Ο ερωτιάρης Γ. Ζαμπέτας

Οταν ο… δούκας του Αιγάλεω Σίτι «φούχτωσε» Σοφία Λόρεν και Μπριζίτ Μπαρντό – Πιπεράτες αποκαλύψεις από την κόρη του στη βιογραφία του.

Βαθιά στη θάλασσα θα πέσω… Το πρώτο τραγούδι του Γιώργου Ζαμπέτα -ο συνθέτης στο τέλος το χαρακτήρισε «προφητικό» για τη ζωή που έζησε- είναι ο τίτλος του βιβλίου που έγραψε για εκείνον η κόρη του Κατερίνα Ζαμπέτα. Η «Espresso» παρουσιάζει σήμερα αποκλειστική προδημοσίευση της συγκλονιστικής βιογραφίας του μεγάλου μας δημιουργού, έτσι όπως την έχει καταγράψει το δεύτερο από τα τρία παιδιά του, περιγράφοντας τα βιώματά της από τον διάσημο πατέρα της. Το βιβλίο κυκλοφορεί τη Δευτέρα από τις εκδόσεις Αγκυρα και υπεύθυνος για την οργάνωση του υλικού και την επεξεργασία είναι ο Γιώργος Π. Τσάμπρας. Μάλιστα συνοδεύεται από CD με είκοσι σπάνιες ηχογραφήσεις 78 και 45 στροφών της περιόδου 1953-1961.


«Πολλά έχουν γραφτεί για τον Γιώργο Ζαμπέτα. Κανείς όμως δεν τον γνώρισε με τον τρόπο που τον γνώρισα εγώ. Η κόρη του. Βέβαια ο Ζαμπέτας πατέρας πέθανε. Εμεινε όμως το μουσικό του έργο. Κι αυτό όμως με άλλο τρόπο το γνώρισα εγώ, απ’ ό,τι ο υπόλοιπος κόσμος. Ευχαριστώ τον Θεό και τον πατέρα μου που μου χάρισαν τις πολύτιμες αυτές εμπειρίες» λέει στην «Espresso» η συγγραφέας της βιογραφίας (περιλαμβάνει αφηγήσεις και του αείμνηστου Ζαμπέτα, αλλά και αναμνήσεις της ίδιας) και συμπληρώνει ότι με αυτό το έργο δεν έχει σκοπό να ηρωοποιήσει τον πατέρα της.


«Δεν το χρειάζεται έτσι κι αλλιώς. Είναι αυτός που είναι. Εγώ θα γράψω με παρρησία ό,τι έζησα κοντά του». Η Κατερίνα αφιερώνει αρκετή έκταση του βιβλίου στη μητέρα της, Ρούλα (μια πολύ δυναμική γυναίκα) και τη σχέση της με τον Γιώργο Ζαμπέτα, ενώ παραθέτει και το παράπονο του πατέρα της:


«Πίστευε πως κανείς δεν τον καταλάβαινε, κανείς δεν διαισθανόταν το μέγεθος της δικής του προσφοράς στον πολιτισμό του τόπου… Και το ακόμη χειρότερο, τον θεωρούσαν δεύτερο και τρίτο, τον θεωρούσαν “σκυλά”» γράφει χαρακτηριστικά.


Η ζήλια της γυναίκας του


Αλησμόνητες έχουν μείνει στην Κατερίνα Ζαμπέτα οι σκηνές που έκανε η μητέρα της στον θρυλικό μουσικοσυνθέτη. «Κάποια στιγμή είχαν έρθει στο σπίτι για να κουβεντιάσουν με τον πατέρα μου επαγγελματικά γιος γνωστού μαγαζάτορα της εποχής μαζί με τη μνηστή του που δούλευε στα κέντρα ως λουλουδού. Η κοπέλα φορούσε ένα μαύρο μίνι φόρεμα με πολύ προκλητικό ντεκολτέ. Τα στήθια της ήταν σχεδόν απέξω. Η μητέρα μυριζόταν τη σεξογόνο αδρεναλίνη του πατέρα και ήταν στην τσίτα… Οταν επιτέλους έφυγαν, τι επακολούθησε δεν περιγράφεται».


Για τις γυναίκες του πάλκου


Τι πίστευε για τις γυναίκες που τον συνόδευαν στην πίστα; «Το πάλκο, ρε, θέλει μ…ί. Δεν γίνεται πάλκο με άντρες, κατάλαβέ το. Ο πελάτης θέλει να έρθει να ξεδώσει, να καψουρευτεί, να περάσει ωραία. Και καλύτερα περνάει όπου υπάρχει μ…ί».


Το… φούχτωμα στο «κόκκινο χαλί»


Ο Γιώργος Ζαμπέτας περιγράφει την εμπειρία του κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ των Καννών, στο οποίο είχε πάει με τον Μάνο Χατζιδάκι για την ταινία «Ποτέ την Κυριακή». «Ολοι οι μεγιστάνες της τέχνης, της μόδας, του σινεμά και του θεάτρου. Ιμπέρια Αρτζεντίνα από Ισπανία, η Γκρέις Κέλι του Μονακό, ο Ρενιέ, η Τζίνα Λολομπριγκίτα, η Σοφία Λόρεν. Κάτι γούνες, κάτι πράγματα! Να δεις χρυσαφικό, να δεις διαμαντικό! Ολες οι Μπριζίτ Μπαρντός ήτανε μαζεμένες εκεί. Τις φούχτωσα όλες. Και όχι μόνο τις φούχτωσα, μου κολλάγανε κιόλας».


Πήγε για δουλειά πριν την κηδεία της μητέρας του


«Τη μέρα της κηδείας (σ.σ.: της μητέρας του) ο πατέρας είχε δουλειά. Του είχε κλείσει η ΕΡΤ στούντιο για να γράψει κάτι με τους μουσικούς του» γράφει η Κατερίνα. «Ετσι, πήγε ο πατέρας στη δουλειά. Φώναξε τον υπεύθυνο και του είπε:


Ο,τι και να κάνετε, στις 2.00 να με… διώξετε από δω. Η μάνα μου είναι στην κάσα και με περιμένει να τη θάψω.
Η μάνα σου; Κι ήρθες εδώ; Απόρησε ο υπεύθυνος. Φύγε τώρα!
Οχι! Δεν θα φύγει κανείς. Η δουλειά είναι δουλειά. Θα τελειώσουμε πρώτα. Μονάχα “μαζέψτε” τον χρόνο για να πάω να θάψω τη μανούλα μου».


Ο Ζαμπέτας στα ανάκτορα…


Επί βασιλείας Παύλου, όπως είχε αφηγηθεί ο ίδιος στην κόρη του, είχε φτάσει μέχρι τα ανάκτορα. Χαρακτηριστική ήταν η παράκλησή του προς τον Παύλο: «Μεγαλειότατε, μπορεί να ‘ρθει και η… Γιώργαινα μαζί μου; Μου ‘χει φάει τ’ αυτιά. Θέλει να τη φέρω στα ανάκτορα και να καθίσει δίπλα στην κυρά βασίλισσα».


…και στη Βουλή


«Αξιοσημείωτη είναι η φιλία του με τον Ευάγγελο Αβέρωφ. Συναντιόντουσαν και έπιναν μαζί καφέ στη Βουκουρεστίου.


Ρε μεγάλε, του είπε μια μέρα ο πατέρας. Δεν έχω έρθει ποτέ στη Βουλή. Θα ήθελα να ‘ρθω μια φορά κι εγώ να δω τι γίνεται εκεί μέσα.
Οποτε θέλεις, Ζαμπέτα, μπορείς να έρθεις, απάντησε πρόθυμα ο Αβέρωφ. Η Βουλή είναι πάντα ανοιχτή για σένα!
Ετσι, μια ωραία πρωία, ο πατέρας σηκώθηκε και πήγε στη Βουλή. Εκείνη την ώρα γινόταν συνεδρίαση.
Ποιος είστε; Ρώτησε ο φρουρός γελώντας, μια και τον είχε αναγνωρίσει.
Γιώργος Ζαμπέτας.
Κύριε Ζαμπέτα, δεν επιτρέπεται να μπείτε.
Θέλω να μπω μέσα να δω τα αφεντικά. Είμαι προσκεκλημένος.
Κύριε Ζαμπέτα, έχουν σύσκεψη.
Να πας να πεις στους φίλους μου πως έξω τους περιμένει ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο λαός!


Ο φρουρός τα ‘χασε. Πήγε μέσα και ενημέρωσε κάποιους πολιτικούς για την απρόσμενη επίσκεψη του πατέρα. Κι εκείνοι διέκοψαν για λίγο τις δραστηριότητές τους και βγήκαν έξω να τον υποδεχτούν».



«Η κυρία τέως “βράσε ρύζι”»


Εξω από τα δόντια τα λέει ο Γιώργος Ζαμπέτας και για την τότε υπουργό Πολιτισμού. «Η Μελίνα μας (σ.σ.: εννοεί τη Μερκούρη) μεγάλη δουλειά! Η κυρία τέως Πολιτισμού και βράσε ρύζι, η κυρία τέως βράσε ρύζι Πολιτισμού του κ… τα εννιάμερα, η κυρία τέως βράσε ρύζι, ψήσε χόρτα, βούτυρο τηγάνισε, η κυρία τέως. Εγώ την έκανα, μάγκα μου, την κυρία αυτήνα. Από τι την έκανα; Με τη μαγκιά μου, με την καλή μου την ψυχή και με το ποδαρικό μου, ρε φίλε».


Η Μπέμπα Μπλανς και ο «Αλήτης»


«Το περιστατικό με τον “Αλήτη” το θυμάμαι κι εγώ. Μόλις η Μπλανς απέρριψε το τραγούδι ζητώντας κάποιο άλλο, ο πατέρας κατέβηκε από το στούντιο, χτύπησε την πόρτα με μανία… “Αμυαλη γυναίκα” μουρμούρισε και ανέβηκε στο στούντιο και της ζήτησε να φύγει». Ο “Αλήτης” δόθηκε τότε στη Βίκυ Μοσχολιού».


Η Πόλυ Πάνου στο μπιτς για μπάνιο


«Ο πατέρας είχε ετοιμάσει τέσσερα τραγούδια τα οποία προόριζε για την Πολύ Πάνου, “Τα δειλινά”, το “Πάει πάει”, το “Πόρτα κλειστή τα χείλη σου” και “Τα δάκρυα”. Οταν γινόταν η πρόβα όμως, η Πόλυ Πάνου είχε κανονίσει να πάει στο μπιτς για μπάνιο. Ετσι δόθηκαν στη Μοσχολιού. Και με τα τραγούδια αυτά εκείνη κατέκτησε για πρώτη φορά τη θέση της στο μουσικό στερέωμα»,


Ο Μίκης και ο Μάνος


«Ο Χατζιδάκις είναι μια ιστορία που δημιουργήθηκε από τον ίδιο. Ενώ ο Θεοδωράκης είναι μια ιστορία που δημιούργησε ο Τάκης ο Λαμπρόπουλος ο Β’ ο Κολούμπιας. Για να φτιάξει τον Θεοδωράκη πήγε και τον έφερε από το Παρίσι και του έστησε παραστάσεις» έχει πει ο ίδιος ο Ζαμπέτας.


Ο Τσιτσάνης που φοβόταν τους άνδρες


Σύμφωνα με όσα έχει αφηγηθεί στην κόρη του ο μουσικοσυνθέτης: «Ο Τσιτσάνης δεν μου ‘χε πει ποτέ για το παίξιμό μου. Ολοι οι παλιοί ήταν εγωιστές, φοράγανε παρωπίδες. Ειδικά ο Τσιτσάνης, ήτανε πολύ παρωπιδοφόρος. Δεν ήθελε κανέναν. Μόνο με τις γυναίκες δεν είχε πρόβλημα, γιατί εκεί δεν υπήρχε ανταγωνισμός. Τους άντρες φοβότανε, μην του πάρουνε την πρωτιά. Εγώ στον Τσιτσάνη έχω χρεωμένα πολλά πλην».


Η γνώμη του για τη Γιουροβίζιον


«Γιατί δεν πήγε ένας να πει ένα τσάμικο, μάγκικο, ωραίο, φίνο και ένας με την ωραία φουστανέλα να το χορέψει το τσάμικο; Γιατί δεν πήγανε μ’ ένα καλαματιανό, μ’ ένα χασάπικο, παρά κάνουν ποπ; Τι θέλετε να κάνετε ποπ, αφού δεν αντέχετε, δε μολογάνε τα κότσια σας!


Και ήρθαμε ωραία, λένε, πήραμε τον έβδομο βαθμό. Πώς δεν σας κάνανε σάπιους στο ξύλο; Εδώ είναι η βάση να κερδίσεις τον πρώτονε. Δεν το κέρδισες το πρώτονε; Από κει και πέρα είσαι απορρυπαντικό σκέτο» έλεγε με το γνώριμο καυστικό ύφος του ο Ζαμπέτας.


ΑΛΚΙΝΟΟΣ ΜΠΟΥΝΙΑΣ

{{-PCOUNT-}}4{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ