Μαθήματα αναπνοής!

Το «Transformational Breathing» είναι η νέα μόδα στις ΗΠΑ που καταπολεμά με σωστές ανάσες στρες και κατάθλιψη.

Η Γκόλντι Χον βασίζεται σ’ αυτήν για να διαχειριστεί το στρες της και έγινε φανατική, σε βαθμό να την προτείνει ανεπιφύλακτα στην κόρη της Κέιτ Χάντσον. Εξίσου θερμή οπαδός της Μεταμορφωτικής Αναπνοής (Transformational Breathing) είναι η Ναόμι Χάρις, η ηθοποιός που γνωρίσαμε μέσω του «Skyfall» και παίζει στη νέα βιογραφική ταινία για τον Μαντέλα. Πώς μπορεί όμως μια τεχνική αναπνοής να είναι σε θέση να καταπολεμήσει την κατάθλιψη, τον χρόνιο πόνο, την ημικρανία, την αϋπνία, το στρες, ακόμα και το άσθμα;


Ερευνες έχουν δείξει ότι ο διαλογισμός, ο οποίος βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον έλεγχο της αναπνοής, δεν είναι αποτελεσματικός μόνο στην αντιμετώπιση του στρες, αλλά αλλάζει ακόμα και τη δομή του εγκεφάλου. Σε αυτήν την ίδια λογική και στόχευση βασίζεται και η Μεταμορφωτική αναπνοή.


«Πρώτα απ’ όλα, η εισπνοή και η εκπνοή είναι σε διαφορετικά μήκη, περίπου τρία προς ένα» εξηγεί ο Αλαν Ντόλαν, γνωστός ως «γκουρού» της Μεταμορφωτικής Αναπνοής στο Λονδίνο, και συνεχίζει: «Αν εισπνέεις αργά μετρώντας “ένα”, “δύο”, “τρία”, εκπνέεις γρήγορα μετρώντας “ένα”. Φανταστείτε ότι προσπαθείτε να θαμπώσετε με την αναπνοή σας ένα τζάμι. Oσο πιο πολλή ώρα εισπνέει κανείς τόσο περισσότερο οξυγόνο και ενέργεια μπαίνουν στον οργανισμό του. Η εκπνοή επιτρέπει την αποβολή οποιασδήποτε μορφής συναισθηματικής ενέργειας που έχει κατακρατηθεί από το σύστημα. Είναι σαν να πετάς τα σκουπίδια» συμπληρώνει.


Ο επόμενος κανόνας είναι να αναπνέει κανείς με το στόμα του ανοικτό και μάλιστα τόσο ανοικτό ώστε να επιτρέπει να χωράει ένα δάκτυλο ανάμεσα στα δόντια. Αυτό, σύμφωνα με τον Ντόλαν, αυξάνει τον όγκο του αέρα που εισπνέεται και εκπνέεται.


«Ο άλλος βασικός όρος είναι ότι δεν κρατάς την αναπνοή σου στο αποκορύφωμα της εισπνοής ή της εκπνοής αλλά φροντίζεις ο αέρας να κινείται σε όλες τις φάσεις της αναπνοής. Αυτό σε βάζει σε μια διαφοροποιημένη κατάσταση συνειδητοποίησης» υποστηρίζει ο Ντόλαν.


Οι ασκήσεις γίνονται όταν είναι ξαπλωμένος κανείς ανάσκελα πάνω σε μαξιλάρια και έχοντας την παλάμη του ακουμπισμένη στο κάτω μέρος της κοιλιάς του για να το νιώθει να ανεβαίνει κάθε φορά που αναπνέει. Τα μάτια κλειστά, το στόμα ανοιχτό. Με αυτόν τον τρόπο το διάφραγμα χρησιμοποιείται περισσότερο από το άνω μέρος των πνευμόνων, οι οποίοι σηκώνουν το μεγαλύτερο μέρος του φορτίου κατά τη διάρκεια άσκησης ή αναπνοής σε κατάσταση πανικού.


Η Πάτρικ Στραντγουίκ αποφάσισε να δοκιμάσει αυτήν την τεχνική και έγραψε την εμπειρία της. «Στην αρχή δεν μπορούσα να το κάνω. Υπάρχουν τόσα πολλά που πρέπει να σκέφτεσαι, όπως το να κρατάς το χέρι σου στην κοιλιά σου, το στόμα σου ανοιχτό, να κρατάς τον αφύσικο ρυθμό αναπνοής. Το στόμα μου στεγνώνει, και το μυαλό και το σώμα μου προσπαθούν να ξεσηκωθεί ενάντια σε αυτήν την ασυνήθιστη διαδικασία. Αλλά ο Αλαν με ενθάρρυνε να συνεχίσω και τελικά βρήκα τον ρυθμό μου.


Οσο προχωρούσαμε στη συνεδρία άρχισαν να συμβαίνουν περίεργα πράγματα. Πρώτα άρχισα να έχω λιγούρα για… λιχουδιές, όπως το φοντί σοκολάτας. Στη συνέχεια η θερμοκρασία του σώματός μου ένιωθα ότι αυξανόταν. Αρχισα να ιδρώνω. Το επόμενο στάδιο ήταν ένα γαργαλητό που κατέκλυζε όλο το σώμα μου» περιγράφει η Πάτρικ.


Υστερα από 15 λεπτά τέτοιων αισθήσεων ο Ντόλαν τής είπε να αρχίσει πάλι να αναπνέει κανονικά και να ανοίξει σιγά σιγά τα μάτια της. «Τότε βίωσα την πιο εντυπωσιακή επίδραση. Ολα ήταν πια αργά – το μυαλό μου, οι αντιδράσεις μου, οι κινήσεις μου. Η αίσθηση ηρεμίας ήταν βαθιά» αποκαλύπτει η Στραντγουίκ.


Tips


Ασκήσεις που βοηθούν στο άσθμα


Περπάτημα: Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι άνθρωποι που περπάτησαν τρεις φορές την εβδομάδα για δώδεκα εβδομάδες είχαν καλύτερο έλεγχο του άσθματός τους και καλύτερη φυσική κατάσταση. Ο ρυθμός με τον οποίο περπατούσαν ήταν από μεσαίος έως γρήγορος.


Γιόγκα: Είναι εξαιρετική μορφή άσκησης για ασθματικούς, καθώς οι ασκήσεις αναπνοής που την απαρτίζουν ενεργοποιούν περισσότερες περιοχές του πνεύμονα. Ερευνα έδειξε ότι άνθρωποι που έκαναν Χάθα γιόγκα για δυόμιση ώρες την εβδομάδα επί δέκα εβδομάδες μπόρεσαν να μειώσουν τα φάρμακα που έπαιρναν για το άσθμα.


Ποδήλατο: Οταν γίνεται σε αργούς ρυθμούς, δεν επιβαρύνει τους ανθρώπους με άσθμα. Αντίθετα, το mountain bike, λόγω της μεγάλης προσπάθειας που επιβάλλει το ανώμαλο έδαφος, είναι πολύ πιθανόν να προκαλέσει άσθμα.


Τένις: Τα αθλήματα με ρακέτα επιτρέπουν μεν την άσκηση, αλλά και τα συχνά διαλείμματα μεταξύ παιχνιδιών και την πρόσβαση σε νερό. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να ακολουθεί κανείς τον ρυθμό που αντέχει.


Τρέξιμο: Οι μικρές διαδρομές με τις περιορισμένες «εκρήξεις» δραστηριότητας δεν είναι πιθανόν να προκαλέσουν άσθμα, σε αντίθεση με το τρέξιμο μεγάλων διαδρομών.


Κολύμβηση: Είναι ιδανική άσκηση για ασθματικούς, επειδή τους δίνει τη δυνατότητα να αναπνέουν αέρα που έχει αρκετή υγρασία και είναι τις περισσότερες φορές ζεστός. Επίσης η στάση του σώματος κατά τη διάρκεια της κολύμβησης μπορεί να κάνει τη βλέννα που είναι ενδεχομένως συγκεντρωμένη στο κάτω μέρος των πνευμόνων να σπάσει, οπότε να αποβληθεί από αυτούς πιο εύκολα.


Σκι: Αν πρόκειται για μια απλή κατάβαση με σκι, τότε δεν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα, αρκεί κανείς να είναι εξοπλισμένος με τα κατάλληλα ρούχα. Στην αγωνιστική μορφή του όμως είναι σχεδόν απαγορευτικό.


ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ

{{-PCOUNT-}}4{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ