Aνοχύρωτοι πυροσβέστες απέναντι στο πύρινο θηρίο

Εκπέμπουν SOS και προειδοποιούν για τις σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, στον εξοπλισμό, αλλά και για τον γερασμένο επίγειο και εναέριο στόλο

Η φετινή αντιπυρική περίοδος μπορεί να ξεκίνησε επίσημα πριν από μερικές ημέρες, ωστόσο οι πυροσβέστες κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα» και προσεύχονται στον Θεό να βάλει το χέρι του για να μη θρηνήσουμε και φέτος ανθρώπινες ζωές. Φαίνεται πως δεν έγιναν μαθήματα τα παθήματα με τις φονικές πυρκαγιές της Ηλείας τον Αύγουστο του 2007, το τραγικό δυστύχημα της 15ης Ιουλίου 1999 στη θέση Κρεμαστός Λαγός στη Βάρη, όπου βρήκαν τραγικό θάνατο δύο πυροσβέστες, όταν λόγω κακής συντήρησης το πυροσβεστικό όχημα στο οποίο επέβαιναν ανετράπη, αλλά και το πρόσφατο ατύχημα με πυροσβεστικό αεροσκάφος τύπου Canadair της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο ανετράπη στη θαλάσσια περιοχή Αγγελοχωρίου Νέας Μηχανιώνας, την ώρα που βρισκόταν στη διαδικασία προσθαλάσσωσης για υδροληψία, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης.

Μειωμένα κονδύλια

Και αυτό διότι οι σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, εξοπλισμού, αλλά και ο γερασμένος στόλος επίγειων και εναέριων μέσων μαρτυρούν ότι οι αρμόδιες Αρχές της χώρας μας μόνο καθ΄ όλα έτοιμες δεν είναι για να αντιμετωπίσουν το πύρινο θηρίο. Ενα θηρίο που φέτος θα έχει δύο ισχυρούς συμμάχους: ένα από τα θερμότερα καλοκαίρια των τελευταίων ετών κατά τους μετεωρολόγους, αλλά και τις… αργίες. Ναι, καλά διαβάσατε… Εν έτει 2014 στην Ελλάδα θα πρέπει να παρακαλάμε όλοι να μην πιάσει φωτιά Κυριακή ή αργία!

«Η κατάσταση είναι δύσκολη. Τα κονδύλια έχουν μειωθεί δραματικά και οι πυροσβέστες δεν έχουν ούτε τον απαραίτητο εξοπλισμό για να προστατευθούν. Εμείς οι 4.000 πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης δεν μπορούμε να εργαστούμε μετά τις 10.00 το βράδυ τις Κυριακές και τις αργίες. Η φωτιά όμως δεν έχει ωράριο…» ανέφερε στην «Espresso» ο πρόεδρος της Ενωσης Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης Γιώργος Καστανίδης και πρόσθεσε: «Είναι τραγικό να μην έχουν αλλαχτεί τα λάστιχα των πυροσβεστικών και να κινδυνεύουμε ανά πάσα στιγμή. Να μην έχουν οι μόνιμοι πυροσβέστες δεύτερη στολή, να μη μας έχουν δώσει το αστικό κράνος, το οποίο είναι υποχρεωτικό. Και όλα αυτή τη στιγμή που πληρωνόμαστε με ανώτατο μισθό τα 1.200 ευρώ μικτά και δεν πήραμε καν τα 500 ευρώ που δόθηκαν σε όλους τους ένστολους».

Ειδικό μισθολόγιο

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι 4.000 πυροσβέστες με πενταετή σύμβαση, οι οποίοι προσελήφθησαν το 2011 και από τον Φεβρουάριο του 2012 εισήχθησαν στο Πυροσβεστικό Σώμα, αν είχαν ενταχθεί στο ειδικό μισθολόγιο, θα μπορούν με ακριβώς το ίδιο κόστος να δουλέψουν όλες τις Κυριακές και τις αργίες του χρόνου, καθώς και τουλάχιστον τέσσερα οκτάωρα νυχτερινά τον μήνα, δηλαδή 384 ώρες νύχτα. Τη στιγμή που ο υδράργυρος έχει ήδη αρχίσει να ανεβαίνει στους περισσότερους δήμους της χώρας, φαίνεται πως δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη τα έργα αντιπυρικής προστασίας.

Την έντονη ανησυχία του για το πόσο αποτελεσματική θα είναι φέτος η δασοπροστασία εξέφρασε στην «Espresso» και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων Νίκος Μπόκαρης: «Τα τελευταία περίπου τρία χρόνια η χρηματοδότηση για τη δασοπροστασία έχει μειωθεί αισθητά. Αυτό που πρέπει να καταλάβουν όλοι είναι ότι πρέπει να δίνεται πάντα περισσότερη βαρύτητα στην πρόληψη και όχι στην καταστολή» τόνισε και συνέχισε: «Κι εμείς εκτιμούμε από τα δεδομένα που έχουμε ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι ιδιαίτερα θερμό κι επικίνδυνο. Λόγω των συνεχών βροχοπτώσεων θα έχουμε μεγάλη βλάστηση σε όλη την Ελλάδα κι έπειτα από έναν μήνα από σήμερα που η βλάστηση θα ξεραθεί, θα υπάρχει πολύ μεγάλος κίνδυνος. Και υπάρχει έντονο το ενδεχόμενο να εκδηλωθούν πυρκαγιές όχι μόνο σε χαμηλό υψόμετρο, αλλά και σε μεγάλα υψόμετρα. Τα κονδύλια που θα δοθούν φέτος στους δασολόγους δεν ξεπερνούν τα 18,5 εκατομμύρια ευρώ, την ίδια ώρα που στους δήμους δίνονται περισσότερα από 25 εκατομμύρια ευρώ. Και να είστε σίγουροι ότι τα χρήματα αυτά που παίρνουν οι δήμοι δεν κατευθύνονται στο κατεξοχήν έργο της πρόληψης και δασοπροστασίας».

Καστανίδης: Προσωπικό χωρίς στολές και κράνη

Οπως κατήγγειλε στην «Espresso» ο πρόεδρος της Ενωσης Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης Γιώργος Καστανίδης: «Οι πυροσβέστες έχουν εδώ και περίπου δέκα χρόνια να πάρουν εξοπλισμό. Δεν έχουνε πάρει ούτε στολές, ούτε αρβύλες, τίποτα. Ακόμη και στους εποχικούς έχουν δώσει μία στολή που την πλένουν και την ξαναφοράνε» τόνισε και πρόσθεσε ότι οι συμβασιούχοι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης είναι χωρίς πυροσβεστική ζώνη, πελεκίδια και κράνη. Bάσει των κανονισμών ασφαλείας του Πυροσβεστικού Σώματος, οι πυροσβέστες πρέπει κάθε τέσσερα χρόνια να αλλάζουν τζάκετ, κάθε δύο χρόνια αρβύλες και να τους δίνεται μια δεύτερη στολή. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, ακόμη πιο επικίνδυνο είναι το γεγονός ότι τα οχήματα δεν έχουν καν λάστιχα και σπεύδουν στα συμβάντα με φθαρμένα ελαστικά. «Τα ελαστικά έχουν να αλλαχτούν από το 2008 και ευτυχώς που υπάρχουν κάποιες χορηγίες από ιδιώτες και κάποια αλλάζονται… Από τα 1.636 υδροφόρα οχήματα που υπάρχουν στον επίγειο στόλο του Πυροσβεστικού Σώματος, τα 215 έχουν ηλικία πάνω από 30 χρόνια, τα 342 πάνω από 20 χρόνια, τα 688 πάνω από 15 έτη. Μόλις τα 215 είναι κάτω της δεκαετίας και αυτά είναι αγορασμένα το 2003». Στο πρόβλημα με τα φθαρμένα ελαστικά αναφέρθηκε και ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Νίκος Δένδιας, χωρίς ωστόσο να δώσει μια λύση, καθώς -όπως είπε- «δεν εξαρτάται από το δικό μας υπουργείο».

Canadair ηλικίας 40 ετών που παθαίνουν βλάβες

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ ακόμη και τα 40 έτη φθάνουν τα Canadair που θα επιχειρήσουν και πάλι φέτος από αέρος συνδράμοντας τις επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις. Τέσσερα Canadair ηλικίας πάνω από 15 ετών, έξι Canadair CL-215 ηλικίας 40 χρόνων, 18 Πετζετέλ και αυτά «γερασμένα», πέντε ελικόπτερα και άλλα δέκα που θα ενοικιαστούν, είναι ο διαθέσιμος εναέριος στόλος πυρόσβεσης για τη φετινή αντιπυρική περίοδο.

Τα παραπάνω αριθμητικά μεγέθη είναι εκείνα που κάνουν τον υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Νίκο Δένδια να χαρακτηρίζει «οριακή» την κατάσταση. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την εναέρια πυρόσβεση είναι το γεγονός ότι τα περισσότερα από τα αεροσκάφη είναι γερασμένα, με αποτέλεσμα να χρειάζονται διαρκώς συντήρηση και να παρουσιάζουν βλάβες που, μεταξύ άλλων, θέτουν σε κίνδυνο τους πιλότους.

Ενδεικτικό είναι ότι από τα Canadair CL-215, μόλις έξι από τα συνολικά δεκατέσσερα που διαθέτει η Πυροσβεστική θα είναι ετοιμοπόλεμα την 1η Ιουνίου. Το ποσοστό των βλαβών τους κατά τη διάρκεια των απογειώσεων είναι εξαιρετικά μεγάλο και η επισκευή τους δαπανηρή, καθώς τα ανταλλακτικά κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ.

 Πέντε καινούρια

Από τα σχετικά καινούργια Canadair CL-415, πρόσφατα χάθηκε το ένα κατά τη διάρκεια ασκήσεων προσθαλάσσωσης στον Θερμαϊκό. Αρα σε πτητική λειτουργία έμειναν μόλις πέντε από τα συνολικά δέκα (τα περισσότερα από τα υπόλοιπα βρίσκονται σε στάδιο συντήρησης). Με δεδομένες τις ελλείψεις η ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος θα επιχειρήσει να χρησιμοποιήσει τα μέσα που διαθέτει με πιο αποτελεσματικό τρόπο. Αξιωματικοί του Π.Σ. επισημαίνουν ότι κάτι ανάλογο έγινε πέρυσι, όταν με μικρότερο προϋπολογισμό μειώθηκαν οι καμένες εκτάσεις κατά 50% και οι βλάβες στα μέσα επίσης κατά 50%.

Γιούλη Σταρίδα

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ