Αυτοί που «δάμασαν» τον ταύρο της Wall Street!

Ποιοι είναι οι πλοιοκτήτες που κατέγραψαν το 2014 χρηματιστηριακά κέρδη και ποιοι οι χαμένοι της χρονιάς

Το 2014 είναι μια χρονιά που ο κόσμος της ναυτιλίας θα θέλει να ξεχάσει. Παρά τη βελτίωση των ναύλων σε ορισμένους τομείς, η απόδοση των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών ήταν τραγική, με την τιμή των μετοχών τους να κατρακυλά. H απογοήτευση των προσδοκιών που καλλιεργήθηκαν στα τέλη του προηγουμένου έτους ήταν αυτή που έφερε τη χρηματιστηριακή απαξίωση. Μεταξύ των χαμένων, πολλές ελληνικές εισηγμένες στη Wall Street ναυτιλιακές, παρά τις πραγματικές τους οικονομικές επιδόσεις που σε αρκετές περιπτώσεις ήταν κερδοφόρες.
3ed3qrewtwearfg 6Κάποιοι όμως ξεχώρισαν για το θετικό τους πρόσημο. Μεταξύ των γνωστότερων Ελλήνων εφοπλιστών για το δωδεκάμηνο που συμπληρώθηκε παραμονές Χριστουγέννων μόνον τα εισηγμένα οχήματα των ομίλων Δ. Μελισσανίδη, Κ. Κωσταντακόπουλου, Π. Γ. Λιβανού, Ι. Κούστα και Ν. Τσάκου καταγράφουν χρηματιστηριακά κέρδη. Και αυτό κάτι λέει για τα επιτελεία τους, ανεξαρτήτως των επιμέρους παραμέτρων που επέτρεψαν τη δημιουργία υπεραξιών.
3ed3qrewtwearfg 1
Οι ιδιοκτήτες bulkers

Σε ευρύτερη θεώρηση, μεταξύ δηλαδή Ελλήνων και ξένων εφοπλιστών, στη χειρότερη μοίρα βρέθηκαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου (bulkers), με συνολική πτώση 66% της χρηματιστηριακής αξίας τους. Σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Capital Markets, οι μετοχές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (boxships) έπεσαν κατά 28% και αυτές του αερίου κατά 17%. Οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στάθηκαν πιο τυχεροί, με τη συνολική υποχώρηση των μετοχών τους να διαμορφώνεται σε μόνο 6%.

Η εφημερίδα «TradeWinds» και ο βετεράνος χρηματιστηριακός αναλυτής Jonathan Chappell συμφωνούν ότι τη μεγαλύτερη απογοήτευση πήρε ο κλάδος φορτηγών, γιατί η παροδική αύξηση των ναύλων πριν από ένα χρόνο έδωσε τη λανθασμένη εντύπωση ότι η ανάκαμψη στα φορτηγά πλοία είχε δρομολογηθεί. Ωστόσο η κατάληξη ήταν διαφορετική. «Εγιναν λάθη στον υπολογισμό της προσδοκώμενης ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές» επισημαίνει ο J. Chappell.

Χαρακτηριστικό του πόσο κακή ήταν η χρονιά αυτή είναι το γεγονός ότι στις εταιρίες ξηρού φορτίου με τις λιγότερο κακές αποδόσεις στις μετοχές συγκαταλέγονται αυτές του ομίλου Navios Maritime της Αγγελικής Φράγκου, που όμως υποχώρησαν έως και 60%. Ωστόσο το ειδικό βάρος και το εύρος των δραστηριοτήτων της Navios είναι εντυπωσιακά, και θεωρούνται οι άμεσοι συντελεστές της πραγματικής κερδοφορίας της, χωρίς βεβαίως να υπολείπεται η συνεχής βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της. Ομως οι επενδυτές δεν «αγόρασαν» στο story. Παρόμοια περίπτωση είναι η εταιρία Diana Shipping Inc. του Σίμου Παλιού, με πτώση της τάξης του 40% – πτώση που δεν την εμποδίζει να συγκαταλέγεται ανάμεσα στις 100 ισχυρότερες ναυτιλιακές εταιρίες παγκοσμίως (στην 81η θέση), με τον Σ. Π. Παλιό να έχει κερδίσει τον σεβασμό του κλάδου του.

Στον «πάτο του βαρελιού» αυτής της κατηγορίας βρίσκουμε κάποια παλιά ονόματα της ναυτιλίας, όπως η DryShips του Γ. Οικονόμου, η μετοχή της οποίας είχε πτώση της τάξης του 70%. Η DryShips είναι η μόνη εταιρία φορτηγών μεταφοράς χύδην εμπορευμάτων που έχει θυγατρική ναυτιλιακή η οποία ειδικεύεται στις γεωτρήσεις. Η μετοχή της θυγατρικής αυτής, της Ocean Rig, θεωρείτο η κορωνίδα των μετοχών της DryShips, αλλά πιέστηκε από την πτώση της τιμής του πετρελαίου. «Το πλήγμα ήταν διπλό» σχολίασε ένας αναλυτής.

Στα τάνκερ τουλάχιστον, τόσο στον τομέα των δεξαμενόπλοιων (crude) όσο και σε αυτόν των πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων (products), ίσως αρχίζει να διαφαίνεται κάποια ελπίδα. «Η αγορά των τάνκερ παρέμεινε δυνατή τους τελευταίους μήνες» επισημαίνει ο J. Chappell «και το 2014 ήταν ανεβασμένη σε κάθε σημείο σε σχέση με το αντίστοιχό του το 2013». Κατά την άποψή του, διαφαίνεται κυκλική ανάκαμψη στον κλάδο, πιθανώς μεγαλύτερη των εκτιμήσεων. Οπως αναφέρει, οι ναύλοι ήταν πολύ απογοητευτικοί τους πρώτους 9-10 μήνες του 2014, αλλά τους τελευταίους δύο μήνες είναι οι ανώτεροι από την έναρξη της κρίσης του 2008. Μέσα στο κλίμα αυτό η ΤΕΝ του Νικόλα Τσάκου σημείωσε αύξηση άνω του 20%. Ο εκλεγμένος νέος πρόεδρος της Intertanko, χωρίς να θεωρείται ότι θα φέρει επανάσταση στην κορυφαία ένωση των τάνκερ, κατάφερε, βοηθούμενος και από τις συγκυρίες, εντυπωσιακή αύξηση των ναύλων.

Gas-carriers 

Η ομάδα των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (gas-carriers) είχε όλη τη δυναμική να είναι η νικήτρια του ναυτιλιακού κλάδου. Ομως τον Οκτώβριο οι τιμές του πετρελαίου κατέρρευσαν. Ετσι οι μετοχές όλων των εταιριών αυτού του τομέα υποχώρησαν, εκτός από την GasLog του Παν. (Πήτερ) Λιβανού, που παρουσίασε αύξηση μεγαλύτερη του 25% στο δωδεκάμηνο. Επίσης το 2014 η εταιρία είχε και μεγάλη κινητικότητα, με την προσθήκη πλοίων στον στόλο της και έχοντας πλάνο να αριθμεί τουλάχιστον 40 πλοία μέχρι το 2017. Ολα δείχνουν ότι η ανοδική πορεία της θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά.

Συνολικά, οι μετοχές των εταιριών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) τα πήγαν καλύτερα από αυτές του υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG). Ανάμεσα στους πιο μεγάλους χαμένους της περιόδου είναι η (LPG) StealthGas του Χάρη Βαφειά, που είδε τη μετοχή της να πέφτει περίπου κατά 40%.

«Οι εταιρίες LPG δεν εξαιρούνται από τις επιπτώσεις που επιφέρει η όλη ιστορία με την πτώση της τιμής του πετρελαίου» σχολιάζει στην «TradeWinds» ο J. Chappell. «Υπάρχει ανησυχία για τη λιγότερη παραγωγή που παρουσιάζει ο τομέας των LPG και ειδικότερα για τη βιωσιμότητα μακροπρόθεσμα των εξαγωγών των ΗΠΑ».

Σε ό,τι αφορά τις μετοχές των κοντέινερ, μόνο η Danaos Corp του Ι. Κούστα κατάφερε να έχει θετικό πρόσημο, περίπου 20%. Η Costamare του Κ. Κωνσταντακόπουλου τα κατάφερε οριακά (+8%). Φέρνοντας όμως συνεχή θετικά αποτελέσματα, παρά τους δύσκολους καιρούς, επεκτάθηκε επενδυτικά και ανανέωσε τον στόλο της. Ανακηρύχθηκε δε «Επιχείρηση της Χρονιάς 2014» από τα παγκόσμια βραβεία Lloyd’s. Τη λίστα στα κοντέινερ κλείνει η BoxShips του Μ. Μποντούρογλου, με πτώση της μετοχής της κατά 70%.

Εκείνες που αντιστάθηκαν

Οι έξι ελληνικές εταιρίες που κατάφεραν να αντισταθούν στον κατήφορο και να δημιουργήσουν υπεραξία είναι η Eagle Bulk Shipping του Σ. Ζούλα (προέρχεται όμως από πλήρη αναδιάρθρωση και καταστροφή των μικρομετόχων κατά την περίοδο που προηγήθηκε) με αύξηση της μετοχής της πάνω από 270%, η GasLog του Π. Γ. Λιβανού με αύξηση πάνω από 27%, η ΤΕΝ του Ν. Τσάκου με αύξηση πάνω από 21%, η Danaos Corp. του Ι. Κούστα με αύξηση πάνω από 17%, η Costamare του Κ. Κωνσταντακόπουλου στο 8% και η Aegean Marine του Δημήτρη Μελισσανίδη, που κατόρθωσε να αυξήσει την αξία της μετοχής της πάνω από 18%. Επιβεβαιώνει έτσι τους συντάκτες της λίστας Lloyd’s με τους 100 ισχυρότερους εφοπλιστές παγκοσμίως, στην οποία η Aegean κατέχει περίοπτη θέση. Η προσφάτως δημοσιευθείσα λίστα ανέφερε ότι με την πτώχευση της OW Bunker ίσως η Aegean (ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος φυσικός προμηθευτής στον κόσμο) δει το μερίδιο αγοράς της να αυξάνεται.

Ανάμεσα στις εταιρίες που είδαν την τιμή της μετοχής τους να αιμορραγεί τον περασμένο χρόνο βρίσκονται η κλυδωνιζόμενη Newlead Holdings του Μ. Ζολώτα, με πτώση της μετοχής της κατά 100%, η Top Ships του Ευ. Πιστιόλη και η FreeSeas του Ι. Βαρουξάκη, αμφότερες με πτώση της μετοχής τους κατά 90%, η Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου, οι εταιρίες Paragon Shipping και BoxShips του Μ. Μπουντούρογλου, καθώς και η Baltic Trade του Π. Γεωργιόπουλου, με πτώση της τιμής των μετοχών τους περίπου κατά 60%.

{{-PCOUNT-}}16{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ