Ο βασιλιάς των πατρόν που υμνησαν οι ντίβες!

Ο Ντίμης Κρίτσας σε μια σπάνια εξολογογησή του, θυμάται στιγμές από την γεμάτη χρυσόσκονη ζωή του.

«Η πριγκίπισσα Γκρέις, πάντα προσιτή, ήρθε στο ατελιέ μου φορώντας ένα απλό ταγέρ του Dior και καπέλο. Ηταν έγκυος στη Στεφανί και παραλίγο να αποβάλει. Η Αλίκη πάντα παζάρευε τις τιμές, η Τζένη ποτέ. Και η Μελίνα μου εξηγούσε πώς αρνήθηκε να τραγουδήσει το “Strangers in the night” και είπε “όχι” και στον Τσάρλι Τσάπλιν, όταν της πρότεινε να παίξει με τον Μάρλον Μπράντο…»

Ο Ελληνας μετρ της μόδας Ντίμης Κρίτσας δεν δίνει εύκολα συνεντεύξεις, κάνει σπάνια δηλώσεις στα μίντια και απέχει συστηματικά και επιμόνως από τις κάμερες και τα φλας. Δεν τα έχει ανάγκη αυτά, εξάλλου. Εζησε μια ζωή παραμυθένια, γεμάτη δόξα, πλούτη και λάμψη πολλών καρατίων. Με το ταλέντο του και τα φίνα σχέδιά του κατάφερε να γίνει ο αγαπημένος των διασημότερων, ομορφότερων και πλουσιότερων γυναικών του κόσμου, χαράζοντας το όνομά του με χρυσά γράμματα στον χώρο της παγκόσμιας showbiz.

«Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ονειρευόμουν τη ζωή που ήθελα να ζήσω. Τελικά κατάφερα μετά από σκληρή δουλειά, επιμονή και τύχη -κάποιες φορές- να εργαστώ αρχικά για τους σπουδαιότερους σχεδιαστές μόδας, όπως είναι ο Μπαλενθιάγα και ο Ζακ Φαθ, να γνωριστώ με την Κοκό Σανέλ και να ντύσω αποκλειστικά σπουδαίες γυναίκες, που εμπιστεύτηκαν το ταλέντο μου σε σημαντικές στιγμές της ζωής τους» λέει στην «Espresso της Κυριακής», σε μία από τις σπάνιες εξομολογήσεις του στον Τύπο.

Τον συναντήσαμε στο διαμέρισμά του στην περιοχή του «Χίλτον». Ευθυτενής, ευγενής, με βλέμμα ευθύ, ένας αληθινός τζέντλεμαν, μας άνοιξε ένα ένα τα κεφάλαια της ζωής του, αφήνοντάς μας άφωνους. «Πάντα ήθελα να ξεχωρίζω στον χώρο μου, κάτι που φρόντισα να φανεί μέσα από τα σχέδιά μου, που είχαν τη δική τους ταυτότητα. Οσοι με παρακολουθούσαν από δουλειές μου στο θέατρο, στον παγκόσμιο κινηματογράφο, είτε ακόμη και ως τον σχεδιαστή μόδας υψηλών προσώπων, ήξεραν όταν έβλεπαν ένα ρούχο μου πως το είχα ράψει εγώ. Αυτό σημαίνει επιτυχία για μένα, κάτι που σήμερα δυστυχώς δεν υπάρχει, αφού ο ένας τελικά εμπνέεται από τον άλλον. Θα τολμήσω όμως και θα πω πως στην Ελλάδα μου αρέσει η δουλειά της Λουκίας που είναι ξεχωριστή και του Βασίλη Ζούλια, του οποίου τα ρούχα έχουν πραγματικά κάτι να πουν».

O άνθρωπος που έκανε το συρτάκι μόδα στην Αμερική, ο μετρ που κλήθηκε από τον Ωνάση να σχεδιάσει τις πρώτες στολές της Ολυμπιακής, ξεκίνησε να εργάζεται στο Παρίσι, συνέχισε στην Ελλάδα της χρυσής εποχής του ’54-’64, όπου διατηρούσε δικό του οίκο μόδας επί της οδού Βουκουρεστίου και διέπρεψε στη Νέα Υόρκη, όπου έμεινε 27 συνεχόμενα χρόνια και όπου εξακολουθεί να ζει και να εργάζεται. Γυναίκες από κάθε γωνιά του πλανήτη τον επισκέπτονταν με σκοπό να ντυθούν διά χειρός Ντίμη Κρίτσα, ανάμεσά τους η βασίλισσα Φρειδερίκη, η πριγκίπισσα του Μονακό Γκρέις Κέλι, η πριγκίπισσα του Κεντ της Αγγλίας, η πριγκίπισσα Αλα Αουσμπεργκ, η Χριστίνα Ωνάση, η Κριστίνα Χένρι Φορντ, η Σαρλότ Φορντ Νιάρχος, η Μπάρμπαρα Χάτον, η Αν Μάργκρετ, η Ρόμι Σνάιντερ, η Λάνα Τάρνερ, η Χέντι Λαμάρ, η ιέρεια του γαλλικού τραγουδιού Φρανσουάζ Αρντί, η Λίλιαν Γκις, όταν πήρε το τιμητικό Οσκαρ, και η λίστα τέλος δεν έχει.

Η γυμνή Αλίκη (στο ατελιέ) και η λαμπερή Καρέζη

Τα μικρά και μεγάλα μυστικά των σταρ ανάμεσα σε σχέδια, πρόβες και γκλαμ τουαλέτες
 
Ο Ντίμης Κρίτσας, όπως ήταν φυσικό, έντυσε στην Ελλάδα τις γυναίκες των μεγαλύτερων και πλουσιότερων οικογενειών της εποχής, αλλά και τις διασημότερες πρωταγωνίστριες του θεάτρου και του κινηματογράφου, όπως τη Λαμπέτη, τη Βουγιουκλάκη, την Καρέζη, τη Χρονοπούλου, τη Λάσκαρη και φυσικά την ξαδέλφη του Μελίνα Μερκούρη, την Ντενίση.

«Ο Φίνος με παρακαλούσε να περάσει το όνομά μου στους τίτλους των ταινιών, αλλά δεν ήθελα, γιατί δεν ήταν καθόλου σωστό για έναν σχεδιαστή του δικού μου βεληνεκούς. Προτιμούσα μόνο στο θέατρο να αναφέρεται το όνομά μου. Δεν γινόταν να ντύνεις την πρώτη κυρία της Ελλάδας και παράλληλα να δουλεύεις και για τον κινηματογράφο. Σκεφτείτε ότι τότε ο κινηματογράφος ήταν 2ης κατηγορίας ψυχαγωγίας για τους πλούσιους. Εμείς πηγαίναμε μόνο θέατρο, λυρική σκηνή, και το πολύ πολύ έναν κινηματογράφο για τον Δημήτρη Χορν και την Ελλη Λαμπέτη, τίποτε άλλο» εξηγεί ο Ντίμης Κρίτσας, που θυμάται κάποια από τα πρόσωπα της σπουδαίας καριέρας του στην Ελλάδα.

 Φρειδερίκη VS Γκρέις Κέλι

«Ενδυματολογικώς οι σχέσεις μου το παλάτι ήταν πολύ καλές και ιδιαίτερα με τις κυρίες της αυλής. Οχι όμως τόσο με τη Φρειδερίκη. Η βασίλισσα ντυνόταν στου Γιαννάκη Ντεσέ, ενώ για τα σπορ πήγαινε στο Στρογγυλό. Μία φορά χρειάστηκε ένα βραδινό για κάποιο χορό και μου παρήγγειλε ένα φόρεμα λαμέ ντραπέ. Ρώτησε τη γνώμη μου για ένα χρυσό καπέλο με μαύρες εγκρέτες. Της είπα ότι θα έπεφτε βαρύ, σε συνδυασμό με τα βαριά κοσμήματά της.

“Εγώ θα το φορέσω, όχι εσείς” με κατακεραύνωσε. Πολύ αγαπητοί ήταν ο διάδοχος Κωνσταντίνος και οι αδελφές του Ειρήνη και Σοφία. Για τον γάμο του Κωνσταντίνου με την πριγκίπισσα της Δανίας Αννα-Μαρία που αποτέλεσε το μέγα γεγονός του ’60 είχα δεχτεί δεκάδες παραγγελίες. Ανάμεσά τους και της πριγκίπισσας Γκρέις του Μονακό. Την είχα γνωρίσει στις Κάννες πριν από μερικά χρόνια, όταν πήρε το βραβείο για τον ρόλο της στην ταινία “Country girl”. Την ίδια περίοδο γνώρισε και τον πρίγκιπα Ρενιέ. Η Γκρέις Κέλι ήταν από τις πιο όμορφες ηθοποιούς του Χόλιγουντ. Ηταν καλής οικογενείας, διέθετε εντυπωσιακό παράστημα και είχε τη στόφα της σταρ. Η πριγκίπισσα Γκρέις ήρθε στο ατελιέ μου φορώντας ένα απλό ταγέρ του Dior και καπέλο.

Παρήγγειλε ένα σατέν βυσσινί βραδινό, του οποίου το ύφασμα είχα φέρει από το Παρίσι. Στις πρόβες ήταν απλή και εύκολη. Ηταν έγκυος στη Στεφανί και η συμμετοχή της στις εκδηλώσεις για τους βασιλικούς γάμους, οι οποίες είχαν φέρει σε κατάσταση συναγερμού τους φωτογράφους, προκάλεσε κάποιες επιπλοκές στην εγκυμοσύνη της. Ετσι έμεινε έναν ολόκληρο μήνα στην Αθήνα, προκειμένου να σταθεροποιηθεί η κατάστασή της, σε σουίτα του ξενοδοχείου “King George”».

Η Ελλη δεν ενδιαφερόταν για τη μόδα

«Εγινα περιζήτητος στο θέατρο και στον κινηματογράφο μετά την επιτυχία των κοστουμιών που σχεδίασα για το έργο “Το τελευταίο βαλς” του Σόμερσετ Μομ, με την Ελλη Λαμπέτη και τον Τάκη Χορν, στο θέατρο Μουσούρη.

Η Ελλη και ο Τάκης με είχαν πιέσει να σχεδιάσω και το νυφικό κοστούμι για την παράσταση “Το νυφικό κρεβάτι”. Επειδή εκείνη την εποχή έλειπα στο Παρίσι, όπου είχα μονίμως μία σουίτα στο ξενοδοχείο “Ναπολέων”, το ράψιμο του νυφικού απέτυχε.

Για να σώσω την κατάσταση έφερα από το Παρίσι μια άσπρη κεντημένη δαντέλα, την οποία χρησιμοποίησα για το νυφικό. Για να προλάβουμε την πρεμιέρα κάναμε πρόβες ακόμη και το βράδυ της γενικής δοκιμής! Η Ελλη, εκπληκτική ηθοποιός, που δεν ενδιαφερόταν όμως καθόλου για τη μόδα, ξενυχτούσε στο ατελιέ μου προκειμένου να γίνει καλό το νυφικό.

Ηξερε ότι απευθύνεται σε ένα μεγαλύτερης ηλικίας κοινό και ότι οι νέοι προτιμούσαν να βλέπουν τη Βουγιουκλάκη, που έπαιζε διασκεδαστικά και ελαφριά πράγματα. “Η Βουγιουκλάκη είναι το νέο, το φρέσκο, το ευτράπελο” μου έλεγε».

Η Αλίκη έβγαζε χωρίς δισταγμό τα ρούχα της

«Η μεγάλη επιτυχία των κοστουμιών της Ελλης Λαμπέτη έφερε στο ατελιέ μου και άλλες ηθοποιούς. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ένα καστανόξανθο κορίτσι που θα ερμήνευε στο θέατρο Μουσούρη τον ρόλο της Ελάιζα στο έργο “Ωραία μου κυρία”, ήρθε συνοδευόμενη από τη διευθύντρια του θεάτρου Ελλη Σταθάκη.

Με πολύ ναζί μού ζήτησε μια κάπα ροζ. “Αφού ξέρετε τι θέλετε, γιατί ήρθατε εδώ;” της είπα. Επενέβη η κυρία Σταθάκη και ηρέμησε τα πνεύματα. Μου έκανε πάντως εντύπωση η θρασύτητά της, σε σχέση με την υπακοή της Λαμπέτη.

Τελικά ικανοποιήθηκε πολύ με τη μαύρη βελούδινη κάπα, ντουμπλαρισμένη ολόκληρη με σατέν που της σχεδίασα για τον ρόλο. Με τα κοστούμια της Ελάιζα έβγαλε πολλές φωτογραφίες, μία από τις οποίες έγινε καρτ-ποστάλ και πουλιόταν στα περίπτερα. “Βλέπεις, χρυσό μου, ακόμη και στα περίπτερα πουλάνε την αφεντιά μας” μου έλεγε. Παρόλο που στην αρχή δεν τη συμπάθησα, αργότερα γίναμε φίλοι και την έντυνα μέχρι το τέλος της.

Οταν ερχόταν στο ατελιέ μου, έβγαζε χωρίς δισταγμό τα ρούχα της. Της άρεσε να δείχνει το σώμα της. Ηταν πάντα στα ίδια κιλά. Το μεγάλο προσόν ήταν το στήθος της, ενώ το μόνιμο πρόβλημα ότι δεν είχε μακριά πόδια. Η τελευταία φορά που συνεργαστήκαμε ήταν στο “Γλυκό πουλί της νιότης”. Της είχα ετοιμάσει ένα ντεζαμπιγιέ σε τρία διαφορετικά χρώματα από 70 μέτρα μουσελίνα πλισέ. Ηταν πανάκριβο, αλλά το πλήρωσε χωρίς καμία διαμαρτυρία».

Η Τζένη έκανε αίσθηση

«Η Αλίκη και η Τζένη συναντούνταν συχνά στον οίκο ραπτικής. Μόλις τελείωνε η επίδειξη της καινούργιας σεζόν, η καθεμία ερχόταν να φορέσει σε διαφορετικά δοκιμαστήρια τα ρούχα που της άρεσαν και να αποφασίσει τι θα αγοράσει. Η Αλίκη πάντα παζάρευε τις τιμές. Η Τζένη ποτέ. Λένε ότι η Αλίκη δεν ήθελε να πληρώνει, επειδή θεωρούσε ότι διαφημίζει οτιδήποτε φορούσε.

Εμένα πάντως με πλήρωνε μέχρι τελευταίας δεκάρας. Η Τζένη Καρέζη ήταν καλή φίλη και πελάτισσά μου. Φιλόδοξη, χειραφετημένη, εργασιομανής, λαμπερή, ευχάριστη, οδηγούσε αυτοκίνητο, κάπνιζε, λάτρευε τα ταξίδια και την κοσμική ζωή. Της είχα σχεδιάσει όλα τα ρούχα για το “Δεσποινίς διευθυντής” και το “Μαίρη Μαίρη”. Για το μιούζικαλ “Η γειτονιά των αγγέλων” του Ιάκωβου Καμπανέλλη και του Μίκη Θεοδωράκη της σχεδίασα πρωτοποριακά κοστούμια. Οταν εμφανίστηκε στις Κάννες με την ταινία “Τα Κόκκινα Φανάρια” του Βασίλη Γεωργιάδη συζητήθηκε πολύ. Για την έναρξη του φεστιβάλ τής είχα σχεδιάσει ένα άσπρο μακρύ φόρεμα με ασορτί μαντό.

Για τη συνέντευξη της είχα σχεδιάσει ένα πολύ γαλλικό σύνολο. Το πόσο εντυπωσίασε, φάνηκε από τα δημοσιεύματα των εφημερίδων. Για τον γάμο της με τον Ζάχο Χατζηφωτίου, όπου ήταν παρούσα όλη η κοσμική και καλλιτεχνική Αθήνα, είχα σχεδιάσει το κίτρινο βραδινό φόρεμα, το οποίο θα φορούσε στη δεξίωση».

Η υπέρβαρη Κορίνα Τσοπέη

«Μια χρονιά με επισκέφθηκε η Αντουανέτα Ροντοπούλου, παλιό μανεκέν μου, που είχε ανοίξει δική της σχολή και μου παρουσίασε μια κοπέλα που ήθελε να την προετοιμάσει για τα καλλιστεία. Η κοπέλα ήταν όμορφη, αλλά υπέρβαρη.

Τη συμβούλεψα να αδυνατίσει. Μου είπε ότι θα το κάνει και με παρακάλεσε να της ράψω ένα ωραία φόρεμα. Τη ρώτησα ποιο είναι το όνομά της. Μου απάντησε: “Κορίνα Τσοπέη”. Σε λίγους μήνες το κορίτσι γύρισε εντελώς ανανεωμένο. Ηταν ψηλή, όμορφη και με πολύ ωραίο σώμα. Πήρε μέρος στα καλλιστεία και αναδείχθηκε Σταρ Ελλάς. Το στέμμα τής το φόρεσε η Τζένη Καρέζη και ο φίλος μου, ο Αγγλος ηθοποιός Αντρέ Μπουλέ. Είχα ράψει το φόρεμά της για την Ελλάδα και θα της έραβα και τα φορέματα για τον διεθνή διαγωνισμό της Μις Υφήλιος στην Αμερική. Εφτιαξα ένα μεταξωτό στενό φόρεμα τιρκουάζ, ολοκέντητο, με αληθινά κοράλλια και μαργαριτάρια. Είχε ωραίο ντεκολτέ και όλη η πλάτη ήταν έξω. Αλλά το μυστικό όπλο του ήταν η ουρά, που έφτανε τα τρία μέτρα. Κέρδισε τον τίτλο της Μις Υφήλιος».

Η Μελίνα και η Λόρεν

«Η Μελίνα πολλές φορές απέρριπτε προτάσεις, που εκ των υστέρων αποδεικνύονταν καταπληκτικές. Απέρριψε την πρόταση να πρωταγωνιστήσει στην τελευταία ταινία του Τσάρλι Τσάπλιν “Η κόμισσα του Χονγκ Κονγκ”, όπου θα έπαιζε δίπλα στον αγαπημένο της ηθοποιό Μάρλον Μπράντο. Τελικά τον ρόλο πήρε η Σοφία Λόρεν. Η ταινία όμως δεν πήγε πολύ καλά κι έτσι η Μελίνα δεν στενοχωρήθηκε. Εχασε όμως μια μεγάλη ευκαιρία όταν αρνήθηκε να ερμηνεύσει το τραγούδι “Strangers in the night” στην ταινία “A man could get killed”, στην οποία πρωταγωνιστούσε. “Δεν πάει με τη φωνή μου” επέμενε. Το τραγούδι ερμήνευσε ο Φρανκ Σινάτρα κι έκανε την επιτυχία που όλοι γνωρίζουμε.

Η αρχή της συνεργασίας μου με τη Μελίνα στον κινηματογράφο έγινε με τη μεγάλη παραγωγή της Universal “A man could get killed”. Τα κοστούμια της Μελίνας και των αντρών θα τα έκανα εγώ, της Σάντρα Ντι ένας ράφτης του Χόλιγουντ, ο Ζαν Λουί. Χωρίς καμία υπερβολή τα κοστούμια έκλεψαν την παράσταση. Η Μελίνα είχε κάνει συμφωνία με την εταιρία παραγωγής να γραφτεί στους τίτλους και σε όλο το μήκος της οθόνης: “Τη Μελίνα Μερκούρη έντυσε ο Ντίμης Κρίτσας”. Μετά από αυτήν την ταινία άνοιξαν πολλές πόρτες για μένα».

Ο συγγραφέας Ντίμης Κρίτσας

Αυτήν την περίοδο ο σχεδιαστής, το όνομα του οποίου τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 φιγουράριζε στην πέμπτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης με τους πιο διάσημους μετρ της μόδας, ασχολείται με τη συγγραφή του τρίτου κατά σειρά βιβλίου του. Στα δύο πρώτα, τα οποία είναι αυτοβιογραφικά κυρίως, ο Ντίμης Κρίτσας θέλησε να μοιραστεί με τους αναγνώστες του μέρος των όσων έζησε κατά τη διάρκεια της ζωής του, αλλά και μικρά μυστικά των λαμπερών σταρ όλου του κόσμου. «Το τρίτο μου βιβλίο είναι αστυνομικό μυθιστόρημα με τίτλο “Ντίμης Κρίτσας: Εγκλήματα στη Νέα Υόρκη”.

Αναφέρομαι σε αληθινές ιστορίες, που την περίοδο που συνέβησαν βρισκόμουν κι εγώ στη Νέα Υόρκη. Το βιβλίο θα κυκλοφορήσει και στα αγγλικά, ενώ αυτήν τη στιγμή το διαβάζουν οι δικηγόροι μου προκειμένου να αποφύγουμε… δυσάρεστα γεγονότα. Φυσικά και δεν αποκαλύπτονται τα πραγματικά ονόματα των συμμετεχόντων, αλλά οι ιστορίες είναι αρκετά γνωστές».

ΘΑΝΟΣ ΜΑΚΡΟΓΑΜΒΡΑΚΗΣ – Φωτ.: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΣΙΑΣ

{{-PCOUNT-}}38{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ