Το βαπόρι-φάντασμα!

Πώς το παροπλισμένο «Noor One» από την Ελευσίνα έβαλε πλώρη για τα νερά του Περσικού κόλπου

Βαπόρι-φάντασμα, αγορασμένο με σκοπό να μεταφέρει μεγάλες ποσότητες όχι αργού πετρελαίου αλλά θανάτου (!) στην Ελλάδα χαρακτηρίζουν οι άνδρες του Λιμενικού το δεξαμενόπλοιο «Noor One». Πρόκειται για το πλοίο που μετέφερε κρυμμένη στις δεξαμενές του την ποσότητα-μαμούθ των δύο τόνων ηρωίνης, την οποία είχε στόχο να «σπρώξει» στην ευρωπαϊκή αγορά ο εφοπλιστής Μάκης Γιαννουσάκης.

Το μικρό δεξαμενόπλοιο πριν από μερικά χρόνια ήταν παροπλισμένο και σάπιζε κυριολεκτικά στη Βλύχα Ελευσίνας περιμένοντας καρτερικά για το τελευταίο του ταξίδι στον απέναντι μόλο, στο διαλυτήριο παλαιών πλοίων. Το πολυδαίδαλο καρτέλ της ηρωίνης, του οποίου εγκέφαλοι φέρονται από τις Αρχές ο Ελληνας εφοπλιστής Μάκης Γιανουσάκης και ο Τούρκος παραπληγικός -με βελγικό διαβατήριο- Baskale Sheran, ήταν έτοιμο να γεμίσει με καθαρή ηρωίνη τις πιάτσες τις Ευρώπης. Ομως κομβικό ρόλο στη υπόθεση μεταφοράς της τεράστιας ποσότητας ηρωίνης είχε το πλοίο-φάντασμα με το όνομα «Noor One».

Σκουριασμένο

Το μικρό και σκουριασμένο δεξαμενόπλοιο άρχισε ξαφνικά να… αρμενίζει στις θάλασσες, όταν πέρασε στα χέρια του εφοπλιστή Μ. Γιαννουσάκη, ο οποίος το «κατέβασε» στο Ντουμπάι προκειμένου να το εντάξει στον στόλο των υπόλοιπων τριών βαποριών που φέρεται να έχει στην Αραβική θάλασσα. Ετσι τουλάχιστον δηλώνει στα χαρτιά που παρουσίασε ο ίδιος στο Λιμενικό. Ομως από αυτή τη στιγμή και έπειτα αρχίζουν τα μυστήρια των θαλασσών και της ηρωίνης.

Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 1963 στη Νορβηγία και την ίδια δεκαετία βγήκε στη θάλασσα μεταφέροντας πετρέλαιο σε κοντινές αποστάσεις. Κατά τη διάρκεια των ετών αλλάζει συνεχώς εταιρίες και σημαίες μεταφέροντας πάντα υγρά καύσιμα. Μάλιστα τη δεκαετία του ’80 οργώνει τις ελληνικές θάλασσες με ελληνική σημαία, καθώς έχει περάσει στα χέρια Ελληνα εφοπλιστή και πραγματοποιεί ταξίδια Πειραιάς – Ηγουμενίτσα για την τροφοδοσία πλοίων με καύσιμα.

Αρχές του 2012 το πλοίο, που μέχρι εκείνη την εποχή έχει το όνομα «Κύθνος», παροπλίζεται στην Ελευσίνα και περιμένει τη σειρά του για το διαλυτήριο προκειμένου να μετατραπεί σε παλιοσίδερα. Ομως τον Ιούλιο του 2012 εμφανίζεται στον κόλπο της Βλύχας, στην Ελευσίνα, ο Γιαννουσάκης προκειμένου να επιθεωρήσει το «σαπιοκάραβο», καθώς φερόταν ως ο νέος του ιδιοκτήτης. Μάλιστα το παλιό σκαρί αλλάζει σημαία και πλέον πλέει στις θάλασσες με σημαία Τόγκο. Πρόκειται για «σημαία ευκαιρίας», όπως λένε στη γλώσσα τους οι ναυτικοί! Ομως για τον Διεθνή Οργανισμό Ελέγχου Νομιμότητας Πλοίων η σημαία Τόγκο είναι ύποπτη, καθώς την ανεβάζουν στα καράβια τους όσοι κάνουν «βρόμικες» δουλειές στις θάλασσες.

Μεικτό πλήρωμα

Το μικρο τάνκερ αμέσως μόλις απέπλευσε από την Ελευσίνα, με Ελληνα καπετάνιο και μικτό πλήρωμα που είχε την τεχνογνωσία να πραγματοποιήσει επισκευές στο παλιό σκαρί -ώστε να είναι αξιόπλοο-, έβαλε σε λειτουργία το σύστημα εντοπισμού του, όπως οφείλουν να κάνουν όλα τα πλοία που ανήκουν σε νόμιμες εταιρείες και πραγματοποιούν ταξίδια με νόμιμα φορτία. Ετσι λοιπόν στις 15 Ιουλίου του 2012 το τάνκερ που μετονομάζεται σε «Noor One» -στα χαρτιά βέβαια, διότι στην πλώρη του η ονομασία είναι γραμμένη με μικροσκοπικά άσπρα γράμματα- έδινε το στίγμα του μέσω του συστήματος AIS (Automatic Identification System) από το Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου, όπου και του έγινε ο πρώτος έλεγχος στις δεξαμενές και διαπιστώθηκε πως ήταν κενές, όπως αναγράφονταν και στο βιβλίο μηχανής.

Οσο για τη μη ευκρινή αναγραφή του νέου ονόματος του παλαιού σκαριού στην πλώρη, αυτοί που γνωρίζουν τα ναυτιλιακά λένε: «Οταν ένα βαπόρι χρησιμοποιείται για παράνομους σκοπούς και μεταφορές, ποτέ δεν βάζει στην πλώρη το όνομα που είναι δηλωμένο, αλλά διατηρεί το όνομα που είχε στην προηγούμενη ιδιοκτησία του για να χάνονται τα δορυφορικά του ίχνη».

Το παλιό και ταλαιπωρημένο από τις θάλασσες σκαρί τον Αύγουστο του 2012 δένει ανοιχτά του λιμανιού της Sharjah (στο Ντουμπάι)-αρόδο δηλαδή- και μάλιστα κάποιος βάζει… χέρι στο «AIS» και το απενεργοποιεί. Πλέον το πλοίο είναι «φάντασμα» και κανείς δεν γνωρίζει, τουλάχιστον από τους επίσημους οργανισμούς ελέγχου, πού βρίσκεται. Τι κάνει το σκαρί περίπου δύο χρόνια αγκυροβολημένο ανοιχτά του λιμανιού της Sharjah στο Ντουμπάι; Αυτό είναι και το μεγάλο ερώτημα στο οποίο προσπαθούν οι Ελληνες Λιμενικοί να δώσουν μια απάντηση.

Στο Ντουμπάι

Κατά την παραμονή του στο Ντουμπάι συμβαίνουν κι άλλα περίεργα. Το μικτό πλήρωμα και ο Ελληνας καπετάνιος που κατεβάζει το σκαρί ανοιχτά του Ντουμπάι φεύγουν όλοι και επιστρέφουν στην Ελλάδα.

Στο μεταξύ, αυτό το διάστημα συνεταίρος στην εταιρεία του προφυλακισμένου σήμερα εφοπλιστή Μ. Γιαννουσάκη αλλά και στη διαχείριση του συγκεκριμένου πλοίου μπαίνει γνωστός έμπορος των Αθηνών, ο οποίος μάλιστα είχε δεσμούς και με μεγάλη ΠΑΕ της Σούπερ Λίγκας. Πρόκειται για το πρώτο επιχειρηματικό εγχείρημα του συγκεκριμένου ανθρώπου στα ναυτιλιακά. Οι ανατροπές όμως συνεχίζονται, καθώς ο γνωστός έμπορος των Αθηνών λίγους μήνες μετά την είσοδό του στην εταιρεία του Γιαννουσάκη αποχωρεί για λόγους που ακόμα δεν έχουν διευκρινιστεί.

Αγκυροβολημένο

Οσον αφορά το «Noor One», αυτό φέρεται να παραμένει αγκυροβολημένο ανοιχτά του λιμανιού της Sharjah στο Ντουμπάι, χωρίς βέβαια να δίνει σήμα από το σύστημα εντοπισμού του βαποριού. Οι κακές γλώσσες λένε γι’ αυτή τη «σκοτεινή» περίοδο πως το σκαρί έχει αλλάξει κατώτερο πλήρωμα με Ινδούς ναυτικούς και κάνει νυχτερινά ταξίδια-μυστήριο, καθώς ο εμφύλιος στη Συρία έχει ήδη ξεκινήσει και οι ανάγκες για όπλα και καύσιμα και από τις δύο πλευρές είναι μεγάλες και πληρώνουν αδρά για τις ανάγκες τους σε όπλα και καύσιμα. Εκανε λοιπόν το «Noor One» ταξίδια σε εμπόλεμες ζώνες της Μέσης Ανατολής; Είναι άλλο ένα ερώτημα που τίθεται για την παρατηρούμενη απραξία του σκαριού.

Τον Μάιο του 2014 οι μηχανές του «Noor One» παίρνουν μπροστά. Το βαπόρι υποτίθεται πως μεταφέρει πετρέλαιο για λογαριασμό Ελληνα ιδιοκτήτη περιφερειακής εταιρείας πετρελαιοειδών, με εγκαταστάσεις στην Αχαΐα, καθώς ο επιχειρηματίας έχει ναυλώσει το σκαρί αντί του ποσού των 100.000 ευρώ.

Οπως διαπιστώθηκε όμως στη συνέχεια, ανοιχτά της θάλασσας του Ομάν φορτώνονται με… λάντζες στο βαπόρι μερικοί τόνοι ηρωίνη που έχουν αγοραστεί σε σχετικά χαμηλή τιμή από πακιστανοαφγανικό κύκλωμα. Η ηρωίνη είχε μείνει στοκ στις αποθήκες του κυκλώματος κι έτσι την πωλούν για ένα κομμάτι ψωμί, τη στιγμή που η αξία της στη λιανική αγορά θα άγγιζε το αστρονομικό ποσό των 400.000.000 ευρώ!

Ενδελεχής έλεγχος

Το περίεργο είναι πως όταν το σκαρί φτάνει πάλι στο Πορτ Σάιντ, γίνεται από τις αιγυπτιακές Αρχές ενδελεχής έλεγχος στο βαπόρι, καθώς το σύστημα εντοπισμού του συνεχίζει να μη λειτουργεί. Βέβαια ούτε λόγος για το φορτίο-μαμούθ της ηρωίνης. Ωστόσο το βαπόρι φτάνει στις 7 Ιουνίου του 2014 πάλι στη Βλύχα Ελευσίνας, όπου πια αρχίζει και δίνει επίσημα το στίγμα του, καθώς ο καπετάνιος του δηλώνει βλάβη και ζητεί επισκευή. Είναι η αρχή του τέλους στο «ξήλωμα του πουλόβερ» για το ελληνοτουρκικό κύκλωμα της ηρωίνης.

Οι 23 που κρίθηκαν προφλακιστέοι

ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ μέρες ένας ένας οι κατηγορούμενοι στην υπόθεση της ηρωίνης πέρασαν το κατώφλι του ανακριτικού γραφείου και απολογήθηκαν. Συνολικά έως τώρα έχουν κριθεί προφυλακιστέα 23 άτομα. Τον κύκλο των απολογιών «άνοιξε» την προπερασμένη εβδομάδα ο 40χρονος εφοπλιστής, στη βίλα του οποίου εντοπίστηκε περίπου μισός τόνος ηρωίνη.

Τόσο αυτός όσο και η πρώην σύζυγός του με τον φίλο της και τον 29χρονο Αλβανό που παρέλαβε την ηρωίνη κρίθηκαν προφυλακιστέοι, ενώ την ίδια τύχη είχαν και οι πέντε Τούρκοι που εμπλέκονται στην υπόθεση για την υποδοχή των ναρκωτικών, τη συσκευασία τους και την προώθησή τους ως σάκων με μαρμαρόσκονη. Ολοι τους έχουν οδηγηθεί στις φυλακές Κορυδαλλού, εκτός από τον Αλβανό που κρατείται στης Χαλκίδας. Την περασμένη Τρίτη κρίθηκαν προφυλακιστέα άλλα τέσσερα άτομα, μέλη του πληρώματος του «Noor One» -τρεις ναύτες και ο μηχανικός-, όλοι ινδικής καταγωγής.

Την Τετάρτη ο «χορός» των προφυλακίσεων συνεχίστηκε με την προσωρινή κράτηση ακόμη τριών προσώπων και συγκεκριμένα ενός 32χρονου Ελληνα, ενός 47χρονου Ιρανού και ακόμη ενός Ινδού, που φέρονται να έχουν διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην υπόθεση.

Τέλος, την περασμένη Πέμπτη κρίθηκαν προφυλακιστέα άλλα επτά άτομα: τέσσερις ναύτες, ο 42χρονος πλοίαρχος -όλοι ινδικής καταγωγής-, ένας 41χρονος Τούρκος και η 53χρονη γυναίκα που φέρεται ως διαχειρίστρια της πλοιοκτήτριας εταιρίας.

Τα πρόσωπα-κλειδιά της υπόθεσης

Ο Eλληνας εφοπλιστής, ο Τούρκος παραπληγικός και ο Ιρανός ναυτικός φέρονται ως τα κεντρικά πρόσωπα του καρτέλ της ηρωίνης. Ο Μάκης Γιαννουσάκης, κατ’ ουσίαν ο σημερινός ιδιοκτήτης του σαπιοκάραβου, είναι ο άνθρωπος που σύμφωνα με τη δικογραφία, έδωσε το καράβι του στο καρτέλ του… λευκού θανάτου και παράλληλα είναι ο άνθρωπος που έκρυβε στη βίλα της πρώην συζύγου του περίπου 500 κιλά καθαρή ηρωίνη. Ο Baskale Sheran, o Τούρκος παραπληγικός που έκανε πολυτελή ζωή σε χλιδάτο ξενοδοχείο της Βουλιαγμένης -πληρώνοντας 300 ευρώ ενοίκιο την ημέρα-, φέρεται να είναι ο άνθρωπος που είχε την «άκρη» για την αγορά της ηρωίνης, ενώ παράλληλα είναι αυτός που θα την «έσπρωχνε» στην Ευρώπη, καθώς έχει και βελγικό διαβατήριο. Μάλιστα το ελληνοτουρκικό κύκλωμα υπολόγιζε πως θα έβαζε στην τσέπη του από την πώληση της ηρωίνης κάτι περισσότερο από 200.000.000 ευρώ! Το τρίτο σημαντικό πρόσωπο είναι ο Ιρανός ναυτικός που συνελήφθη την περασμένη Κυριακή στο Κορωπί, όπου η σπείρα έκρυβε άλλον έναν τόνο ηρωίνης.

Ο άνθρωπος αυτός στην απολογία του στον ανακριτή Πειραιά υποστήριξε πως είναι ένας φτωχός ναυτικός και δεν είχε να ταΐσει τα παιδιά του στο Ιράν. Για τον λόγο αυτό δέχθηκε να πάρει μέρος στη μεταφορά της ηρωίνης. Συγκεκριμένα, ο Ιρανός ανοίχτηκε με καΐκι στη Θάλασσα του Πακιστάν, όπου παρέλαβε τα ναρκωτικά και στη συνέχεια με το ίδιο σκαρί έφθασε στη Θάλασσα του Ομάν, όπου μέσα στη νύχτα και με λάντζα που κατέβασε το πλήρωμα του «Noor One» φόρτωσαν την ηρωίνη από τις ανθρωποθυρίδες του πλοίου στις δεξαμενές του βαποριού.

Θεοδόσης Τ. Πάνου 
Φωτό: Βαγγέλης Μασιάς 

{{-PCOUNT-}}30{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ