Οκτώ πάρα τέταρτο το πρωί και η «Espresso» πετάει με τα φτερά της Aegean για τη Μύκονο, με προορισμό τη Δήλο, ένα νησί αξιοθέατο, που αποτελεί έναν από τους σπουδαιότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας!
- Αποστολή στη Δήλο Μαρία Ανδρέου
Με ανέμους 7 μποφόρ επιβιβαζόμαστε απευθείας από το νέο λιμάνι της Μυκόνου στο πλοίο «Mykonos Riviera», ναυλωμένο εξ ολοκλήρου από την εταιρία τηλεοπτικών παραγωγών Foss Productions, και γινόμαστε μέλος μια μεγάλης καλλιτεχνικής και δημοσιογραφικής ομάδας (25 δημοσιογράφοι από τα ελληνικά media) κάτω από τα φιλόξενα φτερά της ΕΡΤ! Σκοπός των ηθοποιών, των τεχνικών και των σκηνοθετών, να γυρίσουν μέσα σε μία ημέρα, και μέχρι τη δύση του ήλιου, τις τελευταίες σκηνές της ακριβότερης τηλεοπτικής σειράς (6.000.000 ευρώ) στην ιστορία της εγχώριας μυθοπλασίας, την οποία θα δούμε από τον Νοέμβριο στη δημόσια τηλεόραση από το ERTFLIX και την ΕΡΤ1!
Και στόχος των δημοσιογράφων, να καλύψουν με τον φωτογραφικό τους φακό και να δώσουν με την πένα τους την αίσθηση από τα γυρίσματα της σειράς εποχής «Η Μεγάλη Χίμαιρα», που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση, το οποίο θα μας μεταφέρει στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου, το 1930. Το να μεταφέρουμε βλέποντας από κοντά τη χημεία του Γιάννη (Ανδρέας Κωνσταντίνου) και της Μαρίνας (Φωτεινή Πελούζο) και να αισθανθούμε τη μοιραία αυτή σχέση, του απόλυτου έρωτα, με φόντο τους μαρμάρινους λέοντες της Δήλου το ηλιοβασίλεμα ήταν και το βασικό στοίχημα του καλέσματος της ΕΡΤ. Οι ναυτικοί δένουν στο λιμάνι και μέσα στον καυτό ήλιο με τον δροσερό άνεμο κατεβαίνουμε για να ξεναγηθούμε στη Δήλο!
Εναν τόπο λατρείας του θεού Απόλλωνα και της θεάς Αρτέμιδος που, σύμφωνα με τον αρχαίο μύθο, γεννήθηκαν εκεί, δίδυμα παιδιά του βασιλιά των θεών Δία και της Λητούς. Στη μέση του Αιγαίου μία ελάχιστη έκταση στεριάς φιλοξενεί πάνω της κάποιους από τους σπουδαιότερους ναούς των μυκηναϊκών και των κλασικών χρόνων. Το λιμάνι της Δήλου στην αρχαιότητα πλημμύριζε από εμπόρους και τραπεζίτες, έζησε απίστευτη χλιδή και έφτασε να φιλοξενεί 25.000 ανθρώπους, ενώ από τα σκλαβοπάζαρά του πωλούνταν σε μια ημέρα έως 10.000 δούλοι. Στη Δήλο άλλωστε τον 5 αιώνα π.Χ. φυλασσόταν ο πολύτιμος θησαυρός της στρατιωτικής Δηλιακής Συμμαχίας, που αποτελούνταν από 200 αρχαίες ελληνικές πόλεις-κράτη. Προσεγγίζουμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου, ένα από τα πιο σημαντικά αρχαιολογικά μουσεία της χώρας μας, που άνοιξε πρώτη φορά τις πόρτες του το 1904 (!) και περιλαμβάνει σημαντικά εκθέματα που εντοπίστηκαν στο νησί.
Νοητά καταγράφουμε όλη τη διαδρομή που κάνουν και οι ήρωες της σειράς, καθώς ο καπετάνιος Γιάννης, φέρνοντας στην Ελλάδα την Ιταλίδα νύφη, και συγκεκριμένα στην πατρίδα του τη Σύρο, την ξεναγεί σε ένα μεγάλο ταξίδι στις Κυκλάδες και στη Δήλο, καθώς η αγαπημένη του λατρεύει τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό… Και όλα αυτά υπό το άγρυπνο βλέμμα του αδερφού του (Δημήτρης Κίτσος), ο οποίος ερωτεύεται και αυτός τη Μαρίνα, με τραγικές συνέπειες… Επειδή το μπάνιο στη θάλασσα της Δήλου δεν επιτρέπεται, το συνεργείο με ναυλωμένο φουσκωτό σκάφος σαλπάρει για το γειτονικό νησάκι Ρήνεια. Εκεί έκαναν τις βουτιές τους η Φωτεινή Πελούζο και ο Ανδρέας Κωνσταντίνου για τις ανάγκες της σειράς, σκηνές που δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν οι δημοσιογράφοι λόγω καιρικών συνθηκών.
Πριν δύσει ο ήλιος, πήραμε τον δρόμο μαζί με όλο το καστ, τον σκηνοθέτη Βαρδή Μαρινάκη και τον παραγωγό Στέλιο Κοτιώνη για τους πέντε σωζόμενους λέοντες. Στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. 16 μαρμάρινα λιοντάρια κοσμούσαν τον δρόμο που οδηγούσε προς το ιερό του θεού Απόλλωνα. Σιωπηλά και αθόρυβα, μέσα στα ξερόχορτα, πάνω στις αρχαίες πέτρες, παρακολουθήσαμε τη βόλτα της Μαρίνας και του Γιάννη, του ερωτευμένου ζευγαριού, της κόρης της Ιταλίδας ιερόδουλης με τον εύπορο καπετάνιο στο νησί, που έμελλε να γίνει η αρχή της αυτοκαταστροφής της. Με ρούχα εποχής, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, η Φωτεινή Πελούζο και ο Δημήτρης Κίτσος, με τους μακιγιέρ και τους κομμωτές να τρέχουν να ανανεώνουν το κραγιόν, την πούδρα και τη λακ στα μαλλιά ενώ ο αέρας λυσσομανούσε, ο σκηνοθέτης φώναξε «3, 2, 1 πάμε!» αμέτρητες φορές για να πιάσει τον κατάλληλο ήχο.
Στον Ανδηρο των Λεόντων και με τη βοήθεια των αρχαιολόγων και των αρχαιοφυλάκων ο σκηνοθέτης φώναξε το «Τέλος!» των γυρισμάτων, οι κάμεραμαν άφησαν κάτω τις κάμερες και όλοι μαζί αγκαλιάστηκαν και χειροκροτούσαν, ενώ ο Ανδρέας Κωνσταντίνου ανέβασε ψηλά με τα χέρια του τη μικροσκοπική Φωτεινή Πελούζο. Από τον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου φύγαμε στις 9 το βράδυ. Μέσα στις ριπές του ανέμου που άγγιζαν τα 7 μποφόρ, ενώ η πανσέληνος φαινόταν από τα θολωμένα από την αρμύρα τζάμια, μιλήσαμε με τους βασικούς πρωταγωνιστές Ανδρέα Κωνσταντίνου, Φωτεινή Πελούζο και Δημήτρη Κίτσο για τη «Μεγάλη Χίμαιρα», την πρώτη επίσημη ευρωπαϊκή συμπαραγωγή στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης. Μια σύμπραξη των ελληνικών εταιριών παραγωγής Foss Productions και Boo Productions, της ιταλικής εταιρίας παραγωγής Mompracem Films και της γερμανικής εταιρίας διεθνών πωλήσεων και διεθνούς διανομής Beta Film.
Με το καράβι να πηγαινοέρχεται από τα κύματα, τα νερά να φεύγουν από τα τραπέζια και τα κινητά να γλιστρούν πέρα δώθε, κανένας μας δεν έφυγε από τη θέση του παρ’ όλη τη ναυτία. Ηθοποιοί και δημοσιογράφοι έκαναν τη συνέντευξή τους με επαγγελματισμό, μιλώντας για την πιο ακριβή σειρά της ελληνικής τηλεόρασης, που κόστισε 1 εκατομμύριο κάθε επεισόδιο, συνολικά έξι επεισόδια. Η Ελληνοϊταλίδα Φωτεινή Πελούζο, η απόλυτη επιλογή του σκηνοθέτη, μας μίλησε για τη μεγάλη χίμαιρα (το ανέφικτο) της εποχής μας, που για κείνη είναι η έλλειψη ανθρωπιάς, και μας εξέπληξε μεμιάς… Η Φωτεινή εστίασε στο πώς ένα έργο του 1930 είναι διαχρονικό και στις μέρες μας, καθώς η ιστορία της Μαρίνας, μιας γυναίκας τολμηρής, ξένης σ’ έναν τόπο που δεν την αποδέχεται, φωτίζει ζητήματα γυναικείας ταυτότητας, σεξουαλικότητας, επιθυμίας, κοινωνικής καταπίεσης και πατριαρχίας με τρόπο τολμηρό και σύγχρονο.
Από τη μεριά του ο ταλαντούχος νέος ηθοποιός Δημήτρης Κίτσος, ο μικρότερος αδερφός, που ερωτεύεται τη Μαρίνα, μίλησε για τις δυσκολίες των γυρισμάτων με το απόλυτο κρύο, καθώς η σειρά γυρίστηκε από τον Νοέμβριο του 2024 μέχρι την Τετάρτη 11 Ιουνίου 2025 σε Σύρο, Τεργέστη της Ιταλίας, Αθήνα, Μύκονο, Δήλο, ενώ μίλησε και για την προσωπική του δυσκολία να μάθει γαλλικά. Ο σκηνοθέτης Βαρδής Μαρινάκης τόνισε ότι σκοπός της σειράς, που έχει στόχο μεγάλες πλατφόρμες του εξωτερικού, ήταν η κινηματογραφική αισθητική στη δυνατή πλοκή και στο ψυχολογικό βάθος των χαρακτήρων, καθώς και στην εσωτερική σύγκρουση μιας γυναίκας που αρνείται να υποταχθεί, ακόμα κι αν αυτό την οδηγεί στην καταστροφή. Να σημειώσουμε ότι η σειρά διαθέτει ένα εντυπωσιακό καστ, με τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Γιάννο Περλέγκα, Καίτη Μανωλιδάκη, Δημήτρη Τάρλοου, Βάσω Ιατροπούλου, Κονδυλένια Κωνσταντελάκη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Γιώργο Μιχαλάκη, Νικόλα Χανακούλα, Γιώργο Φριντζήλα, Νικόλα Παπαγιάννη, Γιάννη Νταλιάνη, Χριστίνα Κυπραίου, Λεωνίδα Χρυσομάλλη, Ελισσαίο Βλάχο.
Ο παραγωγός της σειράς Στέλιος Κοτιώνης ανέφερε ότι η αρχή των γυρισμάτων έγινε τα Χριστούγεννα, με τη μαγευτική Σύρο να υποδέχεται την παραγωγή για 60 ημέρες. Ωστόσο από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 5 Φεβρουαρίου τα γυρίσματα μεταφέρθηκαν στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Οδοί-σύμβολα της πόλης μεταμορφώθηκαν για ένα Σαββατοκύριακο σε σκηνικά της δεκαετίας του ’30. Πάνω από 150 βοηθητικοί ηθοποιοί, μαζί με σκηνογράφους, τεχνικούς και ενδυματολόγους, συνεργάστηκαν για να αποδοθεί με ακρίβεια η εικόνα μιας Αθήνας του παρελθόντος, γεμάτης κίνηση, χρώμα και ατμόσφαιρα. Τα κοστούμια ράφτηκαν πάνω στους ηθοποιούς και πολλά ήρθαν από την Ιταλία. Το πιο δύσκολο κομμάτι για τους παραγωγούς ήταν η εύρεση αυθεντικών οχημάτων, πλοίων και σκηνικών της εποχής.
Το κινηματογραφικό ταξίδι συνεχίστηκε στην Ιταλία, με γυρίσματα στην Τεργέστη, σ’ ένα νεκροταφείο, αλλά και στη μοναδική Φλωρεντία, τα οποία ολοκληρώθηκαν στα τέλη Φεβρουαρίου. Από εκεί, η παραγωγή επέστρεψε στην Ελλάδα, για να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τα γυρίσματα στη Μύκονο. Για τον ηθοποιό Ανδρέα Κωνσταντίνου, η «Μεγάλη Χίμαιρα» δεν είναι απλώς μια σειρά εποχής, αλλά μια σπουδαία ιστορία που παραμένει βαθιά ανθρώπινη και διαχρονική από τον Μ. Καραγάτση. Το βιβλίο αυτό από μόνο του ήταν η αιτία που ο Ανδρέας Κωνσταντίνου είπε το «ναι» σε ακόμα μία σειρά εποχής, που φαίνεται ότι ταιριάζουν απόλυτα.
Στο τέλος της συζήτησής μας η Φωτεινή Πελούζο, γλυκιά και φιλική, τόνισε ότι η «Μεγάλη Χίμαιρα» είναι μια φεμινιστική τραγωδία, με την ηρωίδα να φλέγεται από το πάθος της, να τολμά και να κυνηγά με μανία την ευτυχία της, να διεκδικεί την επιθυμία της, σε μια εποχή που αυτό δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτό, οδηγώντας σταδιακά σε καταστροφή την ίδια και τους ανθρώπους που την περιβάλλουν. Για την ίδια, όπως είπε, ο έρωτας είναι πάνα καταστροφικός… Το πλοίο δένει κατά τις 10 το βράδυ στο λιμάνι της Μυκόνου, το πούλμαν μάς πάει στο αεροδρόμιο και 12 το βράδυ με ένα ελικοφόρο αεροπλάνο εν μέσω κενών αέρος αφήνουμε το νησί των ανέμων, έχοντας ζήσει μια εμπειρία ζωής.