«Νεκρή φύση» η αγορά έργων τέχνης

Κίνδυνος «φυγάδευσης» συλλογών στο εξωτερικό εξαιτίας του Περιουσιολογίου που θα εφαρμοστεί από το 2019

Περισσότερο από ποτέ φαντάζει πιθανό το ενδεχόμενο να «πετάξουν» εκτός Ελλάδας πανάκριβα έργα τέχνης και πολύτιμες συλλογές, για να πουληθούν άρον άρον ή να βρουν καταφύγιο στη γειτονική Βουλγαρία και σε άλλες χώρες! 

Από τον
Νίκο Πιτσιακίδη

Από το 2019 θα εφαρμοστεί το νέο Περιουσιολόγιο, που φημολογείται ότι θα τα περιλαμβάνει, με αποτέλεσμα η αγωνία για αυτούς που τα έχουν στην κατοχή τους να χτυπάει κόκκινο.

Ηδη, όσα βλέπουν κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας για το πώς θα φορολογηθούν, σύμφωνα με το Περιουσιολόγιο που βρίσκεται στα σκαριά, οδηγούν αρκετούς συλλέκτες (όχι απαραίτητα πλούσιους) σε οίκους δημοπρασιών, με στόχο αρχικά να γίνει εκτίμηση και στη συνέχεια ίσως πώληση των έργων που έχουν στα χέρια τους.

«Πολλά έργα τέχνης μπορεί να φυγαδευτούν σε άλλες χώρες. Λόγω της φορολόγησης θα πέσει η αξία τους και θα συμπιεστούν προς τα κάτω οι τιμές» εκτιμά ο ιδιοκτήτης του οίκου δημοπρασιών Myro Antiques House, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, Σταύρος Μυρωνίδης. Λόγω της διάχυτης ανησυχίας στον χώρο των συλλεκτών, ο κ. Μυρωνίδης διοργάνωσε ημερίδα στην οποία μίλησαν αρχαιολόγοι και διευθυντές μουσείων μέχρι φοροτεχνικοί και άλλοι ειδικοί στην αγορά της τέχνης. Αν και κανείς δεν γνωρίζει με σιγουριά τι θα ισχύσει, αρκετοί εξέφρασαν την άποψη ότι η σχεδιαζόμενη ένταξη των έργων στο Περιουσιολόγιο θα αποτελέσει ταφόπλακα στην ελληνική αγορά έργων τέχνης.

Τα ερωτήματα που ζητούν απάντηση είναι τι θα μπορούσε να σημαίνει η ένταξη έργων τέχνης στο Περιουσιολόγιο, αν θα έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα, αν θα εφαρμοστεί για όλα τα είδη τέχνης και πώς μπορεί να εκτιμηθεί η αξία τους.

«Το ερώτημα που εγείρεται είναι ποιος θα κοστολογήσει τα έργα» σχολίασε η αρχαιολόγος – μουσειολόγος Στέλλα Συλλαίου, συμπληρώνοντας ότι ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξει πώς έφτασαν στα χέρια του. Και αναρωτήθηκε: «Τι γίνεται, όμως, σε περιπτώσεις οικογενειακών κειμηλίων ή για ένα κλεμμένο κατά το παρελθόν έργο τέχνης που πέρασε σε άλλα χέρια και ο τωρινός ιδιοκτήτης του δεν γνωρίζει την προέλευσή του;».

feqwrgr 1

Σύμφωνα με την κυρία Συλλαίου, η αξία των έργων δεν είναι σταθερή και «μπορεί κάτι που σήμερα αντιμετωπίζεται ως αριστούργημα χρόνια μετά να μην είναι και να χάνει την αξία του ή το αντίστροφο». Οι συνέπειες εκτιμάται ότι θα είναι σημαντικές για τους συλλέκτες στην ελληνική αγορά, αφού θα διστάζουν να αγοράσουν και να επενδύσουν, ενώ κάποιοι θα ρευστοποιήσουν τις συλλογές τους. Πάντως, ο οικονομολόγος – φοροτεχνικός Δημήτρης Πανωζάχος καθησυχάζει τους συλλέκτες, διευκρινίζοντας: «Δεν πρέπει να μπει φόρος περιουσίας, αλλά το Περιουσιολόγιο να γίνει εργαλείο διασταύρωσης και να μπει αφορολόγητο όριο στην απόκτηση έργων τέχνης».

offer

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ