Τι δείχνει έρευνα που έγινε με τη συμμετοχή του ομογενή ερευνητή Νικόλα Χρηστάκη.
Επιδημική αποδεικνύεται η χρήση του facebook. Δεν μπορεί βέβαια να κολλήσει κανείς ασθένειες, μπορεί όμως να «κολλήσει» συναισθήματα και απόψεις, θετικές ή αρνητικές.
Ερευνα ειδικών στις ΗΠΑ, με τη συμμετοχή του ομογενούς κοινωνικού ερευνητή Νικόλα Χρηστάκη, από το Πανεπιστήμιο Γέιλ, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το διασημότερο από τα social media μπορεί να συμβάλει είτε σε μια παγκόσμια επιδημία αισθημάτων ευημερίας είτε αντιθέτως αισθημάτων δυστυχίας. Τα θετικά μηνύματα, λένε οι ερευνητές, δημιουργούν άλλα θετικά, και τα αρνητικά δημιουργούν άλλα αρνητικά, αντίστοιχα.
Μόνο που κάθε αρνητικό μήνυμα παράγει 1,29 περισσότερα αρνητικά μηνύματα από τους «φίλους» κάποιου, ενώ κάθε θετικό μήνυμα «πυροδοτεί» 1,75 πρόσθετα θετικά μηνύματα.
Η έρευνα έδειξε επίσης ότι όταν βρέχει, αυξάνεται κατά 1,16% ο αριθμός μηνυμάτων με αρνητική συναισθηματική φόρτιση, ενώ ο αριθμός των θετικών μειώνεται κατά 1,19%.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον συνεργάτη του Χρηστάκη, καθηγητή Τζέιμς Φάουλερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, ανέλυσαν ένα δισεκατομμύριο αναρτήσεις στο μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο, τις οποίες ανέβασαν περισσότεροι από 100.000.000 χρήστες, το διάστημα 2009-2012.
Η ανάλυση έγινε με τη βοήθεια του λογισμικού αυτόματης ανάλυσης κειμένου Linguistic Inquiry World Count, που μέτρησε το συναισθηματικό περιεχόμενο κάθε ανάρτησης, προφυλάσσοντας όμως την ανωνυμία των χρηστών.
«Η μελέτη μας έδειξε ότι οι άνθρωποι επιλέγουν όχι απλώς άτομα που τους μοιάζουν για να σχετιστούν μαζί τους, αλλά πυροδοτούν πραγματικές αλλαγές στην έκφραση των συναισθημάτων και των απόψεων των “φίλων” τους» δήλωσε ο Φάουλερ. Στον ψηφιακά διασυνδεδεμένο σύγχρονο κόσμο, σύμφωνα με τους επιστήμονες, η συναισθηματική «μόλυνση» αποτελεί πραγματικότητα μέσω της αλυσιδωτής επίδρασης των κοινωνικών δικτύων. Μόνο που αυτή η «μόλυνση» μπορεί να έχει και θετικό πρόσημο.