Ψυχανάλυσέ το: Κυνηγώντας τα όνειρα!

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τα εφόδια για την επόμενη ημέρα

Ψυχανάλυσέ το: Κυνηγώντας τα όνειρα!

❱❱ Οι τρόποι για να θέσετε νέους στόχους στη ζωή σας, προχωρώντας σε δραστικές αλλαγές

«Η ζωή πού με πάει; Εγώ πού την πάω;» Αυτά είναι ερωτήματα που καλούνται πολλοί να απαντήσουν, ειδικά σε περιόδους που αισθάνονται ότι δεν είναι καλά ή νιώθουν ένα κενό, με το ανικανοποίητο να τους κυριεύει! Επίσης, αρκετές φορές όταν συμβαίνει κάτι και γίνεται μια ανατροπή στη ζωή μας, τότε χρειάζεται να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, λέγοντας στον εαυτό μας ότι θα αλλάξουμε!

Η αλλαγή, είτε είναι μια εσωτερική ανάγκη είτε μια εξωτερική αναγκαιότητα, μοιάζει να είναι μια απόφαση οριστική. Είναι η στιγμή που νιώθουμε το χαλί να τραβιέται κάτω από τα πόδια μας και να στριφογυρίζουμε στο κενό πριν από την... πτώση. Η ανησυχία και ο φόβος μάς χαμογελούν!

Η κλινική ψυχολόγος δρ Κόρτνεϊ Γουόρεν σε πρόσφατο βιβλίο της αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ως άνθρωποι μισούμε την αλλαγή. Προτιμάμε να μείνουμε στα ίδια, σε κάτι που έχουμε συνηθίσει, ακόμη και όταν έχουμε καταλάβει πολύ καλά ότι αυτό μας κρατάει μακριά από τη χαρά και την ευτυχία. Τις περισσότερες φορές λέμε στον εαυτό μας ψέματα, ώστε να ρίξουμε την ευθύνη για την ακινητοποίησή μας στις συνθήκες γύρω μας. Είναι πιο εύκολο να εστιάζουμε στο τι κερδίζουμε παραμένοντας στην κατάσταση που δεν μας αρέσει. Κι όλα αυτά, επειδή φοβόμαστε το άγνωστο, αυτό που θα ανοιχτεί μπροστά μας μόλις τολμήσουμε να κάνουμε το πρώτο βήμα».

Η διαδικασία της αλλαγής δεν ακολουθεί μια συγκεκριμένη σταθερή πορεία. Πρόκειται για μια πορεία με πολλά διλήμματα. Τα συναισθήματα είναι πολλά και συχνά αντικρούονται μεταξύ τους. Μπροστά στο άγνωστο νιώθουμε φόβο, άγχος, θλίψη, θυμό, απελπισία, αίσθημα ανικανότητας, δισταγμό και αμφιβολία. Αμφισβητούμε την απόφασή μας και τον ίδιο μας τον εαυτό. Από την άλλη, όταν επιλέγουμε αυτή την αλλαγή, νιώθουμε χαρά και ενθουσιασμό. Τα συναισθήματα είναι ταυτόχρονα ανάμεικτα, ενδεχομένως να καταλήξουν σε αναβολή των πλάνων και σε σύγχυση.

Επιτυχίες στον ορίζοντα

Κάθε αλλαγή είναι μια ολόκληρη διεργασία. Στόχος είναι να την περάσουμε με τον πιο υγιή τρόπο, με θετική σκέψη, αφοσίωση και πίστη. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα και αντιδράσεις. Η αλλαγή, όμως, θα φαίνεται στον ορίζοντα με επιτυχία παρά τις δυσκολίες. Ο,τι και να γίνει είναι θέμα δικής μας απόφασης, είτε προχωρήσουμε είτε επιστρέψουμε στα παλιά και γνωστά. Οποιον δρόμο και να ακολουθήσουμε, η θέση και η στάση μας καθορίζουν πώς θα αντιμετωπίσουμε όλες τις πιθανές καταστάσεις που θα προκύψουν. Ποιος ο λόγος να γκρινιάζουμε, αν δεν αλλάξουμε αυτό που μας ενοχλεί;

Βοηθάει να διαλέξουμε να είμαστε δίπλα σε ανθρώπους δραστήριους, που θα μας εμπνέουν, ώστε να κινητοποιηθούμε άμεσα! Επίσης, μπορούμε να διαβάσουμε βιβλία και να δούμε ταινίες που θα μας ενεργοποιήσουν θετικά. Εκείνες οι στιγμές που ταυτιζόμαστε μαζί τους, που αφηνόμαστε να μας συνεπάρει ένα βιβλίο ή μια ταινία, είναι ικανές να μας οπλίσουν με αισιοδοξία και δύναμη για να κάνουμε το μεγάλο βήμα και να γυρίσουμε σελίδα.

Επειδή, όμως, η αλλαγή δεν είναι εύκολη υπόθεση για τους περισσότερους, επιχειρούμε αρχικά μικρές αλλαγές. Ομως, η κομβική ερώτηση είναι η εξής: «Πώς μπορούμε να πραγματοποιήσουμε τον συγκεκριμένο στόχο σήμερα και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο;»

Τα βήματα για να οριοθετήσετε τους στόχους σας και στη συνέχεια να προχωρήσετε στην υλοποίησή τους είναι τα εξής:

1 Καταγραφή. Για να μπορέσουμε να αναμορφώσουμε κάτι, πρέπει να το ονομάσουμε και να το ορίσουμε. Καταγράφουμε, λοιπόν, τις ανησυχίες μας, προσμετράμε τις δυνατότητες και τις επιλογές μας.

Οργανώνοντας τις σκέψεις μας, δεν αφήνουμε περιθώρια στο μυαλό μας να παρεκκλίνει. Με άλλα λόγια, ελαχιστοποιούμε τα κενά, από όπου θα μπορούσαν να τρυπώσουν στο μυαλό μας οι αμφιβολίες.

2 Απόφαση. Εχετε στον νου σας ότι «οποιαδήποτε απόφαση είναι καλύτερη από την απούσα απόφαση», όπως αναφέρει ενδεικτικά και ο καταξιωμένος ψυχοθεραπευτής Χόρχε Μπουκάι. Οταν αποφασίζετε, λοιπόν, να κάνετε μια αλλαγή, απλώς δράστε. Αφεθείτε με τόλμη στη διαδικασία και με λιγότερη αμφιβολία. Διατηρήστε τον ρεαλισμό σας και μη θέτετε ανέφικτα δεδομένα. Ακόμη και αν η αλλαγή δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα, αντλήστε τα οφέλη της προσπάθειας και της μερικής απογοήτευσης που είναι διδακτικά.

3 Συμπέρασμα. Αφού δοκιμάσετε και δοκιμάσετε ξανά στην αλλαγή, αξιολογήστε τα αποτελέσματα. Είναι λογικό να έχετε απορίες και αμφιβολίες κάθε φορά που δοκιμάζετε κάτι καινούργιο, διότι δεν έχετε ακόμα το βίωμα και δεν ξέρετε πώς θα είναι τα νέα πράγματα. Μάθετε να είστε ευέλικτοι και ανοιχτοί σε πολλές εναλλακτικές λύσεις.

ΤΑ ΕΦΟΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ

Σημαντικό ρόλο στο κεφάλαιο «υλοποίηση στόχων» είναι η εξάσκηση και η εφαρμογή των αποφάσεών σας! Τη στιγμή που παίρνετε μια νέα απόφαση, δρομολογείτε μια νέα πορεία για τη ζωή σας. Μπορείτε να τα αλλάξετε όλα, αρκεί να δεσμευτείτε στον εαυτό σας. Η δυσκολότερη απόφαση είναι η δέσμευση, όχι η εκτέλεση.

Κάθε νέο βήμα θέλει δύναμη! Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προχωράτε, ακόμη και όταν κανείς δεν μπορεί να σας εγγυηθεί πώς θα είναι η επόμενη μέρα. Να κυνηγάτε το όνειρό σας και όταν ξέρετε ότι υπάρχει η πιθανότητα να μείνει άπιαστο! Δύναμη σημαίνει να ξέρετε μέσα σας πως ό,τι και αν συμβεί, εσείς θα μπορέσετε να επανέλθετε με νέα σχέδια και νέες επιθυμίες!

MSc Κλινική Ψυχοπαθολόγος - 
Ψυχοθεραπεύτρια
Universite Paris VIII - St. Denis - Vincennes, France

www.michalopoulou.gr

www.facebook.com/ 
Σοφία Π. Μιχαλοπούλου

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ