«Οι τρεις σωματοφύλακες»

Οι ριψοκίνδυνες κινήσεις (με μεταφορά πετρελαίου) των εφοπλιστών Καλλιμανόπουλου, Οικονόμου και Μαρτίνου στο Κουρδιστάν που φλέγεται από πολέμους

«Χρυσές business» με τους Κούρδους κάνουν το τελευταίο διάστημα Ελληνες εφοπλιστές. Μετά τον Γρηγόρη Καλλιμανόπουλο, και ο Γιώργος Οικονόμου και ο Ανδρέας Μαρτίνος φέρονται ως πλοιοκτήτες των οποίων δεξαμενόπλοια χρησιμοποιεί το ανεξάρτητο ομόσπονδο Κουρδιστάν για να εξάγει αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού που καταλήγει στο λιμάνι Τσεϊχάν της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο. Και αυτό σε αντιπαράθεση με την κεντρική κυβέρνηση της Βαγδάτης, που αξιώνει το 80% όλων των εσόδων από τις πωλήσεις επικαλούμενη το ιρακινό σύνταγμα.

Ομως η κρίση που έχει ανακύψει με τους αιμοσταγείς τζιχαντιστές της ISIS, που ανακήρυξαν δικό τους χαλιφάτο στα βόρεια του Ιράκ, έχει ανοίξει διάπλατα την αμερικανική ομπρέλα προστασίας πάνω από την πρωτεύουσα του Κουρδιστάν, Ερμπίλ, αλλάζοντας τις ισορροπίες. Η χρηματοδότηση του Κουρδιστάν θεωρείται σε αυτήν τη κρίσιμη συγκυρία κεφαλαιώδους σημασίας διεθνώς και κάποιοι φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να κάνουν τα στραβά μάτια με ή χωρίς τις ευλογίες του νόμου. Ετσι, αμερικανικό δικαστήριο του Τέξας απέρριψε προ ολίγων ημερών το αίτημα της Βαγδάτης να κατασχεθεί δεξαμενόπλοιο του Ελληνα εφοπλιστή Γρηγόρη Καλλιμανόπουλου με φορτίο κουρδικό πετρέλαιο αξίας της τάξης των 100.000.000 δολαρίων.

Η στρατηγική

Αυτή η απόφαση φαίνεται ότι δίνει ένα άτυπο πράσινο φως στους εφοπλιστές να μπουν στην «πλωτή γέφυρα» με τις διεθνείς αγορές που επιδιώκει να ανοίξει το Ερμπίλ. Οχι ότι περίμεναν βέβαια την απόφαση.

Παροιμιωδώς οξυδερκείς αλλά και ριψοκίνδυνοι, πολλοί Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν επανειλημμένως κατά την Ιστορία εκμεταλλευτεί τέτοιες συγκυρίες βουτώντας σε ευκαιρίες για υψηλά ναύλα και κέρδη. Ετσι και τώρα, τόσο η Marine Management Services συμφερόντων του Γρήγορη Καλλιμανόπουλου και η TMS Tankers συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου όσο και η Minerva Marine συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου αναφέρονται από διεθνείς ναυτιλιακές πηγές ως επανειλημμένοι μεταφορείς του κουρδικού πετρελαίου. Ταξίδια που περιέλαβαν και «κρυφτό» με την αμερικανική ακτοφυλακή και τα διεθνή media και υπηρεσίες, με δεδομένο ότι ένα από τα καράβια του Καλλιμανόπουλου, το «United Kalavryta», φορτωμένο με κουρδικό πετρέλαιο παρέμενε σε διεθνή ύδατα όσο εκκρεμούσε η απόφαση από το Τέξας, ενώ για ένα διάστημα εξαφανίστηκε από το AIS, ένα από τα συστήματα παρακολούθησης της διεθνούς ναυσιπλοΐας!

Και οι τρεις Ελληνες εφοπλιστές έχουν σημαντικό εκτόπισμα στη ναυλαγορά. Ο Γιώργος Οικονόμου φέρεται ότι ελέγχει μέσω της ιδιωτικής του Cardiff Marine και της -εισηγμένης στη Wall- Dryships στόλο άνω των 120 πλοίων. Τα 68 ανήκουν στην Cardiff και 37 από αυτά φέρουν την ελληνική σημαία. Ελέγχει επίσης μέσω της Dryships και εταιρία έρευνας και ανάπτυξης κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, την OceanRig. Εκτός όμως από τα πλοία, έχει εκτενείς επενδύσεις και σε ακίνητα. Ο 61χρονος εφοπλιστής έχει γίνει γνωστός στους κοσμικούς κύκλους και για τις σχέσεις του. Η πρώτη του γυναίκα ήταν η Ρίκα Βοσνιάδη, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά. Τον Χρίστο, τον Στέφανο και την Αλεξάνδρα. Από τον δεύτερο γάμο του με τη Λίζη Μανωλά, από την οποία επίσης χώρισε, απέκτησε άλλα δύο παιδιά, τη Λυδία και τον Φίλιππο. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα και κατοικεί στην Εκάλη. Σπούδασε ναυπηγός και μηχανικός στο ΜΙΤ, ενώ κατέχει και Master στη ναυτιλία και τη διοίκηση επιχειρήσεων.

Η σταδιοδρομία

Αρχισε την καριέρα του το 1976, στη ναυτιλιακή Thenamaris συμφερόντων της οικογενείας Μαρτίνου, από όπου και αποχώρησε για να δημιουργήσει λίγο αργότερα, το 1991, τη δική του Cardif Marine Inc. Το 2008 περιλαμβανόταν στη λίστα του περιοδικού «Forbes» με τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον πλανήτη και στη λίστα των επιχειρηματιών που «κούρεψαν» Αμερικανούς ομολογιούχους στα τέλη της δεκαετίας του ’90.

Ο Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος είναι δεύτερη γενιά εφοπλιστής, με πλούσιο φιλανθρωπικό έργο και διανύει ούτε λίγο ούτε πολύ την όγδοη δεκαετία της ζωής του. Ενεπλάκη σε σκάνδαλο όταν κατηγορήθηκε από νεαρή πρώην υπάλληλο του γραφείου του ότι της έκανε ανήθικες προτάσεις και όταν αυτή αρνήθηκε για πολλοστή φορά, τότε την απέλυσε.

Δραστηριότητες

Ο Καλλιμανόπουλος ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Ανέτ Βαντίμ, πρώην σύζυγο του Γάλλου σκηνοθέτη Ροζέ Βαντίμ. Ο 77χρονος εφοπλιστής είναι ένας από τους μεγαλύτερους ευεργέτες των Καλαβρύτων μέσω του Καλλιμανοπουλείου Ιδρύματος. Αρχισε την επιχειρηματική δράση του το 1960 από τη Νέα Υόρκη ιδρύοντας την εταιρία Trade and Transport Inc. Του αρέσει ο αμερικανικός Νότος και έτσι πλήρωσε πρόσφατα 11.000.000 δολάρια προκειμένου να αποκτήσει φυτεία στη Νότια Καρολίνα, έπαυλη και κτήμα 6.200 στρεμμάτων, το ιστορικό Medway Plantation.

Τα big deals και ο μεγάλος στόλος

Ο Ανδρέας Μαρτίνος είναι το ένα από τα τρία αδέλφια της ομώνυμης οικογενείας που δραστηριοποιούνται με μεγάλους στόλους με τις δικές τους ο καθένας πλέον ναυτιλιακές. Η παράλληλη δραστηριοποίησή τους ξεκίνησε το 1991, όταν πρώτος ο Θανάσης Μαρτίνος αποχώρησε για να ιδρύσει τη δική του εταιρία, την Eastern Mediteranean ή EastMed, όπως είναι επίσης γνωστή στις ναυλαγορές. Στα μέσα εκείνης της δεκαετίας αποχώρησε και ο Ανδρέας συγκροτώντας τη Minerva Marine, ενώ ο μικρότερος αδελφός τους, ο Ντίνος παρέμεινε στην οικογενειακή Thenamaris. Οι τρεις άνδρες έχουν άριστες μεταξύ τους σχέσεις και αγαστή συνεργασία σε επαγγελματικό επίπεδο. Από το 1993 έως σήμερα υπολογίζεται ότι τα τρία αδέλφια έχουν αθροιστικά παραγγείλει σε ναυπηγεία πάνω από 100 ποντοπόρα πλοία. Ο Ανδρέας και η σύζυγός του Αλεξάνδρα έχουν αποκτήσει τρία παιδιά, την Αλίκη, τον Ανδρέα-Ιωάννη (Κίκο) -που παρ’ ολίγον να πέσει θύμα απαγωγής προ μηνών- και την Αταλάντη.

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ