Το φαινόμενο ΛΕΞ «ταρακούνησε» την Αθήνα στέλνοντας ξεκάθαρα μηνύματα προς πάσα κατεύθυνση. Ο «ποιητής της ραπ», όπως τον αποκαλούν, πέτυχε κάτι που είχε πετύχει και η Μαντόνα επί ελληνικού εδάφους, πλην όμως… x2!
- Από τον Ηλία Μαραβέγια
Τουλάχιστον 120.000 άνθρωποι όλων των ηλικιών συνέρρευσαν χθες και προχθές για να τον απολαύσουν live στις δύο συναυλίες που πραγματοποίησε στο «Τείχος των Εθνών» του Ολυμπιακού Σταδίου. Οι συναυλιακές πύλες άνοιξαν ακριβώς στις 16.00 και, μέσα σε λίγη ώρα, πιτσιρικάδες, ενήλικοι, ζευγάρια, παρέες, γονείς με τα παιδιά τους, ακόμα και παππούδες με τα εγγόνια τους έγιναν… ένα, σχηματίζοντας έναν ανθρώπινο ωκεανό.
Φυσικά, η «Espresso» ήταν εκεί, καταγράφοντας τον παλμό μιας ιστορικής μουσικής στιγμής για τη χώρα μας. Μια συναυλία που χαρακτηρίστηκε από πολλούς μία από τις μεγαλύτερες -αν όχι η μεγαλύτερη- Ελληνα καλλιτέχνη μετά τη Μεταπολίτευση. Ενα πραγματικό μουσικό κατόρθωμα από έναν άνθρωπο που βρήκε το μουσικό του βήμα μέσα από την ανάγκη χιλιάδων νέων (και όχι μόνο) Ελλήνων να ταυτιστούν με τραγούδια του που μιλούν για τη φτώχεια, την ανεργία, την ελπίδα, την ελευθερία και τάσσονται ξεκάθαρα κατά του πολέμου, του ρατσισμού, του φασισμού.
Τέσσερις γιγαντοοθόνες είχαν στηθεί στον χώρο από τους ανθρώπους της παραγωγής, οι οποίοι αποδείχτηκαν κατάλληλα προετοιμασμένοι για να υποδεχτούν ένα κοινό τέτοιου μεγέθους. Ακόμα και το επάνω μέρος της σκηνής ήταν επί της ουσίας ακόμα μία τεράστια οθόνη μέσω της οποίας προβάλλονταν τα επί σκηνής τεκταινόμενα.
Φωνή μιας γενιάς
Να θυμίσουμε πως ο ΛΕΞ, που αποτελεί τη φωνή της γενιάς του -και θεωρείται η απάντηση στους βωμολόχους τράπερ, που κάνουν σουξέ εξιδανικεύοντας το lifestyle της «εύκολης» χλιδής, το εμπόριο ναρκωτικών, την πορνεία, την οπλοχρησία, τη βία- έκανε ρεκόρ από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η live εμφάνισή του στο ΟΑΚΑ, προκαλώντας ντελίριο στους θαυμαστές του. Δεν ήταν τυχαίο ότι η συναυλία του έγινε sold out μέσα σε λίγες ώρες, με αποτέλεσμα να προγραμματιστεί έπειτα από μερικές μέρες ακόμα μία, που «ξεπούλησε» επίσης. Και όλα αυτά χωρίς να έχει προβολή από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης.
Δίχως την παραδοσιακή διαφήμιση στο πλευρό του, δηλαδή, ο ράπερ-φαινόμενο κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να γεμίζει στάδια -από το γήπεδο της Νέας Σμύρνης και το Καυτανζόγλειο μέχρι (χθες και προχθές) το ΟΑΚΑ-, και ταυτόχρονα τα τραγούδια του να γίνονται «ύμνοι» στα χείλη χιλιάδων οργισμένων νέων που τους απασχολεί η κοινωνική κρίση και τους αγχώνει η κοινωνική καταπίεση. Γίνονται όμως και ένα «όπλο» κατά της απομόνωσης και ταυτόχρονα ένα «φάρμακο» για τη θλίψη των καιρών που διανύουμε.
Η «Espresso» το βράδυ του Σαββάτου ήταν εκεί όπου λίγο μετά τις 9 το βράδυ ο Θεσσαλονικιός ράπερ ανέβηκε στη σκηνή, με τη νύχτα να φωτίζεται από εκατοντάδες καπνογόνα και θη λαοθάλασσα να γίνεται κατακόκκινη! «Αθήνα, είσαι εδώ;» φώναξε ο ΛΕΞ και το «εξεγερμένο» πλήθος απάντησε με ένα εκκωφαντικό «Εδώ!!!», που σηματοδότησε και την έναρξη της συναυλίας του. «ΛΕΞ-οτανίλ στις ψυχές μας! Αυτό είναι τα τραγούδια του ΛΕΞ για εμάς» δήλωσε στην «Espresso» ο 28χρονος Λευτέρης Σ., που χοροπηδούσε δίπλα μας στο «Τείχος των Εθνών», απαντώντας σε σχετική ερώτησή μας και εννοώντας πως η γενιά του έχει βρει ένα αγχολυτικό στα τραγούδια του 40χρονου καλλιτέχνη.
«Είναι ένας καλλιτέχνης που ακούμε μαζί με τη 17χρονη κόρη μου. Και είναι και η πρώτη μας συναυλία μαζί» μας είπε η 47χρονη Μαρία Δ., με την κόρη της Ελενα να χρίζει ως αγαπημένο της τραγούδι του ΛΕΞ τις «Πολυκατοικίες». Σαν και αυτές τις μουντές πολυκατοικίες της Αθήνας, από όπου ξεχύθηκαν όλες αυτές οι χιλιάδες κόσμου!
Μαζί με τους εγγονούς του
Μέσα στο πλήθος εντοπίσαμε και έναν 60χρονο, τον κύριο Αλέξανδρο Ν., με τους δύο εγγονούς του, 15 και 16 ετών. «Δεν τον ήξερα τον ΛΕΞ. Στην αρχή μάλιστα είπα και στα εγγόνια μου να μην ακούνε τέτοια μουσική. Νόμιζα πως ήταν ακόμα ένας τράπερ, αυτού του είδους της μουσικής υποκουλτούρας. Οταν όμως μου βάλανε και άκουσα τα τραγούδια του άλλαξα γνώμη. Γι’ αυτό αποφάσισα να τους συνοδεύσω εγώ στην αποψινή συναυλία. Θεωρώ πως εκφράζουν ξεκάθαρα τις νεότερες γενιές και περνούν σοβαρά μηνύματα για τις ανάγκες τους. Είναι ένας τρόπος να ακουστούν και αυτός. Το θέμα είναι φυσικά να ακούσουν οι πολιτικοί και η κοινωνία γενικά» δήλωσε στην «Espresso».
Λίγο πριν κλείσει ο ΛΕΞ το «έπος» του στο ΟΑΚΑ, το αφιέρωσε «σε όλους εκείνους που ασχολήθηκαν με αυτή τη μουσική σε αυτή τη χώρα, και ας μη μας συμπαθούν κάποιοι»! Και εκεί, την ώρα που φεύγαμε και εμείς, πιάσαμε την κουβέντα με έναν κύριο περίπου στα 55, που είχε έρθει με τον πιτσιρικά γιο του. Αφού του είπαμε την ιδιότητά μας, αναφέρθηκε και στα σκάνδαλα των ημερών! «Γράψτε, ρε, εμείς και αυτοί οι πιτσιρικάδες δεν θα γίνουν πρόβατα ποτέ των κομμάτων! Ας φωνάζουν άλλοι “μπεεε” για να τα κονομήσουν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ!»
Έφερε πάλι στο stage τη Χαρούλα σπάζοντας τη μουσική σιωπή της
Το highlight της συναυλίας του ΛΕΞ στο «Τείχος των Εθνών», στο ΟΑΚΑ, ήταν η επιστροφή της Χαρούλας Αλεξίου επί σκηνής σε ρόλο τραγουδίστριας. Ενα στιγμιότυπο που σκόρπισε κύματα ενθουσιασμού και ρίγη συγκίνησης στο πλήθος των χιλιάδων θεατών. Κι αυτό διότι η αγαπημένη καλλιτέχνιδα έχει εγκαταλείψει εδώ και χρόνια τον τομέα του τραγουδιού, μπαίνοντας στη συνέχεια με επιτυχία στο «μονοπάτι» της υποκριτικής ως πρωταγωνίστρια στο «Maestro» και της παρουσίασης ως αφηγήτρια του ντοκιμαντέρ «100 χρόνια Ελληνική Δισκογραφία».
Το βράδυ της ιστορικής συναυλίας του ΛΕΞ ωστόσο έκανε μια εξαίρεση, ανεβαίνοντας ξανά στη σκηνή και πιάνοντας πάλι το μικρόφωνο. «Καλησπέρα, Αθήνα. Αλέξη, ευχαριστώ για το “κυρία Χαρούλα”» σχολίασε με το ξεχωριστό της χιούμορ την προσφώνηση από τον ΛΕΞ που είχε προηγηθεί, προκαλώντας έτσι θερμά χειροκροτήματα και ζητωκραυγές από τους θεατές, ορισμένοι εκ των οποίων φώναζαν με ενθουσιασμό: «Δεν γίνεται αυτό!» Κι όμως, έγινε! Ο ΛΕΞ, φανερά συγκινημένος, μοιράστηκε τη σκηνή με τη σπουδαία κυρία του ελληνικού τραγουδιού και τραγούδησαν μαζί live το ντουέτο τους, το «Φύγε», που κυκλοφόρησε πριν από περίπου έναν χρόνο.
Από το stage της συναυλίας του «ποιητή του περιθωρίου» πέρασαν επίσης ο Zinon, ο HGEMONA$, ο SADAM, ο Mikros Kleftis και o Tsaki. Από τις στιγμές που ξεχώρισαν ήταν και μια ομάδα παιδιών που τραγούδησαν την «Αλήτικη αγάπη» πάνω στη σκηνή, με τον ΛΕΞ να παρακολουθεί.