Διατροφικές οδηγίες μέσω των smartphones

Τι δείχνει νέα έρευνα.

Δίνοντας προσοχή σε ό,τι τρώμε κατά τη διάρκεια που το τρώμε και στη συνέχεια σημειώνοντας προσεκτικά την κατανάλωση των τροφίμων αυτών χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή στο smartphone, αυτό βοηθά τους ανθρώπους να χάσουν βάρος, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Η έρευνα παρουσιάστηκε στο φετινό Ευρωπαϊκό Συνέδριο Παχυσαρκίας (ECO) που πραγματοποιήθηκε στο Liverpool (12 έως 15 Μαΐου) και χρηματοδοτήθηκε από το Βρετανικό Εθνικό Ινστιτούτο Ερευνας Υγείας (NIHR). Μια προηγούμενη αναθεώρηση των ερευνητών κατέληξε ότι αν υπάρχει περισπασμός την ώρα του φαγητού, όπως η χρήση υπολογιστή, το ραδιόφωνο και η τηλεόραση, υπάρχει αυξημένη πρόσληψη τροφίμων έως και 50% περισσότερο, τόσο κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου γεύματος και ακόμη περισσότερο αργότερα μέσα στη μέρα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η συνολική ημερήσια ενεργειακή κατανάλωση. Στην έρευνα διαπιστώθηκε ότι αν υπάρχει προσοχή σε ό,τι τρώμε, αυτό συμβάλλει στη μείωση της ενεργειακής πρόσληψης. Πιστεύεται ότι στην πραγματικότητα αν θυμόμαστε τι έχουμε φάει με μεγαλύτερη σαφήνεια στα προηγούμενα γεύματα, αυτό δρα προστατευτικά για την πρόληψη επιπλέον θερμίδων σε μελλοντικά γεύματα.

Μετά την επανεξέταση αυτή, ο δρ Robinson και οι συνεργάτες του σχεδίασαν ένα app στα smartphones που θα συμβάλει στην προώθηση της μνήμης της κατανάλωσης τροφίμων σε υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα, με τρία κύρια μέρη: Μέρος 1: Φωτογραφία: Πριν από την κατανάλωση ενός φαγητού ή ποτού γίνεται πρόσβαση στη «Snap» λειτουργία και ο χρήστης επιλέγει ένα γεύμα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό γεύμα, σνακ, ποτά, άλλα). Σε αυτή την επιλογή ο χρήστης με την κάμερα βγάζει φωτογραφία το φαγητό/ποτό που πρόκειται να καταναλώσει.

Μέρος 2: Πρόσφατα φαγητά: Αφού ολοκληρώνεται το γεύμα/ποτό οι χρήστες έχουν πρόσβαση σε ό,τι κατανάλωσαν και βλέπουν τη φωτογραφία του φαγητού που έφαγαν πρόσφατα, με πληροφορίες για το είδος που καταναλώθηκε καθώς και την ώρα. Με αυτή την εικόνα στην οθόνη, οι χρήστες επιλέγουν να συνεχίσουν και δίνουν απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικά με την εμπειρία της κατανάλωσης: αν το έφαγαν όλο και αν χόρτασαν.

Μέρος 3: Τρώω: Οι χρήστες έχουν πρόσβαση στη λειτουργία «Τρώω». Αυτή η λειτουργία ανοίγει ένα διαδραστικό show χρονολογικής διαφάνειας των επεισοδίων κατανάλωσης που καταγράφηκε κατά τη διάρκεια της ημέρας (μετεγκατάσταση της φωτογραφίας και όλων των πληροφοριών που καταγράφονται πιο πριν). Στη συνέχεια ένα σύντομο μήνυμα κειμένου καθοδηγεί τους χρήστες για να τους θυμίσει όσα φαγητά έχουν φάει. Μετά την προβολή των επεισοδίων κατανάλωσης, υπενθυμίζεται στους χρήστες να φάνε προσεκτικά και όχι απότομα το επόμενο γεύμα τους.

Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή, οι ερευνητές πραγματοποίησαν μια μελέτη σε δώδεκα υπέρβαρους και παχύσαρκους συμμετέχοντες (επτά γυναίκες, πέντε άνδρες), για τέσσερις εβδομάδες. Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων εβδομάδων, η μέση απώλεια βάρους ήταν 1,5 kg. Οι συμμετέχοντες είχαν πρόσβαση στην εφαρμογή, κατά μέσο όρο πέντε-επτά φορές τη μέρα. Οι συγγραφείς αναφέρουν ότι περαιτέρω μελέτες θα πρέπει να εξετάσουν τη μακροπρόθεσμη σκοπιμότητα της εφαρμογής αυτής, δεδομένου ότι μια μακροπρόθεσμη διατήρηση των αλλαγών στη διατροφή και το βάρος μπορεί να είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Ο δρ Robinson καταλήγει ότι η μελέτη αυτή εισάγει μια νέα προσέγγιση στη διατροφή με στόχο τη μείωση της διαιτητικής πρόσληψης και την προώθηση της απώλειας βάρους, που υποστηρίζεται από θεωρητικά μοντέλα του ρόλου της μνήμης για τη ρύθμιση της ενεργειακής πρόσληψης. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ένα απλό smartphone θα μπορούσε να προωθήσει υγιείς διατροφικές συνήθειες.

Σοφία Τικταμπανίδη
Διατροφολόγος
BSc University of Nottingham
MSc UCL, MSc London Met

{{-PCOUNT-}}8{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ