Οδηγός επιτυχίας για όσκαρ

Τα δέκα «tips» που ακολουθούν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό όσοι κυνηγούν το χρυσό αγαλματίδιο.

Με την αντίστροφη μέτρηση για τη βραδιά απονομής των βραβείων Οσκαρ να πλησιάζει στο τέλος της, οι προ-οσκαρικές εκστρατείες κορυφώνονται! Παραγωγοί, σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές δεν λογαριάζουν χρόνο και χρήμα προκειμένου να βρεθούν αγκαλιά με το χρυσό αγαλματίδιο. Ποιοι θα το κερδίσουν τελικά; Το σίγουρο είναι ότι όσοι το κερδίσουν θα τετραπλασιάσουν εν μία νυκτί το κασέ τους. Η ιστορία πάντως έχει δείξει ότι ο θείος Οσκαρ ανταμείβει όσους ακολουθούν δέκα αλάνθαστες τακτικές. Δηλαδή…

1. Εκστρατεία δυσφήμησης. Από τη στιγμή που θα ανακοινωθούν οι υποψηφιότητες, τα στούντιο παραγωγής ξεκινάνε εκστρατεία δυσφήμησης των αντίπαλων φαβορί. Κάπως έτσι πέρυσι οι συντελεστές της ταινίας «Lincoln» βρέθηκαν να κατηγορούνται ότι διαστρέβλωσαν την πραγματικότητα, ενώ λίγα χρόνια νωρίτερα οι ιθύνοντες του φιλμ «Slumdog Millionaire» είχαν κατηγορηθεί ότι είχαν πληρώσει τους Ινδούς νεαρούς ηθοποιούς με απολαβές μικρότερες και από τον κατώτατο μισθό. Για τον λόγο αυτό η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στο βιβλίο κανονισμών που αποστέλλει προς τα μέλη της: «Διαφημίσεις, δημοσιεύσεις ή άλλες κοινοποιήσεις στο facebook ή το twitter που αποσκοπούν στην προώθηση μιας ταινίας ή μιας ερμηνείας με την αρνητική κριτική μιας άλλης, δεν θα γίνονται ανεκτές».
Και δεν το γράφει μόνο, το εννοεί κιόλας. Το απέδειξε το 2010, όταν ένας από τους παραγωγούς της ταινίας «Hurt Locker», ο Νίκολας Τσάρτιερ, έστειλε καταιγισμό από e-mail σε όλους τους φίλους και γνωστούς του ενθαρρύνοντάς τους να ψηφίσουν τη δική του ταινία «αντί για την ταινία των 500.000.000 δολαρίων» (εννοώντας το ανταγωνιστικό «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον). Τη χρονιά εκείνη του απαγορεύτηκε η είσοδος στην τελετή απονομής.

2. Το σενάριο. Εχει αποδειχτεί πάμπολλες φορές ότι η Ακαδημία λατρεύει τις σοβαρές ταινίες που εστιάζουν σε σοβαρά θέματα. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, το «Schindler’s List». Οπως είχε σχολιάσει χαρακτηριστικά η Κέιτ Γουίνσλετ σε παλαιότερη συνέντευξή της «αν γυρίσεις μία ταινία για το Ολοκαύτωμα, το έχεις το Οσκαρ στο τσεπάκι σου. Εγώ υπήρξα υποψήφια τέσσερις φορές, αλλά δεν το κέρδισα καμία». Οχι τυχαία, ήταν δήλωση που είχε κάνει η ηθοποιός πριν από το 2008, αφού εκείνη τη χρονιά απέσπασε τελικά το χρυσό αγαλματάκι για την ερμηνεία της στην ταινία «The Reader» με θέμα το Ολοκαύτωμα. Τη φετινή χρονιά το προφανές φαβορί είναι η ταινία «12 Years a Slave», καθώς πληροί πολλές από τις προδιαγραφές που έχει θέσει ανεπίσημα η Ακαδημία: είναι βασισμένη σε αληθινή ιστορία και έχει σοβαρό θέμα (τα ανθρώπινα δικαιώματα).

3. Οι δεξιώσεις. Προτού φτάσουν στην αίθουσα του Kodak Theatre, όπου πραγματοποιείται η τελετή απονομής των Οσκαρ (για να κλέψουν την παράσταση), οι ηθοποιοί πρέπει να μαγνητίσουν τα φλας και σε όλα τα προ-οσκαρικά γκαλά που οργανώνονται καθαρά για διαφημιστικούς λόγους. Η Τζένιφερ Λόρενς, που απέσπασε πέρυσι το Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Silver Linings Playbook», είχε κάνει λόγο για την «απόλυτη εξάντληση» από τον αριθμό των δεξιώσεων στις οποίες χρειάστηκε να παραστεί την προ-οσκαρική περίοδο: «Με ξυπνούσαν στις 5.00 τα χαράματα για να με καλέσουν κάπου. Είχα πάψει να έχω πια τη ζωή μου. Η ίδια η απονομή ήταν πολύ διασκεδαστική, όμως όλα αυτά τα γκαλά και οι δεξιώσεις που προηγούνται είναι εξαντλητικά. Αισθανόμουν σαν πολιτικός σε προεκλογική καμπάνια».

4. Τα promotion. Ολα τα… λεφτά αφίσες τα κάνουν οι κινηματογραφικοί παραγωγοί τον τελευταίο μήνα πριν από τη μεγάλη βραδιά. Τα διαφημιστικά πάνελ που υπάρχουν πάνω στην κεντρική λεωφόρο του Χόλιγουντ, την περίφημη Sunset Boulevard, ενοικιάζονται προς 30.000 ευρώ τον μήνα, ενώ γιγαντοαφίσες στήνονται και έξω από κάθε κινηματογραφική αίθουσα και πρακτορείο ηθοποιών στο Λος Αντζελες. Τα στούντιο πληρώνουν ακόμα ολοσέλιδες καταχωρίσεις στους «Los Angeles Times», διαφημιστικό χρόνο στο prime-time των εθνικών τηλεοπτικών καναλιών, ενώ διοργανώνουν και χλιδάτα πάρτι σε ιστορικά ξενοδοχεία όπως το «Chateau Marmont» και το «Beverly Hills Hotel». Φέτος ο παραγωγός Χάρβεϊ Γουάινσταϊν των στούντιο Miramax λέγεται ότι ξόδεψε 3.000.000 ευρώ για τη διαφήμιση της ταινίας «Philomena» με πρωταγωνίστρια την Τζούντι Ντεντς, όταν το συνολικό μπάτζετ της ταινίας δεν ξεπέρασε τα 11.000.000 ευρώ.

5. Tα δώρα με νόημα. Από τη στιγμή που η Ακαδημία απαγόρευσε τα δώρα προς τα μέλη της, οι υπεύθυνοι των στούντιο άρχισαν να στέλνουν δώρα σε μέλη άλλων κινηματογραφικών ενώσεων που απονέμουν τα δικά τους βραβεία πριν από τη βραδιά των Οσκαρ. Αλλωστε πολλοί ψηφοφόροι των Οσκαρ είναι μέλη σε διάφορες ομάδες και κριτικές επιτροπές του κινηματογραφικού κλάδου. Κάπως έτσι, την περσινή χρονιά ο Στίβεν Σπίλμπεργκ έστειλε χειρόγραφα σημειώματα μαζί με αντίγραφα της ταινίας «Lincoln» στα μέλη της ένωσης κριτικών Broadcast Film Critics Association ευχαριστώντας τους εκ των προτέρων για την υποστήριξή τους. Κάποιοι από αυτούς έλαβαν ακόμα ολοκαίνουργια iPods με τραγούδια από την ταινία «Les Miserables», για την οποία η Αν Χάθαγουεϊ κατάφερε τελικά να αποσπάσει το Οσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου. Ενα μέλος της Ακαδημίας σχολίασε: «Τα δώρα είναι εντυπωσιακά. Εχω λάβει ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Από μία εβδομάδα δωρεάν διαμονής σε πεντάστερο ξενοδοχείο στο Μεξικό μέχρι δωρεάν κουπόνι για αποτρίχωση γάμπας για τη σύζυγό μου!»

6. Οι πρεμιέρες. Οι υπεύθυνοι των κινηματογραφικών στούντιο δεν βιάζονται να προβάλουν την ταινία τους. Οχι τυχαία, η πλειονότητα των ταινιών που διεκδικεί τα Οσκαρ κάνει πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες μέσα στον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο έτσι ώστε να μείνει «νωπή» στη μνήμη των ψηφοφόρων. Οχι τυχαία, ο Μάρτιν Σκορσέζε ζήτησε φέτος να αλλάξει η προγραμματισμένη πρεμιέρα του «Wolf of Wall Street» και να μετακινηθεί ανήμερα των Χριστουγέννων για να προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση στους ψηφοφόρους της Ακαδημίας. Για τον λόγο αυτόν πολλοί στο Χόλιγουντ πιστεύουν ότι εξανεμίστηκαν και οι λιγοστές πιθανότητες που είχε η Κέιτ Μπλάνσετ να κερδίσει ακόμα ένα Οσκαρ για την ερμηνεία της στην ταινία «Blue Jasmine», αφού ο Γούντι Αλεν συναίνεσε να προβληθεί η ταινία μέσα στη «νέκρα» του καλοκαιριού. «Οι περισσότεροι ψηφοφόροι της Ακαδημίας είναι ηλικιωμένοι και μετά βίας θυμούνται τι είδαν την περασμένη εβδομάδα, πόσο μάλλον το περασμένο καλοκαίρι» σχολίασε ένας ψηφοφόρος.

7. Οι βιογραφίες. Τίποτα δεν συγκινεί την Ακαδημία περισσότερο από μία ζουμερή βιογραφική ταινία. Σκεφτείτε τον Κόλιν Φερθ στον «King’s Speech», τον Σον Πεν στο «Milk», την Ελεν Μίρεν στο «Queen», τη Ριζ Γουίδερσπουν στο «Walk The Line» και τη Σαρλίζ Θερόν ως κατά συρροή δολοφόνο στο «Monster». Ανάμεσα στα φετινά φαβορί είναι ο Τσιουέτελ Ετζιοφόρ («12 Years a Slave»), ο Ιντρις Ελμπα («Mandela»), ο Μάθιου ΜακΚόναχι («Dallas Buyers Club») και η Τζούντι Ντεντς («Philomena») με τους πέρα για πέρα αληθινούς ρόλους τους.

8. Οχι στα μιούζικαλ. Το 52% των ταινιών που έχει αποσπάσει το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας ήταν δραματικού περιεχομένου. Τα μιούζικαλ έχουν θριαμβεύσει μόνο στο 9% των 85 απονομών που έχουν πραγματοποιηθεί έως σήμερα. Επίσης, η κριτική επιτροπή μοιάζει να προτιμά τις ταινίες που δεν ξεπερνούν σε διάρκεια τα 150 λεπτά, ενώ αντιπαθούν σφόδρα τις ταινίες που είναι ακατάλληλες για ανηλίκους, καθώς δεν τις έχουν βραβεύσει ούτε μία φορά.

9. Ο άνθρωπος-κλειδί. Ο Χάρβεϊ Γουάινσταϊν θεωρείται ο ανεπίσημος «βασιλιάς της προ-οσκαρικής εκστρατείας». Κέρδισε τη φήμη αυτή το 1999, όταν με την αμείλικτη καμπάνια του για την ταινία «Shakespeare in Love» κατάφερε να θριαμβεύσει έναντι του αδιαμφισβήτητου τότε φαβορί «Saving Private Ryan». Εκτοτε έχει οδηγήσει ουκ ολίγες ταινίες στο βάθρο των Οσκαρ, μεταξύ των οποίων τις «The King’s Speech», «The Artist» και «Pulp Fiction». Με τη μακρά καριέρα του στα στούντιο κινηματογραφικών παραγωγών Miramax και The Weinstein Company, ο Χάρβεϊ Γουάινσταϊν έχει στηρίξει μαζί με τον αδερφό του Μπομπ ταινίες που έχουν αποσπάσει συνολικά 303 υποψηφιότητες για Οσκαρ και έχουν κερδίσει τελικά 75 βραβεία της Ακαδημίας.

10. Η σταθερή αξία. Οταν όλες οι άλλες στρατηγικές αποτυγχάνουν, τότε μόνο μία τακτική μοιάζει να εγγυάται αν μη τι άλλο την υποψηφιότητα για το Οσκαρ: η «πρόσληψη» της Μέριλ Στριπ. Η δημοφιλής ηθοποιός κατέχει το ρεκόρ με τις περισσότερες υποψηφιότητες για Οσκαρ από κάθε άλλον συνάδελφό της. Εχει προταθεί συνολικά 18 φορές και μέχρι σήμερα το έχει κερδίσει τις τρεις. Και πολλοί είναι αυτοί που στοιχηματίζουν ότι θα θριαμβεύσει και φέτος χάρη στην εκπληκτική ερμηνεία της στην ταινία «August: Osage County».

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΥ

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ