Τέσσερις τροχοί made in Greece

Οι Έλληνες των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών που ακολουθούν με επιτυχία τα χνάρια του «μπαμπά» του Mini Cooper σερ Αλεκ Ισιγώνη

Στις 26 Αυγούστου του 1959 ο ελληνικής καταγωγής σερ Αλεκ Ισιγώνης παρουσίασε για πρώτη φορά στο κοινό το αυτοκίνητο που έμελλε να αφήσει εποχή, το Mini Cooper. Από τότε μέχρι σήμερα οι «διάδοχοι» του Ισιγώνη γράφουν τη δική τους ιστορία στη σχεδίαση των αυτοκινήτων. Με βασικά όπλα τους την ελληνική ψυχή και την αγάπη τους για διάκριση χαράσσουν πορεία στον χώρο συνεργαζόμενοι με τις μεγαλύτερες βιομηχανίες του κόσμου. Το όνομά τους βρίσκεται πίσω από μάρκες και μοντέλα αυτοκινήτων που κατά καιρούς έχουν σπάσει όλα τα ρεκόρ πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, όμως στην Ελλάδα δεν τους γνωρίζουμε. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που ξέρουν ότι πίσω από τη Ferrari είναι ο Νικόλας Τομπάζης, πίσω από την BMW ο Ανδρέας Ζαπατίνας, πίσω από την Toyota o Σωτήρης Κοβός ή πίσω από την Alfa Romeo ο Αλέξανδρος Λιώκης.

Η…επανάσταση

Ο Αλέξανδρος Αρνόλδος Κωνσταντίνος Ισιγώνης γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1906. Μέχρι την ηλικία των δώδεκα ετών δεν είχε δει αυτοκίνητο. Η εμπειρία που έζησε το 1925 ταξιδεύοντας με το πρώτο του αυτοκίνητο, ένα Singer με αμάξωμα Weymann, μαζί με τη μητέρα του στην Ευρώπη τον ώθησε να ξεκινήσει ένα τριετές πρόγραμμα σπουδών μηχανολόγου μηχανικού στην Πολυτεχνική Σχολή του Μπάτερσι στο Λονδίνο. Το 1934 ο Ισιγώνης προσχώρησε στην ομάδα σχεδίασης της Χάμπερ στο Κόβεντρι, όπου εργάστηκε για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης ανάρτησης. Μόλις δύο χρόνια αργότερα, το 1936, η Μόρις Μότορς τον προσέλαβε λόγω των εξαιρετικών ικανοτήτων του και της τεχνογνωσίας του στον τομέα εξέλιξης των πλαισίων (σασί). Παράλληλα δημιούργησε ένα ανεξάρτητο μπροστινό σύστημα ανάρτησης για το Morris 10, αλλά ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος δεν επέτρεψε την παραγωγή αυτού του τύπου. Το σύστημα χρησιμοποιήθηκε αργότερα στον τύπο MG Y. Βασικός στόχος του ήταν πάντα η δημιουργία ενός ευρύχωρου για τέσσερα άτομα αυτοκινήτου που να χρησιμοποιεί έναν από τους υπάρχοντες κινητήρες με κωδικό ADO15. Το προϊόν αυτής της συντονισμένης προσπάθειας ήταν το BMC Mini, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Αύγουστο του 1959.

Με τη δύναμη και την επιβολή του χαρακτήρα του, ο Ισιγώνης άντεξε την πίεση που υπέστη η εξέλιξη του νέου μικρού αυτοκινήτου λόγω της κρίσης του Σουέζ. Ετσι, πολύ γρήγορα οδήγησε την ομάδα του σε κορυφαίες επιδόσεις. Παρά την πίεση, το προσωπικό του όχι μόνο τον σεβόταν, αλλά ενίοτε αναπτύχθηκαν και φιλίες ζωής μαζί του, καθώς ο Ισιγώνης για πολλούς ήταν πρότυπο επαγγελματία.

Η μεγάλη μέρα ήρθε στις 26 Αυγούστου 1959, με το Mini Classic να παρουσιάζεται επίσημα σε όλες τις χώρες στις οποίες είχε εκπροσώπηση η British Motor Corporation. Αρχικά το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε σε δύο εκδόσεις, ως Morris Mini-Minor και Austin Seven, αν και τα μόνα στοιχεία διαφοροποίησης ήταν η μάσκα, οι αποχρώσεις του αμαξώματος και οι καλύπτρες στις ζάντες (τάσια). Τα δύο μοντέλα προέρχονταν από διαφορετικά εργοστάσια παραγωγής, με το Austin να κατασκευάζεται στο Μπέρμιγχαμ και το Morris στην Οξφόρδη, αν και αργότερα η BMC κατασκεύαζε τις δύο εκδόσεις και στα δύο εργοστάσια. Με τιμή αγοράς 496 λίρες στη χώρα παραγωγής του, το Mini ήταν το δεύτερο πιο οικονομικό αυτοκίνητο που κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή. Πολύ σύντομα η μεγάλη επιτυχία του Mini έκανε και τον «πατέρα» του αυτοκινήτου διάσημο σε όλο τον κόσμο. Αλλά ο Ισιγώνης -που χρίστηκε σερ από τη βασίλισσα Ελισάβετ το 1969- τόνιζε συνεχώς: «Δεν εφηύρα το Mini, το σχεδίασα». Το Mini έγινε το βρετανικό αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην ιστορία.

Made in Greece σχέδιο

O Ανδρέας Ζαπατίνας έχει διατελέσει αρχισχεδιαστής της Subaru και της Alfa Romeo και διευθυντής σχεδίασης των εταιρειών BMW και Fiat. Σπούδασε σχέδιο στο Art Center College of Design της Καλιφόρνιας, δίδαξε σχέδιο σε σχολές της Ιταλίας και της Ελβετίας και από τον Σεπτέμβριο του 2006 σχεδιάζει και έχει συμβουλευτικό ρόλο στην αυτοκινητοβιομηχανία και άλλους κλάδους βιομηχανικής παραγωγής. Εχει συμβάλει στον σχεδιασμό του Fiat Bravo και του Fiat Coupe αλλά και της Alfa Romeo 145, με σημείο αναφοράς το πλατύ V που σχηματίζει το πίσω τζάμι και τα «γατίσια» πίσω φώτα. Προτού αναλάβει επικεφαλής σχεδιαστής στην Alfa Romeo και τη Subaru, κατείχε βασικές θέσεις στη Fiat και την BMW, στον τομέα σχεδιασμού. Στη διάρκεια της καριέρας του συμμετείχε στον σχεδιασμό των Fiat Barchetta, Bravo, Coupe, Alfa Romeo 145, 147, 156 sports wagon, 159, Brera. Παράλληλα, τη «σφραγίδα» του φέρουν η φόρμα των BMW 1 series, ιδιαίτερα στους τύπους coupe και cabrio, τα 5 και 3 series που κυκλοφορούν, καθώς και Χ5 και Χ6, που κυκλοφόρησαν σχετικά πρόσφατα. Παράλληλα συμμετείχε στον σχεδιασμό εκθεσιακών μοντέλων όπως Subaru B9 sc, R1e, B5tph, ενώ έχει λάβει μέρος σε εξωτερικό, εσωτερικό και γενικό σχεδιασμό αυτοκινήτων, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε

O Μr Ferrari

Στη Ferrari πίνουν νερό στο όνομά του, ενώ στη Mclaren τα έβαψαν μαύρα όταν τους εγκατέλειψε το 2006. Ο Νικόλας Τομπάζης είναι μηχανικός εξειδικευμένος στην αεροδυναμική και υπεύθυνος του σχεδιασμού του αγωνιστικού αυτοκινήτου της Ferrari στη Formula 1. Γεννήθηκε στις 22 Απριλίου του 1968 στην Αθήνα και σπούδασε στο Imperial College του Λονδίνου. Ολοκληρώνοντας το διδακτορικό του απάντησε σε αγγελία της Benetton για την αναζήτηση ενός junior αεροδυναμιστή. Η επαγγελματική του σταδιοδρομία ξεκίνησε το 1992, όταν μπήκε στην ομάδα της Benetton και μέχρι το 1994 κατάφερε να γίνει επικεφαλής της ομάδας αεροδυναμικής. Το 1997 βρέθηκε στην ομάδα της Ferrari, όπου τον όρισαν επικεφαλής της ομάδας αεροδυναμικής το 1998. Παρέμεινε στην Ιταλία μέχρι το 2003, όταν διέκοψε τη συνεργασία για να επιστρέψει στην Ελλάδα και να ολοκληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Το 2004 εντάχθηκε στη McLaren ως επικεφαλής και πάλι της αεροδυναμικής ανάπτυξης. Επαιξε καίριο ρόλο στον σχεδιασμό της MP4-20 το 2005 και τον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς προήχθη σε διευθυντή των πιλοτικών προγραμμάτων για αυτοκίνητα, ενώ έγινε και υπεύθυνος σχεδιασμού. Την 1η Μαρτίου του 2006 επέστρεψε στη Ferrari ως υπεύθυνος σχεδιασμού και παραμένει έως σήμερα.

Σχέση ζωής με την πανέμορφη «Gloria»

Ο Αλέξανδρος Λιώκης είναι βιομηχανικός σχεδιαστής και επικεφαλής του σχεδίου ανάπτυξης και δημιουργίας του μοντέλου Gloria της Alfa Romeo. Σπούδασε Βιομηχανικό Σχέδιο στο ΤΕΙ Κοζάνης και συνέχισε τις σπουδές του στο Τορίνο και το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Σχεδίου. Είναι ένας από τους είκοσι μεταπτυχιακούς φοιτητές οι οποίοι δημιουργούν κάθε χρόνο ένα πρωτότυπο μοντέλο αυτοκινήτου δουλεύοντας μέσα από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η ιδέα για το πρωτότυπο μοντέλο Gloria της Alfa Romeo ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012 και άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά λίγο αργότερα, αφού πρώτα πέρασε από μια αυστηρή διαδικασία επιλογής και τελικά η δική του πρόταση ήταν αυτή που παρουσιάστηκε στο Geneva Motor Show 2013.

Στο μυαλό του Σωτήρη Κοβού

Σπουδαίος σχεδιαστής αυτοκινήτων είναι και ο Σωτήρης Κοβός, πρώην διευθυντής Σχεδιασμού της Toyota και διευθυντής Εξωτερικού Σχεδιασμού για την Audi. Εχει σπουδάσει Κοινωνιολογία και είναι επίσης απόφοιτος του γνωστού London Royal College of Art. Εγινε ευρέως γνωστός μετά τη συνεργασία του με την Toyota για τον σχεδιασμό του Toyota Yaris το 1999, ανέλαβε επιπλέον τον σχεδιασμό πολλών άλλων μοντέλων της αγοράς αυτοκινήτων, περιλαμβανομένου του Lexus SC430 coupe cabrio και μια σειράς άλλων Project αυτοκινήτων. Το 2006 ξεκίνησε η συνεργασία του με τη Nipponia για τον σχεδιασμό της νέας σειράς σκούτερ.

Θάνος Μακρογαμβράκης

{{-PCOUNT-}}16{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ