«Μη δοκιμάσετε κάτι τέτοιο στο σπίτι σας» είναι η πρώτη συμβουλή που θα ακούσει ο επισκέπτης στο διοικητήριο του τσίρκου.
Το κτίριο γραφείων που βρίσκεται σε προάστιο του Μόντρεαλ, κοντά σε μια χωματερή, είναι μια εξαιρετική «κρυψώνα» για τα κεντρικά γραφεία του Cirque du Soleil. Τι σχέση μπορεί να έχει ένα τσίρκο με γραφεία; Οταν έχει έσοδα που ανέρχονται στο ένα δισεκατομμύριο δολάρια τον χρόνο, η σχέση γίνεται προφανής!
Και πάλι όμως η ατμόσφαιρα που επικρατεί στο εσωτερικό του διοικητηρίου του Cirque du Soleil απέχει από αυτήν μιας οποιασδήποτε πολυεθνικής. Η πρώτη συμβουλή που ακούει ο επισκέπτης από τον θυρωρό είναι «μη δοκιμάσετε κάτι τέτοιο στο σπίτι σας». Ποιο απ’ όλα όμως; Να μην πηδήξει πάνω στο τραμπολίνο που μοιάζει με κρεβάτι; Να μην πέσει σ’ ένα λάκκο με αφρολέξ από ένα τραπέζιο; Να μη χρησιμοποιήσει πάνω από 150 χλμ. ύφασμα για κοστούμια που μπορούν να αντέξουν στο νερό αλλά και στη φωτιά; Γιατί αυτά είναι μερικά από τα πράγματα που συμβαίνουν μέσα στα δαιδαλώδη γραφεία του Cirque du Soleil, όπου στεγάζονται πάνω από 2.000 από τους συνολικά 5.000 υπαλλήλους που διαθέτει παγκοσμίως.
Με συνολικά 19 παραστάσεις που βρίσκονται είτε σε σταθερό μέρος, όπως στο Λας Βέγκας και το Τόκιο, είτε σε περιοδεία σε όλο τον πλανήτη, τα ταμεία της επιχείρησης γεμίζουν με εντυπωσιακά ποσά. Την ώρα που οι κλόουν προκαλούν τρανταχτά γέλια και τα ακροβατικά των χορευτών κόβουν την ανάσα, στα παρασκήνια το «παιχνίδι» παίζεται από εξίσου επιδέξιους επιχειρηματίες.
«Οταν διαθέτεις ένα πολύ καλό καλλιτεχνικό προϊόν είναι σίγουρα μια χαρά, αλλά πρέπει να έχεις και καλή επιχειρηματική διαχείριση για να οδηγηθείς στην επιτυχία» δηλώνει ο Ζιλ Στε-Κρουά, ένας από τους συνιδρυτές της εταιρίας και καλλιτεχνικός διευθυντής του Cirque du Soleil.
Τέκνα του Καναδά
Ολα άρχισαν το 1984 στο μικροσκοπικό προάστιο Μπε-Σεν-Πολ της πόλης του Κεμπέκ, όπου μια ομάδα ξυλοπόδαροι και καλλιτέχνες του δρόμου δημιούργησαν έναν θίασο που τον ονόμασαν Le Club des Talons Hauts (Το κλαμπ των ψηλοτάκουνων).
Μετά την επιτυχία που είχαν, ο ιδρυτής της ομάδας, ο Γκι Λαλιμπερτέ, έκανε επαφές ώστε να αποκτήσουν χορογραφία και να δώσουν παράσταση σε μια γιορτή που ονομαζόταν Cirque du Soleil (Κύκλος του ήλιου) και σηματοδοτούσε την 450ή επέτειο της ανακάλυψης του Καναδά από τον Ζακ Καρτιέ, το 1534.
Για να μαζέψει χρήματα ο Λαλιμπερτέ έπεισε τον συνεταίρο του Στε-Κρουά να περπατήσει 70 χλμ. με ξυλοπόδαρα! «Κάθε φορά που ανεβαίνω μεγάλους λόφους θυμάμαι εκείνη τη νύχτα και σκέφτομαι: “Πόσο τρελός ήμουν;”» λέει ο Στε-Κρουά. Μετά την επιτυχία αυτού του σόου αποφάσισαν να αναβαπτιστούν σε Cirque du Soleil και σύντομα άρχισαν να βρίσκουν θαυμαστές που ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν χρήματα για να δουν το σόου τους που πάντρευε τα ακροβατικά με την τέχνη.
Ενας πολύ βασικός παράγοντας που βοήθησε στην επιτυχία του ήταν ότι δεν έχει στο πρόγραμμά του νούμερα με ζώα, τα οποία κυριαρχούσαν στους ανταγωνιστές τους. «Τώρα ο συνδυασμός των ακροβατικών με διαφορετικά είδη τέχνης είναι πολύ κοινός. Οταν όμως ξεκινήσαμε, ήμασταν σχεδόν οι μοναδικοί» εξηγεί ο Στε-Κρουά. Ακόμα μία σημαντική για την εξέλιξη απόφασή τους ήταν να εντάξουν και μερικές σταθερές παραστάσεις στο πρόγραμμα των παραγωγών.
Το 1993 ο Λαλιμπερτέ συνεργάστηκε με τον μεγιστάνα των καζίνο του Λας Βέγκας Στιβ Γουίν για να δημιουργήσουν τη μόνιμη παράσταση με τίτλο «Mystere» στο Mirage Resort, και το 1998 άνοιξε αυλαία το σόου «La Nouba» στην Disneyworld του Ορλάντο. Εν πολλοίς, η έλλειψη κουλτούρας τσίρκου στον Καναδά άφησε τα περιθώρια στην εταιρία να πειραματιστεί.
Για να καταφέρουν να περάσουν το brand name τους στην Ευρώπη έκαναν αρχικά περιοδεία με το ελβετικό τσίρκο Knie, ενώ το 1995 θέλησαν να ανοίξουν ακόμα περισσότερο την αγορά με περιοδεία του σόου «Saltimbanco» σε πέντε πόλεις. Από το 1992 εξάλλου είχαν αρχίσει να σημειώνουν επιτυχία στην Ιαπωνία κι έτσι μπήκαν στις ασιατικές αγορές. Τώρα πια «είμαστε τα λατρεμένα τέκνα του Καναδά» λέει ο Στε-Κρουά, ενώ σημειώνει ότι τα περισσότερα από τα έσοδα της εταιρίας προκύπτουν από παραστάσεις που γίνονται εκτός των συνόρων.
Τα στραβοπατήματα
Μαζί με την επιτυχία όμως ήρθαν και τα σκληρά μαθήματα. Φέτος η εταιρία έζησε την πρώτη της τραγωδία, όταν ένας ακροβάτης στο μόνιμο σόου του Λας Βέγκας έπεσε και σκοτώθηκε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι αμερικανικές Αρχές να δώσουν πρόστιμο στο Cirque du Soleil για επικίνδυνες συνθήκες εργασίας. Επίσης το σερί δύο δεκαετιών χωρίς αποτυχία ολοκληρώθηκε το 2008, όταν ένας εκ των υψηλόβαθμων στελεχών της επιχείρησης, ο Ντανιέλ Λαμάρ, ανακοίνωσε το σχέδιό του να τριπλασιάσει τον αριθμό των σόου που δίνονταν ετησίως. Αυτό, όπως ένιωσαν πολλοί, οδήγησε σε πτώση της ποιότητας.
«Η βασική ιδέα τού να γυαλίζουμε κάθε σόου, σαν να είναι κόσμημα, μέχρι να γίνει διαμάντι και να διαρκέσει για πάντα χάθηκε σ’ έναν βαθμό στο όνομα της ανάπτυξης» παραδέχεται ο Στε-Κρουάζ. Πρώτη φορά το Cirque du Soleil χρειάστηκε φέτος να ακυρώσει σόου, αλλά και να ανακοινώσει την απόλυση 400 εργαζομένων.
Τώρα η εταιρία υποστηρίζει ότι έχει επικεντρωθεί και πάλι στο βασικό χαρακτηριστικό του Cirque du Soleil που είναι οι παραστάσεις. Επιπλέον η επιτυχία του σόου «Michael Jackson Immortal World Tour» βοήθησε στο να αντιμετωπιστούν μερικές οικονομικές πιέσεις και τώρα το ενδιαφέρον έχει στραφεί στην Κίνα, μια όλο και πιο σημαντική αγορά. «Εχω δει σόου σε διάφορα μέρη της Κίνας και συνάντησα τον καλλιτεχνικό διευθυντή που έχει δει όλα τα σόου μας στο Βέγκας. Είναι πολύ υπερήφανοι που μας αντιγράφουν. Λένε ότι με αυτόν τον τρόπο μάς τιμούν. Πρέπει όμως να διεισδύσουμε σε αυτήν την αγορά για να είμαστε το αυθεντικό προϊόν» τονίζει ο Στε-Κρουά.
Το παρασκήνιο
Κάθε σόου του Cirque du Soleil κοστίζει περίπου 25 εκατομμύρια δολάρια και η παραγωγή του παίρνει δύο χρόνια. Ενας δημιουργός καλείται να εμπνευστεί ένα θέμα για το σόου, που μπορεί να είναι από τις πολεμικές τέχνες μέχρι τη ζωή του Μάικλ Τζάκσον. Αφού δημιουργηθεί η βασική ιστορία, προσλαμβάνονται περίπου 200 επιπλέον υπάλληλοι. Οσοι επιλεγούν για την παράσταση υποβάλλονται σε μετρήσεις και δημιουργούνται τρισδιάστατα αντίγραφά τους, πάνω στα οποία δουλεύουν οι σχεδιαστές κοστουμιών. Τα παπούτσια πάλης, που είναι τα αγαπημένα των ακροβατών, φτιάχνονται από τους τσαγκάρηδες της εταιρίας. Στη συνέχεια, περίπου έξι μήνες πριν από την πρεμιέρα, οι καλλιτέχνες μαζεύονται στα κεντρικά της εταιρίας για να «δέσουν» την παράστασή τους.
Πέτρος Σακελλίου: Ενας Ελληνας στον θίασο με «εισιτήριο» τη μουσική
Ο Πέτρος Σακελλίου είναι ένας Ελληνας που κατάφερε να μπει στον πιο γνωστό θίασο του κόσμου με «εισιτήριο» τις μελωδίες του! Ο ταλαντούχος μουσικός από τη Νέα Σμύρνη έδωσε ένα DVD με τη δουλειά του στους απαιτητικούς συντελεστές, οι οποίοι έκριναν πως τον χρειάζονταν!
«Γίνονται πολύ συχνά ακροάσεις για τις προσλήψεις νέων μελών» εξηγεί στην «Espresso» ο Πέτρος Σακελλίου, ο οποίος τα τελευταία δύο χρόνια αποτελεί έναν από τους βασικούς συντελεστές του σόου «Dralion». «Παίζω πιάνο και μπάσο και δύο φορές την εβδομάδα αντικαθιστώ τον μουσικό διευθυντή. Βέβαια αυτό δεν είναι το πρώτο project του θιάσου στο οποίο παίρνω μέρος. Είχα συμμετάσχει σε ακόμη δύο παραγωγές» προσθέτει ο σπουδαγμένος στα καλύτερα και σημαντικότερα μουσικά πανεπιστήμια της Αμερικής, με μεγάλη προϋπηρεσία στο κλασικό τραγούδι αλλά και την τζαζ, που είναι και η μεγάλη του αγάπη.
Κατά τη διάρκεια των μικρών… παύσεων από τις επαγγελματικές του υποχρεώσεις -διάρκειας ακόμη και τριών εβδομάδων, μιας και οι περιοδείες απαιτούν πολύμηνες non stop παραστάσεις- ο μουσικός έρχεται στην Ελλάδα για να ξεκουραστεί αλλά και να δει τους φίλους του. «Φέτος ήρθα 3-4 φορές στη χώρα μου. Τις περισσότερες φορές άλλωστε επιλέγω στα κενά αυτά να έρθω Ελλάδα, είτε γιατί θέλω να ξεκουραστώ είτε γιατί θέλω απλώς να καθίσω στο σπίτι μου».
Ο Πέτρος Σακελλίου γεννήθηκε στη Νότια Αφρική, αλλά μεγάλωσε στην Αθήνα από δύο μηνών. Εχει σπουδάσει Αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη, πιάνο στην Αθήνα, σύνθεση στο Λος Αντζελες και τη Βοστόνη. Είναι ένας άνθρωπος που έχει ταξιδέψει και ταξιδεύει πολύ, αλλά παραμένει λάτρης της χώρας μας, της οποίας λέει ότι δεν θα άλλαζε την καθημερινότητα, το φαγητό, το κλίμα και τους ανθρώπους. Παρ’ όλα αυτά αρνείται να δεσμευτεί για τις μελλοντικές του επιλογές.
«Ποτέ δεν έχω κάνει σχέδια για το μέλλον που να υπερβαίνουν τον ένα χρόνο. Ως μουσικός έμαθα να προσαρμόζομαι στις καταστάσεις που έχω επιλέξει να ζω. Εχω πρόθεση να συνεχίσω να κάνω περιοδείες και ενδιαφέρομαι πολύ να εμπλακώ περισσότερο στις δημιουργικές διαδικασίες ενός σόου τσίρκου, πάντα μέσω της σύνθεσης μουσικής» είχε δηλώσει σχετικά σε παλιότερη συνέντευξή του στην «Espresso της Κυριακής».
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ

