Πρώτος δίσκος στα... 80!

Γιώτα Γιάννα

Πρώτος δίσκος στα... 80!

Στα 80 της χρόνια κάνει το δισκογραφικό της ντεμπούτο! Η Γιώτα Γιάννα εδώ και μισό αιώνα γράφει ιστορία στη νυχτερινή Αθήνα, ζώντας ουσιαστικά στη σκιά μεγάλων ονομάτων του πενταγράμμου, όπως η Μαρινέλλα, ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Δούκισσα και ο Τόλης Βοσκόπουλος. Και ενώ πολλοί θα έλεγαν ότι έφτασε στη δύση της καριέρας της, εκείνη κάνει το μεγάλο «μπαμ» εισβάλλοντας στη δισκογραφία!

Η «Ελληνίδα Τζάνις Τζόπλιν», το «φυλακισμένο χρυσό λαρύγγι» που επέλεξε το δικό του δρόμο αντί για τη λεωφόρο της δόξας, όπως οι συνάδελφοί της, μιλάει αποκλειστικά στην «Εspresso» περιγράφοντας άγνωστες πτυχές της ζωής της.



Πριν από λίγο καιρό ένας άνθρωπος των γραμμάτων με αγάπη σε ιδιαίτερες γυναίκες, ο Γιώργος Χρονάς, την έκανε μία από τις επτά ηρωίδες του. Πού ακριβώς; Στο τελευταίο του βιβλίο «Το μονόπρακτο της Σεβάς Χανούμ», δίνοντας στο δικό της κεφάλαιο τον τίτλο «Το βελούδινο υπόγειο της Γιώτας Γιάννα». Το κομμάτι που αναφέρεται σ’ εκείνη και, όπως λέει, έδωσε νέα πνοή στην καριέρα της ανεβαίνει απόψε στο κλαμπ «Κύτταρο» -εν είδει μονολόγου- από τη Σωτηρία Λεονάρδου, ενώ στη διάρκεια της βραδιάς θα τραγουδήσει και η ίδια η Γιώτα Γιάννα.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί η «Ελληνίδα Τζάνις Τζόπλιν» -όπως την αποκαλεί ο Σταμάτης Κραουνάκης- μας αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές της θρυλικής καριέρας της.

Τη συναντήσαμε στο διαμέρισμά της στους Αμπελοκήπους. Μας υποδέχτηκε με διάθεση να μιλήσει για όλα αυτά που δεν έχει πει τόσα χρόνια. Ξεφυλλίζοντας παλιά άλμπουμ τη βλέπουμε σε μια φωτογραφία του '67 από το κέντρο «Χρυσό Βαρέλι» να κάθεται σε μία από τις καρέκλες των πρωταγωνιστών του προγράμματος μαζί με τη Μαρινέλλα, τον Γιάννη Πουλόπουλο και άλλα πρώτα ονόματα, όπως ο Στράτος Διονυσίου, η Δούκισσα και ο Τόλης Βοσκόπουλος, που τραγουδούσαν στο ίδιο σχήμα. Σε άλλη φωτογραφία, τραβηγμένη λίγο αργότερα, είναι στις «Χάντρες» της Πλάκας μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα, που τότε ξεκινούσε την καριέρα του.

- Κυρία Γιάννα, ξεκινήσατε μαζί με τραγουδιστές που βρίσκονταν επίσης στα πρώτα τους βήματα. Στη συνέχεια εκείνοι έγιναν φίρμες. Εσείς γιατί δεν ακολουθήσατε τον ίδιο δρόμο;
Εκείνοι επέλεξαν τις λεωφόρους κι εγώ το δικό μου… διάδρομο. Αλλά -πιστέψτε με- κι ο δικός μου ο μοναχικός δρόμος, όπως τον λέω, ήταν στρωμένος με κόκκινο χαλί! Γέμιζα μαγαζιά χωρίς να έχω δισκογραφία. Αυτό δεν έχει ξαναγίνει! Το μεγάλο ερώτημα είναι τι έφταιξε, αφού κι εγώ, βρε παιδιά, είμαι καλός καλλιτέχνης. Ισως στο δικό μου το δρόμο να μην υπήρχε βροχή να καθαρίσει τη… λάσπη. 

- Εσείς αντιληφθήκατε κάποιους που σας έκλεισαν τις πόρτες της δισκογραφίας;
Ημουν σε δισκογραφική εταιρεία, αλλά παρέμεινα στο… μπαούλο. Δεν θέλω να ονοματίσω κανέναν. Είπα μέσα μου «θα παλέψεις μόνη σου» και αυτό έκανα. Νίκησα χωρίς να έχω δίσκο. Δεν είναι σπουδαίο αυτό;

- Ολοι αυτοί που έγιναν λαμπερές φίρμες και τους ξέρατε δεν σας βοήθησαν;
Κανένας δεν με βοήθησε! Ο κόσμος με κράτησε γιατί με αγάπησε και ήθελε να του τραγουδάω ζωντανά. Τους άρεσε η φωνή μου, ο τρόπος που ερμήνευα τα τραγούδια. Τι κι αν δεν ήταν δικά μου; Τα τραγουδούσα μέσα από την ψυχή μου και ήταν σαν δικά μου. Ερχονταν και μου έλεγαν: «Γιώτα, ποιο είναι αυτό το τραγούδι που τραγουδάς;» Νόμιζαν ότι το άκουγαν για πρώτη φορά, ενώ επρόκειτο για γνωστό κομμάτι άλλου συναδέλφου. Ολοι και όλες αναρωτιούνταν γιατί δεν κάνω δίσκο. Κάποτε η αείμνηστη Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου μου είχε πει: «Αυτή τη φωνάρα, Γιώτα μου, τη χωράει ο δίσκος;» Εν ολίγοις, κάποιοι με… σταμάτησαν, αλλά αυτό δεν μου βγήκε σε κακό! Με «πυροβολήσανε» και δεν… σκοτώθηκα. Εβλεπα τι γινόταν. Από πού ήρθα; Από το χωριό του… κουτουρού; Λόγω ευαισθησίας όμως δεν εκφράζομαι. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι έχω ηττοπάθεια. Υπάρχει ακόμα η μεμβράνη της γέννας σε μένα. Κι αυτό δεν το πιστεύει κανείς αν δεν με κουβεντιάσει. Γιατί βλέπει ένα σκληρό πρόσωπο… Οταν με γνωρίσουν όμως από κοντά και ακούσουν και το λόγο μου, γίνονται «δικοί» μου. Ολα μου τα «γαλόνια» είναι από τους καλλιτέχνες που διαπρέπουν. Μπορεί να μην έγινα φίρμα σαν κι αυτούς και να μη δούλεψα μαζί τους, αλλά λένε την αλήθεια: «Η Γιώτα η τραγουδιστριάρα!» Οπως είχε πει η Μαλβίνα Κάραλη: «Ποια είναι αυτή με το σκαμμένο πρόσωπο; Πώς τα λέει έτσι; Γύρευε η ζωή της πώς είναι…» Καταλαβαίνεις τι πόνο και τι αγάπη βγάζω τραγουδώντας; Δεν είναι τυχαίο που με αγαπάνε. Ερχονται και οι στιγμές για τους ανθρώπους που είναι ροκ, αντεργκράουντ. Να είσαι σίγουρος!

Η «Ελληνίδα Τζάνις Τζόπλιν» στα «Χρυσά Κλειδιά»

- Από τα νεανικά σας χρόνια έχετε ένα ιδιαίτερο στιλ που θυμίζει ξένη ροκ τραγουδίστρια…
Ο μέγας Σταμάτης Κραουνάκης μ’ έχει αποκαλέσει «Τζάνις Τζόπλιν». Ο Σταμάτης είναι ο αγαπημένος μου συνθέτης και από το δίσκο του «Τα σκουριασμένα χείλια» τραγουδάω πάντα  το κομμάτι «Αλλιώς το είχα φανταστεί κι αλλιώς το πράγμα μου προκύπτει, το σχέδιο δεν με καλύπτει μα εγώ σε θέλω κι έχω τόσο κουραστεί...» Είναι τραγουδάρα! Λες κι έχει γραφτεί για μένα! Της άρεσε και της Ελενας Ναθαναήλ. Οταν ερχόταν να με ακούσει, μου το ζητούσε πάντα.       

Η γυναίκα αυτή γνώριζε τους πάντες. Αλλά μιλάμε για γνωριμίες ανεκμετάλλευτες. Είναι τόσο αξιοπρεπής και περήφανη, που δεν ζητάει τίποτα κι από κανέναν. Ουκ ολίγα σημαντικά πρόσωπα της καλλιτεχνικής αλλά και της πνευματικής ζωής την έχουν υμνήσει. Στα «Χρυσά Κλειδιά» της Πλάκας, όπου τραγουδούσε, γινόταν κοσμοσυρροή από celebrities, όπως η Ειρήνη Παπά, που μετά τις φίρμες που πήγαιναν να ακούσουν στα γύρω μαγαζιά κατέληγαν στο «βελούδινο υπόγειο της Γιώτας Γιάννα» για να απολαύσουν τραγούδια χωρίς φρου φρου κι αρώματα. Ο Πάνος Τζαβέλας, που τραγουδούσε αντάρτικα τραγούδια στο απέναντι μαγαζί, την μπουάτ «Λήδρα», όταν τελείωνε το πρόγραμμά του πήγαινε να  ακούσει τη «δικιά» του και να χαλαρώσει. Την τραγουδίστρια με το «αντρικό στιλ», που ερμήνευε με κλειστά τα μάτια ενώ συγχρόνως έπαιζε φυσαρμόνικα.

- Μιλήστε μας για τα θρυλικά «Χρυσά Κλειδιά»…
Το μαγαζί αυτό με αντιπροσώπευσε 100%! Οσοι ήρθαν λάτρεψαν τον παρεΐστικο τρόπο που τραγουδούσα για ώρες παίζοντας και φυσαρμόνικα. Για να το κάνεις αυτό έπρεπε να έχεις γερά πνευμόνια. Στο μαγαζί αυτό πριν από εμένα εμφανίζονταν ο Γιώργος Μητσάκης, ο Κώστας Χατζής, ο Γιάννης Καλατζής, η Μαίρη Λίντα. Το 1974 ανέλαβα την επιχείρηση και ταυτίστηκα με το χώρο. Είναι το δικό μου «βελούδινο υπόγειο», που λέει και ο Χρονάς. Σκύβαμε το κεφάλι και τραγουδούσαμε. Ελεγα «Πού πάνε εκείνα τα παιδιά της θύελλας και του βοριά, που πέθαιναν για λευτεριά, πού πάνε...» και γινόταν χαμός. Αλλά και το τραγούδι «Καισαριανή» με τον απαγορευμένο στίχο του: «Εκρινα τα βήματα, γνώρισες τους ήχους και μπογιές ‘τοιμάζαμε με σβηστή φωνή, τις βραδιές συνθήματα γράφαμε στους τοίχους, πέφτοντας φωνάζαμε κάτω οι Γερμανοί…» Λέγαμε και ερωτικά τραγούδια του Γιάννη Σπανού - στα περισσότερα από τα οποία έχω παίξει φυσαρμόνικα όταν γράφονταν στο στούντιο.

Το «after» κορίτσι με τη φυσαρμόνικα

Μετά τα «Χρυσά Κλειδιά» πέρασε στα μεγάλα λαϊκά μαγαζιά της εθνικής οδού, όπου πρωταγωνιστούσαν μεγάλα ονόματα όπως η Ρίτα Σακελλαρίου και η Τζένη Βάνου. Ηταν όμως πρώτο όνομα κι εκείνη στο «Κανόνι» και στα «Ξημερώματα». Δύο ιστορικά μαγαζιά που οι ξενύχτηδες τα είχαν κάνει στέκι τους για τις after επιλογές τους. Αφού πήγαιναν σε μεγάλα μαγαζιά, αργά τη νύχτα πια κατέληγαν εκεί που τραγουδούσε η Γιώτα Γιάννα.

Οπως λέει και ο Χρονάς στο βιβλίο του, «έρχονταν στην εθνική για να μας ακούσουν ως νυχτερινή εκδρομή… Ο μόδιστρος Κώστας Μαυρόπουλος είπε σε μια εκπομπή ότι πηγαίναμε στη Γιάννα, που ήταν η πιο βραδινή μας επιλογή. Συγκεκριμενα στο “Κανόνι” του Γιώργου Ζήνα, που με αγαπούσε πάρα πολύ. Εκεί τραγουδούσα με τη γυναίκα του, τη Στέλλα Χρυσικοπούλου. Τη Στελλίτσα μου, που έκανε την Πεγκούλα (σ.σ.: εννοεί την Πέγκυ Ζήνα), την οποία ξέρω από την κοιλιά της μάνας της…»

Η Γιώτα Γιάννα ευχαριστεί από καρδιάς τον Γιώργο Χρονά που τη συμπεριέλαβε στο βιβλίο του «Το μονόπρακτο της Σεβάς Χανούμ» μαζί με τη Λούλα Αναγνωστάκη, τη Λένα Πλάτωνος, τη Μαλβίνα και άλλες ιδιαίτερες γυναίκες. Ηταν γι' αυτήν μια βελούδινη πράξη αγάπης, σαν το «βελούδινο υπόγειό της», όπως είναι ο τίτλος του δικού της κεφαλαίου. «Ανοιξε τα χέρια του και με αγκάλιασε. Μου έδωσε τη χούφτα του να πιω νερό…» εξομολογείται. «Και το λέω αυτό γιατί χάρη σε αυτό το βιβλίο ξαναζωντάνεψα! Πολύς κόσμος που το διάβασε είδε πολλά πράγματα από την αληθινή Γιώτα Γιάννα. Οπως η Σωτηρία Λεονάρδου, που επέλεξε το δικό μου μονόπρακτο για να ανεβάσει στο “Κύτταρο”. Θα είναι μια πολύ τιμητική βραδιά για μένα και περιμένω να έρθουν όλοι οι παλιοί και οι νέοι θιασώτες μου».

Οσο για το δίσκο της; «Ο εξαίρετος κ. Χρονάς είναι αυτός που ετοιμάζει -επιτέλους!- τον πρώτο μου δίσκο. Τον περιμένω με μεγάλη αγωνία και μεγάλη χαρά. Για να μείνει κάτι και από τη Γιώτα, που ήταν “αετός και όχι σαλιγκάρι”, όπως μου λέει». 

ΑΛΚΙΝΟΟΣ ΜΠΟΥΝΙΑΣ
ΦΩΤ.: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΛΦΟΜΗΤΣΟΣ