«TikTok»… βόμβα στα χέρια παιδιών!

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν η ΕΚΠΟΙΖΩ και οι Ενώσεις Καταναλωτών μέλη της ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» για το ΤikΤok, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι το πρωτότυπο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο κάνει θραύση στις νεότερες ηλικίες, δεν προστατεύει τα παιδιά και τους εφήβους από ακατάλληλο περιεχόμενο!

Σε μια προσπάθεια να μπει ένα φρένο στις παράτυπες πρακτικές της ιδιαίτερα δημοφιλούς πλατφόρμας αυτοδημιούργητων βίντεο, οι ενώσεις κατέθεσαν καταγγελία στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ζητώντας την άμεση διεξαγωγή έρευνας. Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC), της οποίας η ΕΚΠΟΙΖΩ είναι μέλος, υπέβαλε σχετική καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του δικτύου για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. στον τομέα της προστασίας καταναλωτών.

Με βάση τα ευρήματα της νέας έρευνας της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC), το TikTok παραβιάζει πολλαπλώς την ευρωπαϊκή νομοθεσία προστασίας του καταναλωτή και δεν προστατεύει τα παιδιά από κρυφές διαφημίσεις και ακατάλληλο περιεχόμενο.

Οπως τονίζεται, οι όροι παροχής υπηρεσιών της πλατφόρμας είναι ασαφείς, αόριστοι και εις βάρος των χρηστών του. Εξίσου αθέμιτοι είναι οι όροι πνευματικής ιδιοκτησίας, καθώς παρέχουν στο TikTok απεριόριστη άδεια χρήσης, μετάδοσης, διανομής και αναπαραγωγής των βίντεο που δημοσιεύουν οι χρήστες, χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα.

Ενα αρκετά δημοφιλές χαρακτηριστικό του ΤikΤok είναι ότι οι χρήστες μπορούν να εξαγοράσουν κέρματα, τα οποία χρησιμοποιούν για εικονικά δώρα απευθυνόμενα σε διασημότητες του TikTok, των οποίων οι επιδόσεις αρέσουν στους χρήστες. Ωστόσο, η Πολιτική Εικονικού Αντικειμένου της δημοφιλούς πλατφόρμας που διαχειρίζεται την εν λόγω λειτουργία περιέχει αθέμιτους όρους και παραπλανητικές πρακτικές. Το TikTok διεκδικεί, για παράδειγμα, το αποκλειστικό δικαίωμα τροποποίησης της συναλλαγματικής ισοτιμίας μεταξύ των νομισμάτων και των δώρων, παρακάμπτοντας ηθελημένα για δικό της όφελος τη χρηματοοικονομική συναλλαγή. Την ίδια ώρα, έχει αποδειχθεί ότι το ΤikΤok δεν προστατεύει τα παιδιά και τους εφήβους από κρυφές διαφημίσεις και τυχόν επιβλαβές περιεχόμενο στην πλατφόρμα του.

Οι χρήστες παρακινούνται, για παράδειγμα, να συμμετάσχουν σε διάφορες προσκλήσεις επώνυμων ετικετών, όπου ενθαρρύνονται να δημιουργήσουν περιεχόμενο για συγκεκριμένα προϊόντα. Καθώς, όμως, οι δημοφιλείς «influencers» είναι συχνά το σημείο εκκίνησης τέτοιων προσκλήσεων, η πρόθεση της εμπορικής εκμετάλλευσης συνήθως καλύπτεται από τους χρήστες.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το ΤikΤok έχει αποτύχει να επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την προστασία των παιδιών από ακατάλληλο περιεχόμενο, όπως βίντεο που δείχνουν προκλητικό περιεχόμενο, τα οποία βρίσκονται μέσα στην ίδια ενότητα της ιστοσελίδας που κάνει χρήση εκείνη τη στιγμή ο χρήστης. Τέλος, δεν ενημερώνει με τρόπο κατανοητό για τα προσωπικά δεδομένα που συλλέγονται, για ποιο σκοπό και σε ποια νόμιμη βάση.

«Τα παιδιά αγαπούν το TikTok, αλλά η εν λόγω εταιρία έχει αποτύχει να τα προστατεύσει. Δεν θέλουμε τα νέα παιδιά να εκτίθενται σε διαδεδομένες κρυφές διαφημίσεις και εν αγνοία τους να μετατρέπονται σε “διαφημιστικές πινακίδες”, όταν προσπαθούν απλώς να διασκεδάσουν» ανέφερε σε δηλώσεις της η αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτα Καλαποθαράκου.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ