Ο Γιώργος Προκοπίου φλερτάρει με τον Αστέρα Βουλιαγμένης

Η κίνηση ματ για το Μικρό Καβούρι, το φλερτ των 150.000.000 δολαρίων με τη Wall Street και οι γκρίζες ζώνες.

Μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες, λέει η λαϊκή σοφία που βρίσκει τώρα επιβεβαίωση και στις προσπάθειες του Ελληνα εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου να εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις για τα φιλόδοξα σχέδιά του. Λάτρης του real estate και των ακριβών πλοίων, ο Προκοπίου επιχειρεί να αντλήσει κεφάλαια από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές για να χρηματοδοτήσει το (εξαιρετικά) φιλόδοξο ναυπηγικό του πρόγραμμα. Ομως η έξοδός του στις αγορές αρχίζει να αποκαλύπτει και τα προβλήματα που έχει με τις δανείστριες τράπεζες.


Την ίδια ώρα ετοιμάζεται να καταθέσει προσφορά για τον Αστέρα της Βουλιαγμένης κόντρα σε ξένα και εγχώρια επενδυτικά κεφάλαια προικισμένα με χαρτοφυλάκια δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως αυτό του Σπύρου Λάτση. Θα τα καταφέρει, όπως τα κατάφερε κόντρα στον Μπερλουσκόνι όταν αγόρασε τη Villa Christina στο Πόρτο Φίνο; Και θα τον εμπιστευτούν οι επενδυτές του νεοϋορκέζικου χρηματιστηρίου, όταν πληροφορίες που κυκλοφορούν τον παρουσιάζουν να έχει «κόκκινα» δάνεια στην Credit Suisse και τη Royal Bank of Scotland; Αυτά είναι τα δύο μεγάλα στοιχήματα του επιχειρηματία που λέγεται ότι είναι προνομιακός συνομιλητής των Ρώσων, αλλά και άλλων μεγάλων ναυλωτών, οι οποίοι χρησιμοποιούν τα δεξαμενόπλοιά του για να μεταφέρουν αργό πετρέλαιο, πετρελαιοειδή και υγροποιημένο φυσικό αέριο.


Στο τελευταίο αυτό μέτωπο ο Γιώργος Προκοπίου έχει επενδύσει δισεκατομμύρια, πολλά εκ των οποίων βέβαια τα οφείλει στις δανείστριες τράπεζες. Αν αναλογιστεί κανείς ότι το κάθε ένα τέτοιο πλοίο κοστίζει περί τα 200.000.000 δολάρια και ότι έχει στόλο με 10 πλοία του είδους, αντιλαμβάνεται ίσως καλύτερα τα μεγέθη με τα οποία είναι εξοικειωμένος ο εφοπλιστής. Στα 10 αυτά δεξαμενόπλοια πρέπει να προστεθούν και τα περίπου 60 συμβατικά τάνκερ που διαχειρίζεται μέσω ναυτιλιακών του, όπως η Dynacom και η Dynagas. Και είναι αυτή η τελευταία, η Dynagas, που φέρεται από έγκριτα μέσα του διεθνούς ναυτιλιακού Τύπου, όπως το TradeWinds, να βρίσκεται σε παράβαση των ορών δανεισμού της για κάποια εκ των πλοίων της.


Η προσπάθεια του Προκοπίου να αντλήσει κεφάλαια 150.000.000 δολαρίων από τη Wall Street με δημόσια εγγραφή οχήματος, που έχει προικίσει με στόλο τριών δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, φέρνει στο προσκήνιο τόσο τα ισχυρά του σημεία όσο και τις αδυναμίες του. Ετσι η Dynagas φέρεται ότι δεν πληροί κάποιους όρους δανειακών συμβάσεών της με τις Credit Suisse και Royal Bank of Scotland και ότι βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με αυτές για να αναδιαρθρώσει τις υποχρεώσεις της. Μάλιστα, οι πληροφορίες θέλουν την ελβετική τράπεζα να συνδέει την αναδιαπραγμάτευση με το κατά πόσο θα αντλήσει κεφάλαια από τη Wall Street. Και η Credit Suisse είναι -όπως εκτιμάται- η πιο φιλική από τις δύο τράπεζες, αφού είναι και ανάδοχος στην προσφυγή Προκοπίου στις αγορές. Οι Σκωτσέζοι, από την άλλη, φέρεται ότι έχουν κηρύξει ήδη όλο τα δάνειό του απαιτητό, πιέζοντας τη ναυτιλιακή του Προκοπίου να το αποπληρώσει όλο τώρα και όχι στο μέλλον. Δάνεια, που αν κρίνει κανείς από την αξία των πλοίων, πρέπει να είναι πολλαπλάσιας αξίας των κεφαλαίων που αναζητεί στις αγορές.


Σκιές


Οι δημόσιες εγγραφές σε χρηματιστήρια, ειδικά όπως το αμερικανικό, απαιτούν διαφάνεια. Και ίσως τελικά αυτό να μην είναι το καλύτερο δυνατό που μπορεί να συμβεί σε μια ναυτιλιακή που έχει συνηθίσει να παραμένει μακριά από τον έλεγχο των αγορών. Το ίδιο ισχύει τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά, όπου στις παλιές σκιές προστίθενται νέες. Ο Προκοπίου λέγεται ότι διαθέτει χαρτοφυλάκιο πολλών εκατοντάδων ακινήτων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το όνομά του έχει μάλιστα εμπλακεί και σε συζητήσεις περί φοροαποφυγής μέσω της χρήσης offshore εταιριών για τη διαχείριση και εκμετάλλευση των ακινήτων του.


Το 2010 κυκλοφόρησε ευρέως η πληροφορία ότι ο Γιώργος Προκοπίου, έπειτα από πληροφορίες της ΕΥΠ, ελέγχθηκε από κλιμάκιο του ΣΔΟΕ που πήγε στα κεντρικά γραφεία του εφοπλιστή στη Γλυφάδα και πήρε μάλιστα τον σκληρό δίσκο υπολογιστή, από όπου προέκυψε πως είχε στην κατοχή του 120 ακίνητα αντικειμενικής αξίας 250.000.000 ευρώ σε όλη την Ελλάδα, για τα οποία δεν είχε πληρώσει τους αναλογούντες φόρους. Το ΣΔΟΕ φέρεται ότι έστειλε έκθεση στην αρμόδια ΔΟΥ και λίγο αργότερα έγινε γνωστό πως του επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 40.000.000 ευρώ. Ο ίδιος, μέσω δικηγόρου του, είχε απαντήσει δημόσια ότι δεν έχει οφειλές προς την Εφορία, ενώ δεν του έχει επιβληθεί το οιοδήποτε πρόστιμο. «Ο κ. Προκοπίου ουδεμία οφειλή καθυστερεί προς οποιαδήποτε ∆ΟΥ ούτε οιοδήποτε φορολογικό πρόστιμο του έχει επιβληθεί» είχε επισημανθεί τότε στην ανακοίνωση. Εάν όμως πιστέψει κανείς το γερμανικό περιοδικό «Stern», ο εφοπλιστής, λίγα 24ωρα μετά τις φορολογικές αυτές περιπέτειες και αφού κατέβαλε τον φόρο που του επιβλήθηκε, «σήκωσε» προθεσμιακές καταθέσεις του από την Εθνική Τράπεζα ύψους 600.000.000 ευρώ και τις μετέφερε στην Ελβετία.


Τους τελευταίους μήνες ακούγονται καταγγελίες και για πιθανές πολεοδομικές αυθαιρεσίες σε μία από τις βίλες του, στο Καβούρι. Απέναντι δηλαδή από τον Αστέρα που θέλει να εξαγοράσει. Κάτι που, αν αληθεύει, δεν προσφέρει καλές υπηρεσίες στον επιχειρηματία, την ώρα που θέλει να αναδειχθεί στον άνθρωπο που θα αναδιαμορφώσει τη Βουλιαγμένη. Διότι, ως γνωστόν, το Μικρό Καβούρι, η έκταση δηλαδή όπου βρίσκεται ο Αστέρας, θα πάψει να φιλοξενεί τρία ξενοδοχεία και θα μετατραπεί σε πολλές μικρές κατοικίες που θα πουληθούν. Θα μείνει μέρος μόνο των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων που υπάρχουν σήμερα.


Να θυμίσουμε ότι ο Γιώργος Προκοπίου θεωρείται ένας από τους 10 ισχυρότερους Ελληνες εφοπλιστές όσον αφορά το μέγεθος του στόλου του. Η Dynacom Tankers Management Ltd. και η Dynagas Ltd. είναι τα εταιρικά οχήματα με τα οποία διαχειρίζεται περισσότερους από 11.000.000 τόνους μεταφορικής δυναμικότητας στη μεταφορά αργού πετρελαίου και στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου.


Με ένα μεγάλο κυλιόμενο ναυπηγικό πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου του, τα προηγούμενα χρόνια πούλησε περισσότερα από 50 τάνκερ, τα οποία παράλληλα αντικατέστησε με πολύ νεότερα, σε μια στρατηγική που τον κατέταξε μεταξύ των μεγαλύτερων ανανεωτών του ελληνικού στόλου. Υπολογίζεται ότι παρήγγειλε το ίδιο διάστημα 67 καινούργια σε ναυπηγεία.


Ξεκίνησε τη ναυτιλία μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη, ο οποίος σήμερα ελέγχει τη Centrofin. Το 1991 ίδρυσε τη δική του Dynacom Tankers Management Ltd. Από το 2000 η εταιρία μπήκε στη διαδικασία ανανέωσης στόλου που οδήγησε σε μέση ηλικία μόλις τριών ετών, όταν η αντίστοιχη ηλικία για τη βιομηχανία ήταν τα 10 έτη. Τα τάνκερ της Dynacom εξυπηρετούν περισσότερα από 1.000 λιμάνια ανά την υδρόγειο και περιλαμβάνουν σχεδόν όλους τους τύπους των πλοίων μεταφοράς αργού και επεξεργασμένων πετρελαιοειδών, συμπεριλαμβανομένων αρκετών με παγοθραυστικές ικανότητες, τα οποία μπορούν να εξυπηρετήσουν το -δύσκολο- εμπόριο στον αρκτικό κύκλο.


Η έπαυλη Μπερλουσκόνι


Ο Προκοπίου υπολογίζεται ότι ελέγχει περισσότερα από 150 μεγάλα ακίνητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στη Γλυφάδα, όπου βρίσκονται και τα γραφεία της ναυτιλιακής του, λέγεται ότι έχει αγοράσει τα τελευταία λίγα χρόνια και άλλα. Σειρά από εκτάσεις και ακίνητα στην παραλιακή ζώνη φέρεται ότι ανήκουν στην ιδιοκτησία του, ενώ πρόσφατο απόκτημά του λέγεται πως είναι και μια έκταση-φιλέτο λίγο μετά το «Grand Resort Lagonissi», κοντά σε βίλα του Νίκου Τσάκου. Ολη αυτή η αγοραστική ή, αν προτιμάτε, επενδυτική φρενίτιδα δεν εκπλήσσει όσους θυμούνται την αντιπαράθεσή του με τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι για την αγορά της Villa Christina. Ενός μοναδικού ακινήτου στο Πόρτο Φίνο, που παρέμεινε κλειστό για περίπου 10 χρόνια, αφού ο πάλαι ποτέ δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας από τη Νάπολη ιδιοκτήτης της, Φραντσέσκο Αμπρόζιο, χρεοκόπησε και η βίλα κατασχέθηκε από τις τράπεζες. Τη Villa Christina πήρε τελικά ο Προκοπίου.


Θαλαμηγός και σαμπάνιες


Επί δεκαετίες ο Γιώργος Προκοπίου παρέμεινε εκτός αγορών απολαμβάνοντας τη διακριτικότητα που προσφέρουν οι ιδιωτικές εταιρίες. Διακριτικότητα που μπορούσε να αμελήσει βέβαια όταν ταξίδευε εκτός Ελλάδος, όπως πριν από λίγους μήνες στη Γενεύη, όταν οι σαμπάνιες στο τραπέζι αυτού και της συζύγου του έρρεαν άφθονες σε ναυτιλιακή εκδήλωση στη χώρα των δισεκατομμυριούχων. Διακριτικότητα, που κάλυπτε μεν τις επιχειρήσεις του, όχι όμως και τις πολυτελείς θαλαμηγούς στις οποίες του αρέσει να περνά μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου του. Μία εξ αυτών, η «Nomad», μεγαλύτερη των 70 μέτρων, σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα.
Πατέρας πέντε παιδιών, όλα κορίτσια, και παντρεμένος με την Αλεξάνδρα, ταξιδεύει συχνά ανά τον πλανήτη τόσο για δουλειές όσο και για αναψυχή. Στο πρόσωπό του πιστώνονται και φιλανθρωπικά έργα, αλλά κυρίως η μεγάλη του ισχύς στη ναυτιλία.

{{-PCOUNT-}}4{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ