία από τις σημαντικότερες συλλογές βυζαντινής και μεταβυζαντινής τέχνης στην Ευρώπη.

  • Από την Ιωάννα Τσέφλιου

Η περιήγηση στους χώρους του αποκαλύπτει μια συναρπαστική αφήγηση για τη μετάβαση από τον αρχαίο ελληνικό κόσμο στον μεσαιωνικό Ελληνισμό, και για τον συνεχή διάλογο μεταξύ του παγανιστικού και του χριστιανικού στοιχείου.

Παλαιοχριστιανική εκκλησία εντός του μεγάρου της Δουκίσσης της Πλακεντίας

Στις πρώτες αίθουσες της έκθεσης η ματιά του επισκέπτη πέφτει πάνω σε μαρμάρινες ανάγλυφες σαρκοφάγους και τραπεζοφόρους, οι οποίοι φέρουν διακοσμήσεις με μυθολογικά μοτίβα: ο Ερμής Κριοφόρος, ο Ορφέας που μαγεύει τα ζώα, ο Ηρακλής και οι Διόσκουροι. Οι μορφές αυτές, παρότι ειδωλολατρικές, εμφανίζονται σε συμφραζόμενα που θυμίζουν χριστιανικές παραστάσεις. Ο Ορφέας παραπέμπει στον Χριστό-Ποιμένα, ενώ η μορφή του Κριοφόρου ενσωματώνεται σταδιακά στην εικονογραφία του Καλού Ποιμένα.

Η ιέρεια από την Ισβαρδία της Μ. Ασίας

Η τέχνη αυτής της περιόδου χαρακτηρίζεται από μια αισθητική και ιδεολογική μετάβαση: από τη φυσιοκρατία της ελληνορωμαϊκής τέχνης στην αφαιρετικότητα και τη συμβολικότητα της χριστιανικής απεικόνισης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σαρκοφάγος από τη Σινταμάρα της Μικράς Ασίας, πλούσια διακοσμημένη με μορφές των Μουσών, που μαρτυρά την επιβίωση της κλασικής θεματολογίας ακόμη και σε χριστιανικά συμφραζόμενα. Την ίδια στιγμή, μία προτομή γυναίκας ιέρειας από την Ισβαρδία Μικράς Ασίας, χρονολογούμενη στον 4ο αιώνα, αναδεικνύει την προσωρινή και αμφιλεγόμενη παρουσία των γυναικών σε ιερατικά αξιώματα κατά τους πρώτους αιώνες του χριστιανισμού.

Τραπεζοφόρο βυζαντινό, παρεμφερές προς τον Κριοφόρο Ερμή

Αξιοσημείωτο είναι το σύνολο αρχιτεκτονικών μελών από παλαιοχριστιανικούς ναούς της Αθήνας, όπως η βασιλική του Ιλισού και ο ναός της Παναγίας της Αθηνιώτισσας, ο οποίος ανεγέρθηκε εντός του Παρθενώνα τον 6ο αιώνα. Η εκκλησία αυτή, αφιερωμένη στην Παναγία, αντικατέστησε τον αρχαίο ναό της Αθηνάς Παρθένου, σηματοδοτώντας τη μεταφορά της έννοιας της «παρθενίας» από την αρχαία θεά στη Θεοτόκο. Δεν πρόκειται για απλή αντικατάσταση, αλλά για έναν ιδεολογικό και συμβολικό μετασχηματισμό, που αποτυπώνει τον τρόπο με τον οποίο ο χριστιανισμός ενσωμάτωσε, ανέτρεψε ή μετέπλασε την αρχαία ελληνική παράδοση.

Μέδουσα πλαισιωμένη από μαιάνδρους, η αρχαιοελληνική επίδραση καταφανής

Η μετάβαση αυτή ενισχύεται και από τη χρήση αρχαίων αρχιτεκτονικών μοτίβων στη χριστιανική τέχνη: επιστύλια με σταυρούς, ρόδακες, ανθέμια, αλλά και ολόσωμοι σταυροί με φυτικά διακοσμητικά στοιχεία. Σε κάποιες σαρκοφάγους, όπως αυτή που βρέθηκε στη Βιβλιοθήκη του Αδριανού, ο αρχαιοπρεπής διάκοσμος συνδυάζεται με τα νέα σύμβολα της πίστης, δημιουργώντας ένα υβριδικό εικονογραφικό λεξιλόγιο. Σε άλλες αίθουσες εκτίθενται ταφικά μνημεία με κτερίσματα: πήλινα αγγεία, λυχνάρια, κοσμήματα, που τοποθετούνταν στους τάφους. Αυτά τα αντικείμενα αποδεικνύουν τη συνέχεια των ταφικών εθίμων από την αρχαιότητα στο Βυζάντιο, διατηρώντας πρακτικές όπως η προσφορά δώρων στον νεκρό.

Σαρκοφάγος με ανάγλυφες διακοσμητικές παραστάσεις

Παράλληλα, επιτύμβιες στήλες με αετωματική απόληξη και επιγραφές σε ελληνική γλώσσα υποδηλώνουν όχι μόνο την επιβίωση της ελληνικής, αλλά και τη σταδιακή επικράτησή της έναντι της λατινικής στο ανατολικό ρωμαϊκό κράτος. Το μουσείο φιλοξενεί περισσότερα από 30.000 εκθέματα, από παλαιοχριστιανικές τοιχογραφίες μέχρι φορητές εικόνες, ψηφιδωτά, κεραμικά, μεταλλοτεχνήματα, χειρόγραφα, νομίσματα και αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Εντυπωσιακές είναι οι τοιχογραφίες της Παλαιολόγειας Αναγέννησης, καθώς και εικόνες της Κρητικής και της Επτανησιακής Σχολής, όπως έργα των Μπαθά, Δαμασκηνού, Θεοφάνη του Κρητός και Εμμανουήλ Τζάνε.

Ψηφιδωτά και κατάλοιπα από την παλαιοχριστιανική βασιλική του Ιλισού

Οι βυζαντινές εικόνες, παρά τη στατικότητα και την αυστηρή μετωπικότητά τους, δεν αποσκοπούν σε ρεαλιστική αναπαράσταση αλλά σε θεολογική ερμηνεία. Η τέχνη γίνεται φορέας του μεταφυσικού, και οι μορφές, με έντονο βλέμμα και αφαιρετικό περιβάλλον, αναδύονται ως πνευματικά σύμβολα. Ο Ιωάννης Χαραλαμπόπουλος, συγγραφέας και φοιτητής Ιστορίας Ελληνικού Πολιτισμού του ΕΑΠ, που γνωρίζει σε βάθος την ιστορία του μουσείου, σημειώνει εύστοχα στην «Espresso» πως «η εικόνα λειτουργεί ως βιβλίο των αγραμμάτων», καθώς μεταδίδει το δόγμα και την παράδοση ακόμη και σε εκείνους που δεν μπορούν να διαβάσουν.

Βυζαντινοί τάφοι με αγγεία εντός τους, εν είδει κτερισμάτων

Μεταξύ των πιο σπάνιων και ιδιαίτερων εκθεμάτων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου ξεχωρίζουν οι μαρμάρινες εικόνες, μια κατηγορία έργων που συνδυάζει τον ανθεκτικό χαρακτήρα του γλυπτού υλικού με τις απαιτήσεις της εικονογραφικής πνευματικότητας. Ιδιαίτερη θέση κατέχει η Παναγία Βρεφοκρατούσα από τη Θεσσαλονίκη, έργο του 12ου αιώνα, η οποία παρουσιάζει την Παρθένο με τον Χριστό σε μια γλυπτική εκδοχή της γνωστής εικονογραφικής σύνθεσης. Παράλληλα, η Παναγία Δεομένη από την Αθήνα του 11ου αιώνα προβάλλει τη Θεοτόκο σε στάση ικεσίας, με τα χέρια υψωμένα προς τον ουρανό – σύμβολο μεσιτείας και πνευματικής εγγύτητας.

Χαρακτηριστικά έργα του Μ. Δαμασκηνού

Η επιλογή του μαρμάρου ως μέσου απεικόνισης της ιερής μορφής δεν αποτελεί απλώς επιστροφή σε ένα αρχαιοπρεπές υλικό, αλλά φανερώνει τη διαρκή διάθεση του βυζαντινού ανθρώπου να γεφυρώνει το παρελθόν με το παρόν, να ενσωματώνει το υλικό της αρχαιότητας στην υπηρεσία μιας νέας θεολογικής και αισθητικής γλώσσας. Οι μορφές των δύο αυτών Παναγιών, ενώ είναι σμιλευμένες με σεβασμό στην παλαιότητα του υλικού, διατηρούν τη λιτότητα και τον εσωτερικό δυναμισμό της βυζαντινής πνευματικότητας. Ακόμη πιο εντυπωσιακός είναι ο τρόπος με τον οποίο μυθολογικά στοιχεία διατηρούνται, έστω και με συμβολικό ή διακοσμητικό χαρακτήρα, στη χριστιανική τέχνη. Το πλακίδιο με την Αφροδίτη, έργο του 6ου αιώνα, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πολιτισμικής επιβίωσης.

Μία λίθινη εικόνα της Παναγίας, που παραπέμπει στα αρχαία πρότυπα

Η θεά της ομορφιάς απεικονίζεται σε στάση ανάδυσης ή κοσμητικού λουτρού, σε ένα μοτίβο που παραπέμπει ευθέως στην αρχαία ελληνική γλυπτική. Παρότι η χρήση της μορφής αυτής σε χριστιανικό συμφραζόμενο φαντάζει εκ πρώτης όψεως παράδοξη, στην πραγματικότητα αντανακλά τη βραδεία και σύνθετη μετάβαση από τον παγανισμό στον χριστιανισμό. Η ύπαρξη τέτοιων θεμάτων δεν σημαίνει λατρεία του παλαιού, αλλά μάλλον εικαστική ανακύκλωση, έναν τρόπο διατήρησης της αισθητικής και τεχνικής κληρονομιάς μέσα σε ένα νέο ιδεολογικό πλαίσιο. Το εν λόγω πλακίδιο λειτουργεί σχεδόν ως αρχετυπική εικόνα της μετάβασης: η Αφροδίτη, άλλοτε σύμβολο του έρωτα και της σωματικής ομορφιάς, επανερμηνεύεται ως ανάμνηση μιας άλλης κοσμοαντίληψης που πλέον δεν κυριαρχεί, αλλά υποχωρεί μέσα στη νέα θρησκευτική εμπειρία.

Μνημειακά κατάλοιπα από την Παναγία την Αθηνιώτισσα

Τα εκθέματα δεν περιορίζονται μόνο σε θρησκευτικά έργα. Λειτουργικά σκεύη, σταυροί, άμφια, σφραγίδες, κοσμήματα, ειλητάρια και χειρόγραφα παρουσιάζουν την καθημερινότητα του Βυζαντινού ανθρώπου, σε όλες τις πτυχές της ζωής: λατρευτικές, κοινωνικές, διοικητικές. Πολλά προέρχονται από πόλεις της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας όπως η Κωνσταντινούπολη, η Θεσσαλονίκη, η Κύπρος και η Αίγυπτος, καταδεικνύοντας την πολιτισμική και γεωγραφική ποικιλία του βυζαντινού κόσμου. Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η αγιογράφηση από το παρεκκλήσι του Αγίου Νικολάου στο Σπήλαιο των Αμώμων (γνωστό και ως «σπηλιά του Νταβέλη»), ένα μνημείο που φανερώνει πτυχές της μεταβυζαντινής θρησκευτικότητας και της λαϊκής ευσέβειας. Τοιχογραφίες από λιγότερο γνωστά παρεκκλήσια ή εξωκλήσια μαρτυρούν τον τοπικό χαρακτήρα της βυζαντινής τέχνης και την ποικιλομορφία των τεχνικών.

Λεπτομέρεια από τον τρούλο του παρεκκλησιού του Αγ. Νικολάου στην είσοδο της σπηλιάς του Νταβέλη στην Πεντέλη

Ο εκθεσιακός χώρος περιλαμβάνει επίσης αναπαραστάσεις εσωτερικών ναών, με τέμπλα, βημόθυρα, κιονόκρανα, θωράκια και επιστύλια. Μέσα από αυτά, ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται πως ο βυζαντινός ναός συνιστά μικρογραφία του σύμπαντος, μια δομή θεολογικά φορτισμένη, όπου κάθε στοιχείο έχει σημασία: το ιερό, ο νάρθηκας, ο τρούλος, οι εικόνες, όλα συμμετέχουν στη λειτουργία και την πνευματική εμπειρία του πιστού. Η ελληνική γλώσσα αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά του Βυζαντίου, αντικαθιστώντας σταδιακά τη λατινική και καθιερώνοντας έναν νέο γλωσσικό ιδιωματισμό που θα οδηγήσει στην εξέλιξη της νεότερης ελληνικής. Μέσα από τα αντιγραφικά εργαστήρια σε μοναστήρια και αστικά κέντρα, όπως η Κωνσταντινούπολη και η Θεσσαλονίκη, διασώθηκε μεγάλο μέρος της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, από τον Ομηρο έως τον Πλάτωνα.

Η αναβίωση του φιλοσοφικού στοχασμού δεν απουσίασε: ο Ψελλός, ο Φώτιος, ο Πλήθων Γεμιστός μελέτησαν και ενσωμάτωσαν την αρχαιοελληνική σκέψη στο βυζαντινό πνεύμα. Δεν είναι τυχαίο ότι σε τοιχογραφίες του Αγίου Ορους εμφανίζονται μορφές όπως ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης με χαρακτηριστικά αγιογραφίας. Η ελληνοχριστιανική σύνθεση δεν είναι ιδεολογικό σχήμα του 20ού αιώνα, αλλά υπαρκτό και σύνθετο πολιτισμικό φαινόμενο ήδη από τη βυζαντινή εποχή. Η ίδρυση του μουσείου συνδέεται άμεσα με τη δράση της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας, η οποία ιδρύθηκε το 1884 με πρωτεργάτη τον Γεώργιο Λαμπάκη. Η Εταιρεία συνέλεξε και κατέγραψε πλήθος χριστιανικών αρχαιοτήτων, συμβάλλοντας καθοριστικά στη συγκρότηση του Βυζαντινού Μουσείου, που άνοιξε επίσημα το 1923. Στο πνεύμα της Μεγάλης Ιδέας και του εθνικού αφυπνισμού, η βυζαντινή κληρονομιά επανεκτιμήθηκε ως φορέας ελληνικότητας και πολιτισμικής συνέχειας.

Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο δεν είναι απλώς ένας εκθεσιακός χώρος, αλλά ένα πολιτισμικό σύμβολο. Μέσα από τα εκθέματα και την αφήγησή του μας υπενθυμίζει ότι η ελληνικότητα δεν τελειώνει με την αρχαιότητα, αλλά συνεχίζει να μετασχηματίζεται, να ανανεώνεται και να εκφράζεται με νέους τρόπους – ένας ζωντανός οργανισμός που διαπερνά τους αιώνες.

spot_img




ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιώργος Λιάγκας – Μαρία Αντωνά: Η συγκατοίκηση και το ταξίδι στο Ντουμπάι

Σοβαρεύει το πράγμα για τον Γιώργο Λιάγκα και τη Μαρία Αντωνά. Το πολυσυζητημένο ζευγάρι, που έχει πάψει εδώ και καιρό να παίζει «κρυφτό» με τους παπαράτσι, μοιράζεται πλέον την ίδια στέγη.

Σήλια Κριθαριώτη – Νίκος Τσάκος: Γενέθλια για τον μοναχογιό τους

Πλαισιωμένος από τους γονείς του, Νίκο Τσάκο και Σήλια Κριθαριώτη, και τις καλλονές δίδυμες αδερφές του, Ειρήνη και Ελισάβετ, έσβησε τα κεράκια της κόκκινης τούρτας του o Παναγιώτης Τσάκος.

Πήγε να διασκεδάσει με τον νέο σύντροφό της στο νυχτερινό κέντρο που τραγουδάει ο πρώην της

Πήρε τον σύντροφό της και πήγαν να διασκεδάσουν στο μαγαζί που εμφανίζεται ο πρώην της σύντροφος

Κώστας Φραγκολιάς: «Η Δώρα έφυγε από το σπίτι μας και έχω κούτες στο σαλόνι και τις βλέπω»

Ο Κώστας Φραγκολιάς αναφέρθηκε σε δηλώσεις του στην πρώην σύντροφό του, Δώρα και εξομολογήθηκε πως θα ήθελε να τον βρει η νέα χρονιά.

Τα γιορτινά καλέσματα της high society

Πολλά είναι τα glam X-mas dinners που οργανώνονται στις επαύλεις των βόρειων και νοτίων προαστίων με λίγους και εκλεκτούς καλεσμένους - επιχειρηματίες και εφοπλιστές και δεν βλέπουν ποτέ το φως της δημοσιότητας.

Ένας… άλλος «Άγιος Έρωτας»: Το ερωτικό πάθος ανάμεσα σε δύο γυναίκες που έγινε viral

Σε μια τηλεοπτική πραγματικότητα όπου κυριαρχούν τα ετερόφυλα ζευγάρια και ιστορίες γύρω από άντρες ομοφυλόφιλους, είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε μια σειρά εποχής να τολμά να παρουσιάσει έναν γυναικείο έρωτα.

Δε θα πιστέψετε ποιος γνωστός ηθοποιός είναι ο νονός της Ελεωνόρας Ζουγανέλη

«Ισχύει ότι έχω βαφτίσει την Ελεωνόρα Ζουγανέλη. Ως βαφτιστήρα είναι εξαιρετική, εγώ δεν είμαι καλός ως νονός»

«Πρώην σύντροφός μου, μου είπε να πάω σε ξενοδοχείο με έναν επιχειρηματία για 50.000 ευρώ»

Αποκάλυψε την ανήθικη πρόταση που της έκανε πρώην σύντροφός της.



Μποζουκια Αθηνα