Το δάπεδο στον τύμβο της Αμφίπολης παραπέμπει στη δυναστεία Φιλίππου Β’ και Μεγάλου Αλεξάνδρου
Στην εκτίμηση ότι ο «ένοικος» του τάφου της Αμφίπολης είναι μέλος της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας -της δυναστείας των Μακεδόνων Τημενιδών, στην οποία ανήκαν ο Φίλιππος Β’ και ο Μέγας Αλέξανδρος- προχωρούν οι αρχαιολόγοι μετά την πλήρη αποκάλυψη του εντυπωσιακού ψηφιδωτού δαπέδου. Το τρίτο πρόσωπο στο ψηφιδωτό είναι η Περσεφόνη, κόρη της θεάς Δήμητρας, και, σύμφωνα με τη γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η συγκεκριμένη παράσταση (η αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα) έχει συμβολική σημασία.
«Βρίσκουμε τη σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Εχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στον μαρμάρινο θρόνο, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές. Το καθαρά ταφικό θέμα με την Περσεφόνη συνδέεται με τις λατρείες του κάτω κόσμου και τις διονυσιακές τελετές, στις οποίες αρχιερέας ήταν ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων» τόνισε η ίδια.
Η «μαγεία» του ψηφιδωτού ήρθε χθες στο φως. Με κόκκινα μαλλιά η Περσεφόνη, φορά λευκό χιτώνα, που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψους του στήθους, και κόσμημα στον αριστερό καρπό της. Οι υπεύθυνοι της ανασκαφής κάνουν λόγο για μια «εκπληκτική παράσταση» λόγω τόσο των πλούσιων χρωμάτων όσο και της άρτιας εκτέλεσης του σχεδίου.
Κάτι ξεχωριστό
Και μπορεί η παράσταση να παραπέμπει στην αντίστοιχη που βρέθηκε στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών, όμως η Αμφίπολη έχει μία ακόμη φορά κάτι ξεχωριστό, καθώς η παράσταση στις Αιγές είναι τοιχογραφία, ενώ στον τύμβο Καστά πρώτη φορά σε ταφικό μνημείο είναι σε βοτσαλωτό ψηφιδωτό, με διαστάσεις έως 15 τετραγωνικά μέτρα!
«Χωρίς αμφιβολία, ο νεκρός ήταν εξαιρετικά σημαντικός» επισήμανε η υπεύθυνη της ανασκαφής Κατερίνα Περιστέρη. Τις επόμενες μέρες οι αρχαιολόγοι θα καλύψουν με φύλλα φελιζόλ το ψηφιδωτό προκειμένου να το προστατεύσουν, ενώ το Σάββατο θα αρχίσουν πάλι οι ανασκαφικές εργασίες στους θαλάμους. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τη μυθολογία, ο Αδης πήρε την Περσεφόνη στον κάτω κόσμο, αλλά η θεά Δήμητρα τη ζήτησε πίσω. Ο Αδης συμφώνησε να ανεβαίνει η Περσεφόνη έξι μήνες στον πάνω κόσμο και να κατεβαίνει τους επόμενους έξι. Την περίοδο που ανέβαινε στον πάνω κόσμο όλα ήταν ανθισμένα, ενώ όταν βρισκόταν στον Αδη, η Δήμητρα δεν επέτρεπε σε κανέναν ανθό να ξεπροβάλει… Ετσι έγιναν οι τέσσερις εποχές του χρόνου.