Η «Ωραία της Γαλλίας» (ετών 70)!

Η ντίβα του σινεμά που γύρισε την πλάτη στο Χόλιγουντ θα τιμηθεί για τη προσφορά της στην έβδομη τέχνη.


Είναι η γυναίκα-σύμβολο του γαλλικού σινεμά. Η all time classic ντίβα με την αριστοκρατική φινέτσα και το αξεπέραστο στιλ, που σνόμπαρε το Χόλιγουντ. Η επιτομή της κομψότητας, που ενέπνευσε τον Ιβ Σεν Λοράν. Η «ψυχρή» καλλονή με την αινιγματική, σχεδόν μυστηριώδη έκφραση, που γνώριζε πάντοτε καλά τον τρόπο να ξεγλιστρά με χάρη από τα φώτα της δημοσιότητας. Είναι η Κατρίν Ντενέβ και παρά το γεγονός ότι γίνεται μεθαύριο 70 χρόνων, εξακολουθεί να συντηρεί άριστα το μύθο της «Ωραίας της Γαλλίας».


Στις 7 Δεκεμβρίου η διάσημη ηθοποιός θα τιμηθεί για το σύνολο της καριέρας της από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου στο Βερολίνο. Εκεί θα πραγματοποιηθεί η 26η απονομή των «ευρωπαϊκών Οσκαρ», όπως αποκαλούν τα media τα εν λόγω βραβεία, και η Κατρίν αναμένεται να τραβήξει σαν μαγνήτης τα φλας των φωτογράφων. Το σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να εμφανιστεί στο κόκκινο χαλί φορώντας ψηλά τακούνια. Μπορεί να ήταν εκείνη που τα επέβαλε στην ταινία του Λουί Μπουνιουέλ «Η Ωραία της ημέρας», όμως πριν από μερικούς μήνες τα… αποκήρυξε δημοσίως.


«Τα ψηλά τακούνια είναι ένα διεστραμμένο φετίχ» είπε. «Ενα απλό, καλοφτιαγμένο παπούτσι αποτελεί πραγματική απόλαυση. Μας κάνει να περπατάμε διαφορετικά, αισθανόμαστε ελεύθερες, χειραφετημένες, σαν να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε καλύτερα τις δυσκολίες της ζωής. Σας θυμίζω ότι τη δεκαετία του ’60 ψηλά τακούνια φορούσαν μόνο οι γυναίκες με ύποπτη ζωή».


Ωριμάζοντας γλυκά, η Κατρίν Ντενέβ δεν μοιάζει να φοβάται τον χρόνο. «Στην ηλικία που βρίσκομαι δεν είναι σωστό να μιλάμε για ομορφιά αλλά για καλή εμφάνιση» είχε δηλώσει στους «Times» του Λονδίνου απαντώντας στο ερώτημα-κλισέ περί της διατήρησης της ομορφιάς της. Οπως εξήγησε στη συνέχεια, η σιλουέτα της παραμένει κομψή επειδή αποφεύγει τη ζάχαρη και κάνει εντατικά ασκήσεις pilates! Οσο για το χειρουργικό νυστέρι; Το αρνείται πεισματικά. Το ίδιο και το μπότοξ, που, όπως συνηθίζει να λέει, πρέπει να το αποφεύγουν όλοι οι ηθοποιοί ή να το επιλέγουν σε μικρές δόσεις, αφού αλλοιώνει τις εκφράσεις του προσώπου κι αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει καταστροφικά για τη δουλειά τους.


Μέχρι στιγμής η 70χρόνη ηθοποιός αρκείται σε βιταμινούχες ενέσεις και συστηματικές επισκέψεις σε κορυφαίο ινστιτούτο ομορφιάς του Παρισιού. Η ίδια έχει πει πολλές φορές ότι την ξεκουράζει η ενασχόληση με τον κήπο και η δουλειά της στο σινεμά. Μάλλον γι’ αυτό έχει κάνει περισσότερες από 100 ταινίες στη διάρκεια των πέντε δεκαετιών που μετράει η καλλιτεχνική πορεία της. Η Ντενέβ θεωρείται ιδιαίτερα παραγωγική ηθοποιός. Το 2012 την είδαμε σε τέσσερις ταινίες, μεταξύ των οποίων ήταν και το «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» του Γιάννη Σμαραγδή. Φέτος πρωταγωνίστησε σε δύο παραγωγές και για το 2014 υπάρχουν ήδη στην ατζέντα της ακόμη δύο.


Η μεγάλη σταρ του γαλλικού σινεμά υπήρξε μάλλον σνομπ απέναντι στο Χόλιγουντ. «Οι ρόλοι εκεί δεν ήταν τόσο καλοί για τις γυναίκες ηθοποιούς» θα εξηγήσει κάποια στιγμή. Ετσι οι συμμετοχές της σε made in USA ταινίες είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Σταθμός στην καριέρα της θεωρείται η συνεργασία της με τον Φρανσουά Τριφό σε ταινίες στις οποίες συναντήθηκε με Γάλλους σταρ, όπως ο Ζαν Πολ Μπελμοντό και ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ.


Με τον σκηνοθέτη Φρανσουά Τριφό εξάλλου έζησε έναν μεγάλο έρωτα, τον οποίο η Κατρίν προσπάθησε με νύχια και με δόντια να κρατήσει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Και τα κατάφερε μοιράζοντας μηνύσεις και αγωγές δεξιά κι αριστερά. Αυτή είναι μια τακτική που ακολουθεί γενικότερα η πρωταγωνίστρια της ταινίας «Ινδοκίνα» σε όσους ασχολούνται με τις ιδιωτικές υποθέσεις της. Ο δικηγόρος Ζιλ Ντρεϊφούς, νομικός εκπρόσωπός της από τη δεκαετία του ’60, έχει προσφύγει 65 φορές στη Δικαιοσύνη για λογαριασμό της. Οι περισσότερες από αυτές τις δίκες κερδήθηκαν και οι αποζημιώσεις που δόθηκαν στην Κατρίν ενίσχυσαν σημαντικά τους τραπεζικούς λογαριασμούς της. Μεταξύ εκείνων που πλήρωσαν για το… ατόπημά τους να γράψουν για την προσωπική ζωή της ηθοποιού ήταν και ο μεγάλος γαλλικός εκδοτικός οίκος Γκαλιμάρ, από τον οποίο κυκλοφόρησε το 1996 μια βιογραφία του Τριφό.
Η φιλία με τον Σμαραγδή και οι διακοπές στη Σύρο


Η σχέση της Κατρίν Ντενέβ με την Ελλάδα κρατάει πολλά χρόνια. Πριν από περίπου δύο δεκαετίες αγόρασε ένα νεοκλασικό οίκημα στην Ερμούπολη της Σύρου. Η διάσημη ηθοποιός είχε κινηθεί τότε διακριτικά πετυχαίνοντας να μην τραβήξει το ενδιαφέρον των media. Το 2011 έγινε γνωστό πως η ηθοποιός αντικατέστησε το συγκεκριμένο οίκημα με ένα άλλο, στην περιοχή Παρακοπή του αγαπημένου της ελληνικού νησιού. Εκεί λέγεται ότι αποφάσισε να κάνει ακόμη μία επένδυση πριν από πέντε χρόνια αγοράζοντας και κάποια οικόπεδα στην περιοχή Δελφίνι.


 Η «Ωραία της Γαλλίας» επισκέπτεται τη Σύρο σχεδόν κάθε καλοκαίρι, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που φέρνει μαζί της και διάσημους φίλους της, όπως ο Αλέν Ντελόν. Κάθε φορά όμως είναι προσεκτική σε ό,τι αφορά τις κινήσεις της, γιατί δεν επιθυμεί να παίρνουν δημοσιότητα τα ταξίδια της. Από τις αγαπημένες της συνήθειες, όταν βρίσκεται στη χώρα μας, είναι το κολύμπι σε ερημικές παραλίες και η χαλάρωση με φίλους σε ταβερνάκια της Σύρου, όπου επιλέγει συνήθως φρέσκο ψάρι και λευκό, χύμα κρασάκι. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που έχει τόσους πολλούς φίλους στην Ελλάδα.


Ενας από αυτούς είναι πλέον και ο Γιάννης Σμαραγδής. Οταν της πρότεινε να υποδυθεί τη Μεγάλη Αικατερίνη της Ρωσίας στην τελευταία του ταινία για τη ζωή του εθνικού μας ευεργέτη Ιωάννη Βαρβάκη, η Ντενέβ απάντησε θετικά. Χρειάστηκαν βέβαια περίπου έξι μήνες για να γίνουν οι συνεννοήσεις, αλλά τελικά η Γαλλίδα σταρ έγινε αναπόσπαστο κομμάτι του «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι».


 Η Ντενέβ είχε βρεθεί στην Αθήνα για επαγγελματικούς λόγους και τον Μάρτιο του 2011 όντας επίσημη προσκεκλημένη στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, με την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας της «Potiche». Σε συνέντευξη Τύπου που είχε δοθεί τότε στο Γαλλικό Ινστιτούτο η ντίβα της μεγάλης οθόνης είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα είναι σαν τον ουρανό σας, γεμάτη πολλά αστέρια!»


Το ντεμπούτο και ο έρωτας με τον Μαστρογιάννι


Γεννημένη το 1943 στο κατεχόμενο από τους Γερμανούς Παρίσι, η Κατρίν ήταν το τρίτο παιδί των ηθοποιών Μορίς Ντορλεάκ και Ρενέ Ντενέβ. Δεν θεωρήθηκε αφύσικο λοιπόν που ακολούθησε τα καλλιτεχνικά χνάρια τους. Τόσο η ίδια όσο και οι αδελφές της Σιλβί, Ντανιέλ και Φρανσουάζ (σκοτώθηκε σε τροχαίο δυστύχημα το 1967 ραγίζοντας την καρδιά της Κατρίν) ασχολήθηκαν επαγγελματικά με την τέχνη της υποκριτικής.


Εκανε το ντεμπούτο της στο σινεμά το 1956, σε ηλικία 13 ετών, και αναδείχτηκε στα 20 χρόνια της με το μιούζικαλ του Ζακ Ντεμί «Οι ομπρέλες του Χερβούργου». Την ίδια χρονιά έγινε μητέρα. Απέκτησε έναν γιο -εκτός γάμου- με τον σκηνοθέτη Ροζέ Βαντίμ. Εκείνος ήταν που της έδωσε τον πρώτο της σημαντικό ρόλο στο μιούζικαλ «Les Parapluies de Cherbourg», το 1964, με το οποίο καθιερώθηκε, αφού οι κριτικές για την ερμηνεία της υπήρξαν διθυραμβικές.


 Ακολούθησαν συνεργασίες με τον Ρομάν Πολάνσκι στο θρίλερ «Αποστροφή» και τον Λούις Μπουνιουέλ στην κλασική πλέον ταινία «Η ωραία της ημέρας», όπου έδωσε σάρκα και οστά σε μια κυρία της καλής κοινωνίας, η οποία αναζητεί την ερωτική ικανοποίηση σε οίκο ανοχής. Το συγκεκριμένο φιλμ της χάρισε το «παράσημο» της σημαντικότερης Γαλλίδας ηθοποιού της γενιάς της.


Το 1965 παντρεύτηκε τον Ντέιβιντ Μπέιλ, φωτογράφο από την Αγγλία. Εμεινε μαζί του ώς το 1972. Λίγο νωρίτερα είχε αρχίσει ο μεγάλος έρωτάς της με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι. Οι δυο τους απέκτησαν μια κόρη, την Κιάρα, η οποία με τη σειρά της ακολούθησε το επαγγελματικό μονοπάτι των γονιών της. Ούτε με τον Μαρτσέλο παντρεύτηκε ποτέ. Εξάλλου, όπως δήλωσε αργότερα, ο γάμος δεν την ενδιαφέρει. «Η μόνη μου φιλοδοξία είναι να είμαι ζωντανή, ενεργητική και να κάνω ενδιαφέροντα πράγματα» πρόσθεσε.


ΗΛΙΑΣ ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ

{{-PCOUNT-}}4{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ