To κύκνειο άσμα του Βαν Γκογκ σε ελληνικά χέρια

❱❱ Οι εκδόσεις Πελασγός του Ιωάννου Γιαννάκενα κυκλοφορούν τετράδιο με τα τελευταία έργα του μεγάλου Oλλανδού ζωγράφου17 f6Ενα ανέκδοτο τετράδιο με τα τελευταία έργα της ζωής του Βίνσεντ Βαν Γκογκ στα χέρια ενός ελληνικού εκδοτικού οίκου! Οι εκδόσεις Πελασγός του Ιωάννου Γιαννάκενα προχωρούν σε μια παγκόσμια αποκλειστικότητα, εκδίδοντας ένα τετράδιο ζωγραφικής του σπουδαίου Ολλανδού δημιουργού, που δώρισε ο ίδιος στον γιατρό του, τον δρα Φέλιξ Ρέι Παρί. 

Το συγκεκριμένο έργο έφτασε στον εκδοτικό οίκο χάρη στον Κρητικό ζωγράφο Αριστοτέλη Γιαννακουδάκη, στον οποίο ανήκει τα τελευταία περίπου 40 χρόνια. Το θρυλικό αυτό τετράδιο ζωγραφιών πέρασε στα «χέρια» του από την «Ελίζα», μια γυναίκα της οποίας ο ίδιος δεν θέλησε να αποκαλύψει περισσότερα στοιχεία, αναφέροντας πως πρόκειται για μια απόγονο του δρος Ρέι Παρί. Οι δυο τους συνδέθηκαν με μια τρυφερή φιλία πριν από αρκετές δεκαετίες και τότε εκείνη του το χάρισε.

Η είδηση της κυκλοφορίας του εν λόγω τετραδίου από τις εκδόσεις Πελασγός, η οποία κρατούνταν εδώ και καιρό ως επτασφράγιστο μυστικό, έγινε γνωστή στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας μέσα από την ιστοσελίδα https://avalonofthearts.gr/ που διατηρεί ο Γιώργος Πισσαλίδης, ενώ η πολυαναμενόμενη έκδοση θα πάρει σε λίγες μέρες τη θέση της στις προθήκες των βιβλιοπωλείων.

Το έργο περιλαμβάνει σχέδια και ζωγραφιές του Βαν Γκογκ. Το χάρισε ο ίδιος ο Ολλανδός δημιουργός στον γιατρό που τον κούραρε την περίοδο που εκείνος νοσηλευόταν στην Αρλ. Οι δυο τους γνωρίστηκαν τα Χριστούγεννα του 1888, όταν ο ζωγράφος εισήχθη εσπευσμένα στο Hotel Dieu της γαλλικής πόλης Αρλ αιμόφυρτος, αφού λίγες ώρες πριν είχε αυτοτραυματιστεί κόβοντας με ξυράφι το αυτί του.

Για το επόμενο διάστημα, όσο δηλαδή ο Βαν Γκογκ παρέμεινε στο νοσοκομείο, ο δρ είχε γίνει η σκιά του. Ηταν εκείνος που φρόντιζε για την ανακούφιση όχι μόνο του πονεμένου κορμιού του, αλλά και της βασανισμένης του ψυχής. Ο Ρέι Παρί υπήρξε ο πιο συμπονετικός γιατρός που είχε ποτέ, κάτι που φυσικά αναγνώρισε και ο ίδιος ο Ολλανδός ζωγράφος, αφού μετά το εξιτήριό του, για να τον ευχαριστήσει, του φιλοτέχνησε το πορτρέτο του (το οποίο σήμερα φυλάσσεται στο ρωσικό Μουσείο Πούσκιν). Αργότερα του χάρισε ένα τετράδιο με τα σχέδιά του.

«Με στοργή, Βικέντιος»

«Σας παρακαλώ πολύ ανθρώπινα, να δεχτείτε αυτό το τετράδιο με σχέδια που η όμορφη χώρα μας με ενέπνευσε, ως μια απόδειξη ευγνωμοσύνης και αναγνώρισης για όλα όσα κάνατε για μένα. Παρακαλώ τον Παντοδύναμο να σας έχει πάντα, υπό την προστασία του. Με στοργή δικό σας. Βικέντιος» γράφει στην αφιέρωσή του προς τον Ρέι Παρί ο χαρισματικός καλλιτέχνης.

Τι περιλαμβάνει όμως το θρυλικό αυτό τετράδιο ζωγραφιών του Βαν Γκογκ, το οποίο ο ίδιος ο Γιαννακουδάκης αποκαλεί «Το Αγιο Δισκοπότηρο» της τέχνης του μεγάλου Ολλάνδου ζωγράφου; Στο εξώφυλλο θα δει κανείς ένα αυτοπορτρέτο του ίδιου του καλλιτέχνη -κάτι το οποίο σπανίως συναντάται-, ενώ το οπισθόφυλλο φέρει την υπογραφή του, που, όπως υποστηρίζουν τόσο το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ όσο και η δική μας η Εθνική Πινακοθήκη, είναι πέρα ως πέρα αυθεντική, όπως και το σύνολο του υλικού που περιλαμβάνεται στο βιβλίο.

17 f4

Στο τετράδιο αυτό έχουν συμπεριληφθεί ακόμη τα αρχικά σχέδια αλλά και μετεξελίξεις έργων που υπάρχουν στα μεγαλύτερα μουσεία του πλανήτη αλλά και σε ιδιωτικές συλλογές, καθώς και δημιουργίες που σχεδίαζε να ζωγραφίσει αλλά δεν πρόλαβε να κάνει, αφού ο ίδιος έβαλε πρόωρα τέλος στη ζωή του, στις 29 Ιουλίου 1890.

offer

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ