Hταν δίκαιο (να κατακτήσει την πρώτη θέση), αλλά δεν έγινε πράξη. H Klavdia με την «Αστερομάτα» τερμάτισε τελικά έκτη στον τελικό του 69ου Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision που πραγματοποιήθηκε το βράδυ του Σαββάτου στη Βασιλεία της Ελβετίας. Το τρόπαιο δεν ξέφυγε ούτε φέτος από τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, μια και, μετά τον περσινό νικητή, που ήταν το non binary άτομο Nemo, ήρθε φέτος η σειρά του Αυστριακοφιλιππινέζου JJ, ο οποίος αυτοπροσδιορίζεται ως queer και εκπροσώπησε την Αυστρία με το «Wasted Love».
Ο κόντρα τενόρος καθ’ όλη τη διαδρομή του προς τον θεσμό της Eurovision είχε την υποστήριξη της… μουσάτης Conchita (νικήτριας του διαγωνισμού, επίσης για την Αυστρία, το 2014), την οποία μάλιστα ευχαρίστησε μετά τη νίκη του. Ο αναμφισβήτητα ταλαντούχος JJ, που παρουσίασε επί σκηνής ένα υπερθέαμα, κερδίζοντας τις εντυπώσεις με την εξωπραγματική φωνή του, έχει δηλώσει δημόσια πως είναι περήφανος που εκπροσωπεί τους ΛΟΑΤΚΙ. Μάλιστα, η νίκη του έρχεται να προστεθεί στη λίστα των πολλών «διαφορετικών» (σε ό,τι αφορά τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό) ανθρώπων που πήραν την πρωτιά στον διαγωνισμό – πρωτιές που συνοδεύτηκαν από ομιλίες οι οποίες θεωρήθηκαν προωθητικές ως προς τη συγκεκριμένη κοινότητα και χαρακτηρίστηκαν από πολλούς ως… μανιφέστα! Τούτη τη φορά, ο νικητής ήταν πολύ πιο low profile σε σχέση με τους ΛΟΑΤΚΙ προκατόχους του.
Και πάλι, όμως, το γεγονός ότι δηλώνει «περήφανος queer» έκανε ορισμένους στα social media να αναρωτηθούν αν έχει τελικά κάποιος που δεν ανήκει στους ΛΟΑΤΚΙ σοβαρές πιθανότητες να κατακτήσει την πρώτη θέση στον διαγωνισμό. Για τούτο αναρωτήθηκαν ανοιχτά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αρκετοί Ελληνες χρήστες, εκφράζοντας, κυρίως μέσω της πλατφόρμας X, την απορία τους για το τι παραπάνω είχε το «Wasted Love» του JJ από την ελληνική εκπροσώπηση της Klavdia με την «Αστερομάτα»! Και η αλήθεια είναι ότι η εμφάνιση της εκπροσώπου μας επί σκηνής ήταν κάτι παραπάνω από καθηλωτική, με την τραγουδίστρια με την ποντιακή ψυχή να είναι, το δίχως άλλο, η μεγάλη νικήτρια στις καρδιές μας!
Σαν ένα αερικό, ντυμένη στα μαύρα, με μια δημιουργία των Deux Hommes (μίνιμαλ, βαθιά ελληνική, σχεδόν τελετουργική), σε ένα σκηνικό που άλλαζε, με το δέντρο στο background να καίγεται και το φόρεμα από μαύρο να γίνεται λευκό, σηματοδοτώντας έτσι, μετά το ταξίδι του ξεριζωμού και του αποχωρισμού, τη νέα αρχή, η «Αστερομάτα» συγκέντρωσε συνολικά 231 βαθμούς, που αντιστοιχούν σε 105 βαθμούς από τις επιτροπές και 126 από την ψηφοφορία του κοινού! Δεν είναι εύκολο για έναν τόσο νέο άνθρωπο να σταθεί μπροστά σε εκατομμύρια τηλεθεατές (τον διαγωνισμό παρακολούθησαν φέτος -τουλάχιστον για ένα λεπτό- 4.798.000 άνθρωποι, καταγράφοντας ρεκόρ 15ετίας), όμως η 22χρονη Klavdia όχι μόνο τα κατάφερε, αλλά έδειξε και τι θα πει ερμηνεία, αξιοπρέπεια και ποντιακή ψυχή!
Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, η τραγουδίστρια, εμφανώς συγκινημένη, μίλησε στα τηλεοπτικά συνεργεία απευθύνοντας ένα θερμό «ευχαριστώ» σε όσους τη στήριξαν, τονίζοντας πως το «ταξίδι» και η σχέση με τον κόσμο είχαν μεγαλύτερη σημασία από τη βαθμολογία. «Σας αγαπώ, το κάναμε μαζί όλο αυτό. Ονειρευόμουν την πέμπτη θέση, έλεγα ότι αυτή η θέση θα είναι νίκη. Το ίδιο είναι και η έκτη. Νιώθω η πιο τυχερή, η πιο ευλογημένη, ευτυχισμένη και προστατευμένη αυτή τη στιγμή του πλανήτη. Είναι απίστευτο, νιώθω νικήτρια. Η βαθμολογία του κόσμου ήταν το κερασάκι. Κάτι μου έλεγε μέσα μου ότι “θα το κάνουμε”. Αν το πιάσουμε από την αρχή, το αμιγώς ελληνικό τραγούδι, πώς θα το καταλάβουν, γιατί είναι διαφορετικό από όσα έχουμε στείλει, είναι νίκη η έκτη θέση. Η “Αστερομάτα” το έκανε. Είναι απίστευτο! Είμαι αιώνια ευγνώμων και είναι μια στιγμή που δεν θα ξεχάσω ποτέ, και αυτό οφείλεται σε όλους εσάς που με στηρίξατε» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Μιλώντας για τις έντονες στιγμές που έζησε στη σκηνή και στα παρασκήνια, συμπλήρωσε: «Αύριο, εγώ θα θυμάμαι αυτή τη στιγμή που βγήκαμε έκτοι και που στον ημιτελικό μάς ανακοίνωσαν τελευταίους. Το πρώτο πράγμα που θα κάνω όταν επιστρέψω στο ξενοδοχείο είναι να χοροπηδάω πάνω στο κρεβάτι. Θα το γιορτάσουμε». Μετά τον JJ και το «Wasted Love» (436 βαθμοί), ήρθε το Ισραήλ με το κομμάτι «New day will rise» (357 βαθμοί), ενώ ακολούθησε τρίτη η Εσθονία με το «Espresso macchiato» (356 βαθμοί). Τέταρτη ήρθε η Σουηδία με το περιβόητο «Bara Bada Bastu», γνωστό και ως «τραγούδι της σάουνας», (321 βαθμοί), πέμπτη η Ιταλία (256 βαθμοί), και την Ελλάδα ακολούθησαν στη δεκάδα η Γαλλία στην έβδομη θέση (230 βαθμοί), η Αλβανία (218 βαθμοί), η Ουκρανία (218 βαθμοί) και τέλος η διοργανώτρια Ελβετία, η οποία έλαβε και τους 214 βαθμούς της από τις επιτροπές, παίρνοντας από το τηλεοπτικό κοινό ένα ολοστρόγγυλο μηδενικό!
Η κριτική επιτροπή της Ελλάδας έδωσε το 12άρι της στη Γαλλία, ενώ από το ελληνικό televoting οι 12 βαθμοί πήγαν στη γειτονική Αλβανία. Αξίζει να σημειωθεί πως η έκτη θέση που κατέκτησε η Klavdia είναι η καλύτερη που έχει πετύχει καλλιτέχνης για τη χώρα μας από το 2013, με τους Koza Mostra και τον αξέχαστο Αγάθωνα.
«Bομβες» από Mικρούτσικο για το Iσραηλινό «πραξικόπημα» της δεύτερης θέσης
Οσμή σκανδάλου made in Israel στη φετινή Eurovision! Πέρα από τις αντιδράσεις και τα επεισόδια στους δρόμους της Βασιλείας την ώρα που η Ισραηλινή εκπρόσωπος Yuval Raphael βγήκε να τραγουδήσει το κομμάτι της «New day will rise», δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι οι λόγοι που η EBU διαφωνεί με τον αποκλεισμό της χώρας από τον διαγωνισμό λόγω του πολέμου στη Γάζα είναι ξεκάθαρα οικονομικοί.
Αρκετές ημέρες πριν από τον τελικό είχε στηθεί από το Ισραήλ μια παγκόσμια καμπάνια προώθησης του τραγουδιού, με τη Yuval Raphael να φιγουράρει σε εμβληματικά σημεία, όπως σε video wall της πλατείας Time, στη Νέα Υόρκη, καλώντας τους ανά την υφήλιο συμπατριώτες της να τη στηρίξουν. Επιπλέον, πολλά ήταν τα σχόλια στα social media το βράδυ του Σαββάτου που έκαναν λόγο για ισραηλινών συμφερόντων μεγάλο χορηγό του διαγωνισμού: «Πώς είναι δυνατόν το Ισραήλ, με τέτοιο κύμα αντιδράσεων για τη συμμετοχή του στη Eurovision, ειδικά πέρυσι και φέτος, να συγκεντρώνει κάθε φορά τόσο υψηλό ποσοστό στην ψηφοφορία του κοινού;» Την έντονη αντίθεσή του στη φετινή δεύτερη θέση της χώρας στην 69η Eurovision εξέφρασε «on air» και ο Ανδρέας Μικρούτσικος. Μέσω της εκπομπής της Σίσσυς Χρηστίδου υποστήριξε κι αυτός πως η εν λόγω θέση δόθηκε μέσω «απάτης», καθώς -όπως τόνισε- αποκλείεται ο κόσμος να αγάπησε τόσο πολύ το συγκεκριμένο τραγούδι, δίνοντάς του μάλιστα και τους περισσότερους βαθμούς από κάθε άλλη χώρα στο televoting.
«Θεωρώ ότι έγινε ένα… πραξικόπημα εκεί μέσα, και έχει ευθύνη η EBU. Είναι το πραξικόπημα να αλλοιωθούν τα αποτελέσματα. Πιστεύω ότι αυτό που ψήφισε ο κόσμος δεν είναι απόρροια ψήφων του κόσμου – ήταν οργανωμένα οικονομικά -συγκεκριμένα- συμφέροντα τα οποία ψήφισαν με συγκεκριμένη μέθοδο και πήγαν να μας βγάλουν το τραγούδι του Ισραήλ ότι ήταν το πιο αγαπημένο. Αυτό δεν έχει ξαναγίνει!» είπε σε έντονο ύφος. «Είναι ένα τραγούδι που θα μπορούσε να πάρει 50, 30, 20, 5 βαθμούς, και ξαφνικά πάει στην πρώτη θέση, ενώ οι επιτροπές το έχουν προς τα κάτω. Αυτό είναι επένδυση κάποιων εκατομμυρίων ευρώ για την πολιτική, γιατί έτσι ακριβώς πήγαν να το κάνουν, και δη την ώρα που η EBU μιλάει για ουδετερότητα» πρόσθεσε. «Γίνεται η τραγουδίστρια του Ισραήλ να βγαίνει και να μας τραγουδάει για ειρήνη, και η EBU να θέλει όλο αυτό το πράγμα να το περάσει έτσι; Και να μπαίνουν συμφέροντα συγκεκριμένα σε διάφορες χώρες, να ψηφίζουν με μηχανήματα; Ξέρω πώς ψηφίζουν, έχουν αυτά τα ‘‘κέντρα’’ και στέλνουν μηνύματα. Τίποτα, μια επένδυση κάποιων εκατομμυρίων είναι, και αυτοί, απ’ ό,τι βλέπω, το έπραξαν» υπογράμμισε σε πολύ αυστηρό τόνο ο Ανδρέας Μικρούτσικος για τα αποτελέσματα της Eurovision 2025.