Βρέθηκε βιταμίνη που τα... κάνει όλα

ΥΓΕΙΑ

Βρέθηκε βιταμίνη που τα... κάνει όλα

Πώς θα χαρακτηρίζατε ένα φάρμακο που όχι μόνο μειώνει τον κίνδυνο καρδιοπάθειας αλλά προστατεύει από την οστεοπόρωση, αναστρέφει το φαινόμενο της αθηρωμάτωσης των αρτηριών, αποτελεί ασπίδα κατά του καρκίνου και του Αλτσχάιμερ;
Ανύπαρκτο μάλλον...

Κι όμως! Υπάρχει μία βιταμίνη που μπορεί να τα κάνει όλα αυτά. Πρόκειται για την όχι και τόσο γνωστή αλλά «θαυματουργή» βιταμίνη Κ. Μέχρι πρόσφατα το μόνο που ήταν γνωστό γι’ αυτήν τη βιταμίνη ήταν ότι βοηθούσε στη διατήρηση ασφαλούς πηκτικότητας του αίματος ώστε να μην πεθαίνουμε από αιμορραγίες με το παραμικρό κόψιμο.

Με την έρευνα προκύπτουν και άλλες πτυχές της ευεργετικής δράσης της στον οργανισμό μας. Συγκεκριμένα, διερευνάται ο πιθανός ρόλος της στην πρόληψη εγκεφαλικών και Αλτσχάιμερ, καθώς υπάρχουν ενδείξεις ότι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των εγκεφαλικών κυττάρων.

Παράλληλα, το βρετανικό Κέντρο Μελέτης Καρκίνου διερευνά κατά πόσον η βιταμίνη Κ προλαμβάνει τον καρκίνο του μαστού. Εξακριβωμένος είναι ωστόσο ο θετικός ρόλος της βιταμίνης Κ στην υγεία των οστών, αφού παράγει το αμινοξύ Gla, το οποίο λειτουργεί σαν κόλλα που κρατάει το ασβέστιο πάνω στο οστό.

Παρ’ όλα αυτά, η πιο εντυπωσιακή ίσως φημολογούμενη δράση της βιταμίνης Κ είναι η προστασία των αρτηριών από την αθηρωμάτωση, ακόμα και η αναστροφή του φαινομένου όταν έχει ήδη εκδηλωθεί! Συγκεκριμένα, ερευνητές του Ινστιτούτου Καρδιαγγειακής Ερευνας του Πανεπιστημίου του Μάαστριχτ χορήγησαν σε ποντίκια τροφή πλούσια σε βιταμίνη Κ2 για έξι εβδομάδες και διαπίστωσαν όχι μόνο ότι εμπόδισε την εξέλιξη της αθηρωμάτωσης των αρτηριών αλλά και ότι μείωσε την υπάρχουσα κατά 37%.

Πώς γίνεται αυτό; Οπως φαίνεται από την έρευνα, η βιταμίνη Κ εμποδίζει τη φλεγμονή στις αρτηρίες που προκαλείται από τη χοληστερόλη και τους άλλους αθηρωματικούς παράγοντες και στη συνέχεια οι αρτηρίες μπορούν να επιδιορθωθούν από μόνες τους.


Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι βιταμίνης Κ:

  • η Κ1 που υπάρχει σε λαχανικά, για παράδειγμα στο κουνουπίδι, το μπρόκολο και τα φυτικά έλαια και
  • η βιταμίνη Κ2 που αφθονεί σε τρόφιμα που είναι αποτέλεσμα ζύμωσης, όπως το τυρί και το νάτο, ιαπωνικό φαγητό που βασίζεται στους σπόρους σόγιας.
    Τέλος, η βιταμίνη Κ παράγεται φυσικά από τον οργανισμό μας από βακτήρια που βρίσκονται στο λεπτό έντερο.