‘Eφυγε από τη ζωή o Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο εφευρέτης του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών ο Έλληνας «πατέρας» του Εnfield 8000, του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, που κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70.

Ο μηχανικός Κωνσταντίνος Αδρακτάς άφησε την τελευταία του πνοή χωρίς να λάβει ποτέ την αναγνώριση που του άξιζε, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου Ιατρικό Αθηνών Βασίλη Αποστολόπουλο, ο οποίος γνωστοποίησε και την είδηση του θανάτου του λαμπρού εφευρέτη.

«Πριν από λίγο διάστημα έφυγε αθόρυβα από κοντά μας ένα σπουδαίο ελληνικό μυαλό. Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο εφευρέτης μεταξύ άλλων του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield το 1972 (κάποτε ίσως εξιστορήσω πώς τα οικονομικά συμφέροντα το “έθαψαν”). Ο εκλιπών υπήρξε φίλος του πατέρα μου, στη συνέχεια δικός μου και γείτονάς μου στο Λονδίνο τα φοιτητικά μου χρόνια. Είχαμε μια εξαιρετική σχέση συμπάθειας και εκτίμησης. Απόφοιτος του MIT στην αστρονομία και αστροναυτική, δούλεψε για τη NASA και προσωπικά τον αξιολογώ ως τον άνθρωπο με το υψηλότερο IQ που έχω γνωρίσει. Καλή ανάπαυση…» έγραψε στη σελίδα του στο facebook.

Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς γεννήθηκε στην Αθήνα στις 24 Φεβρουαρίου του 1940 και μετά την ολοκλήρωση των γυμνασιακών του σπουδών με άριστη βαθμολογία άρχισε τη φοίτησή του στο πανεπιστήμιο του Οχάιο των ΗΠΑ και εν συνεχεία στο διάσημο MIT, από όπου αποφοίτησε με MOS στην Αεροναυτική. Συνέχισε τις σπουδές του στο Λονδίνο παίρνοντας πτυχίο πολιτικού μηχανικού, ενώ εργασία του χρησιμοποιήθηκε και από τη NASA. Συνεργάστηκε με τον αρχιτέκτονα μεγάλων έργων Κωνσταντίνο Δοξιάδη, ενώ διετέλεσε πρόεδρος της βρετανικής Enfield Group.

Πρακτικό

Στην Enfield ανέλαβε υπεύθυνος εξέλιξης και σχεδιασμού του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield 8000, έπειτα από σχετικό διαγωνισμό της βρετανικής εταιρίας ενέργειας. Το μικρό διθέσιο, που έμελλε να κατασκευαστεί στο Νεώριο της Σύρου, ήταν ένα αριστούργημα τεχνολογικά και πρακτικό οδηγικά ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με επαρκή ισχύ περίπου 14 ίππων, αμάξωμα από συνθετικά υλικά και μέγιστη ταχύτητα κίνησης 75 χλμ./ώρα. Μόλις όμως άρχισε η παραγωγή του το εργοστάσιο κλονίστηκε οικονομικά από κινητοποιήσεις των εργαζομένων.

Τότε ο γνωστός Έλληνας εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής εξαγόρασε την Enfield και μετέφερε την κατασκευή του μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου από το νησί Wight, όπου βρισκόταν η έδρα και το εργοστάσιο της Enfield, στο Νεώριο της Σύρου, όπου ο εφοπλιστής είχε το ναυπηγείο του. Ο Αδρακτάς διαφώνησε με τη μεταφορά της παραγωγής του Enfield 8000 από τη Βρετανία στην Ελλάδα, δηλώνοντας την παραίτησή του.

Ωστόσο το δημιούργημά του άρχισε να κατασκευάζεται στη Σύρο και από το 1973 έως το 1976 (χρονιά κατά την οποία ο Γουλανδρής αποφάσισε την παύση της παραγωγής) κατασκευάστηκαν περίπου 120 κομμάτια.  Η κατασκευή του Enfield 8000 θεωρείται πλέον ορόσημο στην παγκόσμια Ιστορία της αυτοκίνησης, με πολλούς κατά καιρούς να έχουν προσπαθήσει να το ανακατασκευάσουν και να το μεταποιήσουν.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ