«Εφυγε» η εγγονή του Παύλου Μελά

❱❱ Η καταξιωμένη και αντισυμβατική γλύπτρια Ναταλία Μελά άφησε την περασμένη Κυριακή την τελευταία της πνοή σε ηλικία 96 ετώνΔιάλεξε να ασχοληθεί με τη γλυπτική, γιατί, όπως είχε ομολογήσει με αφοπλιστική ειλικρίνεια, της είχε «φανεί εύκολο»! Τελικά, η Ναταλία Μελά, η εγγονή του Μακεδονομάχου Παύλου Μελά, που άφησε την τελευταία της πνοή την περασμένη Κυριακή, σε ηλικία 96 ετών, απέδειξε ότι η γλυπτική δεν ήταν απλώς μια εύκολη ενασχόληση για εκείνη αλλά και το «πάθος» της, το μεράκι της, με το οποίο ασχολήθηκε για περισσότερες από έξι δεκαετίες.

Η διακεκριμένη γλύπτρια, η Νάτα, όπως την αποκαλούσαν φίλοι και γνωστοί της, έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στον κόσμο της τέχνης. Λάτρις της κολύμβησης -κολυμπούσε μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής της για ώρες-, αλλά και του Ρολάν Γκαρός (ταξίδευε στο Παρίσι για να παρακολουθήσει τένις), η Ναταλία Μελά ήταν μια αντισυμβατική δημιουργός. «Φοβερή η δουλειά του γλύπτη, πότε χάμω, πότε πάνω, να ξύνεις, να λασπώνεις και να χτυπιέσαι με τα υλικά. Αλλά και τι ωραία συγχρόνως…» είχε πει σε παλιότερη συνέντευξή της.

Εγγονή του Μακεδονομάχου Παύλου Μελά και της Ναταλίας Δραγούμη (αδερφή του Ιωνα Δραγούμη) από τη μια πλευρά και εγγονή του Ιωάννη Πεσμαζόγλου (ιδρυτής της Εθνικής Τράπεζας) και της κόρης του Ανδρέα Μιαούλη, η Ναταλία Μελά γεννήθηκε το 1923 σε μια από τις μεγαλύτερες και πιο επιφανείς αθηναϊκές οικογένειες.

Εδωσε κρυφά εξετάσεις

Από μικρή πειραματιζόταν με τα υλικά και ασχολούνταν με την τέχνη, γι’ αυτό αποφάσισε να δώσει εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών, ενάντια στη γνώμη των γονιών της. «Θυμάμαι πως έδωσα κρυφά εξετάσεις και τελικά πέρασα. Μάλιστα, τότε στη σχολή ήμασταν μόνο τρία κορίτσια. Εγώ, μια κοπέλα που έφτιαχνε κούκλες και η Μπούμπα Λυμπεράκη, η μετέπειτα σύζυγος του Γιάννη Μόραλη» είχε αποκαλύψει.

Αφοσιώθηκε στη γλυπτική και παρακολούθησε μαθήματα στο εργαστήριο του Δημητριάδη αλλά και του Τόμπρου. Μετά την αποφοίτησή της άνοιξε το πρώτο της εργαστήρι, στην οδό Βασ. Σοφίας 4, στον τελευταίο όροφο, όπου ήταν πλυσταριά. Εκεί άρχισε να φτιάχνει αγάλματα και προτομές με γύψο και πηλό. Αργότερα αυτά τα πλυσταριά κάηκαν και το 1945 μετέφερε το εργαστήριό της στην αυλή του σπιτιού, στον στάβλο της οδού Μουρούζη 5. 

Καταλυτική στη μετέπειτα καλλιτεχνική εξέλιξή της στάθηκε η γνωριμία της με τον μετέπειτα σύζυγό της, τον αρχιτέκτονα Αρη Κωνσταντινίδη, με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά, τον Δημήτρη και την Αλεξάνδρα. Για σειρά ετών άφησε τη γλυπτική και ασχολήθηκε αποκλειστικά με την ανατροφή των παιδιών της, κάνοντας παράλληλα τα σκηνικά για διάφορες θεατρικές παραστάσεις.

Προτομές των προγόνων της

Είχε επιμεληθεί τις προτομές του Γεωργίου Πεσμαζόγλου στην Εθνική Τράπεζα και το Μνημείο Πεσόντων στο Λεόντιο της Νεμέας μαζί με τον Δημήτρη Πικιώνη. Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 αφοσιώθηκε στη χρήση του μετάλλου, το οποίο χρησιμοποίησε κατά κόρον στις δημιουργίες της.

Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα της ήταν η προτομή του Παύλου Μελά (1952, Θεσσαλονίκη), το άγαλμα της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας (Σπέτσες) και το Μνημείο Πεσόντων στα Ιμια (1996), το οποίο φιλοτεχνήθηκε επί δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου. Είχε συμμετάσχει σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ το 2008 το Μουσείο Μπενάκη πραγματοποίησε μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα με τις δημιουργίες της. Το 2012 παρουσιάστηκε η τελευταία έκθεσή της στην Γκαλερί Σκουφά με τα έργα της σειράς «Τα Χάρτινα». Η κηδεία της θα γίνει αύριο στις 14.00 στο Α’ Νεκροταφείο.

offer

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ