Τον ποταμό «Αχέροντα» της αρχαιότητας που οδηγούσε τις ψυχές στον Αδη με το ανάλογο αντίτιμο φαίνεται πως… ζήλεψε το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, την εξαετία 2008-2013 οι οδηγοί πλήρωσαν στα διόδια περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο ευρώ, ποσό αντιστρόφως δυσανάλογο με την κακή ποιότητα των δρόμων.
Τον ποταμό «Αχέροντα» της αρχαιότητας που οδηγούσε τις ψυχές στον Αδη με το ανάλογο αντίτιμο φαίνεται πως… ζήλεψε το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, την εξαετία 2008-2013 οι οδηγοί πλήρωσαν στα διόδια περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο ευρώ, ποσό αντιστρόφως δυσανάλογο με την κακή ποιότητα των δρόμων.
Συγκεκριμένα, συνολικά 1,2 δισ. ευρώ έβγαλαν από την τσέπη τους οι οδηγοί στους τέσσερις βασικούς οδικούς άξονες της χώρας μέσα από την καταβολή διοδίων τελών από το 2008, όταν και ξεκίνησε η παραχώρηση των αυτοκινητοδρόμων, έως το τέλος του 2013, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών.
Παράλληλα, το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει το εν λόγω διάστημα για την κατασκευή των έργων χρηματοδοτική συμβολή ύψους 993,2 εκατ. ευρώ και πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή αξίας 412,2 εκατ. ευρώ, συνολικά δηλαδή 1,405 δισ. ευρώ. Μάλιστα, αν προστεθούν διάφορες μορφές αποζημιώσεων που έχουν λάβει ή θα λάβουν πρωτίστως οι κατασκευαστές και δευτερευόντως οι παραχωρησιούχοι, το ποσό αυτό αυξάνεται σε 2,081 δισ. Ευρώ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο δρόμος-καρμανιόλα Κορίνθου – Πατρών – Πύργου, που εντάσσεται στην Ολυμπία Οδό, όπου καθημερινά χάνουν τη ζωή τους άνθρωποι για την εξαετία 2008-13. Για το έργο, που κάποτε θα γίνει, έχουν εισπραχθεί μόνο από τα διόδια 445 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σε ερώτηση της βουλευτού των ΑΝ.ΕΛ. Χρυσούλας Γιαταγάνα για τα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, η Ιονία Οδός εισέπραξε 452 εκατομμύρια ευρώ, ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας 33 εκατομμύρια ευρώ, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 324 και η Ολυμπία Οδός 445 εκατομμύρια ευρώ.
Τέλος, ο υπουργός προσπαθώντας να δικαιολογήσει την απραξία έργων, παρά τα υπέρογκα ποσά που εισπράχθηκαν, είπε πως ακόμη και την περίοδο αναστολής των έργων οι παραχωρησιούχοι είχαν το δικαίωμα είσπραξης των διοδίων, τα έσοδα εκ των οποίων αποτελούν μέρος του συμβατικού τους ανταλλάγματος.
ΕΛΕΝΑ ΣΟΛΩΜΟΥ