Hollywood με δανεικό χιτώνα

Το διαρκές φλερτ του Hollywood με την ελληνική Ιστορία, ο χορός των εκατομμυρίων δολαρίων και η μόνιμη απουσία της χώρα μας από τα γυρίσματα.

Καθώς το σίκουελ της ταινίας «300», με τίτλο «Η Ανοδος της Αυτοκρατορίας» σπάει ταμεία, επιβεβαιώνεται άλλη μία φορά πως η αρχαία Ελλάδα πουλάει στο Χόλιγουντ. Τα φιλμ της κατηγορίας μπορεί να μην παίρνουν Οσκαρ, φέρνουν όμως εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Γι’ αυτό ακριβώς την τελευταία δεκαετία η Μέκκα του κινηματογράφου ασχολείται φανατικά με την ελληνική μυθολογία και Ιστορία, δημιουργώντας ακόμη και σίκουελ σε ιστορίες που… δεν έχουν συνέχεια!

Την ίδια στιγμή η Ελλάδα δανείζει τους μύθους και την Ιστορία της σε ταινίες που κάνουν εισπρακτικό πάταγο, χωρίς να βάζει στα συρτάρια της ούτε τσακιστό ευρώ, αφού ούτε μία σκηνή δεν έχει γυριστεί εντός των συνόρων της, ενώ βέβαια δεν μπορεί να «χρεώσει» πνευματικά δικαιώματα για τον Ησίοδο, τον Ηρόδοτο ή τον Ομηρο. Μέχρι και η νέα ταινία «300», που τρέχει σαν γκανιάν αυτή τη στιγμή στις κινηματογραφικές αίθουσες, γυρίστηκε στη Βουλγαρία, στα κινηματογραφικά στούντιο Nu Boyana της Σόφιας, όπου έξι από τα δεκαπέντε επίπεδα του μεταμορφώθηκαν σε… αρχαία Ελλάδα. Κι ας είναι ανάμεσα στους συντελεστές της ταινίας ο διάσημος Ελληνοαμερικανός Πάτρικ Τατόπουλος, που έχει τον ρόλο του διευθυντή παραγωγής στο συγκεκριμένο φιλμ.

Πριν από το 2004, χρονιά-ορόσημο για την Ελλάδα, που ήταν εξαιρετικά «της μόδας» λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων και άρχισε η σειρά των μεγάλων χολιγουντιανών παραγωγών στην κατηγορία «έμπνευση από την αρχαιότητα», οι σχετικές ταινίες ελάχιστες επιτυχίες είχαν κάνει. Η δύναμη των σύγχρονων ειδικών εφέ ωστόσο ευνόησε την κατηγορία, που ξαφνικά γνώρισε τεράστια άνθηση, άφθονη δόξα και υπέρμετρη οικονομική επιτυχία.

Η ταινία «Τροία» είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του ότι για το Χόλιγουντ η ελληνική μυθολογία αποτελεί εγγύηση. Με πρωταγωνιστή τον Μπραντ Πιτ και ένα θαυμάσιο καστ έκανε παγκοσμίως εισπράξεις ύψους 500.000.000 δολαρίων το 2004, όταν προβλήθηκε στους κινηματογράφους, ενώ διέγραψε εξαιρετική πορεία στις ΗΠΑ, όπου, όπως φαίνεται, λατρεύουν τον Ομηρο, έστω και ακραία διασκευασμένο. Και το γεγονός ότι ήταν από τις ακριβότερες παραγωγές του σύγχρονου κινηματογράφου (με κόστος που ανήλθε στα 175.000.000 δολάρια) αποδεικνύει πως οι επενδυτές ήξεραν πως θα τα πιάσουν τα λεφτά τους.

Από την άλλη, το φιλμ «300» το 2007 αποδείχθηκε το αγαπημένο των σινεφίλ στις ΗΠΑ από την κατηγορία «αρχαία Ελλάδα». Οι μισές από τις εισπράξεις του, που παγκοσμίως ξεπέρασαν τα 450.000.000 δολάρια (με κόστος μόλις 65.000.000), έγιναν εντός των συνόρων, κάτι που πολύ σπάνια παρατηρείται στο box office.
Περίπου μισό δισ. δολάρια εισπράξεις έκανε και η «Τιτανομαχία» το 2010, που άφησε πολλά χρήματα στις τσέπες των παραγωγών της, αφού το κόστος της ήταν περίπου 50.000.000 δολάρια μικρότερο από αυτό της «Τροίας». Μάλιστα, παρότι δεν είχε τόσο διάσημο καστ, έκανε σημαντικά μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στις ΗΠΑ, αφού το κοινό πλέον είχε «εκπαιδευτεί» για τα καλά στο κεφάλαιο «αρχαία Ελλάδα». Γι’ αυτό ακριβώς δύο χρόνια αργότερα ήρθε και το σίκουελ «Η οργή των Τιτάνων», που δεν πήγε τόσο καλά όσο η πρώτη ταινία, αλλά έφερε στα ταμεία περισσότερα από 300.000.000 δολάρια από την παγκόσμια προβολή του.

Εξαιρετικές θεωρούνται οι εισπράξεις και της ταινίας «Αθάνατοι», με παγκόσμια έσοδα της τάξης των 226.000.000 δολαρίων (και κόστος μόλις 75.000.000 δολάρια), το 2011, όπως βέβαια και του φιλμ «Ο Πέρσι Τζάκσον και η κλοπή της αστραπής», ταινία φαντασίας που κλέβει χαρακτήρες από την ελληνική μυθολογία και έφτασε το 2010 να κόβει εισιτήρια στις παγκόσμιες αίθουσες αξίας συνολικά άνω των 220.000.000 δολαρίων, ενώ τρία χρόνια αργότερα το σίκουελ «Ο Πέρσι Τζάκσον και η θάλασσα των τεράτων» έφτασε τα 200.000.000 δολάρια.

Η «αποτυχία» του Μεγαλέξανδρου

Το μόνο φιλμ των τελευταίων ετών που βασίζεται στην αρχαία Ελλάδα και δεν ανταποκρίθηκε ούτε στο ελάχιστο στις προσδοκίες ήταν το «Αλέξανδρος» του αγαπημένου των Αμερικανών σκηνοθέτη Ολιβερ Στόουν, με τον Κόλιν Φάρελ και την Αντζελίνα Τζολί, που έφερε στα ταμεία μόλις 167.000.000 δολάρια, όταν κόστισε 155.000.000. Οχι αδίκως, η ταινία μάζεψε ένα σωρό αρνητικές κριτικές λίγες μέρες πριν προβληθεί στις αίθουσες, τόσο από ιστορικούς όσο και από κριτικούς κινηματογράφου, οπότε ήταν καταδικασμένη να αποτύχει, αποδεικνύοντας πως το Χόλιγουντ μπορεί να παίζει όσο θέλει με τον Δία ή τους Τιτάνες, δεν μπορεί όμως να κάνει αμφισβητούμενα παιχνίδια με ιστορικές μορφές τόσο αναγνωρισμένες διεθνώς, όπως ο Μέγας Αλέξανδρος.

Οι άθλοι του Ηρακλή που δεν έσπασαν τα ταμεία!

Θετική πορεία δεν είχε το φιλμ με πρωταγωνιστή τον Κέλαν Λουτζ, που αφού έγινε διάσημος ως βαμπίρ στο «Twilight Saga», μεταμορφώνεται τώρα σε ημίθεο γιο του Δία και της Αλκμήνης στο επικό φιλμ «Ηρακλής: Η αρχή ενός θρύλου».

Σε σκηνοθεσία ο Ρένι Χάρλιν, η ταινία που εστιάζει στην ιστορία του Ηρακλή από τα παιδικά του χρόνια μέχρι που αναλαμβάνει δράση κάνοντας τους δώδεκα άθλους του, δεν έκανε εισπρακτική επιτυχία. Από τον Ιανουάριο, οπότε έκανε πρεμιέρα, μέχρι τις 11 Μαρτίου (μέχρι τότε διατίθενται στοιχεία από το box office) οι εισπράξεις διεθνώς δεν ξεπέρασαν τα 45.000.000 δολάρια, όταν η ταινία έχει κοστίσει 70.000.000  δολάρια. Το φιλμ αναμένεται να προβληθεί στις αίθουσες της Βρετανίας στις 28 Μαρτίου, αλλά ήδη οι κριτικοί το χαρακτηρίζουν μία από τις πιο αποτυχημένες ταινίες των τελευταίων ετών με… χιτώνες και σανδάλια.

Τον ρόλο του Ηρακλή στο δεύτερο χολιγουντιανό φιλμ του έτους για τον μυθικό ήρωα, με τίτλο «Οι Θρακικοί πόλεμοι», έχει αναλάβει ο Ντουέιν Τζόνσον, γνωστός ως «The Rock» (ο βράχος) λόγω του παρελθόντος του στα ρινγκ. Η ταινία προγραμματίζεται να κάνει πρεμιέρα τον Ιούλιο. Σύμφωνα με το σενάριο, ο Ηρακλής αποδέχεται την πρόσκληση του βασιλιά της Θράκης να εκπαιδεύσει τον στρατό του.

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ