Νεαρές Μαροκινές κυρίες ποζάρουν στον φωτογραφικό φακό πάνω στις μηχανές τους με αυτοπεποίθηση, στιλ και γούστο.
Ντυμένες με την τελευταία λέξη της μόδας κάτω από τις παραδοσιακές μαντίλες τους κοιτούν τον φακό με βλέμμα γεμάτο αυτοπεποίθηση ποζάροντας πάνω στις μηχανές τους. Οι θηλυκές «Hells Angels» του Μαρόκου μπορεί να μη σχετίζονται με παράνομες δραστηριότητες, ωστόσο διαθέτουν όλα τα χαρακτηριστικά της λεγόμενης street culture, καθιστώντας αισθητή την παρουσία τους όπου κι αν βρεθούν.
Οι Μαροκινές αναβάτριες αποτέλεσαν έτσι -όχι άδικα- θέμα φωτογραφικής έκθεσης που παρουσιάζεται αυτές τις ημέρες στην Taymoyr Grahne Gallery της Νέας Υόρκης και αποτίνει φόρο τιμής στη «μηχανόβια κουλτούρα» των νεαρών γυναικών του Μαρακές. Σκαρφαλωμένες στα αγαπημένα τους δίκυκλα, φορώντας τις παραδοσιακές μαροκινές ενδυμασίες, με στοιχεία του προσωπικού τους στιλ, όπως γυαλιά ηλίου σε έντονα χρώματα και αξεσουάρ που φέρουν υπογραφές διάσημων οίκων, όπως ο Louis Vuitton και η Nike, πόζαραν για τον φωτογράφο Χασάν Χατζάζ με φόντο σημεία της πόλης γεμάτα χρώμα.
Αν και οι συγκεκριμένες γυναίκες δεν συμμετέχουν σε συμμορίες με εγκληματική δράση, η παρουσία τους είναι άκρως επιβλητική. Δημιουργώντας κατά κύριο λόγο τατουάζ χένας σε τουρίστες στην κεντρική πλατεία του Μαρακές για τα προς το ζην, οι γυναίκες αυτές εκπροσωπούν έναν συνδυασμό σύγχρονου φεμινισμού και παραδοσιακής κουλτούρας. Στην πλειονότητά τους μιλούν πολλές ξένες γλώσσες και προσπαθούν να «παντρέψουν» μητρότητα και full time εργασία.
Μιλώντας στο περιοδικό «Vice» για τη φωτογράφισή του, ο Χατζάτζ υποστηρίζει ότι, αν και το concept της «συμμορίας» είναι φανταστικό, το πάθος των συγκεκριμένων γυναικών για τις μηχανές είναι απολύτως αληθινό. «Το Μαρακές είναι πραγματικά πόλη για μηχανόβιους. Ολοι οδηγούν μηχανές. Γυναίκες, παιδιά, άντρες μεγάλης ηλικίας, όλοι. Είναι βασικό μέσο μεταφοράς και χρησιμοποιείται κυρίως για να πάνε στις δουλειές τους» εξηγεί, προσθέτοντας ότι οι περισσότερες μηχανές που χρησιμοποιήθηκαν στη φωτογράφιση ανήκουν στις αναβάτριες. Ο ίδιος πάντως αποκαλύπτει ότι εμπνεύστηκε το θέμα της φωτογράφιση από τη φίλη του Καρίμα, η οποία οδηγεί φορώντας μαντίλα και εντυπωσιακά υφάσματα από και προς τη δουλειά της. «Είναι φυσιολογική γυναίκα που εργάζεται οκτώ με δέκα ώρες τη μέρα κι έχει οικογένεια με δύο παιδιά» καταλήγει.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΑΛΑΜΒΟΚΙΔΗ