Η καταστροφή των ηθοποιών

Χωρίς φρένο η κατρακύλα των αμοιβών σε θέατρο και τηλεόραση, που πληρώνουν με μήνες καθυστερήσεων.

Κάποτε το χρήμα έρεε άφθονο στα τηλεοπτικά πλατό. Ακόμη και στο θέατρο τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά. Τώρα η τρόικα εκτός από τις συντάξεις έχει… πετσοκόψει και τα «χρυσά» κασέ των ηθοποιών, οι οποίοι αμείβονται πλέον με πολύ μικρότερα ποσά και λένε και «ευχαριστώ».


Η κατρακύλα των μισθών των ηθοποιών που δουλεύουν στην τηλεόραση, στην «πληγωμένη» Ελλάδα της κρίσης, δεν λέει να σταματήσει, ενώ όσοι από τους καλλιτέχνες έχουν επιλέξει το σανίδι εξαρτώνται σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και από τον αριθμό των θεατών, αφού πληρώνονται με ποσοστά.


Ηθοποιοί πρώτης γραμμής, που κάποτε έπαιρναν 6.000 ευρώ το επεισόδιο για μια εβδομαδιαία σειρά, την εποχή που η μικρή οθόνη φιλοξενούσε μέχρι και τριάντα σίριαλ τη σεζόν, τώρα συμμετέχουν ακόμη και σε καθημερινά σίριαλ (και μάλιστα σε ρόλους πρωταγωνιστικούς) με μισθό που είναι έως και κατά 60% χαμηλότερος του προηγούμενου μηνιάτικου.


Ο παραγωγός Γιάννης Κουτσομύτης (γιος του σκηνοθέτη Κώστα Κουτσομύτη) τονίζει: «Τη χρυσή εποχή της τηλεόρασης στις δραματικές σειρές (σ.σ.: τις οποίες γνωρίζει πολύ καλά) οι πρωταγωνιστές έπαιρναν από 6.000 ευρώ μέχρι και 10.000 ευρώ το επεισόδιο!


Μιλάμε για τους τοπ ηθοποιούς, οι οποίοι μεσουρανούν ακόμη και σήμερα και γεμίζουν θέατρα. Οι καλλιτέχνες αυτοί βέβαια ήταν και είναι μετρημένοι στα δάχτυλα». Και συνεχίζει: «Ο μέσος όρος πληρωμής των ηθοποιών που ήταν μεν καλοί στο είδος τους αλλά όχι τεράστιες φίρμες ήταν από 3.000 έως 4.000 ευρώ το επεισόδιο, ενώ οι πρωτοεμφανιζόμενοι από 1.000 ευρώ το επεισόδιο ή τουλάχιστον τον κατώτατο μισθό της συλλογικής σύμβασης (500 ευρώ)».


Τι συμβαίνει όμως σήμερα, μεσούσης της οικονομικής κρίσης; Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη των «Κλεμμένων ονείρων» Δημήτρη Αρβανίτη, οι αμοιβές αυτές δεν υπάρχουν πια και όλοι έχουν βάλει μπόλικο νερό στο κρασί τους, ενώ για τη σεναριογράφο της καθημερινής σειράς «Μπρούσκο» Βάνα Δημητρίου οι μισθοί των κορυφαίων ηθοποιών έχουν πέσει κατά 50% σε σχέση με εκείνους που έπαιρναν όταν οι… αγελάδες δεν ήταν ισχνές.


Ο σκηνοθέτης της τηλεοπτικής επιτυχίας «Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή», που έχει φάει την τηλεόραση με το κουτάλι, ο Αντώνης Τέμπος, λέει: «Ξέρω νέους, άνεργους ηθοποιούς που πηγαίνουν να δουλέψουν με 150 ή 200 ευρώ το επεισόδιο και ταλαντούχα παιδιά που τελείωσαν από δραματικές σχολές και προσλήφθηκαν σε καθημερινό σίριαλ με μηναίο μισθό 1.000 ευρώ και λένε “δόξα τω Θεώ’” αν τους πληρώσουν. Οσον αφορά τους γοητευτικούς πρωταγωνιστές των καθημερινών σειρών, που κρατάνε στην πλάτη τους εκατομμύρια τηλεθεατές και μαθαίνουν σελίδες επί σελίδων πάνω στον ρόλο τους, πληροφορούμαι ότι πληρώνονται με 5.000 ευρώ τον μήνα» (σ.σ.: όσα έπαιρναν δηλαδή παλαιότερα για κάθε επεισόδιο).


«Στις εβδομαδιαίες σειρές, στις οποίες παίζουν οι πιο δημοφιλείς κωμικοί ηθοποιοί, υπάρχουν ειδικά συμβόλαια και συμφωνίες για άμεση πληρωμή, η οποία όμως δεν υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ το επεισόδιο. Υπάρχουν όμως και ποσά που δεν δίνονται, αλλά κάποιοι λένε ότι τα παίρνουν για λόγους διαφήμισης. Πάντως τα 8.000 ευρώ το επεισόδιο που έπαιρναν οι πρωταγωνιστές στο “Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή” δεν δίνονται στην “πιάτσα” ούτε για αστείο» προσθέτει ο κ. Τέμπος.


Τρόμος μήπως δεν κρατηθούν οι συμφωνίες που έχουν κάνει


Ο πρωταγωνιστής της καθημερινής σειράς «Κλεμμένα όνειρα» Αλέξανδρος Σταύρου εξηγεί πως «υπάρχει μείωση στις αμοιβές κατά 60%. Το θέμα όμως δεν είναι η μείωση. Οι ηθοποιοί ζουν μια μεγάλη ανασφάλεια για το κατά πόσο θα κρατηθούν οι συμφωνίες που έχουν κάνει».


Από τη μεριά της, η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου ή «Ζούμπι» του θρυλικού «Παρά πέντε» φέτος δίνει τη μάχη της στο θέατρο με τον μονόλογο «Εγώ, η Γωγώ». «Το επάγγελμα του ηθοποιού έχει βαρέα ένσημα, πολλές ώρες δουλειάς και σήμερα το θέατρο δίνει στους περισσότερους ηθοποιούς όχι τα 1.000 ευρώ τον βασικό μισθό, αλλά τα 580. Είμαστε 9.000 εγγεγραμμένοι ηθοποιοί και εργαζόμαστε οι 900. Είχα ακούσει ότι τα μεγάλα ονόματα στο παρελθόν μπορεί και να έπαιρναν 3.000 ευρώ το επεισόδιο. Σήμερα το θέμα είναι αν αυτά που έχουν συμφωνήσει τα παίρνουν, τους τα χρωστάνε ή καταλήγουν να τα διεκδικήσουν νομικά».


Η Βάνα Μπάρμπα δίνει και μία άλλη διάσταση: «Η κατάσταση είναι τραγική. Τα περισσότερα θέατρα πληρώνουν με ποσοστά. Αν μπουν δέκα άτομα στο θέατρο, ο πρωταγωνιστής θα πάρει το 20%. Στην τηλεόραση οι παραγωγές είναι ελάχιστες και βλέπουμε τους ίδιους και τους ίδιους. Γιατί; Υπάρχουν ηθοποιοί με οικογένειες που πεινάνε. Ναι, κάποτε οι σταρ ηθοποιοί μπορεί να έπαιρναν και 4.000 ευρώ το επεισόδιο. Σήμερα αυτά τα λεφτά δεν τα παίρνουν τον μήνα ούτε για καθημερινό σίριαλ. Δεν πιστεύω ότι υπάρχουν αυτά τα χρήματα, τα 3.000 ευρώ τον μήνα, ακόμη και για ηθοποιό με δείγμα πορείας στο γυαλί, στο σανίδι».


ΜΑΡΙΑ ΑΝΔΡΕΟΥ

{{-PCOUNT-}}4{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ