Δάκρυα για το ταξίδι στην… κόλαση!

Ξύπνησαν μνήμες (από τη γερμανική κατοχή) τα γυρίσματα στη Θεσσαλονίκη της ταινίας του Μανουσάκη «Ουζερί Τσιτσάνης»

Ανδρες, γυναίκες και μικρά παιδιά πλημμύρισαν πριν από λίγες μέρες τον σταθμό των τρένων στη Θεσσαλονίκη. Πρόσωπα σκυθρωπά, ταλαιπωρημένα, σκεπτικά για το ταξίδι που επρόκειτο να κάνουν. Ολοι τους, μικροί και μεγάλοι φορούσαν το κίτρινο αστέρι στα ρούχα τους για να ξεχωρίζουν από τους υπολοίπους. Γύρω τους ναζί στρατιώτες επέβλεπαν την κατάσταση και την επιβίβασή τους στα βαγόνια του τρόμου, εκείνα που θα τους μετέφεραν στο Αουσβιτς.4rf5e6ygrdf 2

Μετά την Αθήνα, ο φόβος του γερμανικού στρατού «σκέπασε» και τη Θεσσαλονίκη. Κι όλα αυτά για τη συνέχεια των γυρισμάτων της νέας ταινίας του Μανούσου Μανουσάκη «Ουζερί Τσιτσάνης». Αυτήν τη φορά οι λήψεις αφορούσαν τη συγκέντρωση των Εβραίων στον σιδηροδρομικό σταθμό, προκειμένου να μεταβούν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης. Η ανταπόκριση του κόσμου για συμμετοχή στη συγκεκριμένη «γκρίζα» σκηνή ήταν μεγάλη, αφού είχαν συγκεντρωθεί πάνω από 400 άτομα: από μωρά και παιδιά μέχρι ηλικιωμένους, οι οποίοι έφερναν στο μυαλό τους όλα όσα είχαν βιώσει την περίοδο της γερμανικής κατοχής και τα μάτια τους βούρκωναν.

Οσοι έζησαν από κοντά το συγκεκριμένο γύρισμα λένε ότι η συγκίνηση ήταν διάχυτη όχι μόνο στους βοηθητικούς ηθοποιούς και τους περαστικούς Θεσσαλονικείς, αλλά και στον ίδιο τον σκηνοθέτη.

«Ημουν παιδάκι, πήγαινα σχολείο, ενώ δίπλα έμενε η φίλη μου, με την οποία καθόμασταν μαζί στο θρανίο και παίζαμε. Μια μέρα δεν ήταν εκεί» έλεγε μια γυναίκα που πήρε μέρος στη σκηνή και τα μάτια της γέμισαν δάκρυα. «Γι’ αυτό ήθελα να συμμετάσχω, γι’ αυτό ήρθα σήμερα» συμπλήρωσε, προσπαθώντας να πνίξει τους λυγμούς και τον πόνο της.

Αν και την περισσότερη ώρα η ατμόσφαιρα ήταν «βαριά», λόγω της συναισθηματικής φόρτισης, υπήρξαν και στιγμές που το κλίμα γινόταν ευχάριστο. Κάτι τέτοιο συνέβη όταν τα μέλη της μιας από τις δύο ομάδες των βοηθητικών ηθοποιών, περιμένοντας να έρθει η σειρά τους για γύρισμα, άρχισαν να τραγουδούν από παιδικά μέχρι δημοτικά κομμάτια! Κάποια στιγμή ένα νεαρό ζευγάρι σηκώθηκε κι άρχισε να χορεύει tango, προκαλώντας τον θαυμασμό όσων τους παρακολουθούσαν.

Στο πολύωρο γύρισμα αλλά και σε εκείνο που έγινε προχθές στη συναγωγή πήραν μέρος άνθρωποι από τα ΚΑΠΗ, οι οποίοι μάλιστα φόρεσαν δικά τους ρούχα ταιριαστά με την περίσταση, ενώ τα παιδιά και τα μωρά που συμμετείχαν συνοδεύονταν από τους γονείς του.

Σήμερα οι λήψεις συνεχίζονται στη Στοά του Αγίου Μηνά (εκεί θα είναι η υποτιθέμενη αγορά), ενώ τα γυρίσματα θα εξακολουθήσουν για περίπου μία εβδομάδα.

4rf5e6ygrdf 3H ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραχώρησε στην παραγωγή το «Εξπρές του τρόμου»

Αξίζει να γίνει ιδιαίτερη αναφορά στη μηχανή και στα τέσσερα βαγόνια που χρησιμοποιήθηκαν στο γύρισμα του σταθμού, καθώς ήταν εκείνα που στις 15 Μαρτίου του 1943 μετέφεραν τους 2.800 Εβραίους της Θεσσαλονίκης στο κολαστήριο του Αουσβιτς. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραχώρησε στην παραγωγή της ταινίας την ατμήλατη μηχανή Λβ964 (χρονολογείται από το 1884) και τα τέσσερα βαγόνια, ενώ ο Μανούσος Μανουσάκης και οι συνεργάτες του δεν παρέλειψαν να ευχαριστήσουν την εταιρία γι’ αυτήν την κίνηση. Η παρουσία του οχήματος -αλλά κυρίως η ιστορία του- προκάλεσε ρίγη σε όσους βρέθηκαν στον σταθμό. «Συγκλονίζεσαι όταν βλέπεις το βαγόνι, το οποίο δεν είχε καν παράθυρα, κι αναρωτιέσαι, μεταξύ άλλων, πώς χώρεσαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι εκεί μέσα, αλλά και για τις συνθήκες που επικρατούσαν» λέει στην «Espresso» άνθρωπος που βρέθηκε στο γύρισμα.

Το «Εξπρές του Ολοκαυτώματος», όπως αποκαλείται το τρένο, θα παραμείνει στη Θεσσαλονίκη για τουλάχιστον έναν μήνα.

Τεριάννα Παππά
 

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ MOBILE APP ΤΗΣ ESPRESSO

ΔΗΜΟΦΙΛΗ