Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου, 2025

Βράβευση για την Παλιοσπύρου και τη γιατρό της Μαρία Καλοφώνου

Eνα βραβείο που της δίνει δύναμη για να συνεχίσει...

Μαρία Καβογιάννη: Απόλαυσε τη φίλη της Ορνέλα Λούτη στη σκηνή

Μια ευχάριστη έκπληξη περίμενε τους θεατές του θεάτρου Εν...

Νέες μπίζνες στη Σκιάθο για Ντάνο

Για τη μετακόμισή τους στη Σκιάθο και το μαγαζί...

Κατερίνα Λέχου και Καλλιόπη Χάσκα έγιναν άνω κάτω στο πάρτι του Νίκου...

Μπορεί στη θρυλική «Μάγισσα» του ΑΝΤ1 να ένωσαν τις...

Στο φως άγνωστο έργο του Παϊσίου!

Ο Δημήτρης Μαργαριτώφ αποκαλύπτει στη «δημοκρατία» όσα είχε αναφέρει ο πατέρας του Τάσος από τη συγκλονιστική γνωριμία του με τον γέροντα στο Ορος Σινά το 1962

Αναμφίβολα όσα έχει κάνει ο άγιος Παΐσιος αποτελούν σπουδαία και πανανθρώπινα, κι έχουν αφήσει ανεξίτηλο το αποτύπωμα στη σύγχρονη Ιστορία της χώρας μας, με την εφημερίδα «δημοκρατία» να φέρνει στο φως ένα άγνωστο έργο του γέροντα Παϊσίου, πολύ πριν από την αγιοποίησή του!

Ο άγιος Παΐσιος σε νεαρή ηλικία, την περίοδο που ήταν μοναχός στο Ορος Σινά

Την αποκάλυψη αυτού του σπάνιου ξυλόγλυπτου έργου έκανε στη «δημοκρατία» ο γιος του συντηρητή έργων τέχνης Τάσου Μαργαριτώφ, που είχε γνωρίσει τον άγιο Παΐσιο. «Ο πατέρας μου ήταν ο Τάσος Μαργαριτώφ, γεννημένος το 1925, ο οποίος μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αποφάσισε να πάει να σπουδάσει στην Ιταλία αρχιτεκτονική και διακόσμηση, επειδή του άρεσε ο τομέας της συντήρησης» αναφέρει αρχικά ο Δημήτρης Μαργαριτώφ.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών του επέστρεψε στην Ελλάδα για την πρώτη του δουλειά, που ήταν μια σύμβαση με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στη Βασιλίσσης Σοφίας. Με αφορμή, λοιπόν, το γεγονός ότι ήταν ο πρώτος που ήρθε με επιστημονική κατάρτιση, άρχισε να αναδεικνύει το έργο του γύρω από τη λογική της συντήρησης με επιστημονικά χαρακτηριστικά, επηρεάζοντας με αυτόν τον τρόπο κι άλλους που ακολούθησαν τον δρόμο του για σπουδές στην Ιταλία. Μέσω, λοιπόν, της ενασχόλησής του στο Βυζαντινό Μουσείο, ο Τάσος Μαργαριτώφ είχε αναλάβει κυρίως τα ηπειρωτικά και τα εκτός Ελλάδας έργα, κι ένα από τα μεγαλύτερά του έργα, πέραν του ελλαδικού χώρου, ήταν το ύφασμα της Βεργίνας, αλλά είχε ασχοληθεί ενεργά και με τις ανασκαφές και τις τοιχογραφίες στη Σαντορίνη.

Η φωτογραφία-ντοκουμέντο με τον άγιο Παΐσιο να ασκεί το επάγγελμα του ξυλουργού

Ομως, όπως μας υπογράμμισε ο γιος του, «το πιο αγαπημένο γεγονός της δουλειάς του ήταν η παρουσία του στο Ορος Σινά». Το 1962, εξιστορεί ο γιος του, «ο Τάσος Μαργαριτώφ πηγαίνει στο Σινά με εντολή του Ελληνικού Δημοσίου και στέλνει άμεσα ενημέρωση ότι είναι πολύ μεγάλος ο όγκος της δουλειάς που υπάρχει εδώ και θα χρειαστεί βοήθεια με επιπλέον προσωπικό». Εκεί συντηρούσε τον γνωστό «Χριστό του Σινά». Ηταν από τα πρώτα έργα που συντήρησε εκεί. «Ψάχνοντας στα αρχεία του μουσείου πολλά χρόνια μετά», εξηγεί ο γιος του Δημήτρης, «ανακάλυψε ένα τηλεγράφημα με το οποίο ενημερώνουν τον πατέρα του ότι δόθηκε εντολή να κατεβούν στο Σινά ο άγιος Παΐσιος, που ήταν ακόμα μοναχός, μαζί με ακόμα έναν συντηρητή, που ήταν αρκετά σημαντικός για εκείνη την εποχή, για να πάνε να τον βοηθήσουν, και εκεί ήταν η πρώτη γνωριμία του πατέρα μου» με τον γέροντα Παΐσιο.
Οπως αναφέρει, στο Σινά άπαντες είχαν ήδη ενθουσιαστεί από την παρουσία του Παϊσίου, αντιλαμβανόμενοι «αυτή την ηρεμία του χαρακτήρα του, αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που τον διέκρινε».

Ο Δημήτρης Μαργαριτώφ

Τότε, ο γέροντας Παΐσιος δεν είχε αγιοποιηθεί ακόμη, αλλά, σύμφωνα με τη μαρτυρία του πατέρα του, «ήθελε να πάει στο Ορος Σινά γιατί ήθελε να βρεθεί στην έρημο, διότι η έρημος του Σινά ήταν ένα πολύ σημαντικό ορόσημο για τους μοναχούς και για τους ασκητές – αν φτάσεις εκεί, αποκτάς άλλη αίσθηση του μοναχισμού και του ασκητισμού κι αυτό ήθελε να το ζήσει και ο γέροντας Παΐσιος». Θέλοντας, λοιπόν, να «τον βοηθήσουν οι μοναχοί στο ταξίδι του, του έδωσαν ένα μεταλλικό κρεβάτι, κουβέρτες, μαξιλάρια και διάφορα μικροπράγματα και του έδωσαν κι έναν βεδουίνο για να τον συντροφεύει στη διαδρομή».

Ομως μέσα σε λίγη ώρα, συνεχίζει ο Δημήτρης εξιστορώντας όσα του είχε πει ο πατέρας μου, «ο βεδουίνος επιστρέφει πίσω με σχεδόν όλα τα πράγματα του Παϊσίου, μόνο κάποιες κουβέρτες έλειπαν κι ένα μικρό σκεύος καθαρά χρηστικό για να μπορεί να μαγειρεύει, να φτιάχνει το σύνηθες παξιμαδάκι του, κι όλοι θεώρησαν ότι έγινε κάποιο κακό. Επιστρέφει, όμως, ο Παΐσιος έπειτα από λίγες ημέρες για να πάρει λίγη ζάχαρη και λίγο αλεύρι, και στη χαρά του ο πατέρας μου του δίνει για δώρο ένα ψαλιδάκι που το κουβαλούσε πάντα μαζί του». Το διάστημα, λοιπόν, που μένει απομονωμένος ο Παΐσιος, ο πατέρας του Δημήτρη συντηρούσε μια εικόνα και ανέμενε κάποιον ξυλουργό, αλλά εμφανίζεται ο Παΐσιος και του λέει «μπορεί να έχω γίνει μοναχός, αλλά δεν ξεχνάω την πρώτη μου τέχνη». Ο Παΐσιος ήταν ένας πάρα πολύ καλός ξυλουργός και μάλιστα υπάρχει και φωτογραφία που φαίνεται να εξασκεί το επάγγελμα.

Η χειρόγραφη αφιέρωση του αγίου Παϊσίου στον εν Χριστώ αδελφό Αναστάσιο

Τα δείγματα γραφής του γέροντα Παϊσίου πάνω στην τέχνη της ξυλουργικής παρατηρήθηκαν όταν «πηγαίνοντας ξανά στο Ορος Σινά, φτιάχνει από ένα ειδικό ξύλινο υλικό, που μοιάζει με πεπιεσμένο ξύλο, ένα κασελάκι, που το έχει κάνει πτυσσόμενο, με απώτερο σκοπό να μπορεί να το κουβαλάει και να μπαίνει μέσα για να γλιτώνει από την κακοκαιρία και τις αμμοθύελλες». Κι εκεί έρχεται το ομορφότερο κομμάτι αυτής της ιστορίας, καθώς ο άγιος Παΐσιος «έχοντας πια μαζί του και το ψαλιδάκι, ανήμερα της Παναγίας το 1963, σε μια επόμενη επιστροφή του για προμήθειες δείχνει ένα ξύλινο εικονάκι στον πατέρα μου και του λέει “δεν χρειάζεται να μου δείξεις την ικανότητά σου σαν ξυλουργός, ήμουν σίγουρος”. Ο Παΐσιος, όμως, του απαντά “αυτό είναι το δώρο μου σε σένα” και μάλιστα είχε και χειρόγραφη αφιέρωση “στον εν Χριστώ αδελφό Αναστάσιο, με αγάπη, πατέρας Παΐσιος” και την ημερομηνία. Ο πατέρας μου έκπληκτος διαπιστώνει ότι αυτό το εικονάκι το σκάλισε με το ψαλιδάκι που του είχε χαρίσει».
Η ομορφιά και η λεπτομέρεια αυτού του έργου είναι πραγματικά μοναδικές. Απεικονίζεται το Ορος Σινά, στην ολότητά του, με τα σκαλιά, με σπηλιές, δείχνει τον Μωυσή και τα χέρια του να παίρνουν τις πλάκες. «Αρχικά, όταν ήρθε στην κατοχή μου η εικόνα, όπου την έδειχνα υπήρχε αμφιβολία ότι αυτό το λεπτομερές έργο έγινε απλά μ’ ένα ψαλιδάκι» εξηγεί ο Δημήτρης.

«Κυκλοφορούσε η φήμη ότι ο γέροντας Παΐσιος είχε καταφέρει κάποια στιγμή να δημιουργήσει μια ξύλινη μήτρα σχεδίων πάνω σ’ ένα σκληρό ξύλο κι εκεί έκανε τα σχέδιά του ανάποδα, σαν λογική σφραγίδας. Ομως ήμουν σίγουρος ότι αυτό το ξυλόγλυπτο είναι φτιαγμένο με το ψαλιδάκι κι επειδή είναι ουσιαστικά ένα κειμήλιο, ήθελα να είμαι βέβαιος πώς προήλθε. Ετσι, λοιπόν, σε ένα ντοκιμαντέρ που είχε κυκλοφορήσει για το έργο του αγίου Παϊσίου με τη συμβολή της οικογένειάς του, φαίνεται το σπίτι του, που το έχουν μετατρέψει σε μουσείο, και σε ένα πλάνο στο κέντρο της βιβλιοθήκης που υπάρχει ένα αντίστοιχο δημιούργημα όπου η ανιψιά του ανέφερε ότι και αυτό το εικονάκι το έχει σκαλίσει ο Παΐσιος με ένα ψαλιδάκι».


Δίχως αμφιβολία, αυτή η ανέκδοτη ιστορία έρχεται να προστεθεί στην πλούσια δράση του αγίου Παΐσίου, ο οποίος πάντοτε πρόσφερε, αλλά φρόντιζε όσα σπουδαία πράττει να μένουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Οπως ανέφερε ο Δημήτρης Μαργαριτώφ, «ο άγιος Παΐσιος ξεχώριζε από τις μαρτυρίες που έχω, γιατί η λογική του δεν ήτανε να σε πείσει να γίνεις χριστιανός, η προτεραιότητά του ήταν να σε κάνει να γίνεις καλύτερος άνθρωπος. Ομως επιδίωκε τη μοναχική ζωή και την αναζητούσε. Μάλιστα, υπάρχει μια ιστορία σε ένα βιβλίο του γέροντα, ότι είχαν έρθει κάποιοι τουρίστες να πάνε στο κελί που ήταν επάνω σ’ έναν λόφο στο Ορος Σινά κι εκείνος έκρυβε την είσοδό του για να μην τον βρουν».

spot_img



ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το πάρτι που οργάνωσε η Αννα Βίσση για τα γενέθλια της αδελφής της

Γενέθλια, ντουέτα και γλεντοκόπι έως τα ξημερώματα. Μια ξεχωριστή...

Ζευγάρι Ελλήνων ηθοποιών ανακοίνωσε πως περιμένει δεύτερο παιδί

Ζευγάρι Ελλήνων ηθοποιών ανακοίνωσε πως περιμένει δεύτερο παιδί

Ο Λάκης Γαβαλάς ξαναχτυπά: Κάνει την Ερμού πασαρέλα και σκορπίζει τη λάμψη του

Χριστουγεννιάτικο glam powered by ΣΚΡΑΤΣ Στα κόκκινα ντύθηκε η γιορτινή...

Σήλια Κριθαριώτη – Νίκος Τσάκος: Γενέθλια για τον μοναχογιό τους

Πλαισιωμένος από τους γονείς του, Νίκο Τσάκο και Σήλια Κριθαριώτη, και τις καλλονές δίδυμες αδερφές του, Ειρήνη και Ελισάβετ, έσβησε τα κεράκια της κόκκινης τούρτας του o Παναγιώτης Τσάκος.

Πήγε να διασκεδάσει με τον νέο σύντροφό της στο νυχτερινό κέντρο που τραγουδάει ο πρώην της

Πήρε τον σύντροφό της και πήγαν να διασκεδάσουν στο μαγαζί που εμφανίζεται ο πρώην της σύντροφος




Μποζουκια Αθηνα