10 μύθοι & αλήθειες για την άσκηση

Μυστικά και ψέματα γύρω από το σεξ, τον ιδρώτα, το κρύο ντους, τη διατροφή (και όχι μόνο) όταν κάποιος μπει σε πρόγραμμα γυμναστικής

Οποιος έχει πάει έστω λίγες φορές στο γυμναστήριο ή έχει ασχοληθεί με κάποιο σπορ, θα έχει σίγουρα πέσει πάνω σε κάποιον γνωστό, φίλο ή εξωστρεφή συναθλητή, ο οποίος σπεύδει να χαρίσει τη «σοφία» του, δίνοντας συμβουλές για τη σωστή άσκηση του σώματος.

ΑΠΟ ΤΟΝ
ΒΑΣΙΛΗ ΧΟΝΔΡΟΓΙΑΝΝΗ

«Κανόνες» που διαδίδονται από στόμα σε στόμα αποκτώντας όλο και μεγαλύτερη δημοφιλία, σε τέτοιο βαθμό, που στο τέλος γίνονται κοινή πεποίθηση. Αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και σωστοί. Γι’ αυτό τον λόγο οι επιστήμονες διεξήγαγαν σειρά από έρευνες προκειμένου να εξετάσουν την αξιοπιστία τους, καταρρίπτοντας μερικούς από τους πιο διαδεδομένους «μύθους» του fitness.

Επί χρόνια οι προπονητές του ποδοσφαίρου και του μπάσκετ έδιναν αυστηρές εντολές στους αθλητές τους να απέχουν από το σεξ πριν από τους αγώνες. Αποδείχτηκε ωστόσο από έρευνα που παρουσιάστηκε σε συνέδριο ανδρολόγων στη Νάπολη ότι για τα ομαδικά αθλήματα ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Το σεξ ρίχνει το επίπεδο της τεστοστερόνης, βελτιώνει την αναπνοή και τη λειτουργία των μυών, ενώ χαλαρώνει στον σωστό βαθμό τους αθλητές, ώστε να είναι συνεργάσιμοι στην ομάδα. Δεν ισχύει ακόμη ότι όσοι αθλούνται δεν πρέπει να πίνουν ούτε πριν ούτε κατά τη διάρκεια της άσκησης. Αντίθετα, πρέπει να καταναλώνουν χυμούς που δεν περιέχουν ζάχαρη, ώστε να αποκαθιστούν την ισορροπία των ηλεκτρολυτών στον οργανισμό τους. Θα πρέπει όμως να αποφεύγουν ανθρακούχα ή ζαχαρούχα ροφήματα.

Λανθασμένη είναι η πεποίθηση ότι όποιος ιδρώνει, αδυνατίζει. Αν, για παράδειγμα, μείνει για ώρα μέσα σε σάουνα, θα χάσει βάρος επειδή ο οργανισμός αποβάλλει υγρά με τον ιδρώτα, τα οποία πρέπει να τα ξαναπάρει στη συνέχεια, αλλά δεν θα έχει κάψει λίπος. Ομως δεν ισχύει ούτε το αντίθετο, ότι δηλαδή προκειμένου να αδυνατίσει, πρέπει να κάνει πολύ έντονη άσκηση. Το μόνο που θα πετύχει είναι να κάψει τα σάκχαρα του οργανισμού. Η άσκηση σε χαμηλή ένταση, αλλά για περισσότερη ώρα είναι αυτή που καταναλώνει τα λίπη, με αποτέλεσμα το συνολικό αδυνάτισμα του σώματος. Σε αυτό το σημείο καταρρίπτεται και ο μύθος ότι για να μειωθεί η κοιλιά χρειάζονται πολλές ασκήσεις για τους κοιλιακούς. Εννοείται ότι ενισχύουν τους μυς, αλλά δεν καίνε το λίπος που συγκεντρώνεται στην κοιλιά, για το οποίο απαιτούνται αεροβικές ασκήσεις.

Τα βάρη

«Οταν γυμναζόμαστε το λίπος μετατρέπεται σε μυ και αδυνατίζουμε» λένε κάποιοι λανθασμένα. Στην πραγματικότητα οι διαφορετικοί τύποι άσκησης έχουν και διαφορετικά αποτελέσματα. Τα βάρη αυξάνουν τους μυς, αλλά δεν καταναλώνουν λίπος. Αυτό το πετυχαίνουν το περπάτημα, το τρέξιμο και οι άλλες αεροβικές ασκήσεις. Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι η κολύμβηση δυναμώνει τους μυς. Αυτό όμως δεν ισχύει, διότι προκειμένου να αναπτύξουν δύναμη οι μύες πρέπει να σηκώνουν βάρη με την κατάλληλη αντίσταση. Αυτή αντιστοιχεί σε τόσα κιλά όσα απαιτούνται ώστε να μην μπορούν να επαναλάβουν την κίνηση για περισσότερες από δέκα φορές. Στο κολύμπι αυτή η αντίσταση δεν υπάρχει, γι’ αυτό αναπτύσσεται η αντοχή των μυών.

Ο φόβος των υπέρβαρων που θέλουν να αδυνατίσουν ξεκινώντας γυμναστική είναι ότι θα τους ανοίξει την όρεξη. Η αλήθεια είναι ότι κατά τη διάρκεια της άσκησης, ιδίως όταν ο ρυθμός είναι ανεβασμένος, το ερέθισμα της πείνας αναστέλλεται. Η άποψη ότι πριν από το γυμναστήριο πρέπει να καταναλώνεται κρέας επειδή περιέχει μεγάλη ποσότητα πρωτεϊνών είναι λανθασμένη. Μέχρι να μετατραπούν πλήρως οι πρωτεΐνες σε ενέργεια απαιτείται πολύς χρόνος, ενώ υπερφορτώνεται και η λειτουργία των νεφρών. Στη θέση του κρέατος ενδείκνυνται ρύζι, ψωμί και ζυμαρικά που περιέχουν υδατάνθρακες αργής απορρόφησης.

Τέλος εκείνοι που νομίζουν ότι μετά το γυμναστήριο χρειάζεται ένα κρύο ντους, καλό είναι να γνωρίζουν ότι το κρύο νερό κατεβάζει απότομα τη θερμοκρασία του σώματος, αναγκάζοντας την καρδιά να καταβάλει ξαφνικά επιπλέον προσπάθεια.

ΤΑ ΣΥΝ ΤΟΥ FREESTYLE

Το ελεύθερο στιλ κολύμβησης πολύς κόσμος το μεταφράζει ως κολυμπάμε όπως θέλουμε. Για να αποκομίσει κανείς τα οφέλη του συγκεκριμένου είδους άσκησης όμως θα πρέπει να γνωρίζει την τεχνική και να αποφεύγει τα λάθη που μειώνουν την ταχύτητά του στο νερό. Ενα από αυτά είναι το λύγισμα των γονάτων τη στιγμή που χτυπάνε τα πόδια στο νερό, με αποτέλεσμα να βυθίζονται οι γλουτοί και να μειώνεται η ταχύτητα. Ο σωστός τρόπος είναι η κίνηση να μην ξεκινάει από τα γόνατα, αλλά από τα ισχία και τα πόδια να μένουν λίγο κάτω από τη επιφάνεια του νερού.

Οι «παγίδες» που κρύβει μια καρύδα

Από το γάλα έως το λάδι καρύδας, ο τροπικός αυτός καρπός έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής τελευταία. Σε αντίθεση ωστόσο με την κοινή πεποίθηση ότι πρόκειται για άκρως υγιεινό τρόφιμο, οι διαιτολόγοι προειδοποιούν πως κρύβει έναν εντυπωσιακά μεγάλο αριθμό θερμίδων και κορεσμένων λιπαρών. Το λάδι καρύδας, για παράδειγμα, το οποίο λανσάρεται από πολλούς και ως «αδυνατιστικό», έχει τον ίδιο αριθμό θερμίδων με το ελαιόλαδο, όμως η μία κουταλιά έχει 13 γραμμάτια κορεσμένο λίπος, αντί μόλις 2,1 γραμμαρίων που έχει το ελαιόλαδο. Αντίστοιχα, τα 100 γραμμάρια καρυδόψιχα έχουν 354 θερμίδες και 29,7 γραμμάρια κορεσμένα λιπαρά, δηλαδή περισσότερα και από ένα ίσου βάρους κομμάτι τυρί τσένταρ. Οσο για το νερό καρύδας που προέρχεται από τους πράσινους, άγουρους καρπούς, ναι μεν έχει αυξημένη περιεκτικότητα σε μέταλλα, όπως το μαγνήσιο και το κάλιο, όμως η άποψη ότι προσφέρει περισσότερη ενυδάτωση στον οργανισμό σε σχέση με το απλό εμφιαλωμένο νερό ή το νερό της βρύσης δεν ισχύει σε καμία περίπτωση, λένε οι ειδικοί.

ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΣΗ ΚΑΙ ΧΥΜΟΙ

Επειτα από ένα Σαββατοκύριακο κραιπάλης, η έναρξη ενός προγράμματος τριήμερης αποτοξίνωσης με χυμούς μπορεί να φαντάζει δελεαστική ιδέα. Οι ειδικοί ωστόσο διαφωνούν. Σύμφωνα με τη διατροφολόγο Κίμπερλι Σάσο του Loyola Center for Metabolic Surgery and Bariatric Care στο Σικάγο, δεν υπάρχει απολύτως καμία επιστημονική απόδειξη ότι η αποκλειστική κατανάλωση χυμών για 72 ώρες έχει οφέλη για την υγεία. Οπως εξηγεί, οι νεφροί και το ήπαρ κάνουν από μόνοι τους όλη την απαραίτητη αποτοξίνωση του οργανισμού. Επιπλέον, η μη κατανάλωση πρωτεΐνης έχει ως αποτέλεσμα ο οργανισμός να αρχίσει να διασπά τις αποθήκες ενέργειάς του, συμπεριλαμβανομένων και των μυών, προκειμένου να αντεπεξέλθει, τη στιγμή που το μπλέντερ αφαιρεί σημαντικό μέρος των φυτικών ινών, βιταμινών και μετάλλων από τα φρούτα ή τα λαχανικά.

Beach volley για χαρά και άθληση

Οι διακοπές προσφέρονται μακράν για χαλάρωση, ωστόσο για όσους δεν θέλουν να αφήσουν τους κόπους ενός ολόκληρου χειμώνα μέσα στα γυμναστήρια να πάνε χαμένοι, το beach volley αποτελεί την καλύτερη επιλογή καλοκαιρινής άσκησης. Γυμνάζει πόδια, γλουτούς, χέρια και κορμό, καθώς απαιτεί δυνατές και ακριβείς πάσες και γρήγορες κινήσεις, ενώ η άμμος αυξάνει σημαντικά τον βαθμό δυσκολίας στο σπορ. Στη μία ώρα παιχνιδιού καίγονται περίπου 470 θερμίδες, δηλαδή περισσότερες από οποιοδήποτε άλλο καλοκαιρινό σπορ, με εξαίρεση το water polo, το οποίο καίει 590 θερμίδες, αλλά δεδομένου ότι δεν είναι εξαιρετικά δημοφιλές, δύσκολα θα βρει κανείς συμπαίκτες. Αντιθέτως, οι περισσότερες οργανωμένες παραλίες διαθέτουν φιλέ για βόλεϊ, επομένως δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Για όσους πάλι δεν είναι φαν των τόσο δραστήριων σπορ, η πεζοπορία στη φύση ενδείκνυται για καύση θερμίδων.

ΔΕΚΑΛΕΠΤΟ ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ

Ο καθιστικός τρόπος ζωής είναι μακράν ο χειρότερος για τη φυσική κατάσταση και τη λειτουργία του οργανισμού. Αν ωστόσο έπειτα από κάθε γεύμα περπατά κανείς 10-15 λεπτά, τότε μπορεί να μειώσει έως και κατά 50% την αύξηση του σακχάρου στο αίμα μετά το φαγητό. Αντίστοιχα, μπορεί κανείς να ισοφαρίσει τις ώρες της καθιστικής εργασίας με την κατάλληλη μορφή άσκησης. Ενας συνδυασμός αερόβιας γυμναστικής με βάρη ή με γιόγκα μπορεί να ενισχύσει τον μεταβολισμό και να τονώσει τον κορμό.

Πρωινό με πρωτεΐνες για λιγότερες λιγούρες

Ο πιο απλός τρόπος για να καταπολεμήσει κανείς τις λιγούρες ξεκινά νωρίς το πρωί και συγκεκριμένα από το πρωινό γεύμα. Ερευνητές του πανεπιστημίου του Μισούρι μελέτησαν νέες γυναίκες που κατανάλωναν απλό πρωτεϊνικό πρωινό (με 13 γραμμάτια πρωτεΐνη), υψηλά πρωτεϊνικό πρωινό (με 35 γραμμάρια πρωτεΐνη) και καθόλου πρωινό. Οπως διαπίστωσαν, οι γυναίκες που κατανάλωναν την περισσότερη πρωτεΐνη στο πρωινό γεύμα τους είχαν λιγότερες λιγούρες, τόσο για αλμυρό όσο και για γλυκό κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κατέληξαν έτσι στο συμπέρασμα ότι η πρωτεΐνη συμβάλλει στον καλύτερο έλεγχο της όρεξης.

ΜΑΜΑΔΕΣ «ΠΟΠΑΪ»

Σε σούπερ τροφή για νέες μαμάδες αναδεικνύεται το σπανάκι, καθώς περιέχει δύο θρεπτικά συστατικά που είναι άκρως απαραίτητα για τη περίοδο της λοχείας. Το φολικό οξύ συμβάλλει στην ανάπτυξη νέων αιμοφόρων αγγείων, αναγκαίων μετά τη σημαντική απώλεια αίματος κατά τον τοκετό, ενώ το μαγγάνιο συμβάλλει στην ανάπτυξη οστών, χόνδρων και κολλαγόνου, απαραίτητου για την ταχύτερη επούλωση της καισαρικής τομής. Οι λεχώνες μπορούν να το συμπεριλάβουν στο καθημερινό διαιτολόγιό τους μέσα από τις σαλάτες.

{{-PCOUNT-}}25{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ