Μύθοι και αλήθειες για τις τροφές που παχαίνουν

ΥΓΕΙΑ

Μύθοι και αλήθειες για τις τροφές που παχαίνουν

Εδώ και δεκαετίες πιστεύουμε ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της ζυγαριάς είναι οι θερμίδες, αφού όσο περισσότερες καταναλώνουμε τόσο περισσότερο ανεβαίνουν οι δείκτες της.

Νέες έρευνες, ωστόσο, έρχονται να ανατρέψουν ώς έναν βαθμό αυτά που πιστεύαμε μέχρι τώρα, καθώς αμφισβητούν ότι την αποκλειστική ευθύνη για τα περιττά κιλά μας φέρουν οι μεγάλες ποσότητες θερμίδων που καταναλώνουμε.
  
Φταίει το είδος των τροφών, και όχι η θερμιδική τους αξία

Μπορεί να είναι ευρέως γνωστή η άποψη πως για να μην πάρουμε κιλά δεν πρέπει να υπερβαίνουμε τις 2.000 θερμίδες την ημέρα, όμως πολλές φορές, ακόμα κι αν τηρήσουμε τον παραπάνω κανόνα, ίσως να μην έχουμε τα κατάλληλα αποτελέσματα, αφού οι θερμίδες «δρουν» διαφορετικά στον οργανισμό, ανάλογα με το είδος της τροφής που καταναλώνουμε.

Οι πρωτεΐνούχες τροφές, για παράδειγμα, απαιτούν είκοσι φορές περισσότερη ενέργεια για να διασπαστούν από το πεπτικό σύστημα σε σχέση με τα λιπαρά, τη στιγμή που τα πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα και τα γλυκά δεν επιβαρύνουν καθόλου το πεπτικό σύστημα, γεγονός που σημαίνει ότι το σώμα δεν καίει θερμίδες για να τα χωνέψει.

Ωμά VS μαγειρεμένων τροφίμων

Πληθώρα στοιχείων αποδεικνύουν επίσης ότι το μαγείρεμα αλλοιώνει τη σύσταση των τροφών, καθιστώντας τα τρόφιμα πιο εύπεπτα και κατ’ επέκταση περισσότερο παχυντικά, αφού ο οργανισμός δεν καταναλώνει αποθηκευμένη ενέργεια για τα επεξεργαστεί.

Κάποιοι ειδικοί, μάλιστα, πιστεύουν ότι οι πρόγονοί μας που ήταν αναγκασμένοι να κυνηγήσουν για να βρουν το φαγητό τους επινόησαν το μαγείρεμα για να έχουν πρόσβαση σε περισσότερες θερμίδες σε όσο το δυνατόν μικρότερο χρονικό διάστημα.

Ποιότητα VS ποσότητας

Ενα από τα προβλήματα της μεθόδου καταμέτρησης θερμίδων είναι ότι εστιάζει υπερβολικά στην ποσότητα του φαγητού, και όχι στην ποιότητα. Οπως εξηγούν οι ειδικοί, μια μπριζόλα μπορεί να έχει τις ίδιες θερμίδες με μια σοκολάτα, όμως από πλευράς διατροφικής αξίας είναι σαφώς προτιμότερη, δεδομένου ότι δεν επιβαρύνει τον οργανισμό με κορεσμένα λιπαρά.

Η σημασία της ποιότητας των τροφίμων που προσλαμβάνουμε υπογραμμίστηκε προσφάτως από την έρευνα που πραγματοποίησαν επιστήμονες του New Balance Foundation Obesity Prevention Center της Βοστόνης, συγκρίνοντας τα αποτελέσματα τριών δημοφιλών τύπων δίαιτας. Οι εθελοντές μοιράστηκαν σε τρεις ομάδες, καθεμία εκ των οποίων ακολούθησε συγκεκριμένο τύπο διατροφής: χαμηλών λιπαρών, χαμηλών υδατανθράκων και χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη.

Οπως αποδείχτηκε, η ομάδα που ακολουθούσε διατροφή χαμηλή σε λιπαρά έχασε το λιγότερο βάρος, ενώ παρουσίασε αύξηση στα επίπεδα τριγλυκερίδιων και μείωση των επιπέδων καλής χοληστερίνης.

Η ομάδα που ακολουθούσε διατροφή φτωχή σε υδατάνθρακες έκαιγε 300 θερμίδες περισσότερες την ημέρα σε σχέση με την προηγούμενη, αλλά παρουσίασε αύξηση των επιπέδων κορτιζόλης και άλλων δεικτών που συνδέονται με τον διαβήτη και τις καρδιοπάθειες. Μακράν, το πιο αποτελεσματικό διατροφικό πλάνο αποδείχτηκε αυτό που περιλάμβανε κατανάλωση τροφών με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, καθώς η ομάδα που το ακολουθούσε έκαψε περισσότερες θερμίδες, χωρίς κανένα αρνητικό αντίκτυπο στους ορμονικούς και άλλους δείκτες αίματος.
Τα προϊόντα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη είναι αυτά που έχουν υποστεί τη μικρότερη επεξεργασία, όπως τα όσπρια και τα μη αμυλούχα λαχανικά.

Η παγίδα των light προϊόντων

Πολλές φορές τα light τρόφιμα αποτελούν άλλοθι για την κατανάλωση της «διπλής ποσότητας», ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που στις συσκευασίες δεν αναγράφεται ο πραγματικός αριθμός θερμίδων που περιέχουν.


ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΑΛΑΜΒΟΚΙΔΗ