Tips για όνειρα γλυκά!

Η μεσημεριανή σιέστα, το σαββατιάτικο χουζούρεμα και άλλα λάθη που χαλάνε τη… σχέση με τον Μορφέα

Η μεσημεριανή σιέστα, το σαββατιάτικο χουζούρεμα και άλλα λάθη που χαλάνε τη… σχέση με τον Μορφέα

Στριφογυρίζουμε, κοιτάζουμε το ρολόι κάθε τρεις και λίγο και παράλληλα πανικοβαλλόμαστε στη σκέψη ότι το ξημέρωμα θα μας βρει τελικά κουρασμένους. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι φορές που καταφεύγουμε σε πειραματισμούς, όπως η αποφυγή της μεσημεριανής σιέστας, προκειμένου να καταπολεμήσουμε τη βραδινή αϋπνία.

Από την
Πετρίνα Καλαμβοκίδη

Ειδικοί βάζουν ωστόσο τα πράγματα στη θέση τους, καταρρίπτοντας πολλούς μύθους που σχετίζονται με τις διαταραχές ύπνου. Η μεσημεριανή σιέστα, διάρκειας πέντε έως 20 λεπτών πριν από τις 3 το μεσημέρι, για παράδειγμα, αναζωογονεί σημαντικά σώμα και πνεύμα και δεν επηρεάζει τον βραδινό ύπνο, υπό την προϋπόθεση ότι δεν ξεπερνά τη συγκεκριμένη διάρκεια. Μετά τις 3 το μεσημέρι αρχίζουν να ανεβαίνουν τα επίπεδα της μελατονίνης, γνωστής και ως ορμόνης του ύπνου, προκειμένου να προετοιμάσουν τον οργανισμό για τη βραδινή ξεκούραση. Αν κοιμηθεί επομένως κανείς από τις 3 και μετά είναι πολύ πιθανό να διαταράξει τον νυχτερινό ύπνο του, η διάρκεια του οποίου πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ έξι και εννέα ωρών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών όμως, το 40% των ανθρώπων δεν καταφέρνει να κοιμηθεί αρκετές ώρες, με αποτέλεσμα να προσπαθεί να ισοφαρίσει τον χαμένο ύπνο του με περισσότερο χουζούρι το Σαββατοκύριακο. Κάτι τέτοιο όμως είναι εντελώς λάθος, αφού -παρά το γεγονός ότι έτσι μειώνει την υπνηλία και το στρες- απορυθμίζει το βιολογικό ρολόι του οργανισμού του, διαταράσσοντας εν τέλει τον βραδινό ύπνο μακροπρόθεσμα. Το αποτέλεσμα είναι έτσι να δυσκολεύεται κανείς περισσότερο να αποκοιμηθεί τις καθημερινές.

Μύθος είναι επίσης ότι όσοι πάσχουν από αϋπνία θα πρέπει να προσπαθούν να ξαπλώνουν νωρίτερα, καθώς το μόνο που επιτυγχάνουν με αυτό, είναι να εντείνουν τον εκνευρισμό τους, επειδή δεν τους παίρνει ο ύπνος και, ως εκ τούτου, να αργούν περαιτέρω να αποκοιμηθούν.

Περισσότερη κούραση

Η λύση κρύβεται στην ακριβώς αντίθετη συμπεριφορά, δηλαδή να πηγαίνουν για ύπνο μία ώρα αργότερα από το συνηθισμένο, ώστε να διασφαλίσουν ότι θα είναι περισσότερο κουρασμένοι και θα παραδοθούν άμεσα στην αγκαλιά του Μορφέα.

«Οσο λιγότερο ανησυχεί κανείς για τον ύπνο τόσο πιο εύκολα θα έρθει» επισημαίνει ο δρ Τζέρεμι Χίμπερντ, ψυχολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «This book will make you sleep», επισημαίνοντας ότι η θεραπεία της παράδοξης πρόθεσης προτείνεται και από την Αμερικανική Ενωση Ιατρικής Υπνου για την αντιμετώπιση της χρόνιας αϋπνίας. Πρακτικά, συστήνεται στον ασθενή να πηγαίνει για ύπνο όταν αισθανθεί κούραση, ανεξαρτήτως αν αυτό σημαίνει ότι θα κοιμηθεί μόλις τέσσερις ώρες. «Αν ξυπνήσει στη διάρκεια της νύχτας και δεν μπορεί να ξανακοιμηθεί, θα πρέπει να το δει ως μια καλή ευκαιρία να χαλαρώσει στο ζεστό του κρεβάτι» προσθέτει ο Χίμπερντ.

Τέλος, θα πρέπει να θυμάται κανείς ότι η άσκηση στη διάρκεια της ημέρας έχει αποδειχτεί ότι βελτιώνει τον βραδινό ύπνο, όπως άλλωστε και η κατανάλωση τροφών που αυξάνουν τα επίπεδα της μελατονίνης, της σεροτονίνης και της τρυπτοφάνης. Σε αυτές συγκαταλέγονται τα φρούτα, ο σολομός, η ρέγκα, το χοιρινό και η γαλοπούλα.

04.06 espr.weekend 260x160

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ