Business με τον μαύρο χρυσό των Αμερικανών

Το τάνκερ «Theo T», ιδιοκτησίας Καίτης Θεραπιώτη, μεταφέρει το πρώτο φορτίο αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ προς το εξωτερικό έπειτα από 40 χρόνια

Μπορεί να μην ανήκει στις «γνωστές» εταιρίες, όμως η Ionia Management S.A. είναι η πρώτη ναυτιλιακή που άρχισε να μεταφέρει ξανά πετρέλαιο με το δεξαμενόπλοιο «Theo T» από την Αμερική, αμέσως μετά την κατάργηση της απαγόρευσης εξαγωγών από τις ΗΠΑ.

Στην αλλαγή του νέου χρόνου το 73.000 κόρων «Theo T», ναυλωμένο από τον ενεργειακό κολοσσό ConocoPhillips, αναχώρησε από τις εγκαταστάσεις της NuStar Energy στον κόλπο Corpus Christi του Τέξας με προορισμό την Ιταλία.

Για την Ionia Management S.A., το «Theo T» δεν είναι απλώς ένα δεξαμενόπλοιο. Είναι το πρώτο νέο πλοίο που ναυπηγήθηκε, σηματοδοτώντας την αρχή της ανανέωσης του στόλου της (κατασκευάστηκε το 2003 στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία Samsung) και έχει το όνομα του αποβιώσαντος ιδρυτή της Θεόδωρου (Τεό) Θεραπιώτη. Αν και η αξία του είχε υπερδιπλασιαστεί λίγα χρόνια μετά το 2003, οπότε το απέκτησε, η οικογένεια Θεραπιώτη αποφάσισε ότι «δεν είναι προς πώληση». Και συνέχισε να το δουλεύει μέχρι και σήμερα, οπότε έγινε το πρώτο τάνκερ το οποίο έβγαλε επισήμως αργό πετρέλαιο από τις ΗΠΑ έπειτα από 40 χρόνια. Τα θεμέλια της επιχείρησης τέθηκαν τη δεκαετία του 1970, όταν ο μηχανικός Τεό Θεραπιώτης αγόρασε ένα μικρό, βυθισμένο δεξαμενόπλοιο στο Εδιμβούργο. Ασχολήθηκε έτσι με την ανακύκλωση κατεστραμμένων πλοίων. Επιδιόρθωνε τις όποιες ζημιές τους στον Πειραιά ή την Ιαπωνία, βελτίωνε την ποιότητά τους και τα έβγαζε ξανά στην αγορά.

Το 1992 ίδρυσε την Ionia Management S.A., με έδρα τη Λιβερία και γραφεία στον Πειραιά. Αρχικά, η ναυτιλιακή εξειδικεύτηκε στη μεταφορά προϊόντων καθαρού πετρελαίου, κρασιού, βρώσιμων ελέων και ελαφρών χημικών στη Μεσόγειο με μικρού τονάζ δεξαμενόπλοια.

Τάνκερ

Το 1994 επεκτάθηκε σε πλοία μεσαίου μεγέθους (40.000 dwt) και το 1997 άρχισε να διαχειρίζεται το πρώτο της μεγάλο δεξαμενόπλοιο, μπαίνοντας έτσι στον κλάδο των LR1, των μεγάλου βεληνεκούς τάνκερ. Το 1999 η Ionia Management ήταν εκ των ιδρυτικών μελών του Star Tankers Pool, κοινοπραξίας ναυλώσεων. Το 1999 ήταν κομβική χρονιά για την εταιρία, λόγω του ξαφνικού θανάτου του Τεό Θεραπιώτη. Αξιοι -όπως αποδεικνύεται 15 χρόνια μετά- συνεχιστές του, η σύζυγός του Καίτη και οι γιοι του Κώστας και Ιάσων κατόρθωσαν όχι μόνον να κρατήσουν όρθια τη ναυτιλιακή επιχείρηση, αλλά και να ελέγχουν σήμερα στόλο από έξι αξιόμαχα μεγάλα δεξαμενόπλοια. Πρόκειται για το τυπικό μέγεθος ελληνικής ναυτιλιακής, που μπορεί να μη φτάνει στα πρωτοσέλιδα του διεθνούς ναυτιλιακού Τύπου, όπως οι μεγάλες ελληνόκτητες ναυτιλιακές επωνύμων, που έχουν αποκτήσει σχεδόν status celebrity, αλλά -όπως και δεκάδες άλλες- συγκροτεί το πλήθος του μεγαλύτερου εμπορικού στόλου διεθνώς.

Η ισχυρά κυρία της ναυτιλίας δεν είχε τον παραμικρό δισταγμό να αναλάβει τα ηνία της εταιρίας μετά τον θάνατο του συζύγου της. «Δουλέψαμε σκληρά, αλλά κάθε χρόνο είχαμε κέρδη, επενδύοντας σε επισκευασμένα και μεταχειρισμένα πλοία και χτίζοντας σχέσεις εμπιστοσύνης με τις τράπεζες» λέει. Με καταγωγή από τη βόρειο Ελλάδα, μην έχοντας προηγουμένως καμία σχέση με θάλασσα και με σπουδές στις επιχειρήσεις, η Καίτη Θεραπιώτη δούλευε στο Λονδίνο, όπου γνώρισε τον σύζυγό της. Ασχολήθηκε με τα λογιστικά και τη διαχείριση της οικογενειακής εταιρίας, όταν το ζευγάρι επέστρεψε στην Ελλάδα, και έτσι τελικά αναμείχθηκε ενεργά στην επιχείρηση με κάθε δυνατό τρόπο.

Θεωρείται σκληρή διαπραγματεύτρια και έχει καταφέρει να αποδείξει στην εφοπλιστική κοινότητα ότι «ήρθε για να μείνει». Η Ionia ειδικεύεται στη μεταφορά πετρελαίου, πετρελαιοειδών και χημικών και αποτελεί έναν αξιόπιστο επιχειρηματικό εταίρο στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αναφέρουν ναυλομεσιτικοί κύκλοι. Δίνει μεγάλη έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό της (προτεραιότητά της είναι η υγεία και η ασφάλεια των ναυτών, οι περισσότεροι από τους οποίους εργάζονται χρόνια στην εταιρία).

Οι δράσεις

Σε ποσοστό άνω του 80% εναλλάσσονται στα διάφορα πλοία του στόλου της και αποτελούν, κατά την οικογένεια, τον ακρογωνιαίο λίθο της ανάπτυξής της. Γι’ αυτό η Ionia δίνει μεγάλη σημασία στην εκπαίδευση των πληρωμάτων, θεωρώντας ότι αποτελεί βασική παράμετρο για την αποφυγή ατυχημάτων και πιστεύοντας ότι ο εκσυγχρονισμός του στόλου είναι μεν αναγκαίος, αλλά από μόνος του δεν είναι αρκετός.

Η ναυτιλιακή επιχείρηση της οικογένειας Θεραπιώτη δεν αμελεί επίσης την εταιρική κοινωνική της ευθύνη: Συμμετέχει ενεργά σε δράσεις φιλικές προς το περιβάλλον, όπως με την εθελοντική wrerfawrfτης παρουσία στον καθαρισμό των ελληνικών ακτών. Ηταν, επίσης, μία από τις ελληνικές εφοπλιστικές εταιρίες που το 2013 ανταποκρίθηκαν οικειοθελώς στο κάλεσμα της τότε κυβέρνησης και στήριξαν εμπράκτως την ελληνική οικονομία.

Κληρονόμησαν το πάθος οι δύο γιοι της

Η δεύτερη γενιά της οικογένειας ανδρώθηκε συμμετέχοντας ενεργά στην εταιρία. Η Καίτη Θεραπιώτη είναι υπερήφανη για τους δύο γιους της, που έχουν βρει τη δική τους θέση στην οικογενειακή ναυτιλιακή παράδοση. Ο 37χρονος Κώστας είναι μηχανολόγος μηχανικός, με μάστερ στα χρηματοοικονομικά. Προτού αρχίσει να εργάζεται στα κεντρικά γραφεία στον Πειραιά, έζησε περισσότερο από έναν χρόνο «εκπαίδευσης» στα ναυπηγεία Samsung της Νότιας Κορέας, παρακολουθώντας από κοντά τον τρόπο ναυπήγησης ενός πλοίου. Το ίδιο έγινε και με τον 35χρονο Ιάσονα, ο οποίος έχει μάστερ στη ναυπηγική και σπουδές σε χρηματοοικονομικά και ναυτιλιακά στο Λονδίνο.

«Αγαπάμε και απολαμβάνουμε τη δουλειά μας» λέει η Καίτη Θεραπιώτη και συμπληρώνει: «Χαίρομαι που και τα παιδιά μου την αντιμετωπίζουν με το ίδιο πάθος».

{{-PCOUNT-}}16{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ