Στις 15 Απριλίου βγαίνει από τη Μαύρη Θάλασσα και αρχίζει έρευνες το νέο υψηλής τεχνολογίας σκάφος «Μπαρμπαρός».
Με την πάγια τακτική της δημιουργίας τετελεσμένων, όπως εδώ και δεκαετίες κάνει στις περιπτώσεις της υφαλοκρηπίδας και του εναέριου χώρου, η Αγκυρα εμποδίζει την Ελλάδα να ανακηρύξει την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της (ΑΟΖ), μπαίνει σφήνα στις πλούσιες σε ενεργειακούς πόρους θαλάσσιες περιοχές της νοτιοανατολικής Μεσογείου (Ρόδος, Καστελόριζο και Κύπρος) και θέτει θέμα συνεκμετάλλευσης των πόρων.
Ο υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας Τονέρ Γιλντίζ αποκάλυψε ότι το νέο, σύγχρονο σεισμογραφικό ωκεανογραφικό τουρκικό σκάφος (τη Αγκυρα το αγόρασε από τη Νορβηγία) ξεκινά στις 15 Απριλίου το ταξίδι του προς την Κύπρο από τη Μαύρη Θάλασσα όπου βρίσκεται. Πρόκειται για ερευνητικό σκάφος της Τουρκίας, υψηλής τεχνολογίας, που μετονομάστηκε σε «Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα» ή «Μπαρμπαρός», όπως το «βάφτισε» προ ημερών ο Ταγίπ Ερντογάν, από το όνομα του γνωστού ναυάρχου του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς και μεγάλου πειρατή της Μεσογείου.
Το εν λόγω πλοίο έχει δυνατότητες δισδιάστατων και τρισδιάστατων ερευνών για πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας Τανέρ Γιλντίζ, χρειάστηκαν έξι με επτά μήνες προετοιμασίας για να φτάσουν στο στάδιο των τελικών δοκιμών και της αγοράς του εν λόγω σκάφους. Το σκάφος, που είναι παραγγελία της κρατικής εταιρείας πετρελαίου (TPAO), κόστισε συνολικά 130 εκατ. Δολάρια.
Η Τουρκία δεν διευκρινίζει πάντως το σύνολο των περιοχών όπου θα δραστηριοποιηθεί το πλοίο. Το μόνο που τόνισε ο Τούρκος υπουργός είναι ότι το ερευνητικό σκάφος θα πραγματοποιήσει σεισμικές έρευνες στα χωρικά ύδατα της Τουρκίας, όσο και στα χωρικά ύδατα των Κατεχομένων, στον κόλπο της κατεχόμενης Αμμοχώστου, από τις 17 Απριλίου.
Πρόκειται λοιπόν για τον νέο «πονοκέφαλο» που προβληματίζει τις ελληνικές και κυπριακές Αρχές, δεδομένου ότι το «Μπαρμπαρός» αντικατέστησε τα ξεπερασμένα μικρά σκάφη που μέχρι και πρόσφατα «παρενοχλούσαν» συστηματικά στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο: το «Χόρα» -που έγινε «Σισμίκ»- και το «Πίρι Ρέις», τα οποία έχουν ταυτίσει τη ναυτική τους ιστορία με στιγμές έντασης, όπως το 1987 στο Αιγαίο. Θυμίζουμε ακόμη την ιστορική φράση του Ανδρέα Παπανδρέου (περιόδευε τότε ως αρχηγός της αντιπολίτευσης στη Θράκη) «βυθίσατε το Χόρα», όταν αυτό το 1976 παραβίασε πρώτη φορά την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Το «Χόρα» έμελλε να είναι και πάλι η πέτρα του σκανδάλου λίγα χρόνια αργότερα, το 1987, όταν είχε μετονομαστεί πλέον σε «Σισμίκ 1».
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ