Η ιστορία πίσω από το άρωμα

Eκθεση αφιερωμένη στο διάσημο Chanel No 5 σε ταξιδεύει στο σύμπαν της μεγάλης σχεδιάστριας.

Το μυστηριώδες σύμπαν της Κοκό Σανέλ επιχειρεί να αποτυπώσει η  έκθεση «No 5 – Culture Chanel», η οποία άνοιξε τις πύλες της στο Palais de Tokyo, στο Παρίσι. Στην έκθεση, αφιερωμένη στο πιο διάσημο και εμπορικό άρωμα του διάσημου γαλλικού οίκου, το Chanel No 5, ο επιμελητής της Ζαν-Λουί Φρομέντ πέτυχε να αναβιώσει την εποχή που στο Παρίσι επικρατούσαν ο κυβισμός, ο ντανταϊσμός, ο σουρεαλισμός και κινήματα της αβανγκάρντ κάνοντας τη γαλλική πρωτεύουσα πόλο έλξης μεγάλων ζωγράφων, ποιητών και διανοουμένων.

Η έκθεση είναι εντυπωσιακή και δείχνει ότι η Σανέλ είχε ενσταλάξει στις δημιουργίες της την περιπετειώδη ζωή της, ακόμη και το περιβάλλον των καλλιτεχνών και  διανοουμένων μέσα στο οποίο κινούνταν. Περιλαμβάνει από σχέδια του Πάμπλο Πικάσο, επιστολές του ποιητή Πιερ Ρεβερντί, αυτόγραφα του ποιητή Γκιγιόμ Απολινέρ, παρτιτούρες του Ιγκόρ Στραβίνσκι και του συνθέτη Ερίκ Σατί, σκίτσα του χορογράφου Σεργκέι Ντιαγκίλεφ, επιγραφές, σκίτσα και κείμενα του Ζαν Κοκτό,  εκκεντρικότητες του ζωγράφου Φράνσις Πικαμπιά, μέχρι τα τρελά πορτρέτα του Σαλβαδόρ Νταλί. Ο επισκέπτης νιώθει σαν να βρίσκεσαι στην εποχή και το περιβάλλον όπου έζησε και μεγαλούργησε η Mademoiselle Chanel. Η τιμητική για το άρωμα έκθεση θα σας αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις, ακόμη κι αν είστε «αλλεργικοί» στην εξύμνηση ραφτών που προβιβάστηκαν σε σχεδιαστές μόδας και σίγουρα  αποχωρώντας θα ανανεώσετε τον θαυμασμό σας για τη γυναίκα ιδιοφυΐα που το δημιούργησε.7d88y78u2

«Ο χρόνος δουλεύει για εμένα» συνήθιζε να λέει η Κοκό Σανέλ κι όπως πάντα, είχε δίκιο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η δυναμική και έξυπνη αυτή Γαλλίδα είναι μία από τις δημιουργούς που έγιναν θρύλος και υμνήθηκαν όσο ζούσαν. «La petite robe noire» (το μικρό μαύρο φόρεμα), το τουίντ ταγέρ, η κλασική τσάντα Chanel δεν είναι απλώς «της μόδας», είναι κομμάτια που αντιπροσωπεύουν την κομψότητα και το στιλ τους παραμένει διαχρονικό. Ομως στο πλατύ κοινό πιο γνωστό παραμένει  το περίφημο άρωμά της, το Chanel Νο 5, το πιο εμπορικό όλων των εποχών   – πουλιέται παγκοσμίως ένα μπουκάλι ανά δύο δευτερόλεπτα.

Το Chanel Νο 5 γεννήθηκε το 1921, μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν οι γυναίκες άρχισαν να κόβουν τα μαλλιά τους à la garcon, υπακούοντας στο «πρόσταγμα» της Κοκό Σανέλ για το στιλ «αγοροκόριτσο».  Δημιουργός του αρώματος ήταν ο Ερνέστ Μπο, Γάλλος, γεννημένος στη Μόσχα, τα μέλη της οικογένειας του οποίου ήταν αρωματοποιοί στην υπηρεσία της οικογένειας του τσάρου. Μετά τη Ρωσική Επανάσταση όμως τράπηκαν σε φυγή. Η Κοκό απευθύνθηκε στον Μπο και του παρήγγειλε ένα άρωμα που να αποτελείται από πολλές εσάνς κι εκείνος συνδύασε ογδόντα διαφορετικές εσάνς και ουσίες, μερικές από τις οποίες χρησιμοποιούνταν πρώτη φορά.

Οσο για το όνομα του αρώματος; Το «5» ήταν ο τυχερός αριθμός της Κοκό, την οποία ενδιέφεραν η αριθμολογία, ο εσωτερισμός και η αστρολογία, τομείς στους οποίους την εισήγαγε ο πιο σημαντικός έρωτας της ζωής της, ο Αρτίρ Καπέλ, ο θάνατος του οποίου υπήρξε μεγάλη απώλεια για τη Σανέλ και δεν τον ξεπέρασε ποτέ.

7d88y78u5Η διαφήμιση με το τζάκι και η Μέριλιν Μονρόε

Το Chanel Nο 5 κατάκτησε ταχύτατα τις Γαλλίδες, ενθουσίασε όμως και την Κοκό Σανέλ που έβρισκε τρόπο να το διαφημίζει ακόμη και στο πέρασμά της. Οταν έβγαινε από το πολυτελές ξενοδοχείο «Ritz», όπου έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της, για να πάει στη οδό Cambon, όπου ήταν το ατελιέ της, έβαζε τον βοηθό της να ψεκάζει την αίθουσα και τις σκάλες με το συγκεκριμένο άρωμα. Αλλά και η ίδια ψέκαζε με το περίφημο άρωμα το τζάκι της σουίτας της για να μοσχοβολάει ο χώρος της, κυρίως όταν δεχόταν επισκέψεις ή έκανε φωτογραφήσεις.

Ομως την καλύτερη διεθνή διαφήμιση του αρώματος και μάλιστα δωρεάν την έκανε το sex symbol όλων των εποχών, η γυναίκα-μύθος Μέριλιν Μονρόε. Σε μια συνέντευξη το 1952 όταν ρωτήθηκε «Τι φοράτε όταν πηγαίνετε για ύπνο;», η χολιγουντιανή σταρ απάντησε «Μόνο Chanel Νο 5» κι αμέσως το άρωμα που προτιμούσε έγινε μύθος και πήρε διαβατήριο για διεθνή «καριέρα». Υπάρχουν επίσης υπέροχες φωτογραφίες της Μονρόε να ψεκάζεται με Chanel No 5 το 1955, πριν ανέβει στη σκηνή για να υποδυθεί τον ρόλο της στο θεατρικό έργο του Τενεσί Γουίλιαμς «Λυσσασμένη γάτα».

Από τότε ο οίκος Chanel επιλέγει όμορφες και φινετσάτες σταρ στις διαφημίσεις του συνδυάζοντας πάντα μεγάλους φωτογράφους και κινηματογραφιστές. Μούσες του Chanel No 5 ήταν η Κατρίν Ντενέβ ( Ρίτσαρντ Αβεντον), η Καρόλ Μπουκέ ( Ρίντλεϊ Σκοτ) η Εστελ Γουόρεν (Λικ Μπεσόν), η Νικόλ Κίντμαν (Μπαζ Λούρμαν) και η Οντρέ Τοτού (Ζαν-Πιερ Ζενέ). Την τελευταία διαφημιστική καμπάνια του Chanel No 5 ανάλαβε πρώτη φορά ένας σταρ, ο Μπραντ Πιτ. Ομως, πέραν όλων, η καλύτερη μούσα του Chanel No 5 παραμένει αδιαφιλονίκητα η Μέριλιν Μονρόε.

ΚΑΤΙΑ ΓΙΑΠΑΛΑΚΗ

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ