Η διατροφή 5:2 και τα σημαντικά οφέλη

Τι θα λέγατε αν η 5:2 διατροφή δεν ήταν μόνο για την απώλεια βάρους και αν θα μπορούσατε να κάνετε ό, τι σας αρέσει για τις πέντε ημέρες της εβδομάδας και να είστε πειθαρχημένοι για δύο;

Η πρώτη διατροφή ξεκίνησε το 1863, μετά τη δημοσίευση ενός φυλλαδίου στο Λονδίνο σχετικό με την παχυσαρκία γραμμένο από έναν επιχειρηματία, τον William Banting. Οταν κατάλαβε ότι ήταν τόσο παχύς που δεν μπορούσε να δέσει τα κορδόνια του, ο Banting ξεκίνησε μια σειρά από προγράμματα για απώλεια βάρους: Παραδόξως, ήταν ένας χειρουργός ο οποίος τελικά πρότεινε στον Banting να στρέψει την προσοχή του σε ό,τι έτρωγε. Το πλάνο διατροφής που καταστρώθηκε ήταν απλό και καθόλου ακραίο: αποχή από το ψωμί, τα γαλακτοκομικά και την μπίρα. Μάλιστα έκανε θαύματα. Το όνομα του Banting έγινε συνώνυμο της δίαιτας. Υπήρξε μια εποχή, στα μέσα της δεκαετίας του 1860, που δεν ήταν ασυνήθιστο ένας Βρετανός να ρωτάει: «Do you BANT;»

Αυτές τις μέρες είναι πιο πιθανό να ακούσετε «Do you FAST;». Η εν λόγω φράση αναφέρεται στη «γρήγορη δίαιτα», επίσης γνωστή ως η διατροφή 5:2. Αυτό το πρόγραμμα διατροφής εκ πρώτης όψεως είναι πολύ διαφορετικό από το Banting: κάποιος τρώει πολύ μικρές ποσότητες φαγητού (600 θερμίδες για τους άνδρες, 500 για τις γυναίκες) σε δύο μη συνεχόμενες ημέρες της εβδομάδας και καταναλώνει ό,τι του αρέσει τις άλλες πέντε. Αυτό που κάνει αυτή τη δίαιτα να ξεχωρίζει από τις εκατοντάδες άλλες που έχουν προκύψει τα τελευταία 150 χρόνια είναι  πως λαμβάνει υπόψη της το γεγονός ότι η ακραία αυταπάρνηση σχεδόν ποτέ δεν φαίνεται να λειτουργεί. Ηταν το ψωμί, η μπίρα και το βούτυρο η πραγματική αιτία των επιπλέον κιλών Banting του; Ή είχε ρίξει το βάρος του κυρίως επειδή είχε ανακαλύψει έναν βιώσιμο, όχι πολύ φιλόδοξο τρόπο κατανάλωσης χωρίς να στερεί από τον εαυτό του το κρέας και το κρασί που αγαπούσε;

Ομοίως, και η δίαιτα 5:2 είναι αμφισβητήσιμη μια και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα αποτρέψει τη γήρανση, την άνοια ή τον θάνατο. Ωστόσο οι ερευνητές παραδέχονται ότι υπάρχει κάτι μαγικό σχετικά με την αναλογία 5:2 ή το ειδικό όριο θερμίδων για δύο ημέρες. Το γεγονός ότι δεν είστε ποτέ περισσότερο από 24 ώρες μακριά από το να καταναλώσετε ό,τι θέλετε είναι ένας τρόπος για να τρώτε λιγότερο και να είστε προσεκτικοί σχετικά με το τι καταναλώνετε. Επιπλέον, θα μπορούσε η 5:2 δίαιτα να επηρεάσει και τις άλλες κακές συνήθειες που αγωνιζόμαστε να αλλάξουμε, όπως τη γυμναστική και τις αμέτρητες ώρες καθισιού μπροστά στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή.

Το γεγονός ότι τα ακραία μέτρα συχνά δεν λειτουργούν, ή τουλάχιστον όχι για πολύ, είναι μια από τις παλαιότερες αλήθειες για την ανθρώπινη φύση:ο Οδυσσέας, σύμφωνα με τον μύθο, ήξερε ότι δεν θα μπορούσε να αντισταθεί στις Σειρήνες με τη θέλησή του και μόνο. Εάν η δύναμη της θέλησης κάποια στιγμή εξαντλείται, η αυτοπειθαρχία είναι απλώς εξαντλητική.

Υπάρχουν και άλλοι λόγοι, μια και η 5:2 μπορεί να κάνει την αλλαγή σε μαι συνήθεια ευκολότερα. Είναι απλή και εύκολη να τη θυμάστε και επομένως είναι κι εύκολο να την ακολουθήσετε. Επίσης, σας κάνει να σκέφτεστε δημιουργικά: αν επιτρέπεται να καταναλώνετε μόνο 500 θερμίδες την ημέρα ή αν απαγορεύεται να περνάτε το βράδυ στο Διαδίκτυο ή στην τηλεόραση, μπορεί τελικά να βρείτε πρωτότυπους νέους τρόπους για να περάσετε τον ελεύθερο χρόνο σας.

Αυτή η μέτρια προσέγγιση δεν θα λειτουργήσει σε όλους ούτε και θα απαλείψει κάθε κακή σας συνήθεια. Ωστόσο αν οι αυστηρές δίαιτες δεν δούλεψαν ποτέ σε εσάς, την 5:2 αξίζει να τη δοκιμάζατε.

Σοφία Τικταμπανίδη
Διατροφολόγος
BSc University of Nottingham
MSc UCL, MSc London Met

{{-PCOUNT-}}8{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ