Τα «κατοικίδια» του «Penthouse» έμειναν άστεγα

Η πτώση της ροζ αυτοκρατορίας που έχτισε ο Μπομπ Γκουτσιόνε, τα τεράστια χρέη που άφησαν «γυμνό» το αντρικό περιοδικό και τα εξώφυλλα που έκαναν τους Αμερικανούς να… κοκκινίζουν.

225h95h89639Το λουκέτο του «Penthouse» ήταν ουσιαστικά η τελευταία πράξη ενός προαναγγελθέντος θανάτου για το περιοδικό που κρατά ακόμα και σήμερα μια ξεχωριστή θέση στην… εφηβική καρδιά των ανδρών μιας κάποιας ηλικίας. Η εταιρία που κυκλοφορούσε το «Penthouse» δεν κατάφερε να επιστρέψει στην κερδοφορία από το 2006 έως σήμερα, αφού στην εποχή του δωρεάν διαδικτυακού πορνό δεν μπορούσε πλέον να καλύψει τις ηδονοβλεπτικές ανάγκες του ανδρικού πληθυσμού. Η FriendFinder Networks Inc, η εταιρία που εξαγόρασε το «Penthouse» το 2007, κατέθεσε πριν από λίγες ημέρες αίτηση χρεοκοπίας ύστερα από απώλειες επτά διαδοχικών ετών, που οδήγησαν στη συσσώρευση χρεών ύψους 220.000.000 ευρώ, βάζοντας έτσι τέλος στη μακρόχρονη ιστορία του.

Το περιοδικό κυκλοφόρησε το 1965 στη Βρετανία, παρά το γεγονός ότι ο ιδρυτής του ήταν Αμερικανός. Ο Μπομπ Γκουτσιόνε (ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον Οκτώβριο του 2010), γνωστός και με το ψευδώνυμό «The Gooch», ένας εκκεντρικός τύπος με ανοιχτά πουκάμισα, χρυσές αλυσίδες στον λαιμό και κολλητά παντελόνια, αποφάσισε να εκδώσει το «Penthouse» την περίοδο που εργαζόταν στο Λονδίνο ως part time σχεδιαστής καρτούν και αρθρογράφος. Το πρώτο τεύχος ξεπούλησε μέσα σε μερικές ημέρες και η τεράστια επιτυχία του τον οδήγησε σε άνοιγμα και στην αμερικανική αγορά το 1969, δημιουργώντας έτσι το αντίπαλον δέος του «Playboy».

Στο απόγειο της σεξουαλικής επανάστασης, ο Γκουτσιόνε αποφάσισε να σπάσει συνειδητά το «πολιτιστικό φράγμα» και να κυλιστεί στις λάσπες με τον Χιου Χέφνερ για το ποιος θα έχει το πιο σέξι pin up του μήνα, ονομάζοντας τα δικά του μοντέλα, τα οποία κάποιες φορές φωτογράφιζε ο ίδιος, «Penthouse Pets». Παρά το γεγονός ότι το περιοδικό περιείχε και ποιοτική γραφή, από συγγραφείς όπως ο Φίλιπ Ροθ και η Τζόις Κάρολ Οουτς, ο Γκουτσιόνε θέλησε να αλλάξει την εικόνα του, υιοθετώντας πιο σέξι γλώσσα γραφής, αποκαλύψεις σκανδάλων και tabloid τίτλους. Η νέα αυτή φόρμουλα αποδείχτηκε εξωφρενικά επιτυχημένη, εκτοξεύοντας την κυκλοφορία στα 5.000.000 αντίτυπα μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’80.58896h8596

Το πιο επιτυχημένο και συνάμα πιο αμφιλεγόμενο τεύχος της ιστορίας του ήταν αυτό του Σεπτεμβρίου του 1984, το οποίο ξεπέρασε τα 5.300.000 αντίτυπα στις ΗΠΑ, κατακτώντας και τον τίτλο του δεύτερου μεγαλύτερου σε κυκλοφορία τεύχους οποιουδήποτε περιοδικού στη χώρα. Η αιτία ήταν διπλή. Αφενός η γυμνή φωτογράφιση της Βανέσα Γουίλιαμς, της πρώτης Αφροαμερικανής «Μις Αμερική» – που είχε μάλιστα ως αποτέλεσμα να της αφαιρέσουν το στέμμα της – και αφετέρου η φωτογράφιση της Τρέισι Λορντς, η οποία πόζαρε γυμνή στην αρχή της καριέρας της ως πορνοστάρ. Αργότερα αποκαλύφθηκε ότι ήταν ανήλικη σχεδόν κατά το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας της στη βιομηχανία των ροζ ταινιών και ότι ήταν μόλις 15 ετών όταν πόζαρε για το «Penthouse». Από τα διάσημα Penthouse Pets είναι και η πιο ακριβοπληρωμένη γυναίκα πορνοστάρ στον πλανήτη, η Τζένα Τζέιμσον, που πόζαρε για το περιοδικό το 2004, την ίδια χρονιά που εκδόθηκε η αυτοβιογραφία της. 

Η πρώτη κρίση χτύπησε την πόρτα του εκδοτικού οίκου στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν οι πωλήσεις άρχισαν να παρουσιάζουν κάμψη. Για την αντιμετώπιση του φαινομένου, το 1998 το «Penthouse» αποφασίζει να αλλάξει format, περνώντας από το soft στο hardcore φωτογραφικό υλικό, αρχής γενομένης από τη δημοσίευση φωτογραφιών από το περίφημο ροζ βίντεο της Πάμελα Αντερσον και του Τόμι Λι και προχωρώντας σε φωτογραφίες σκληρού πορνό. Στη βρετανική έκδοση επιχειρήθηκε το 1997 μια διαφορετική προσέγγιση για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας. Υπό την καθοδήγηση του Τομ Χίντιτς το περιοδικό κυκλοφόρησε το νέο όνομα «PH.UK» και λανσαρίστηκε ως «περιοδικό ενηλίκων». Διάσημοι φωτογράφοι μόδας επιστρατεύτηκαν για να «παντρέψουν» το σεξ με τη μόδα, ενώ το περιεχόμενό του αναβαθμίστηκε με συνεντεύξεις celebrities και θέματα σεξουαλικής πολιτικής. Το πείραμα προσέλκυσε το ενδιαφέρον των media, όμως δεν κατάφερε να προκαλέσει σημαντική αύξηση των πωλήσεων, με αποτέλεσμα το περιοδικό να βάλει λουκέτο έναν χρόνο αργότερα.

Ούτε όμως και στις ΗΠΑ κατάφερε να μακροημερεύσει. Οι άσχημες επιχειρηματικές αποφάσεις κόστισαν στον Γκουτσιόνε όλη του την περιουσία, η οποία άγγιζε τα 150.000.000 ευρώ, ενώ αποτέλεσαν αιτία για να χαλάσουν οι σχέσεις του και με τους δύο γιους του, Μπομπ Τζούνιορ και Τόνι, οι οποίοι επίσης εργάζονταν στην οικογενειακή επιχείρηση. Η εταιρία του General Media κατέθεσε αίτηση χρεοκοπίας το 2003, περίοδο κατά την οποία ο ίδιος έδινε τη μάχη του με τον καρκίνο του φάρυγγα. Ενας επιχειρηματίας τον γλίτωσε από την έξωση το 2004 δίνοντας το ποσό των 18.000.000 ευρώ στους δανειστές του, όμως δεν κατάφερε να συμβεί το ίδιο και με το περιοδικό. Το «Penthouse» άλλαξε πολλά χέρια μέχρι να καταλήξει στη FriendFinder Networks Inc το 2007, ωστόσο ο Γκουτσιόνε είχε παραιτηθεί από τη θέση του προέδρου και συμβούλου της το 2004. Εφυγε από τη ζωή το 2010, σε ηλικία 79 ετών, έχοντας κάνει τέσσερις γάμους. Αν και θα περίμενε κανείς ότι θα ήταν party animal αντίστοιχου βεληνεκούς με τον Χέφνερ, ο «The Gooch» ήταν στην πραγματικότητα σπιτόγατος. Προτιμούσε να περνάει τον ελεύθερο χρόνο του στην πολυτελή οικία του στη Νέα Υόρκη, η συντήρηση της οποίας του κόστιζε 3.700.000 ευρώ ετησίως.59968j9j6689

Από τις φωτογραφίσεις στον Καλιγούλα

Παρουσιάζοντας τις διαβόητες σεξουαλικές συνήθειες του Ρωμαίου αυτοκράτορα Καλιγούλα, η ομώνυμη ταινία που συζητήθηκε πολύ ήταν παραγωγή του Μπομπ Γκουτσιόνε και του Φράνκο Ροσελίνι, ανιψιού του Ρομπέρτο Ροσελίνι. Η ταινία, η οποία στοίχισε 12.550.000 ευρώ και απέφερε στα ταμεία 15.510.000 ευρώ, διαφημίστηκε με το σλόγκαν «Η πιο αμφιλεγόμενη ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου. Μόνο αυτή τολμάει να δείξει τη διαστροφή και την παρακμή της αυτοκρατορικής Ρώμης». Πολλά χρόνια αργότερα γνώρισε τεράστια επιτυχία στην αγορά του βίντεο. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το αρχικό σενάριο (που έγραψε ο Γκορ Βιντάλ) υπέστη απανωτές αλλαγές, αφού τόσο ο σκηνοθέτης Τίντο Μπρας όσο και ο πρωταγωνιστής -ο θρυλικός Μάλκομ Μακ Ντάουελ- έβρισκαν την απεικόνιση του κεντρικού ήρωα μη ικανοποιητική.

8558h75h87Ο Χιου Χέφνερ και η κυριαρχία του «Playboy»

Οσο για τον άνθρωπο που απολαμβάνει τον θρόνο του παραμένοντας εδώ και δεκαετίες αλώβητος από την «κόντρα» του με το «Penthouse»; Ο εκδότης του «Playboy», Χιου Χέφνερ, περνάει τη δεύτερη νιότη του τόσο σε προσωπικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο. Ο 87χρονος νιόπαντρος Χιου Χέφνερ, ιδρυτής και πλέον επικεφαλής δημιουργικού των Playboy Enterprises, φαίνεται ότι διαθέτει στο ακέραιο τα επιχειρηματικά αντανακλαστικά του. Η εταιρία προχώρησε το 2011 σε συμμάζεμα των οικονομικών της συγχωνεύοντας τις εκδοτικές επιχειρήσεις της σε Σικάγο, Λονδίνο και Νέα Υόρκη κάτω από μια στέγη στο Μπέβερλι Χιλς και προχωρώντας σε περικοπές προσωπικού της τάξης του 75% μέσα σε τέσσερα χρόνια. Επιπλέον μείωσε τα τεύχη του από δώδεκα σε δέκα ετησίως, για εξοικονόμηση χρημάτων. Το αποτέλεσμα είναι το περιοδικό να ετοιμάζεται να γιορτάσει τον Δεκέμβριο τα 60ά του γενέθλια, εξασφαλίζοντας την Κέιτ Μος στο επετειακό του εξώφυλλο. Την ίδια στιγμή, ο Χέφνερ με τη βοήθεια του Viagra και των τραπεζικών λογαριασμών του εξακολουθεί να περιφέρεται ανά τον κόσμο με τις σατέν ρόμπες του, έχοντας στο πλευρό του την κατά 60 χρόνια μικρότερη σύζυγό του Κρίσταλ Χάρις, η οποία, αν και αρχικά το έσκασε πέντε μέρες πριν από τον προγραμματισμένο γάμο τους τον Ιούνιο του 2011, πείστηκε τελικά να ντυθεί νυφούλα στο πλευρό του τον Δεκέμβριο του 2012.

ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΑΛΑΜΒΟΚΙΔΗ

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ